handdator

Visa fullständig version : Bulk frågor


1684_
2012-09-20, 08:58
Har lite frågor för er som bulkar..

* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?

* Hur mycket tycker ni, att jag kan öka min räkvikt på en vecka? 22år, tjej, 170cm lång, 46kg, tränar 3 ggr i veckan 5*5.

Mycket frågor i skallen just nu.:em:

Rabiat
2012-09-20, 09:11
Har lite frågor för er som bulkar..

* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?

* Hur mycket tycker ni, att jag kan öka min räkvikt på en vecka? 22år, tjej, 170cm lång, 46kg, tränar 3 ggr i veckan 5*5.

Mycket frågor i skallen just nu.:em:

Jag äter enbart råris och fullkornspasta då jag verkligen behöver fiber. Det går säkert lättare att äta mer om man bara äter enkla kolhydrater, men jag tror inte det är en höjdare för blodsockret och insulinkänsligheten, även om styrketräningen hjälper till att förbättra den.

Jag har lagt mig på ett ganska litet överskott och går upp 1-1.5kg/mån.

Min konditionsträning får jag på Krav Maga-träningen. I övrigt undviker jag det som pesten då jag tycker det är skittråkigt och det förtar lite av poängen med bulk.

Jag tycker du ska lägga dig på ett överskott på 200-300kcal i början och se hur kroppen reagerar på det. Din ämnesomsättning är troligtvis inte genomsnittlig, så börja med att se hur mycket du går upp på det under första månaden och anpassa efter det. Mer än 1.5kg/mån tycker jag nog inte du ska sikta på...

clavain
2012-09-20, 09:13
* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?

Jag äter rätt blandat, ofta knäckebröd till frukost men lika ofta formfranska. Om jag behöver fylla ut för att nå det planerade intaget fyller jag på med sånt som man lätt får ner.

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?

Målet är ca 1 kg per månad fram till februari, håller koll genom att använda mig av ett google spreadsheet (går lika bra med excel)

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?

Planen är att köra två intensiva konditionspass 6-10km per vecka samt att cykla till och från jobbet så ofta som möjligt (30km T/R). Kompenserar för det utökade energiuttaget med främst kolhydrater.

* Hur mycket tycker ni, att jag kan öka min räkvikt på en vecka? 22år, tjej, 170cm lång, 46kg, tränar 3 ggr i veckan 5*5.

Svår fråga, själv vill jag att bulken ska gå sakta och siktar på 2-3Hg per vecka. Vad vill du själv?

Mycket frågor i skallen just nu.:em:

Fråga på, tänk till, sen kör du :)

clavain
2012-09-20, 09:47
Litet tillägg:

Äter ungefär samma typ av mat under bulk som deff, det är mest mängderna som ändras. För att det ska bli hållbart i längden tror jag man bör hålla sig (så länge det är rimligt) till sånt man trivs med...

Zizou
2012-09-20, 09:50
1: Aldrig. Avskyr smaken av fullkorn och det ger mig ingen bättre mättnad än vad vanligt ris/pasta gör. Det enda som jag kanske kan märka någon skillnad på är bröd, men då äter jag aldrig bröd längre pga den dåliga mättnadskänslan.

2: Siktar på ~1 kg i månaden. Kan bli mer ibland, mindre ibland. Man får försöka se det långsiktigt. Omöjligt att ligga på ett exakt överskott varje dag, så det kommer variera hur som helst.

3: Dagliga promenader varje dag. Mest för att jag har tid att fördriva men det är även skönt för kroppen att få röra på sig och få frisk luft :)
Konditionsträning 1-2 gånger i veckan nu. Blandad löpning (Intervaller och länge sträckor). Ska dock börja köra efter ett mer sprint-inriktat program ett tag.

4: Den ska inte jag svara på :) Upp till dig enligt mig.

Stjarnan
2012-09-20, 09:55
* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?

Aldrig. Potatis och vitt ris är det skom gäller!

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?

ca 5-7hg

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?

Ingen planerad kardio. Går en hel del på jobbet eftersom jag jobbar på ett bygge.

* Hur mycket tycker ni, att jag kan öka min räkvikt på en vecka? 22år, tjej, 170cm lång, 46kg, tränar 3 ggr i veckan 5*5.

du behöver knappast tänka på det med tanke på din vikt.. 2-2,5kg i månaden är lugnt

Dreas
2012-09-20, 10:05
Aldrig fullkorn, äter det som är gott.

Fibrer får jag i mig nog av utan att jobba för det :)

Börja journala och skriv ner det du äter, våga erkänna om du fuskar. Se till att öka vikten, hur mycket är ointressant, en liiiiiten viktuppgång är en vinst.

(Jag har ingen koll på ätstörningar så hoppas inte jag sagt något dumt utan försökte hålla mig ifrån att domdera sanningar.)

Big L
2012-09-20, 10:10
* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?
Pasta till lunch, vitt bröd ca 1-2 gånger i månaden. Potatis/ris efter träning

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?
Cirkus 1 kg.

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?
Aldrig, sitter på röven hela dagen.

* Hur mycket tycker ni, att jag kan öka min räkvikt på en vecka? 22år, tjej, 170cm lång, 46kg, tränar 3 ggr i veckan 5*5.

Som föregående talare, 2-2,5 kg. Det kommer bara gynna på din vikt!! *flex*

Pintan
2012-09-20, 10:13
Har lite frågor för er som bulkar..

* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?

* Hur mycket tycker ni, att jag kan öka min räkvikt på en vecka? 22år, tjej, 170cm lång, 46kg, tränar 3 ggr i veckan 5*5.

Mycket frågor i skallen just nu.:em:
Nu kommer ett väldigt tråkigt svar.
Jag har varit i samma sits som dig. Mitt tips är att inte tänka på någon av ovanstående. Det du skall satsa på är att äta den maten du tycker är god i såpass stor mängd att du går upp i vikt. Hur snabbt det går ska du inte bekymra dig över, se bara till att vikten ständigt ökar. Håll dig från att svulla även om det kan kännas frustrerande med en seg viktuppgång vissa dagar, då ett sådant beteende kan skapa ångest och stora viktförändringar som för någon med ätstörningar kan vara väldigt svåra att hantera på ett bra sätt. Skaffa helt enkelt rutiner, ät på ungefär samma tider varje dag oavsett hur hungrig du är. Ät av alla tre makronutrienter i stor mängd. Finns det någonting du gillar extra mycket, ät mer av det i sådana fall. Spelar ingen roll om det är "nyttig" eller "onyttig" mat, för dig handlar det om att komma ur ett destruktivt och prestigefyllt tankesätt kring ffa mat och träning och enligt min erfarenhet gör man det inte genom att lägga upp bulkplaner och matscheman med en särskild kalorimängd och vissa typer men inte andra av mat osv.

Försök att tänka på mat och träning så lite som möjligt. Skaffa ett annat intresse, film, musik, dataspel, studier, flygplan, kläder, what ever.

Det låter tufft och det är svårt, men den enda som kan göra dig frisk är du själv.

Hoppas detta hjälper på något sätt.

Kör hårt nu bruden, hela livet är framför dig.

1684_
2012-09-20, 12:38
Tack snällast för era svar! De peppade mig ännu mer :)

gohardorgohome
2012-09-20, 12:44
* Hur ofta äter ni fullkornsprodukter? Eller äter ni enbart vitt ris/pasta/vanligt vitt bröd, ja de som e lätt ätet och mättar minst (Tar minst utrymme)?

Inte ofta, mest vitt ris/pasta/ men när det äts bröd försöker jag hålla mig till mörkt, tycker det oftast smakar bättre också.

* Hur mkt går ni upp i vikt ca på 1månad?

3kg~

* Hur (om ens) ofta kör ni konditionsträning intensivt? Tar ni några dagliga promenader ens och isåfall, hur långt?

Inte speciellt ofta alls under uppbyggnad