handdator

Visa fullständig version : Angående det här med vilodagar


Nymphis
2012-09-19, 17:10
Hallå.
Har börjat försöka satsa mer på byggandet nu då jag tycker jag jag har fått tillräckligt med styrka för tillfället. Har hört att högvolym oftast kräver mer vila än när man kör ett schema inriktat på styrka.

Mitt schema ser ut såhär just nu:

Måndag: Bröst, triceps.
Tisdag: Rygg,traps
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar, Biceps
Lördag/Söndag: Vila

Funkar detta eller bör jag köra varannan dag träning och isåfall lägga in pass på helgen med?
Tacksam för svar:)

Fredron
2012-09-19, 17:55
Vila när du känner att du behöver det istället för att bestämma att du måste låta bli och träna vissa dagar.

Tyrwing
2012-09-19, 18:26
Vila när du känner att du behöver det istället för att bestämma att du måste låta bli och träna vissa dagar.

This.

Mycket bättre än att ha bestämda dagar. Känner man för att köra 6 dagar i rad så gör man det.
Känner man för att vila på en träningsdag så gör man det.

exor
2012-09-19, 18:47
Jag tränar när jag känner för det. Funkar bäst för mig men blir ca 3-4 vilodagar på 2 veckor.

Nymphis
2012-09-19, 22:01
Jo men det ska ju vara bra för träningen med? Jag hade lätt kunnat träna 7 dagar i veckan liksom. Men frågan är om det är bra för återhämtningen?

Håller med att man kanske inte behöver ha bestämda dagar och så men är det inte lätt att man övertränar om man tränat för mycket? syftar då på när man inriktar sig på volym.
Hur vet man om man övertränar?

blondyz
2012-09-19, 22:06
Jo men det ska ju vara bra för träningen med? Jag hade lätt kunnat träna 7 dagar i veckan liksom. Men frågan är om det är bra för återhämtningen?

Håller med att man kanske inte behöver ha bestämda dagar och så men är det inte lätt att man övertränar om man tränat för mycket? syftar då på när man inriktar sig på volym.
Hur vet man om man övertränar?

Kroppen säger till, du känner dig orkeslös, låg, sömnig etc. Lyssna på kroppen och vila när du känner att det behövs. Omöjligt att säga hur ofta/mycket du behöver vila. Ingen här vet hur hårt/mycket du tränar i förhållande till vad du klarar av. Ingen vet hur du sköter din återhämtning. Men din kropp klarar av att signalera när det börjar bli för mycket.

Nymphis
2012-09-19, 22:21
Kroppen säger till, du känner dig orkeslös, låg, sömnig etc. Lyssna på kroppen och vila när du känner att det behövs. Omöjligt att säga hur ofta/mycket du behöver vila. Ingen här vet hur hårt/mycket du tränar i förhållande till vad du klarar av. Ingen vet hur du sköter din återhämtning. Men din kropp klarar av att signalera när det börjar bli för mycket.

Tackar för svaret.:)

Loke
2012-09-19, 23:17
Vila när du känner att du behöver det istället för att bestämma att du måste låta bli och träna vissa dagar.

-1. Godtycklighet bör undvikas, anser jag.

Kroppen säger till, du känner dig orkeslös, låg, sömnig etc. Lyssna på kroppen och vila när du känner att det behövs. Omöjligt att säga hur ofta/mycket du behöver vila. Ingen här vet hur hårt/mycket du tränar i förhållande till vad du klarar av. Ingen vet hur du sköter din återhämtning. Men din kropp klarar av att signalera när det börjar bli för mycket.

Fast kroppen är ännu bättre på att signalera lathet än brist på återhätmning... Och om återhämtningen inte hänger med så är det inte en vilodag man behöver, det är ett mer anpassat program (som kanske innehåller fler vilodagar).

Jag kan ha fel, men jag tror inte totala vilodagar i sig är speciellt viktigt, jag tror det finns flera viktigare faktorer. Därmot kan det vara lättare att lägga upp träningen om man vilar vissa dagar. Det är nog också väldigt bra för psyket, speciellt för den som satsar riktigt hårt inom en idrott och har hög press, både inifrån och och utifrån. Det kan vara enda sättet att verkligen slappna av.

Jag känner många som tränar/har tränat varje dag, och har även gjort det själv. Det är inga konstigheter, men man kan antagligen nå samma resultat genom att träna varannan dag.

blondyz
2012-09-19, 23:32
Fast kroppen är ännu bättre på att signalera lathet än brist på återhätmning... Och om återhämtningen inte hänger med så är det inte en vilodag man behöver, det är ett mer anpassat program (som kanske innehåller fler vilodagar).

Jag kan ha fel, men jag tror inte totala vilodagar i sig är speciellt viktigt, jag tror det finns flera viktigare faktorer. Därmot kan det vara lättare att lägga upp träningen om man vilar vissa dagar. Det är nog också väldigt bra för psyket, speciellt för den som satsar riktigt hårt inom en idrott och har hög press, både inifrån och och utifrån. Det kan vara enda sättet att verkligen slappna av.

Jag känner många som tränar/har tränat varje dag, och har även gjort det själv. Det är inga konstigheter, men man kan antagligen nå samma resultat genom att träna varannan dag.

Om kroppen säger ifrån, och visar symptom på bristande återhämtning anser jag att anpassning är på sin plats. En variabel är träningen, andra är mat och sömn t.ex. Att vila för att det är vila i ens schema, när man egentligen är pigg, kry och taggad på att träna vet jag inte om jag ser så stor mening med, på den nivå jag tolkar det att TS är på. Jag ser heller ingen mening med att gå och träna om man inte mår bra, sen är det upp till var och en att definiera "må bra". Att vara lite trött och hängig är för mig en sak, att må dåligt en annan. Är du elitidrottare är det kanske en annan sak, det vet jag inte.

Ovanstående summerar jag som "vila när du känner att det behövs". Kanske är godtyckligt, men så gör jag och det fungerar bra för mig. Sen att träning, kost, vila och livet i allmänhet är individuellt är kanske ingen nyhet. Tolkade det som att TS ville ha tips/förslag från andra tränande på hur man kan/de gör.

Nymphis
2012-09-20, 02:22
Jag känner alltid för att träna liksom. Men det borde ju finnas en gräns för kroppen. Att köra högvolym 5 dagar i sträck låter för mig som väldigt slitsamt för kroppen. Men jag har faktiskt testat det och har inte haft några som helst problem med det konstigt nog.

Men det kanske slår en hårt med tiden och så får man lida för det då. Jag vet inte. Men jag håller med fullständigt att man ska lyssna på kroppen

smeander
2012-09-20, 07:35
Hallå.
Har börjat försöka satsa mer på byggandet nu då jag tycker jag jag har fått tillräckligt med styrka för tillfället. Har hört att högvolym oftast kräver mer vila än när man kör ett schema inriktat på styrka.

Mitt schema ser ut såhär just nu:

Måndag: Bröst, triceps.
Tisdag: Rygg,traps
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar, Biceps
Lördag/Söndag: Vila

Funkar detta eller bör jag köra varannan dag träning och isåfall lägga in pass på helgen med?
Tacksam för svar:)

Varför planera in vilodagar? Vila när du känner att du behöver vila.... Eller om du inte kan träna en dag så ta det som en vilodag, annars blir det bara en massa måsten och vad gör du om du inte kan träna på måndagen t ex? Ha inte bestämda dagar för då blir allt f#cked up om något oväntat skulle hända, kör rullande bara och behöver du vila så vilar du....

speedy83
2012-09-20, 08:13
Jag känner alltid för att träna liksom. Men det borde ju finnas en gräns för kroppen. Att köra högvolym 5 dagar i sträck låter för mig som väldigt slitsamt för kroppen. Men jag har faktiskt testat det och har inte haft några som helst problem med det konstigt nog.

Men det kanske slår en hårt med tiden och så får man lida för det då. Jag vet inte. Men jag håller med fullständigt att man ska lyssna på kroppen

Det enda jag kan fundera lite på är hur länge du har tränat? ofta när man är ny i något så är det skitkul och man vill göra det hela tiden, går man då ut för hårt är det lättare att tröttna i längden och av den anledningen kan det vara bra att ha lite vilodagar.

Sen finns det ju givetvis de som älskar det mer än något annat och kan träna 6-7d/v i 20 år. Men har man inte tränat så länge tror jag inte det skadar med lite fria dagar för att kunna syssla med annat.

tjing
2012-09-20, 08:25
Har hört att högvolym oftast kräver mer vila än när man kör ett schema inriktat på styrka.


Tvärtom.

Det är intensiteten som kräver mer vila, inte mer volyminriktade program med lägre intensitet.

Jämfört tre tunga femmor i mark, med 5x10 lutande hantelpress på medeltunga vikter. På en medelhög intensitet kan man ju i stort sett träna varje dag eftersom det inte blir en lika kraftig stressor som när man kommer nära maxlyft.

z_bumbi
2012-09-20, 08:45
Har hört att högvolym oftast kräver mer vila än när man kör ett schema inriktat på styrka.

Högvolym är bara ett sätt att räkna på träningen och har mindre med om du tränar för styrka eller muskelvolym att göra.

Mitt schema ser ut såhär just nu:

Måndag: Bröst, triceps.
Tisdag: Rygg,traps
Onsdag: Vila
Torsdag: Ben
Fredag: Axlar, Biceps
Lördag/Söndag: Vila

Funkar detta eller bör jag köra varannan dag träning och isåfall lägga in pass på helgen med?
Tacksam för svar:)

För att ens ha en chans att svara så måste man veta två saker.
Hur såg träningen ut innan.
Hur stor är volymen på det som du tänker träna och då minst set, reps men gärna också övningar och intensitet dvs hur långt från max du befinner dig i varje övning.

Nymphis
2012-09-20, 20:40
Högvolym är bara ett sätt att räkna på träningen och har mindre med om du tränar för styrka eller muskelvolym att göra.



För att ens ha en chans att svara så måste man veta två saker.
Hur såg träningen ut innan.
Hur stor är volymen på det som du tänker träna och då minst set, reps men gärna också övningar och intensitet dvs hur långt från max du befinner dig i varje övning.

Innan körde jag måndag till fredag. Försökte köra så tungt som möjligt för att öka i styrka och var mellan 3-5 reps x 3 set.
Kan ta ett exempel från hantelpress: Körde 32 kg 5 reps och 3 set innan jag gick över till nuvarande schemat. Nu kör jag istället 26x10 med 5 set och försöker få bättre kontakt när jag kör samt vilar mellan seten

Nymphis
2012-09-20, 20:45
Det enda jag kan fundera lite på är hur länge du har tränat? ofta när man är ny i något så är det skitkul och man vill göra det hela tiden, går man då ut för hårt är det lättare att tröttna i längden och av den anledningen kan det vara bra att ha lite vilodagar.

Jag har tränat i ca 2 år. Jo jag har alltid tyckt det har varit kul och känner alltid för att träna. Men det här med att satsa på volym mer än styrka är jag ganska ny på faktiskt därför jag frågat lite här på forumet :)

Nymphis
2012-09-20, 22:35
Innan körde jag måndag till fredag. Försökte köra så tungt som möjligt för att öka i styrka och var mellan 3-5 reps x 3 set.
Kan ta ett exempel från hantelpress: Körde 32 kg 5 reps och 3 set innan jag gick över till nuvarande schemat. Nu kör jag istället 26x10 med 5 set och försöker få bättre kontakt när jag kör samt vilar mellan seten

Oj. vilar MINDRE mellan seten ska där stå