handdator

Visa fullständig version : Jag äter enformigt, kommer jag att bli undernärd?


Bjorned
2012-09-19, 21:00
I stort sett alla mina mål består, i olika variationer, av:
Kyckling (tillagad med mycket olivolja)

Fullkornspasta
Ris

Ägg
Cashewnötter

Apelsin
Morötter
Broccoli

Sedan tillkommer diverse andra livsmedel i begränsad omfattning.


Min fråga är alltså ifall jag kommer att bli undernärd med en sådan diet? Är det något viktigt som jag missar? Det är inte ur vikt eller muskelsynpunkt jag frågar.

HerrM
2012-09-19, 21:21
Innehåller nog allt man behöver. Det är ju knappast ensidigt jämfört med hur många andra äter.
Du har ju protein, kolhydrater, fibrer, vitaminer och mineraler samt fett.. verkar ju bra.

Löpsko
2012-09-19, 21:22
Omega 3 skulle behöva läggas till där.

HerrM
2012-09-19, 21:25
Omega 3 skulle behöva läggas till där.

Släng med lite valnötter bland cashewnötterna så är det fixat.

Fredrik_S
2012-09-20, 00:08
Släng med lite valnötter bland cashewnötterna så är det fixat.

När man säger omega tre menar man vanligtvis DHA och EPA inte Alpha linolensyra. Så det är alltså inte fixat med valnötter lika lite som det är fixat med linfröolja eller annan vegetabilisk omega3fettkälla.

Det bör vara animaliskt omega 3.

Pretorian
2012-09-20, 06:47
Du kan väl lägga till lite lax ett par dagar per vecka?

Tisu
2012-09-20, 07:00
Vill då ha lite omega-3 förpackat med mängder av vitaminer/mineraler? Ät makrill i tomatsås...

Bjorned
2012-09-23, 16:26
Finns det någon annan nöt än Cashewnötter som är nyttigare? Söker efter något att alternera med.

Någon grönsak som jag troligtvis hade gjort vinning på att addera i maten?

tjing
2012-09-23, 17:43
Spenat.

Ditt kalciumintag lär också vara lite på den låga sidan.

Holabandola
2012-09-23, 18:04
Broccoli är som ett vitaminpiller, så äter du tillräckliga mängder av det så kommer du långt.

Jag hade gärna klämt in, havre och bananer också. Inte för att du missar något, men det är så kompletta nutrienter.

Pretorian
2012-09-23, 18:08
Finns det någon annan nöt än Cashewnötter som är nyttigare? Söker efter något att alternera med.

Någon grönsak som jag troligtvis hade gjort vinning på att addera i maten?

Jag vet inte om det finns några nötter som räknas som "nyttiga"? Jag äter dom som godis.

HMS Laestander
2012-09-23, 18:16
Jag vet inte om det finns några nötter som räknas som "nyttiga"? Jag äter dom som godis.

Tror nötter används som fettkälla sett till den resterande kosten. Därav kanske han undrar utifrån fettinnehåll osv?

Annars är jag fullt på din sida, nötter kör jag också som godis.

HerrM
2012-09-23, 18:28
Jag vet inte om det finns några nötter som räknas som "nyttiga"? Jag äter dom som godis.

Perfekt när man kollar på film :d

Lånar tråden lite. Förr åt man ju oerhört ensidigt. Här i sverige mest sill och potatis (lax norröver). Till detta så hade man oerhört tunga jobb såsom tex skogsarbete...
Man kan säga att vårt välstånd bygger på ensidig kost och tiotimmars överkroppspass :naughty:

Holabandola
2012-09-23, 18:50
Ja min tanke med.

Vi åt bara kolbulle, mjöl och fläsk i skogen med lingonsylt. Därtill 10h hårt arbete.

De överlevde och kunde uppenbarligen prestera som ingen här kan göra iallafall.

Eddie Vedder
2012-09-23, 18:55
Släng med lite valnötter bland cashewnötterna så är det fixat.

Valnötter är ganska kasst och cashewnötter är väldigt kasst. Om vi pratar omega-3 alltså- Det är ju nyttigt på andra sätt. Men inga bra omega-3-källor. Särskilt inte cashew.

Rusk
2012-09-23, 19:56
Synd bara att man får så lite nötter för kalorierna, ett helt dagsintag är typ 3-4 nävar och det drar man i sig utan några som helst problem:(

Snorkelfarsan
2012-09-24, 03:27
Synd bara att man får så lite nötter för kalorierna, ett helt dagsintag är typ 3-4 nävar och det drar man i sig utan några som helst problem:(

Det goda nyheterna gällande nötter är att man sällan tillgodogör sig av all energi som nötterna deklareras att innehålla. I studier har man t ex jämfört en grupp som ätit ett antal extra kalorier (utöver sitt normala dagsintag) av godis, med en grupp som ätit samma mängd kalorier i form av nötter (mandlar?). Gruppen som åt nötter gick inte upp något alls medan gruppen som åt godis gick upp ungefär så mycket som man väntade sig.

Det skiljer sig garanterat lite från person till person, nötsort till nötsort osv. Men man kan nog iskallt räkna med att man får i sig bara 60-80% av energin som nötterna sägs innehålla.

Sniggel
2012-09-24, 06:09
Skillnaden i upptag ligger nog mycket i hur noga man tuggar nötterna.
Det har också visats att om man tuggar nötter noggrant så mättar de bättre.

Tisu
2012-09-24, 09:50
Det goda nyheterna gällande nötter är att man sällan tillgodogör sig av all energi som nötterna deklareras att innehålla. I studier har man t ex jämfört en grupp som ätit ett antal extra kalorier (utöver sitt normala dagsintag) av godis, med en grupp som ätit samma mängd kalorier i form av nötter (mandlar?). Gruppen som åt nötter gick inte upp något alls medan gruppen som åt godis gick upp ungefär så mycket som man väntade sig.

Det skiljer sig garanterat lite från person till person, nötsort till nötsort osv. Men man kan nog iskallt räkna med att man får i sig bara 60-80% av energin som nötterna sägs innehålla.

Du tänker nog på Fredrik Nyströms undersökning. 500 kCal godis eller 500 kCal jordnötter extra per dag (balans + 500 kCal). Nötgruppen stod still i vikt, godisgruppen gick upp i vikt.

Sniggel
2012-09-24, 09:52
Du tänker nog på Fredrik Nyströms undersökning. 500 kCal godis eller 500 kCal jordnötter extra per dag (balans + 500 kCal). Nötgruppen stod still i vikt, godisgruppen gick upp i vikt.

Vill man syssla med cherry picking kan man använda detta som argument för att man går upp mer i vikt på att överäta kolhydrater än fett :D

Eddie Vedder
2012-09-24, 20:10
Det goda nyheterna gällande nötter är att man sällan tillgodogör sig av all energi som nötterna deklareras att innehålla. I studier har man t ex jämfört en grupp som ätit ett antal extra kalorier (utöver sitt normala dagsintag) av godis, med en grupp som ätit samma mängd kalorier i form av nötter (mandlar?). Gruppen som åt nötter gick inte upp något alls medan gruppen som åt godis gick upp ungefär så mycket som man väntade sig.

Det skiljer sig garanterat lite från person till person, nötsort till nötsort osv. Men man kan nog iskallt räkna med att man får i sig bara 60-80% av energin som nötterna sägs innehålla.

Du tänker nog på Fredrik Nyströms undersökning. 500 kCal godis eller 500 kCal jordnötter extra per dag (balans + 500 kCal). Nötgruppen stod still i vikt, godisgruppen gick upp i vikt.

Jag har inte läst den mer än i abstraktet men där kan det också vara en fråga om att man inte åt som man skulle. Men det finns andra studier som visar mer tydligt att energiupptaget inte är hundraprocentigt.

Jag startade den här tråden om en studie på mandlar exempelvis:

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=187293

Idefi
2012-09-24, 20:30
Kanske man kan passa på att fråga i denna tråden, istället för att göra en ny.

Just nu äter jag ris till lunch, havregryn till mellanmål och pasta till kvällsmål/middag.
Skulle jag kunna byta ut pastan på kvällen mot ris, eller går jag miste om något som pastan har som inte riset har, som kan vara viktigt?

Tycker pastan mättar så dåligt, så samma mängd ris skulle ju vara bättre ur den synpunkten.

Äter ju självklart ägg, ost, kött osv till måltiderna ;)

tjing
2012-09-25, 10:54
Kanske man kan passa på att fråga i denna tråden, istället för att göra en ny.

Just nu äter jag ris till lunch, havregryn till mellanmål och pasta till kvällsmål/middag.
Skulle jag kunna byta ut pastan på kvällen mot ris, eller går jag miste om något som pastan har som inte riset har, som kan vara viktigt?

Tycker pastan mättar så dåligt, så samma mängd ris skulle ju vara bättre ur den synpunkten.

Äter ju självklart ägg, ost, kött osv till måltiderna ;)

Beror på riset: parboiled, vitt ris etc?

Pasta innehåller ofta b-vitaminer som riset kan sakna i samma mängd t ex. Men äter du en blandad kost lär det inte vara några problem.

Idefi
2012-09-25, 11:28
Beror på riset: parboiled, vitt ris etc?

Pasta innehåller ofta b-vitaminer som riset kan sakna i samma mängd t ex. Men äter du en blandad kost lär det inte vara några problem.

Parboiled, långkornigt vitt ris.

Tycker jag äter rätt blandat. Får ofta i mig ägg, ost, kött, yoghurt, mjölk, grädde, ris, havregryn, haricot verts, tomat osv.

Så det är mest troligt bara att köra på och byta ut pastan mot ris? Ibland kommer jag köra pasta, beroende på hur lat jag är.

Bjorned
2012-10-02, 20:07
Med min diet, tror ni det hade varit en stor fördel hälsomässigt att börja äta en burk makrill (80g) om dagen? Räcker det för att täcka omega3 behovet?

tjing
2012-10-04, 07:02
Med min diet, tror ni det hade varit en stor fördel hälsomässigt att börja äta en burk makrill (80g) om dagen? Räcker det för att täcka omega3 behovet?

Ja, det räcker utan tvekan för allmänt satta omega-3 behov.