handdator

Visa fullständig version : Funktionell träning, träningsprogram?


Bearius
2012-09-20, 15:41
Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att köra funktionell träning.

Ni som själva kör det, hur ser era träninsgprogram ut?

Det jag har tillgång till är gym med maskiner, fria vikter.. stänger o.s.v.

jokem
2012-09-20, 15:43
Definera funktionell träning.

Corpobal
2012-09-20, 15:50
Hur många ska stånga på detta röda skynke nu då.

ceejay
2012-09-20, 15:56
djupa knäböj är rätt funktionellt...

Knäböj på en pilatesboll är inte funktionellt.

Wormzie
2012-09-20, 16:00
Efter mycket om och men har jag bestämt mig för att köra funktionell träning.

Ni som själva kör det, hur ser era träninsgprogram ut?

Det jag har tillgång till är gym med maskiner, fria vikter.. stänger o.s.v.

Vill du träna funktionellt råder jag till dig att använda dig av basövningar med skivstång.

Djupa knäböj, marklyft, militärpress, bänkpress.. Komplettera med skivstång/hantelrodd och chins/pullups.

svenbanan
2012-09-20, 16:01
Shake weight kanske?

Loke
2012-09-20, 16:05
Definera funktionell träning.

"Funktionell styrketräning innebär att man, förutom styrka, utvecklar rörlighet, balans och koordinationsförmåga med övningar som aktiverar många olika muskler samtidigt"

Är väl en definition som duger. Alltså väldigt nära det som man på kollo kanske skulle kalla "vanlig nybörjarträning", fast man fortsätter i samma stil även långt efter att man kan hantera de viktigaste övningarna.

hurril
2012-09-20, 16:07
Att definiera vad funktionell innebär om träning har fler syften än att bestämma att det är töntigt. En bättre anledning att definiera det är för att förstå vad den som frågar (TS) faktiskt önskar. Dennes orsaker är rimligen lika välgrundade som andra som önskar större biceps (för fallet att det skulle stå i konflikt med att önska funktionell stil på sin träning).

Köper man den definition som Loke skriver om så bör rimligen nästa fråga bli: Styrka var? Balans hur? Rörlighet på vad sätt? Inte för att vara dryg utan för att delta i lite enkel kommunikation :)

Sniggel
2012-09-20, 16:20
Tänker direkt på alla på gymmet som nämner sina idéer om "bra" träning.

"Jo såatte, chins o dips de e ju de bästa egentligen, träna med kroppen som moststånd" (Sniggel har precis kört dips med påhängda vikter, "dubbel-öööh?")

"Frågade en läkare om hur man blir riktigt stark och han sa till mig att gå jägarutbildning i armén, det är nog det bästa tror jag!" (/facepalm)

Ja det hade varit bra om folk hade kunnat definiera vad de vill med sin träning, om inte för att jag ska förstå vad de är ute efter när de inleder diskussioner, så åtminstone för att de själva vet varför de tränar och utifall de har specifika mål eller om de bara vill hålla igång för att det är kul.
Man vet ju inte vad man ska ge för feedback när man inte får någon utförlig input, för det är tydligt att det är feedback det ofta frågas om. Eller är det maskerat kallprat månntro?

Nu blev det lite små-ranting från min sida, var inte meningen från början och inte alls riktat åt trådskaparen.

Pinoy
2012-09-20, 16:26
Kolla upp strengthcamp på youtube.. finns nog något.