handdator

Visa fullständig version : Periodisering - 2 veckor bulk, 2 veckor VLCD ā la Ola Wallengren


Tisu
2012-09-20, 10:32
Jag har funderat på detta upplägg då jag tycker om hård träning under bulk, men har ca 8 kg fett för mycket innan jag når 15%BF. Bulkar för tillfället på ca 3200 kCal (balans vid 3000 kCal).

Vad tror ni om ett sådant upplägg? Det borde ju går att bygga muskler och tappa fett under låt då säga 4 veckor.

Jag tränar Press måndag och torsdag, pull tisdag och fredag. Passen blir ca 1,5h med en setvila på 1 minut (ganska intensivt enligt mig).

vicarious
2012-09-20, 10:49
Varför deffar du inte bara tills du är nöjd så kan du bulka helhjärtat sen? Ser inte poängen att bulka om du redan nu tycker att du är för fet.

Tisu
2012-09-20, 10:57
Varför deffar du inte bara tills du är nöjd så kan du bulka helhjärtat sen? Ser inte poängen att bulka om du redan nu tycker att du är för fet.

Jag har deffat bort ca 12 kg redan och lessnade på uteblivna resultat under styrketräningen. Så man kan säga att det är en paus för att orka vidare sedan.

Nutrid
2012-09-20, 11:21
Jag har deffat bort ca 12 kg redan och lessnade på uteblivna resultat under styrketräningen. Så man kan säga att det är en paus för att orka vidare sedan.

Uteblivna resultat i form av styrkeökningar eller? Du har ju fått resultat om du gått ner 12 kg.

daloatf
2012-09-20, 11:22
Då ser jag mer anledning att köra balans eller leangains recomp. De två veckorna du bulkar kommer det inte hända mycket på.

Ola Wallengren
2012-09-20, 11:42
Detta blir ganska likt ABCDE-dieten, och mina erfarenheter av den säger mig att det inte är det bästa sättet att göra det på. Men det beror nog lite på hur du tänker dig göra det. Jag tror mer på en 2 veckors deff med perioder av balans och "vila", snarare än 2 veckors "bulk". På så sätt kommer du gå ner i fett till ditt mål. 2 v av bulk och deff riskerar bara att bli ett sätt att springa på stället.

Testa gärna det upplägg du beskrivit och se hur det går, det är inte helt självklart vad utgången blir.

Tisu
2012-09-20, 12:01
Ser man till denna "klassiker" (http://ajcn.nutrition.org/content/49/4/608.full.pdf) borde det ju i teorin fungera...

Hur mycket av det som står här (http://www.reps.se/cms/507/abcdemetoden-anabolic-burst-cycling-of-diet-and-exercise) är skitsnack, och hur mycket stämmer?

Fishtank
2012-09-20, 13:17
Kör leangainsinspirerat med VLCD på vilodagarna.
Jag gör det nu på test och tycker det funkar bra, vikterna och volymen ökar på bra och hårdheten sitter kvar.

tjing
2012-09-20, 15:31
Det låter ofta bra i teorin men i praktiken blir det rätt hattigt med dylika upplägg och man kommer inte någon vart.

Ät upp dig måttligt under en längre tid istället och deffa sedan om målet definitivt är viktuppgång.

Latissimus Dorsi
2012-09-20, 16:44
Googla ABCDE så skall du finna.

staris
2012-11-22, 15:51
Kör själv ett ABCDE experiment. jag tror att de resultat man enligt vissa sidor på nätet ska kunna nå med ABCDE är en aning överdrivna.
Om du från början är vältränad lär du inte lägga på dig 1-2 kilo muskler och samtidigt minska motsvarande i fett som ett antal nätskribenter gör gällande.

Low carb under ABCDE låter tveksamt av den anledningen att du kommer att ha svårt att äta tillräckligt under buklfasen om du inte boostar aptiten, men om du kan äta tillräckligt borde det inte vara något problem. Vassleprotein borde vara tillräckligt insulindrivande för att ge önskad anabol effekt.

Ulvamal
2012-11-22, 16:11
Jag har också funderat i de här banorna. Tre veckor upp, en vecka ner. Eller sex veckor upp, två ner.
Problemet är att det blir svåröverskådligt, svåroptimerat; om man inte får de resultat man vill ha är det svårt att veta vad man ska skruva på. Tycker jag.

Kanske provar snart ändå. Vi får se.

staris
2012-11-23, 14:21
Teorin bakom att köra två veckor upp och två ner är att man hela tiden håller de anabola hormonen på topp och att insulinkänsligheten håller sig på normal nivå. Ser man till Åkerfelts modell är det ganska rejäl överätning under bulken. Den första veckan på dieten brukar vara lugn, men den andra kan man bli lite slöare än vanligt.

Ligger man högt på kolhydrater går man omkring med ständig pump under bulkfasen och det är ganska häftig känsla :)

Ulvamal
2012-11-23, 14:33
Teorin bakom att köra två veckor upp och två ner är att man hela tiden håller de anabola hormonen på topp och att insulinkänsligheten håller sig på normal nivå. Ser man till Åkerfelts modell är det ganska rejäl överätning under bulken. Den första veckan på dieten brukar vara lugn, men den andra kan man bli lite slöare än vanligt.

Ligger man högt på kolhydrater går man omkring med ständig pump under bulkfasen och det är ganska häftig känsla :)

Jag borde ha sagt det. Det är mina förutsättningar dikterar en annorlunda split: Jag är alldeles för fet för en "rejäl överätning" med någon som helst form av lyckade resultat. *facepalm*