handdator

Visa fullständig version : Bänkpress var bättre förr!


filmjölk
2012-09-19, 21:35
Kolla in lite gamla godingar som bänkpressar:

oyHwAtrJC7Q

mPgv2MY9F0I

Sedan jämför ni med "nutid"

P089YN-gcPI




varför var lyftare så brutalt mkt manligare, starkare, snyggare och lyfte mer på riktigt förr?

Victuhh
2012-09-19, 21:45
Haha usch vad ful den nyare var där, upp och ner 5cm..riktigt fet snubbe

tntballe
2012-09-19, 21:52
Förr var det alltid någon med minishorts eller kallingar i bakgrunden. Detta i kombination med en manlig bringa gör mycket för bänkens press.
Postat via en mobil enhet

filmjölk
2012-09-19, 21:56
Doug i andra klippet bänkpressade där med brutna revben vilket nog måste vara det manligaste man kan göra.

rolf
2012-09-19, 21:56
Håller helt med Filmjölk. Det var bättre förr.

Sådär ska jag fan se ut när jag är 40 och hämtar ungarna från dagis.

http://powerlifting.in.ua/wp-content/uploads/2011/02/DOUG-YOUNG-31.jpg

Matsa
2012-09-19, 22:12
Hahaha det hela blir ju lite vinklat när du väljer att låta Midote representera de moderna lyftarna! :D Det finns ju ett par stycken som ser rätt maffiga ut även idag, Mendelson t.ex.

Att Doug är både manligast och vackrast säger jag dock inte emot, det är svårt att tävla med honom i de kategorierna.

filmjölk
2012-09-19, 22:23
Hahaha det hela blir ju lite vinklat när du väljer att låta Midote representera de moderna lyftarna! :D Det finns ju ett par stycken som ser rätt maffiga ut även idag, Mendelson t.ex.

Att Doug är både manligast och vackrast säger jag dock inte emot, det är svårt att tävla med honom i de kategorierna.

hehe det var ju själva poängen med att dra in Midote. Jag vet inte vad det är, men något över hans lyftning (och hela personlighet?) är så tråkig att jag inte ens ids titta när han skall till och lyfta i en yt-video.

exor
2012-09-19, 22:40
Doug är min idol!

Stoltz
2012-09-19, 22:56
"Det var bättre förr" - Slår vad om att ni inte ens kan odla skägg era fjolltofflor.

Fishtank
2012-09-19, 23:00
"Det var bättre förr" - Slår vad om att ni inte ens kan odla skägg era fjolltofflor.

Nej det kan jag tyvärr inte.
Däremot kan jag tycka att tävlingsbänk med dräkt och 5 mm lyftväg är ytterst tråkigt att titta på.

Matsa
2012-09-19, 23:18
Eh vänta nu... HELVETE vilka vader på Midote! Hahaha det har jag aldrig tänkt på förut. :D

Loke
2012-09-19, 23:23
Haha, gillar första filmen: Varför hålla på och böka och hitta grepp och balans och spänna kroppen när man kan bara göra lyftet och gå hem?

joseferiksson
2012-09-19, 23:37
Älskar trådnamnet :D

svenbanan
2012-09-19, 23:39
Hur lång lyftväg hade "fimpen" på åttiotalet. Det kan inte ha varit många millimetrar...

joseferiksson
2012-09-19, 23:40
joo han hade ju dryga 20cm

joseferiksson
2012-09-19, 23:43
personlig favo bänkare från förr var lars-hedlund :) världsrekord 1979 och körde 3or på 300 på träning :)

joseferiksson
2012-09-19, 23:45
Ne men ärligt så hade ju inte fimpen så jätte liten lyft väg

joseferiksson
2012-09-19, 23:50
ST6A0kM1YUk

Där ser ni lars hedlund röra sig Världens starkaste man 1980

svenbanan
2012-09-19, 23:59
Ne men ärligt så hade ju inte fimpen så jätte liten lyft väg

Hittar inga klipp med fimpen, men han var ju skapt som en tunna med små korta t-rex armar om jag minns det rätt. Men jag minns säkert fel...

joseferiksson
2012-09-20, 00:03
Hittar inga klipp med fimpen, men han var ju skapt som en tunna med små korta t-rex armar om jag minns det rätt. Men jag minns säkert fel...

Ne dån va som en kloss, inte lång lyft väg men jag vill väl inte säga sen va grymt minimal :)

svenbanan
2012-09-20, 00:14
Ne dån va som en kloss, inte lång lyft väg men jag vill väl inte säga sen va grymt minimal :)

Va?
Hur du supit till? ;)

joseferiksson
2012-09-20, 00:18
HAHAHAHA. ne men de vart lite oklart. Jag är van med så många som har jätte kort lyftväg så när du likna fimpens med några millimeter tycket jag bara att de alla fall skulle vara några centimeter ;)

svenbanan
2012-09-20, 00:30
Jo jag hajjade det. Men läs den mening du skrev, som jag citerade... Jag förstår inte vad det står. :confused:

Matsa
2012-09-20, 00:40
Ne dån va som en kloss, inte lång lyft väg men jag vill väl inte säga sen va grymt minimal :)

"Nej då han var som en kloss, inte lång lyftväg men jag vill väl inte säga den var grymt minimal heller :) klad kuppe"

Så? :D

(Och bara för att klargöra så försöker jag inte agera grammatikpolisnazi, bara tolka. Jag tycker inte alls att det var svårt att förstå vad det egentligen skulle stå.)

svenbanan
2012-09-20, 01:20
"Nej då han var som en kloss, inte lång lyftväg men jag vill väl inte säga den var grymt minimal heller :) klad kuppe"

Så? :D

(Och bara för att klargöra så försöker jag inte agera grammatikpolisnazi, bara tolka. Jag tycker inte alls att det var svårt att förstå vad det egentligen skulle stå.)

Damn!

TREX
2012-09-20, 01:38
Bänkpress? Hela sporten kändes häftigare för 30 år sedan,

VDYtZOW9DSE

För att svara på frågan så är det en naturlig evolution av människan, vi vill göra så lite som möjligt (minska lyftvägen och ha dubbla tröjor på sig) och få ut så mycket som möjligt för det (vinna, slå världsrekord) vilket i sin tur skapar detta motbjudande scenario.

ARMSTARK
2012-09-20, 07:55
Doug's första lyft i videon var nog fan det snyggaste lyftet jag sett i hela mitt liv!

Midote är verkligen inte representativ för modern bänk! Jag vet inte hur han har lyckats men han har tom fått godkännt att han inte behöver sträcka ut armarna pga nån anatomisk defekt.

Rabiat
2012-09-20, 08:11
Finns det inga tävlingar idag där dom kör med samma regler som förr vad gäller grepp, ROM och inget jävla larv som dräkter och superelastiska lindor? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag var tvungen att ta på mig en SL-catsuit, inte en chans att jag skulle kunna ta mina lyft på allvar med en sån.

sweetkarolina
2012-09-20, 08:25
Jag har iaf hellre alla tröjor och dräkter i hela världen på mig samtidigt än återgår till den tidens prepp.

jokem
2012-09-20, 08:26
Finns det inga tävlingar idag där dom kör med samma regler som förr vad gäller grepp, ROM och inget jävla larv som dräkter och superelastiska lindor? Jag skulle skämmas ögonen ur mig om jag var tvungen att ta på mig en SL-catsuit, inte en chans att jag skulle kunna ta mina lyft på allvar med en sån.

Det är en faktor som gör sporten lite svårare. Att behålla teknik i de dräkterna och på de vikterna man tar sig till är inte det lättaste, krävs en massa arbete för det. Däremot har du rätt i att man aldrig kan mäta sig med någon annan på allvar utan man kan bara mäta sig med andra styrkelyftare.

Det finns människor som i fråga hade lagt av att tävla helt om utrustningen försvann för att sporten blir rent av för enkel till skillnad från med utrustning. Det roliga försvinner liksom från sporten tycker de. Däremot är jag tvärt-emot detta själv. Inte ens knävärmare eller handledslindor använder jag, har inte tränat med bälte på 1 år kanske, förutom 1 vecka före de 2 tävlingar jag gjort med bälte senaste året.

Rabiat
2012-09-20, 08:49
Det är en faktor som gör sporten lite svårare. Att behålla teknik i de dräkterna och på de vikterna man tar sig till är inte det lättaste, krävs en massa arbete för det. Däremot har du rätt i att man aldrig kan mäta sig med någon annan på allvar utan man kan bara mäta sig med andra styrkelyftare.

Det finns människor som i fråga hade lagt av att tävla helt om utrustningen försvann för att sporten blir rent av för enkel till skillnad från med utrustning. Det roliga försvinner liksom från sporten tycker de. Däremot är jag tvärt-emot detta själv. Inte ens knävärmare eller handledslindor använder jag, har inte tränat med bälte på 1 år kanske, förutom 1 vecka före de 2 tävlingar jag gjort med bälte senaste året.

Tyngdlyftarbälten är jag faktiskt mer okej med. Dom lyfter ju inte grejer åt dig utan hjälper dig bara att få upp buktrycket och höjer därmed säkerheten. Fast ja, helst skulle jag ju se att folk inte lyfte mer än deras bålmuskulatur klarade av på ett säkert sätt utan hjälpmedel, det är först då man verkligen kan mäta total och rå styrka.

Men hur menar du att sporten blir för enkel utan utrustning? Är det för att man tar bort den del av teknikmomenten som har med uppladdning av dräkten och lindorna att göra?

Edit: Never mind, jag läste om din första mening igen :)

spoon
2012-09-20, 09:07
Allt var bättre förr, ju förr dess bättre!

Jag tycker bänkpressen på vm i den tyngsta klassen var bra i år. Många kontrollerade lyft och inte så mycket chansningar med för thight tröja. Jag tycker Kenneth Sandvik är en mycket imponerande bänkpressare som utöver att vara riktigt stark också är riktigt bra på att tävla. Sätter smarta viktval och lurar upp motståndarna på läktaren.

spoon
2012-09-20, 09:12
Fredrik Smultner är en nutida bänkare som imponerar

xlFsMMZCva8

8QPJ_jdYDLg&feature=relmfu

spoon
2012-09-20, 09:16
Viktor Testov lyfter också fint. Hittar tyvärr inga rawfilmer på honom.

1zUTZ1JRpFk

spoon
2012-09-20, 09:20
Stefan Jamroz lyfter också fint.

xuZ5QI5xdXE

oX3ISwV90_Y&feature=relmfu

Rabiat
2012-09-20, 09:20
Viktor Testov lyfter också fint. Hittar tyvärr inga rawfilmer på honom.

1zUTZ1JRpFk

Haha, han ser ju ut som en säl! :D

joseferiksson
2012-09-20, 09:25
haha, han ser ju ut som en säl! :d

+1

spoon
2012-09-20, 09:50
Keneth Sandvik har en helt okej meritlista
http://goodlift.info/lifter.php?lid=426

XmcLRfWJMqw

filmjölk
2012-09-20, 10:16
Jag hade fel förut, sorry, Doug lyfte inte med brutna revben där....det gör han här:

tATHji_bydE


Tvivlar man iaf. inte en aning på sin heterosexualitet av att titta på det där så är man helt avtrubbad.

filmjölk
2012-09-20, 10:20
Lite längre inslag:

boGkOubCjsU&NR=1

filmjölk
2012-09-20, 10:38
Haha, gillar första filmen: Varför hålla på och böka och hitta grepp och balans och spänna kroppen när man kan bara göra lyftet och gå hem?

hahaha, ja så episkt. bara kasta sig ner som en blöt disktrasa på bänken, och sedan lyfta 317,5kg raw:D

TREX
2012-09-20, 10:44
Allt var bättre förr, ju förr dess bättre!


Allt var inte bättre förr men jämfört med idag är det in åt helvete mycket bättre.

exor
2012-09-20, 11:06
Vilken vilja Doug har!