handdator

Visa fullständig version : TriPhase Training, endast överkropp


OnMyWay
2012-09-20, 08:54
Hej!

Jag vill just nu försöka bli större på överkroppen och har kollat in TriPhase Training vilket verkar vara ett bra program.

Vad tror ni om att köra programmet utan benpassen? Dvs tex under de första veckorna köra 4 ggr i veckan fast man skippar benpasset och kör de andra på rullande band varannan dag?

Vill höra vad ni tror om det, inte få en uppläxning om att jag borde köra ben.

Är nöjd med mina ben och anser att jag borde få tillräcklig träning genom marklyften. Z_bumbi har även sagt att det borde vara enklare att bygga överkropp om man just fokuserar på det.

Mvh

tjing
2012-09-20, 14:26
Spontant förstår jag inte varför du ska hoppa över ben eftersom om det är något tjejer gillar, så är det bastanta lår (har jag hört). Men du kanske har andra anledningar till att skippa att träna ben?

Alla vill alltid försöka bli större på överkroppen, men det utesluter ju inte att man tränar ben samtidigt liksom. Om du tränar på det sättet du beskriver, så tränar du ju inte enligt tri-phase-programmet längre. Men träna som du vill helt enkelt.

Om du hade läst mer om programmet hade du förstått att poängen är att frekvensen ska vara en muskelgrupp en gång per vecka under första fasen, två gånger per vecka under andra fasen och tre gånger per under tredje fasen.

aldoschadewitz
2012-09-20, 17:11
fattar inte riktigt frågan om man inte får skälla ut dig för att du inte ska köra ben:smash: skämtosido

men för att försöka svara på din fråga. programmet bygger inte på att du måste köra ben så det är inte så att hela principen med programmet spricker för att du utesluter det... mer än något annat program eller split.

därimot så har jag hört att det höjer testot (hur mycket vet jag inte) och du på så sätt bygger bättre på hela kroppen. men om detta är sant eller inte vet jag inte och har därför inga källor

Brick
2012-09-20, 17:22
därimot så har jag hört att det höjer testot (hur mycket vet jag inte) och du på så sätt bygger bättre på hela kroppen. men om detta är sant eller inte vet jag inte och har därför inga källor

Att benträning ger mer muskler på överkroppen är en myt!

Krogbyggaren
2012-09-20, 17:28
Att benträning ger mer muskler på överkroppen är en myt!

Har du ett par starka ben så kommer du kunna marka mer och det leder till en större överkropp, tvekar inte en sekund på det.

Brick
2012-09-20, 17:35
Har du ett par starka ben så kommer du kunna marka mer och det leder till en större överkropp, tvekar inte en sekund på det.

Det jag syftade på var att höjda nivåer testosteron från benträning inte ger någon nämnvärd påverkan på överkroppen. Sen rent praktiskt så får man ju mer tid och energi till att träna överkropp om man inte tränar ben. Jag påstår inte att det är smart dock. =P

Krogbyggaren
2012-09-20, 17:37
Det jag syftade på var att höjda nivåer testosteron från benträning inte ger någon nämnvärd påverkan på överkroppen. Sen rent praktiskt så får man ju mer tid och energi till att träna överkropp om man inte tränar ben. Jag påstår inte att det är smart dock. =P

Aah du menar så. Nej, man ska inte utesluta ben helt. Jag brukar ta det lugnt under vissa perioder eftersom jag lider av T-rex mode.