handdator

Visa fullständig version : Val av surfplatta?


William
2012-09-19, 16:44
Kära Kolozzeum,

Min sambo har möjligheten att få en surfplatta via sitt jobb så jag skulle vilja ha lite hjälp med valet från den samlade expertisen.

Har själv kollat lite och valet tyckes vara mellan följande plattor:

-ASUS Transformer Pad Infinity TF700T

-Samsung GT-P5100 Galaxy Tab 2 10.1

-Apple iPad Wi-Fi - 3:e generationen

Har sedan tidigare andorid-telefoner och har aldrig aldrig använt ngn Apple-produkt men det kanske inte spelar ngn roll?
Initialt ska vi bara ha den till att surfa och kolla bilder och filmer i soffan och bilen.

Vad bör vi välja?

awesomooo
2012-09-19, 16:53
Jag har en iPad 3 och tycker den fungerar bra och har inget att klaga på. Fungerar även bra ihop med min iPhone och macintosh. Jag köpte även till en extern hårddisk (trådlös) till min iPad där jag har lagrat massvis med bilder och filmer som jag sedan streamar via min Apple Tv (trådlös) till min tv.

Herr Oberst
2012-09-19, 17:04
Asus Transformer Pad TF300TG with Keyboard Dock 32GB

tp_88
2012-09-19, 17:09
Om du tycker att 7" räcker hade jag valt Nexus 7.

Vill du ha 10" hade jag köpt Asus Transformer Pad TF300T.

tossefar
2012-09-19, 17:34
Om valet står mellan de tre han listar så känns det väl meningslöst att tipsa om helt andra modeller?

Jag tror att alla tre fungerar tillfredställande. Vissa föredrar iOS och andra föredrar android. Skillnaden är inte särskilt stor när det gäller surf och appar.

edit: värt att notera är att iPaden har mycket bättre upplösning. Så om ni inte behöver betala för plattan så känns iPaden som ett enkelt val.

tp_88
2012-09-19, 17:39
Om valet står mellan de tre han listar så känns det väl meningslöst att tipsa om helt andra modeller?
Jag tolkade det som att det var dom 3 han hade tittat på, inte att andra modeller var uteslutna.
Har själv kollat lite och valet tyckes vara mellan följande plattor:

Loccii
2012-09-19, 17:40
ipad 3 nuff said

Opher
2012-09-19, 17:55
Varför inte en samsung galaxy note 10.1? Skulle jag få möjlighet till en gratis men dyr surfplatta skulle jag välja den här.

http://www.mobil.se/nyheter/sa-ar-samsung-galaxy-note-10-1-1.510352.html (länk)

Beelz
2012-09-19, 18:19
ipad alla dagar i veckan

MasterChief
2012-09-19, 18:26
Oändligt nöjd med min iPad3.

snej
2012-09-19, 18:54
dxzthX43qvY

William
2012-09-19, 19:09
Tack för alla svar! Vill bara nämna att det finns ett givet utbud att välja mellan och flera av förslagen saknas så det är i huvudsak de tre första som jag listade som gäller.

Om valet står mellan de tre han listar så känns det väl meningslöst att tipsa om helt andra modeller?

Jag tror att alla tre fungerar tillfredställande. Vissa föredrar iOS och andra föredrar android. Skillnaden är inte särskilt stor när det gäller surf och appar.

edit: värt att notera är att iPaden har mycket bättre upplösning. Så om ni inte behöver betala för plattan så känns iPaden som ett enkelt val.

Om du tycker att 7" räcker hade jag valt Nexus 7.

Vill du ha 10" hade jag köpt Asus Transformer Pad TF300T.

Asus Transformer Pad TF300TG with Keyboard Dock 32GB

Nu råkar faktiskt TF300T och TG vara ett alternativ men jag utgick ifrån att TF700T skulle vara ett bättre val då den bl.a. har högre upplösning. Varför tycker ni att TF300 är bättre än TF700?

ipad alla dagar i veckan

Oändligt nöjd med min iPad3.

Tror ni att det även gäller för ngn som aldrig tidigare använt ngn Apple-produkt?

MasterChief
2012-09-19, 19:28
Tror ni att det även gäller för ngn som aldrig tidigare använt ngn Apple-produkt?

Det är dom som brukar bli mest nöjda...

William
2012-09-19, 19:52
Det är dom som brukar bli mest nöjda...

:)

Har du ngt emot att lista några fördelar gentemot android?

MasterChief
2012-09-19, 20:01
:)

Har du ngt emot att lista några fördelar gentemot android?

Min erfarenhet av android är en htc hero som jag hade innan iPhone4. Efter detta har jag blivit helt macifierad och har inte saknat PC/Android en sekund. För mig handlar det bara om att när jag använder mac så upplevs prylarna så sjukt intutiva, stabila, snabba och snygga och jobbar med mig, inte emot mig. Aldrig fått samma användarupplevelse med PC/Android. Sen om det är vettiga skäl för alla andra kan jag inte uttala mig om. Däremot är min erfarenhet att de som byter plattform inte byter tillbaka.

William
2012-09-19, 20:27
Min erfarenhet av android är en htc hero som jag hade innan iPhone4. Efter detta har jag blivit helt macifierad och har inte saknat PC/Android en sekund. För mig handlar det bara om att när jag använder mac så upplevs prylarna så sjukt intutiva, stabila, snabba och snygga och jobbar med mig, inte emot mig. Aldrig fått samma användarupplevelse med PC/Android. Sen om det är vettiga skäl för alla andra kan jag inte uttala mig om. Däremot är min erfarenhet att de som byter plattform inte byter tillbaka.

Ok, tack för ditt svar! Det får bli att tänka igenom det ordentligt då.

MasterChief
2012-09-19, 20:28
Ok, tack för ditt svar! Det får bli att tänka igenom det ordentligt då.

Gå till tex Media Markt. De har alla de vanligaste plattorna framme för demo.

tossefar
2012-09-19, 20:33
:)

Har du ngt emot att lista några fördelar gentemot android?

Äh, ska man surfa och leka med appar så spelar det ingen större roll tycker jag. Den fördelen iPad har jämtemot de andra du väljer mellan är att den har mycket bättre skärm.

HMB
2012-09-19, 20:41
Ipad 3, Kindle Fire HD 8.9 eller Nexus 7, det är väl dom tablets som är intressanta just nu. Jag ska själv sälja min Ipad 3:a till förmån för en Kindle Fire HD 8.9 tror jag.

drakfelt
2012-09-19, 20:48
Är oförskämt nöjd med min iPad "3". Har en tangentbordsdocka från Logitech, Ultrathin keyboard cover heter det och fungerar fantastiskt.

Löpsko
2012-09-19, 21:19
Idag så är ipad3 överlägsen och allt annat är skit bland surfplattor. För att visa att jag inte är ett rabiat apple fan så kör ja windows/linux på min dator, android på telefonen och osx (ipad) på surfplattan.

:cool:

HMB
2012-09-19, 21:23
Idag så är ipad3 överlägsen och allt annat är skit bland surfplattor. För att visa att jag inte är ett rabiat apple fan så kör ja windows/linux på min dator, android på telefonen och osx (ipad) på surfplattan.

:cool: Intressant, jag kör själv Windows på datorn (även OSX samt Linux via VirtualBox), jag har en Samsung Galaxy S2 till mobil samt en iPad 3 som surfplatta. Jag förstår verkligen inte hur du kan tycka att iPaden är så överlägsen.

Dreas
2012-09-19, 21:28
Idag så är ipad3 överlägsen och allt annat är skit bland surfplattor. För att visa att jag inte är ett rabiat apple fan så kör ja windows/linux på min dator, android på telefonen och osx (ipad) på surfplattan.

:cool:Dags att leka med en Nexus 7 och sen får du återkomma! Har du fortfarande samma åsikt så har folk ljugit för mig!

Jag hade försökt vänta ut det hela lite, om 4-6v händer massa kul på svenska surfplattefronten :)

Welli
2012-10-01, 20:22
Om man går i köptankar på en iPad. Är det värt den extra tusenlappen för nya iPad istället för iPad2?

Handlar om 16gb wifi och de kostar ju ca 3190:- resp 4390:-

Kommer inte spela särsklit mycket, om ens något, utan den kommer användas till surf och lite filmtittande.

Larsson
2012-10-01, 21:18
Om man går i köptankar på en iPad. Är det värt den extra tusenlappen för nya iPad istället för iPad2?

Handlar om 16gb wifi och de kostar ju ca 3190:- resp 4390:-

Kommer inte spela särsklit mycket, om ens något, utan den kommer användas till surf och lite filmtittande.

Det beror på hur kräsen du är. Jämför man en ipad2 och nya ipad så känns skärmen på ipad2 väldigt lågupplöst. Om du ska titta på film så är det bättre med högre upplösning. Men köper du en ipad2 tror jag du kommer att bli nöjd, för jag tycker den är snabb och skärmen är absolut inte dålig. Bara lägre upplösning är nya ipad.

shadowfire
2012-12-10, 14:51
Vilken djungel!
Jag har inte fått kläm på vilken surfplatta jag ska införskaffa.

Vill ha en primärt för att t.ex. se på film när man flyger eller åker tåg, så hyffsad batteritid och hyffsad skärm samt ska klara av att visa filmer ;)

Resten blir nog bara surf, kanske ha den som navigator i bilen så GPS behövs med.

Behöver inte vara så gräsligt stor padda, jag har ju laptops annars som duger, men vitsen med en padda för mig är att den ska vara smidigare att släpa runt på t.ex. när man reser. Vad ska jag kika på? Ipad3 och Galaxytab? Eller är dessa "overkill". Kan jag spara pengar och välja något billigare som är "good enough" ?

mikaelj
2012-12-10, 14:54
Om du skall ha den i bilen låter iPad Mini som ett bättre val än iPad Stor.

Väljer du en billigare är den oftast rätt tjock, dålig skärm och såpass långsam att du inte vill använda den. Och vill du inte använda den spelar det ingen roll hur billig den än var.

Dreas
2012-12-10, 14:57
Vilken djungel!
Jag har inte fått kläm på vilken surfplatta jag ska införskaffa.

Vill ha en primärt för att t.ex. se på film när man flyger eller åker tåg, så hyffsad batteritid och hyffsad skärm samt ska klara av att visa filmer ;)

Resten blir nog bara surf, kanske ha den som navigator i bilen så GPS behövs med.

Behöver inte vara så gräsligt stor padda, jag har ju laptops annars som duger, men vitsen med en padda för mig är att den ska vara smidigare att släpa runt på t.ex. när man reser. Vad ska jag kika på? Ipad3 och Galaxytab? Eller är dessa "overkill". Kan jag spara pengar och välja något billigare som är "good enough" ?Nexus 7 med 3g-stöd :)

shadowfire
2012-12-10, 15:00
Om du skall ha den i bilen låter iPad Mini som ett bättre val än iPad Stor.

Väljer du en billigare är den oftast rätt tjock, dålig skärm och såpass långsam att du inte vill använda den. Och vill du inte använda den spelar det ingen roll hur billig den än var.

Jag hatar långsamma saker. Det borde ha stått med på kravlistan.
Har en HTC-mobil genom jobbet och Androiden på den i kombination med luren i sig är det buggigaste dynga jag någonsin brukat. Slött, laggigt, hänger sig, krashar, fryser, blärk...

Min gamla nokia NMT-telefon var det mer drag på.

http://www.samlaren.org/telefon/a78.jpg

Nexus 7 med 3g-stöd :)

Ska kolla upp den!

shadowfire
2012-12-10, 20:33
Känt o klämt på Ipad Mini och Nexus 7 nu... hmm.

Kollade lite på 10" surfplattorna med och ja, Nexus och Ipad Mini måste man mer eller mindre zooma allt på nätet för att läsa, framför allt på Nexusen då. Men de känns bättre o ha en 7a som Navigator/mediaspelare i bilen än en 10"are... monterar man en 10" på instrumentbrädan så har man ju täckt halva mittkonsolen :D

Så valet står väl mellan dessa två nu.
Nexusen är ju sjukt "billig" i jämförelse, 32GB för 2200 kr i en mediabutik, och nästan 3700 kr för en Ipad Mini med samma minnesmängd.

Just nu ser jag att det jag får för 1500 kr mer är bättre skärm och möjligen snabbare padda, men är det värt de pengarna?

Hur är det med filmhantering, subs och allt sådant om man jämför Android vs IOS?

tossefar
2012-12-10, 20:42
Jag var i samma sits för en vecka sedan. Jag köpte en iPad mini och är väldigt nöjd. Jag tänkte först köpa nexus 7, och pillade en hel del på den. Men den känns inte prisvärd, trots sitt låga pris. Den kändes plastig och hade uppenbart lägre byggkvalitet än minin (vilket borde vara självklart för 1000 kr mer). Sen tycker jag att iOS är milsvida bättre än Android, men vill man bara åt apparna så spelar det ingen större roll vilken man väljer...

tp_88
2012-12-10, 20:45
Känt o klämt på Ipad Mini och Nexus 7 nu... hmm.

Kollade lite på 10" surfplattorna med och ja, Nexus och Ipad Mini måste man mer eller mindre zooma allt på nätet för att läsa, framför allt på Nexusen då. Men de känns bättre o ha en 7a som Navigator/mediaspelare i bilen än en 10"are... monterar man en 10" på instrumentbrädan så har man ju täckt halva mittkonsolen :D

Så valet står väl mellan dessa två nu.
Nexusen är ju sjukt "billig" i jämförelse, 32GB för 2200 kr i en mediabutik, och nästan 3700 kr för en Ipad Mini med samma minnesmängd.

Just nu ser jag att det jag får för 1500 kr mer är bättre skärm och möjligen snabbare padda, men är det värt de pengarna?

Hur är det med filmhantering, subs och allt sådant om man jämför Android vs IOS?
Nu har jag inte sett Ipad mini, men är skärmen verkligen bättre? Klart högre upplösning, och framförallt mycket högre PPI, på Nexus 7.

Snabbare är den inte heller, tvärtom. Tegra3 ska vara klart snabbare än A5 vill jag minnas.

Enda anledningen att inte köpa en Nexus 7 är i min mening om man vill ha en större skärm.

Olegh
2012-12-10, 20:48
Videostödet är väl bra mycket bättre i Android än i iOS.

tossefar
2012-12-10, 20:53
Videostödet är väl bra mycket bättre i Android än i iOS.

Nja, det är väl inte riktigt sant. Videostödet beror ju på vilken app du använder för att spela videos. Det finns appar till både android och iOS som spelar "alla" format.

Dreas
2012-12-10, 20:54
Känt o klämt på Ipad Mini och Nexus 7 nu... hmm.

Kollade lite på 10" surfplattorna med och ja, Nexus och Ipad Mini måste man mer eller mindre zooma allt på nätet för att läsa, framför allt på Nexusen då. Men de känns bättre o ha en 7a som Navigator/mediaspelare i bilen än en 10"are... monterar man en 10" på instrumentbrädan så har man ju täckt halva mittkonsolen :D

Så valet står väl mellan dessa två nu.
Nexusen är ju sjukt "billig" i jämförelse, 32GB för 2200 kr i en mediabutik, och nästan 3700 kr för en Ipad Mini med samma minnesmängd.

Just nu ser jag att det jag får för 1500 kr mer är bättre skärm och möjligen snabbare padda, men är det värt de pengarna?

Hur är det med filmhantering, subs och allt sådant om man jämför Android vs IOS?Glöm inte 3gn om du ska ha en Nexus :)

shadowfire
2012-12-10, 20:57
Nu har jag inte sett Ipad mini, men är skärmen verkligen bättre? Klart högre upplösning, och framförallt mycket högre PPI, på Nexus 7.

Snabbare är den inte heller, tvärtom. Tegra3 ska vara klart snabbare än A5 vill jag minnas.

Enda anledningen att inte köpa en Nexus 7 är i min mening om man vill ha en större skärm.

Ja men färgåtergivningen är så enormt mycket bättre på Ipaden, jisses, det var faktiskt något som märktes rejält när jag sprang mellan de två. Varje gång jag sprang bort till Nexusen så tyckte jag att den kändes dassig och varje gång jag kom bort till Ipaden (2m mellan) så lyste den upp så jag nästan blev bländad. Även om upplösningen är bättre på Nexusen så upplevde mitt öga Ipaden som bättre skärm just med tanke på färgåtergivningen och även ljuset i sig. Jag kollade Nexusen, hade googlat på autoinställningar och att det kunde vara negativt för den, men när jag kollade inställningarna på demoexet så var det satt på max redan. Jag gick in dit för att höja/öka....

Jag gjorde egna hastighetstester på båda exen, laddade aftonbladet, expressen + 2st mindre kända siter och scrollade så snabbt jag kunde från topp till botten. Ipaden blåste igenom allt utan problem, medan Nexusen stannade mitt på för att buffra/ladda klart (trots att sidan var färdigladdad innan scroll).

Man kan fundera över formatet också. Ipaden kändes mycket större än Nexusen, trots att det inte ens skiljer en tum mellan dem, men när man surfar så ryms det en hel kolumn till intill utan zoom på ipaden, medan på Nexusen så zoomar den ut mer för att kunna rymma hela sidan (vilket gör att texten blir ännu mindre/läsbar). På Nexusen upplevde jag det som ett måste att dubbeltappa på precis allt jag ville läsa, medan på Ipaden kunde jag läsa direkt.

Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad när jag kom in i butiken, var faktiskt inställd på att köpa en Nexus och ta med mig hem, men kände att jag behövde fundera lite.

Dreas
2012-12-10, 21:03
Ja men färgåtergivningen är så enormt mycket bättre på Ipaden, jisses, det var faktiskt något som märktes rejält när jag sprang mellan de två. Varje gång jag sprang bort till Nexusen så tyckte jag att den kändes dassig och varje gång jag kom bort till Ipaden (2m mellan) så lyste den upp så jag nästan blev bländad. Även om upplösningen är bättre på Nexusen så upplevde mitt öga Ipaden som bättre skärm just med tanke på färgåtergivningen och även ljuset i sig. Jag kollade Nexusen, hade googlat på autoinställningar och att det kunde vara negativt för den, men när jag kollade inställningarna på demoexet så var det satt på max redan. Jag gick in dit för att höja/öka....

Jag gjorde egna hastighetstester på båda exen, laddade aftonbladet, expressen + 2st mindre kända siter och scrollade så snabbt jag kunde från topp till botten. Ipaden blåste igenom allt utan problem, medan Nexusen stannade mitt på för att buffra/ladda klart (trots att sidan var färdigladdad innan scroll).

Man kan fundera över formatet också. Ipaden kändes mycket större än Nexusen, trots att det inte ens skiljer en tum mellan dem, men när man surfar så ryms det en hel kolumn till intill utan zoom på ipaden, medan på Nexusen så zoomar den ut mer för att kunna rymma hela sidan (vilket gör att texten blir ännu mindre/läsbar). På Nexusen upplevde jag det som ett måste att dubbeltappa på precis allt jag ville läsa, medan på Ipaden kunde jag läsa direkt.

Jag trodde inte det skulle vara så stor skillnad när jag kom in i butiken, var faktiskt inställd på att köpa en Nexus och ta med mig hem, men kände att jag behövde fundera lite.Skilj på korrekta färger och vad du finner attraktivt. Det du finner som bra färgåtergivning är ej korrekta färger samt överdrivna.

http://www.digitalversus.com/tablet/google-nexus-7-p13744/test.html

http://www.digitalversus.com/tablet/apple-ipad-mini-p13790/test.html

shadowfire
2012-12-10, 21:04
Skilj på korrekta färger och vad du finner attraktivt. Det du finner som bra färgåtergivning är ej korrekta färger samt överdrivna.

http://www.digitalversus.com/tablet/google-nexus-7-p13744/test.html

http://www.digitalversus.com/tablet/apple-ipad-mini-p13790/test.html

Titta på denna. Här ser du båda intill varandra. Jag upplevde exakt samma sak, fast mindre skillnad, men med auto avstängd på nexusen och satt till max.
Tz_zGRKPXao

Samma här

M2F5833tqH8

Dreas
2012-12-10, 21:06
Titta på denna. Här ser du båda intill varandra. Jag upplevde exakt samma sak, fast mindre skillnad, men med auto avstängd på nexusen och satt till max.
Tz_zGRKPXaoDu drar alltså fram en youtubevideo och ska jämföra den med Digitalversus? Vad säger han, jag orkar inte kolla hela.

Vad för instrument mäter han de korrekta färgerna med? Eller går han på sin åsikt?

edit: Skilj fortfarande på korrekta färger och vad du finner attraktivt. Eller vad alla andra okunniga finner attraktivt.

Olegh
2012-12-10, 21:11
Jag är med shadowfire här. Upplevde också Nexusen som dassig. Jag behöver inte ha "korrekta" färger när jag surfar. Nu är jag inte riktigt med på hur mycket det har att göra med skillnad i ljusstarka och hur det påverkar batteritiden, men ändå.

tp_88
2012-12-10, 21:12
edit: Skilj fortfarande på korrekta färger och vad du finner attraktivt. Eller vad alla andra okunniga finner attraktivt.
This.

Also, vilken webbläsare använde du t.ex.? Kan skilja mycket. Det finns mer än surf också, du pratar om videostöd etc, syftar du på HD-material med hög bitrate är det ganska viktigt med kraftfull cpu/gpu, och Nexus 7 är klart bättre där i benchmarks jag har sett iaf.

Batteritiden är dessutom klart sämre på Ipaden vill jag minnas.

Ska du dessutom ha den som navigator, så... :D

Polisen varnar för Apple Maps (http://www.idg.se/2.1085/1.481539/polisen-varnar-for-apple-maps)
Apples kartor är en katastrof (http://www.idg.se/2.1085/1.466659/apples-kartor-ar-en-katastrof)

shadowfire
2012-12-10, 21:17
Du drar alltså fram en youtubevideo och ska jämföra den med Digitalversus? Vad säger han, jag orkar inte kolla hela.

Vad för instrument mäter han de korrekta färgerna med? Eller går han på sin åsikt?

edit: Skilj fortfarande på korrekta färger och vad du finner attraktivt. Eller vad alla andra okunniga finner attraktivt.

Jag visar två klipp där man kan se exakt vad jag menar. Vad som står på pappret är ju rätt ointressant kontra vad man upplever, anser jag. Annars hade jag ju inte gått in i någon butik, utan utgått från recensionerna och beställt över nätet... men av någon anledning så kändes det inte bra i magen o köpa en padda jag aldrig sett över nätet nu, så jag gick ju in i butiken för att få en känsla.

Finns de som hävdar att 13g EAA är sämre än 12g EAA också, sedan finns det de som tar en skopa, skiter i hur mycket det är och sväljer oavsett det är 8 eller 25g. ;)

Huruvida färgåtergivningen och ljuset i sig är något man bryr sig om efter ett tag vet jag inte?

shadowfire
2012-12-10, 21:20
This.

Also, vilken webbläsare använde du t.ex.? Kan skilja mycket. Det finns mer än surf också, du pratar om videostöd etc, syftar du på HD-material med hög bitrate är det ganska viktigt med kraftfull cpu/gpu, och Nexus 7 är klart bättre där i benchmarks jag har sett iaf.

Batteritiden är dessutom klart sämre på Ipaden vill jag minnas.

Ska du dessutom ha den som navigator, så... :D

Polisen varnar för Apple Maps (http://www.idg.se/2.1085/1.481539/polisen-varnar-for-apple-maps)
Apples kartor är en katastrof (http://www.idg.se/2.1085/1.466659/apples-kartor-ar-en-katastrof)

Av det jag googlat fram så är batteritiden detsamma på de två när allt är satt till auto vad gäller ljusstyrka, men ipaden lyser enormt mycket mer (för blotta ögat, pappersryttarna säger säkert emot hehe)... så för att få nexusen likvärdig så behöver du klicka bort auto och dra upp den till 100%. Vet inte hur batteriet håller sig då.

Haha såg den där artikeln också och skrattade gott. Generellt känner jag mig mer hemma med Android eftersom jag har det (och hatar det) på mobilen, men jag var rejält vilsen på Ipaden och tyckte kartfunktionen sög generellt.

Dreas
2012-12-10, 21:26
Jag visar två klipp där man kan se exakt vad jag menar. Vad som står på pappret är ju rätt ointressant kontra vad man upplever, anser jag. Annars hade jag ju inte gått in i någon butik, utan utgått från recensionerna och beställt över nätet... men av någon anledning så kändes det inte bra i magen o köpa en padda jag aldrig sett över nätet nu, så jag gick ju in i butiken för att få en känsla.

Finns de som hävdar att 13g EAA är sämre än 12g EAA också, sedan finns det de som tar en skopa, skiter i hur mycket det är och sväljer oavsett det är 8 eller 25g. ;)

Huruvida färgåtergivningen och ljuset i sig är något man bryr sig om efter ett tag vet jag inte?Jag köper i regel teknikprylar på nätet utan att kolla på i butik. Vad ska jag kolla på sakerna i butik för? Varför vill man ha överdrivna färger kan jag inte förstå. Nu är ju båda inte direkt jättebra, så då är det bara att välja den du tror att du kommer trivas bäst med. Ljusstyrka är i regel något som står ut när man jämför med apparater bredvid varandra, vid riktigt användande på egen hand så tänker man inte på det.

Personligen så säger jag tvärtom (:D), vad som sägs i professionella recensioner är bättre än ens egna tyckande, speciellt när man inte tänker på skillnaderna efter 20min. En fördel till med att beställa på nätet är att man inte vet vad man missar :)

Fast om rapporter säger att man ska ta 10g EAA för bäst resultat på proteinsyntesen så kanske man får fundera lite på vad man vill ha ut av de där 10g extra. Det smakar gott kanske, bra för dig.

Lite som att jämföra tv-apparater i vanliga butiker, totalt värdelöst.

tp_88
2012-12-10, 21:27
Av det jag googlat fram så är batteritiden detsamma på de två när allt är satt till auto vad gäller ljusstyrka, men ipaden lyser enormt mycket mer (för blotta ögat, pappersryttarna säger säkert emot hehe)... så för att få nexusen likvärdig så behöver du klicka bort auto och dra upp den till 100%. Vet inte hur batteriet håller sig då.

Haha såg den där artikeln också och skrattade gott. Generellt känner jag mig mer hemma med Android eftersom jag har det (och hatar det) på mobilen, men jag var rejält vilsen på Ipaden och tyckte kartfunktionen sög generellt.
Verkar haft fel om batteritiden, eller sett någon knasig benchmark.

Vad har du för telefon och androidversion då? Det har hänt ganska mycket till 4.0x och framförallt 4.1x. Dessutom är ju Android mer tungrott än iOS, och speciellt mer tungrott än WP (iaf 7.5, inte testat w8), så det behövs ju en del hårdvara tyvärr.

shadowfire
2012-12-10, 21:29
Jag köper i regel teknikprylar på nätet utan att kolla på i butik. Vad ska jag kolla på sakerna i butik för? Varför vill man ha överdrivna färger kan jag inte förstå. Nu är ju båda inte direkt jättebra, så då är det bara att välja den du tror att du kommer trivas bäst med. Ljusstyrka är i regel något som står ut när man jämför med apparater bredvid varandra, vid riktigt användande på egen hand så tänker man inte på det.

Personligen så säger jag tvärtom (:D), vad som sägs i professionella recensioner är bättre än ens egna tyckande, speciellt när man inte tänker på skillnaderna efter 20min. En fördel till med att beställa på nätet är att man inte vet vad man missar :)

Fast om rapporter säger att man ska ta 10g EAA för bäst resultat på proteinsyntesen så kanske man får fundera lite på vad man vill ha ut av de där 10g extra. Det smakar gott kanske, bra för dig.

Lite som att jämföra tv-apparater i vanliga butiker, totalt värdelöst.

haha vad härlig inställning!
Jag gör nog både och, läser på över nätet och bildar mig en uppfattning, sedan vill jag se skiten fysiskt och känna på känslan. Det som känns bra för tre artikelskribenter kan kännas piss för en fjärde. Just dessa två artiklar så är ju ingen totalsågad, utan det verkar onekligen vara 50/50 när man läser på prisjakt, swe-forumetförsurfplattorvaddetnuheter, några amerikanska siter jag kollade på mm... när den ene inte totaldominerar den andre, det är ju då det börjar bli jobbigt att välja :D

shadowfire
2012-12-10, 21:32
Verkar haft fel om batteritiden, eller sett någon knasig benchmark.

Vad har du för telefon och androidversion då? Det har hänt ganska mycket till 4.0x och framförallt 4.1x. Dessutom är ju Android mer tungrott än iOS, och speciellt mer tungrott än WP (iaf 7.5, inte testat w8), så det behövs ju en del hårdvara tyvärr.

HTC Desire, kan tydligen få högre version än 2.2.2 enligt updateklienten?
Vet inte om denna lur fixar högre version av Android?

shadowfire
2012-12-10, 21:37
skit också, varför skulle jag fråga er för.. gillar inte er :D .. (jo det gör jag, fantastiska människor överlag)... så sitter man och googla recensioner igen då :P

tp_88
2012-12-10, 21:38
HTC Desire, kan tydligen få högre version än 2.2.2 enligt updateklienten?
Vet inte om denna lur fixar högre version av Android?
Jag hade nog tyckt PC var dåligt om jag använt Windows 95 och en dator baserad på Pentium 1 också. :D

Närå, Men det har hänt massor sedan Desire och 2.2.

Nexus S är skapligt rapp med liknande hårdvara och 4.1. Vill man få en äldre telefon från en tillverkare som ej kör Vanilla att bli snabbare, så får man nog köra custom ROMs.

Dreas
2012-12-10, 21:41
haha vad härlig inställning!
Jag gör nog både och, läser på över nätet och bildar mig en uppfattning, sedan vill jag se skiten fysiskt och känna på känslan. Det som känns bra för tre artikelskribenter kan kännas piss för en fjärde. Just dessa två artiklar så är ju ingen totalsågad, utan det verkar onekligen vara 50/50 när man läser på prisjakt, swe-forumetförsurfplattorvaddetnuheter, några amerikanska siter jag kollade på mm... när den ene inte totaldominerar den andre, det är ju då det börjar bli jobbigt att välja :DJapp, jag får alltid det bästa för mina pengar till mina behov.

Fast prisjakt är ju värdelöst. Finns inte en kotte som är som dig och mig som inte blir nöjd med ett inköp av en mini eller Nexus, det är om man har ett speciellt behov och då kanske det blir ett lite lägre betyg, annars är det 10/10, wow!!!! Bara att kolla på dator-skärmar, skräp går till trevliga priser och de får bra betyg. Okunskap. Fast nu är det proffs vi pratar om. Man gör klokast att hitta en sida som man tycker verkar ha vettiga recensioner och håller en jämn kvalité.

Mitt tips: Undvik allt annat än solklara entusiastforum. Sweclockers för datorgrejer räknas inte till ett, iaf inte när det kommer till skärmar.

Jag är lätt att ogilla i text, rooz kan nog gå i god för att jag iaf är okej irl :p

shadowfire
2012-12-10, 21:45
Jag hade nog tyckt PC var dåligt om jag använt Windows 95 och en dator baserad på Pentium 1 också. :D

Närå, Men det har hänt massor sedan Desire och 2.2.

Nexus S är skapligt rapp med liknande hårdvara och 4.1. Vill man få en äldre telefon från en tillverkare som ej kör Vanilla att bli snabbare, så får man nog köra custom ROMs.

mhm, kan inte göra så mkt åt jobbtelefonen, men det ante mig att det var skillnad. Tackar för inputen iaf :)

Japp, jag får alltid det bästa för mina pengar till mina behov.

Fast prisjakt är ju värdelöst. Finns inte en kotte som är som dig och mig som inte blir nöjd med ett inköp av en mini eller Nexus, det är om man har ett speciellt behov och då kanske det blir ett lite lägre betyg, annars är det 10/10, wow!!!! Bara att kolla på dator-skärmar, skräp går till trevliga priser och de får bra betyg. Okunskap. Fast nu är det proffs vi pratar om. Man gör klokast att hitta en sida som man tycker verkar ha vettiga recensioner och håller en jämn kvalité.

Mitt tips: Undvik allt annat än solklara entusiastforum. Sweclockers för datorgrejer räknas inte till ett, iaf inte när det kommer till skärmar.

Jag är lätt att ogilla i text, rooz kan nog gå i god för att jag iaf är okej irl :p

hehe, ja du dyker alltid upp så fort man ska snacka hårdvara ;) .
ogillar dig inte i text, ogillar att det du skriver får mig att behöva läsa mer text (suck) på forum :p

Jag är nog en av dem som kollar prisjakt, sorterar på ranking/omdöme och sedan filtrerar på pris osv.

Dreas
2012-12-10, 21:51
hehe, ja du dyker alltid upp så fort man ska snacka hårdvara ;) .
ogillar dig inte i text, ogillar att det du skriver får mig att behöva läsa mer text (suck) på forum :p

Jag är nog en av dem som kollar prisjakt, sorterar på ranking/omdöme och sedan filtrerar på pris osv.Är man intresserad så är man.

En grej då: Du kommer att bli nöjd oavsett vad du väljer, känner du att dina krav inte är högre än de på prisjakt, lyssna på prisjakt.

Finns inga recensioner så går jag på prisjakt, finns recensioner kollar jag bara prisjakt för att se att det inte är typ 10 omdömen med skit.

Du kommer att bli jättenöjd med en mini, jag lovar :D

shadowfire
2012-12-10, 21:55
Är man intresserad så är man.

En grej då: Du kommer att bli nöjd oavsett vad du väljer, känner du att dina krav inte är högre än de på prisjakt, lyssna på prisjakt.

Finns inga recensioner så går jag på prisjakt, finns recensioner kollar jag bara prisjakt för att se att det inte är typ 10 omdömen med skit.

Du kommer att bli jättenöjd med en mini, jag lovar :D

Det som talar emot Ipaden är just priset, hade det skilt 300 kr mellan dem så hade jag nog åkt hem med Ipaden om jag ska vara ärlig. Den gav bästa känslan när jag använde den. Men plånkan säger ju sitt, egentligen har jag inte råd med en surfplatta. Alls. Därför blev jag sjukt sugen på Nexusen och var som inställd på att köpa just den. Hade inte Ipadstället varit påslaget med ström så hade jag kommit hem med en Nexus7... som sagt, blir en del o grubbla på :P

Jag tror efter TP88as input också att oavsett vilket så lär jag märka skillnad mot min HTC Desire och Android 2.2.2...

tp_88
2012-12-10, 21:58
Jag tror efter TP88as input också att oavsett vilket så lär jag märka skillnad mot min HTC Desire och Android 2.2.2...
Jag håller som oftast med Dreas i elektroniktrådar; du blir garanterat nöjd med båda. Det är mest jag som avskyr Apple. :D

Att det har hänt mycket med Android från 2.X-dagarna till idag, är ett faktum dock.

Fishtank
2012-12-10, 22:08
Nja, det är väl inte riktigt sant. Videostödet beror ju på vilken app du använder för att spela videos. Det finns appar till både android och iOS som spelar "alla" format.

Skoja inte nu.
iOS har fortfarande ingen app som klarar av 720p .mkv filer flytande sist jag tittade.(alla filer du torrentar)

shadowfire
2012-12-10, 22:09
Jag håller som oftast med Dreas i elektroniktrådar; du blir garanterat nöjd med båda. Det är mest jag som avskyr Apple. :D

Att det har hänt mycket med Android från 2.X-dagarna till idag, är ett faktum dock.

Det är det som är det jobbiga i alla dessa trådar på nätet.
Om jag som - fullständigt neutral - kommer och vill se en recension, så antagligen så faller det på en PC eller ännu värre linux/unix-nördar, eller så svänger det åt äpplehållet. ;)

Jag har ju min bakgrund, men jag kan inte stödja mig på något av dessa ben... jag är ju gammal Amiga-OS-fan, jag dissar ALLT som i huvudtaget tillverkas och som inte bootar på 3,1 sec som Amiga OS 4 gjorde på 68LC040 :D .. finns i min värld inte en enda maskin eller operativsystem som i huvudtaget når upp till multitasking, användarvänlighet eller hastighet som sista generationens AmigaOS och motorolaprocessorer levererade.

Viktor_Balck
2012-12-10, 22:24
Skoja inte nu.
iOS har fortfarande ingen app som klarar av 720p .mkv filer flytande sist jag tittade.(alla filer du torrentar)

Nu spelar jag aldrig video med ipaden men tidigare fanns AV player hd, som dock inte verkar finnas längre :) Men måste väl finnas en hel del alternativ om man jailbreakar den, vilket inte är så avancerat.

Dreas
2012-12-10, 22:25
Nu spelar jag aldrig video med ipaden men tidigare fanns AV player hd, som dock inte verkar finnas längre :) Men måste väl finnas en hel del alternativ om man jailbreakar den, vilket inte är så avancerat.Eller köpa en N7 med bättre färger och som ska klara 720p?

Viktor_Balck
2012-12-10, 22:29
Eller köpa en N7 med bättre färger och som ska klara 720p?

Vadå eller? Han får väl köpa vad han vill, jag sa bara vad som är möjligt.

Kimball
2012-12-11, 00:26
Skoja inte nu.
iOS har fortfarande ingen app som klarar av 720p .mkv filer flytande sist jag tittade.(alla filer du torrentar)

Då har du som sagt missat, AvPlayerHD, som ska komma tillbaks så fort utvecklarna löst buggarna i senaste releasen verkar det som. Aldrig snubblat över en spelare till paddan som hanterar 1080p med bravur innan, så jag hoppas verkligen de löser det för framtida användare!

BlötSnö
2012-12-11, 00:57
Fick den senaste Galaxy Tab genom jobbet för ett tag sedan.
Den flyter på smidigt och bra. För surf, bilder och film som du pratar om så fungerar den med stor sannolikhet fullständigt tillfredställande.
Första filmen som betades av var Star Trek i 1080p. Det flöt på utan problem.
Batteritiden är bra också, även om man som jag sitter och muppar med den väldigt mycket i form av arbetsrelaterat, allmänt surfande och småspelande.

Jag har en första generationens Asus Pad Transformer och den var inte riktigt så bra som jag hoppats. Det verkar dock som att man tagit klagomålen till sig och styrt upp den ordentligt med nya generationen, så många av de barnsjukdomar som jag dras med skall vara borta.

Kan inte uttala mig om Ipad.

Kimball
2012-12-11, 08:47
3/4e gen. iPad verkar stå upp bra batteritidsmässigt, även om tex Note 10 inte är med: http://blogs.which.co.uk/technology/tablets-ebooks/which-tablet-has-the-best-battery-life-infographic/

http://blogs.which.co.uk/technology/files/2012/12/Tablets-battery-10in-rev-550x340.jpg

Dreas
2012-12-11, 08:55
3/4e gen. iPad verkar stå upp bra batteritidsmässigt, även om tex Note 10 inte är med: http://blogs.which.co.uk/technology/tablets-ebooks/which-tablet-has-the-best-battery-life-infographic/

http://blogs.which.co.uk/technology/files/2012/12/Tablets-battery-10in-rev-550x340.jpgInte heller Nexus 7.

mikaelj
2012-12-11, 08:57
Det är det som är det jobbiga i alla dessa trådar på nätet.
Om jag som - fullständigt neutral - kommer och vill se en recension, så antagligen så faller det på en PC eller ännu värre linux/unix-nördar, eller så svänger det åt äpplehållet. ;)

Jag har ju min bakgrund, men jag kan inte stödja mig på något av dessa ben... jag är ju gammal Amiga-OS-fan, jag dissar ALLT som i huvudtaget tillverkas och som inte bootar på 3,1 sec som Amiga OS 4 gjorde på 68LC040 :D .. finns i min värld inte en enda maskin eller operativsystem som i huvudtaget når upp till multitasking, användarvänlighet eller hastighet som sista generationens AmigaOS och motorolaprocessorer levererade.

Det var en oanad sida av dig! I så fall borde det glädja dig att Jean-Baptiste Queru och Dianne Hackborne som jobbade på Be med BeOS numera arbetar på Google med Android. :-)
hackbod är ansvarig för grafikjoxet och jbq arbetar med opensås-grejer.

KlOi-L-N0X4

Mm, BeOS....

Tricce
2012-12-11, 12:04
Skulle vilja ha en surfplatta som har usb ingång! Måste väl finnas? Så man kan koppla skrivare till.

willtjam
2012-12-11, 12:09
Kan inte de flesta skrivare idag kopplas via blåtand och wifi?

Tricce
2012-12-11, 12:26
Kan inte de flesta skrivare idag kopplas via blåtand och wifi?

Inte min befintliga som jag inte tänker byta ut ;)

Förvisso finns det wifi "adaptrar" man kan koppla på ethernet uttaget.

Olegh
2012-12-11, 12:37
Det låter som att du behöver en fullfjädrad W8-platta.

snej
2012-12-11, 20:37
Skulle vilja ha en surfplatta som har usb ingång! Måste väl finnas? Så man kan koppla skrivare till.

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=184965&highlight=windows

Thanos
2012-12-11, 21:07
Lånar tråden lite...

Jag har sneglat lite på en surfplatta men kan för allt i världen inte komma på en legitim anledning att köpa en? Vilka funktioner fyller en surfplatta som inte kombinationen smartphone/laptop gör?

PowPow
2012-12-11, 21:38
Lånar tråden lite...

Jag har sneglat lite på en surfplatta men kan för allt i världen inte komma på en legitim anledning att köpa en? Vilka funktioner fyller en surfplatta som inte kombinationen smartphone/laptop gör?

Vi har bara en i hushållet och den används oftast, så jag använder så gott som aldrig den hemma. Fjärrkontroll till plex ibland. Men när jag är iväg använder jag den till att läsa böcker, kolla serier/podcasts, surfa på och anteckna saker på möten ibland. Allt det går ju att göra på en laptop också, men en tablet är smidigare att bära omkring på.

Allt det går att göra på en smartphone också förvisso, men föredrar tablet pga den större skärmen.

tossefar
2012-12-11, 21:47
Jag använder den för surf, facebook, spotify och att läsa. Allra mest för att läsa.

dared
2012-12-12, 03:03
Använder plattan på alla ställen man inte orkar släpa och starta upp en laptop (om det inte absolut behövs). Ex. Soffan, sängen, resan, seminarier, föreläsningar. Använder den till det mesta, saker som använda ordbehandlingsprogram, spela spel, avancerad surfing (exempel leta information till skola/jobb) är där laptopen har övertag.

drakfelt
2012-12-12, 03:10
Jag äger ingen laptop och när jag gick i köptankar vägde jag tablet mot laptop och det slutade med ett tabletköp + tangentbordsdocka.

Funkar utmärkt som ordbehandlare med pages. Lägg till en stylus och appen Penultimate och du kan rita figurer för att infoga i ditt dokument.

Dessutom flera tkr billigare än en laptop, givetvis begriper jag även fördelarna med en laptop men för mig med en kraftfull stationär dator räcker det med en tablet.


Postat via en mobil enhet

Jaeg
2012-12-12, 14:50
Bytt upp mig från ipad2 till retinan men märkt nu ett par dagar att jag får huvudvärk väldigt fort av nya paddan, något jag inte fick av den gamla. Någon mer som upplevt samma sak? Något med skärmen mina ögon verkligen inte gillar då jag känner av det redan efter dryga kvarten :/

hurril
2012-12-12, 14:53
Jag har den första retina-modellen och blir trött i ögonen av det omvända.

shadowfire
2012-12-12, 15:24
Efter flera dagars grubbel och timtals av recensionsläsning, så jag har vänt lite nu. Funderar på om inte 7" blir för litet ändå och nu har jag börjat snegla på 10"-plattorna.

Just nu faller ögonen extra mycket på Asus TF700 och Galaxy Note 10.
Dyrare och kanske inte den smidigaste enheten att smiska upp på instrumentbrädan i bilen som mediaspelare eller navi, men å andra sidan så störde det mig att behöva zooma hela tiden på websiter på 7"-enheterna - något jag inte behövde på 10".

Har en kväll till mig på att grubbla innan det blir ett köp.

willtjam
2012-12-12, 15:26
Efter flera dagars grubbel och timtals av recensionsläsning, så jag har vänt lite nu. Funderar på om inte 7" blir för litet ändå och nu har jag börjat snegla på 10"-plattorna.

Just nu faller ögonen extra mycket på Asus TF700 och Galaxy Note 10.
Dyrare och kanske inte den smidigaste enheten att smiska upp på instrumentbrädan i bilen som mediaspelare eller navi, men å andra sidan så störde det mig att behöva zooma hela tiden på websiter på 7"-enheterna - något jag inte behövde på 10".

Har en kväll till mig på att grubbla innan det blir ett köp.

Annars kan du ju bara använda telefonen som gps i bilen? Ifall du har en smartphone dvs. Jag tycker då att telefonskärmen visar nog mycket om vägen.

tp_88
2012-12-12, 15:29
För att vara ett svin; CDon sålde Asus TF300 32GB för 2490 för en vecka sedan i deras julkalender. :cool:

16gb kostar ju 2990 normalpris, klarar du dig med 720-skärm så sparar du 2 lax för i övrigt tror jag inte att dom skiljer sig åt mycket.

Känner du någon som bor i, eller ska resa till, något av länderna där Nexus 10 säljs så kan du ju be dem att köpa en åt dig. 16GB-versionen kostar runt 3500 i Europa vill jag minnas, 2700 i USA.

mysteak
2012-12-12, 16:44
Hade tänkt att köpa mig en surfplatta jag med, men har verkligen NOLL koll på vad som är bra och inte, så skulle vilja ha lite tips.

Vill ha en surfplatta som fungerar bra till att surfa (snabb, smidig, enkel), kolla på filmer/serier och att läsa böcker. Kommer att huvudsakligen använda den när jag flyger och reser i allmänhet. Priset spelar ingen roll, jag vill ha det bästa som går att ha.

Hade också förövrigt tänkt att försöka mig på att hitta den när jag besöker Hong Kong om ett par dagar, så om någon har några tips på vart jag ska leta där så hade jag också uppskattat det.

shadowfire
2012-12-12, 17:45
För att vara ett svin; CDon sålde Asus TF300 32GB för 2490 för en vecka sedan i deras julkalender. :cool:

16gb kostar ju 2990 normalpris, klarar du dig med 720-skärm så sparar du 2 lax för i övrigt tror jag inte att dom skiljer sig åt mycket.

Känner du någon som bor i, eller ska resa till, något av länderna där Nexus 10 säljs så kan du ju be dem att köpa en åt dig. 16GB-versionen kostar runt 3500 i Europa vill jag minnas, 2700 i USA.

gah, jag åker ju till Mexiko snart och därav ville jag ha plattan till all dötid på flygplatser o annat.... men det är ju detta jag är rädd för, att jag köper den för 5000 kr här hemma och så kommer jag dit och hittar den för 2700 :P

mysteak
2012-12-13, 10:59
.........

Jaeg
2012-12-13, 11:53
När använder ni egentligen plattorna till att se på film? Kan inte minnas att jag sedan första ipaden och galaxyn någonsin har sett en film på eländet. Och som gps i bilen låter ju onödigt, med någorlunda ny bil sitter det ju redan en där? Hemska tanke montera in något stöd eller dylikt i bilen för en platta, lär ju se förjävligt ut? Ungefär som att ha en mobilhållare för att bli handsfree.

PowPow
2012-12-13, 12:00
När använder ni egentligen plattorna till att se på film? Kan inte minnas att jag sedan första ipaden och galaxyn någonsin har sett en film på eländet. Och som gps i bilen låter ju onödigt, med någorlunda ny bil sitter det ju redan en där? Hemska tanke montera in något stöd eller dylikt i bilen för en platta, lär ju se förjävligt ut? Ungefär som att ha en mobilhållare för att bli handsfree.

Om man pendlar kan det vara smidigt att dra någon serie/film/podcast på en tablet, tycker jag.

Jaeg
2012-12-13, 12:03
Om man pendlar kan det vara smidigt att dra någon serie/film/podcast på en tablet, tycker jag.

*facepalm* tåg och buss förstås, vägrar själv åka med dessa fordon så därför jag kanske aldrig har saknat det. Gör man ens sådant längre förutom i Tokholm? :D

PowPow
2012-12-13, 12:07
*facepalm* tåg och buss förstås, vägrar själv åka med dessa fordon så därför jag kanske aldrig har saknat det. Gör man ens sådant längre förutom i Tokholm? :D

Ja, folk åker tåg och buss (och flyg och båt och taxi mm) i fler delar av världen än stockholm :d

Jaeg
2012-12-13, 12:16
Ja, folk åker tåg och buss (och flyg och båt och taxi mm) i fler delar av världen än stockholm :d

Inte gjort något av det mer än nyttjat flyg senaste 15 åren haha,, förskräckligt egentligen. :D

StarkaUlf
2012-12-25, 11:17
Ahoj hoj.

Funderar nu på att inhandla en surfplatta. Gärna android.
Har tittat på en Google nexus 7, vad tror ni om den? Vilka förslag har ni? Samtidigt hade det ju varit skönt med 10"..
Pris max 2500 kronor.

StarkaUlf
2012-12-25, 11:28
Ahoj hoj.

Funderar nu på att inhandla en surfplatta. Gärna android.
Har tittat på en Google nexus 7, vad tror ni om den? Vilka förslag har ni? Samtidigt hade det ju varit skönt med 10"..
Pris max 2500 kronor.

Eller kanske en DMTech Tablet 9748DCB, 9.7"?

StarkaUlf
2012-12-26, 15:46
Bumpar.
Står mellan dessa tror jag;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1468986 <- Billigast. DMTech

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1159222 <- Samsung Galaxy Tab 2 10.1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1353562 <- Google Nexus 7.

Det som talar för DMTech:
- Billig.
- Högst processorhastighet.
- DDR3 RAM
- HDMI-utgång.

Vilken hade ni valt?

bear.flowertwig
2012-12-26, 16:03
Finns det en avgörande faktor att väga in till ipads fördel om man i övrigt kör iphone och itunes?

Om man inte vill sitta och hålla i dessa rackare när man kollar film, tex på tåg, finns det bra och smidiga ställ som inte kostar skjortan?

tp_88
2012-12-26, 16:10
Bumpar.
Står mellan dessa tror jag;

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1468986 <- Billigast. DMTech

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1159222 <- Samsung Galaxy Tab 2 10.1

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?e=1353562 <- Google Nexus 7.

Det som talar för DMTech:
- Billig.
- Högst processorhastighet.
- DDR3 RAM
- HDMI-utgång.

Vilken hade ni valt?
Nexus 7, om du inte känner att du behöver en större skärm. Samsungen är en smula föråldrad, men är nog mitt andrahandsval. Kinaplattor generellt sett är buggigare, större risk att appar inte är kompatibla, väldigt osäkert ang. framtida uppdateringar osv. Om du kan tänka dig att flasha in nya ROMs och det finns ett någorlunda stort community för den specifika plattan så är det ett lite vettigare köp IMO. Men om du tänker använda dig av tillverkarens OS så skulle jag hålla mig till mer etablerade tillverkare.

Jag utgår ifrån att DMTech-plattan har RK3066 SOCen, som absolut inte är snabbare än Tegra3 i N7 trots högre klockfrekvens på pappret. DDR3 är det givetvis i N7 också.

Gav bort en Nexus7 i julklapp och har pillat på den en del, mycket trevlig platta. Hade gärna sett att den var 8-9" dock, å andra sidan är nuvarande formatet smidigt.

StarkaUlf
2012-12-26, 16:16
Nexus 7, om du inte känner att du behöver en större skärm. Samsungen är en smula föråldrad, men är nog mitt andrahandsval. Kinaplattor generellt sett är buggigare, större risk att appar inte är kompatibla, väldigt osäkert ang. framtida uppdateringar osv. Om du kan tänka dig att flasha in nya ROMs och det finns ett någorlunda stort community för den specifika plattan så är det ett lite vettigare köp IMO. Men om du tänker använda dig av tillverkarens OS så skulle jag hålla mig till mer etablerade tillverkare.

Jag utgår ifrån att DMTech-plattan har RK3066 SOCen, som absolut inte är snabbare än Tegra3 i N7 trots högre klockfrekvens på pappret. DDR3 är det givetvis i N7 också.

Gav bort en Nexus7 i julklapp och har pillat på den en del, mycket trevlig platta. Hade gärna sett att den var 8-9" dock, å andra sidan är nuvarande formatet smidigt.

Okej, tusen tack för svaret.

Läste någonstans att man ofta måste zooma in skärmen på just nexus 7 för att kunna läsa på hemsidor, något du upplevde eller?

tp_88
2012-12-26, 16:25
Okej, tusen tack för svaret.

Läste någonstans att man ofta måste zooma in skärmen på just nexus 7 för att kunna läsa på hemsidor, något du upplevde eller?
Jag öppnade inte webbläsaren vad jag kan minnas, men det är väl inte otänkbart kanske då skärmen inte är jättestor. Jag skulle som sagt hellre sett att skärmen var 8-9", även om det är smidigt att ha med sig en 7"are. Ang. surfande så borde det gå att se ganska lätt i Youtube-filmer om du inte har någon butik i närheten.

Bortser man från skärmen (storleken alltså, i övrigt är skärmen utmärkt) så tycker jag dock att det är den enda riktigt, riktigt, bra plattan för runt 2000kr.

StarkaUlf
2012-12-26, 16:55
Jag öppnade inte webbläsaren vad jag kan minnas, men det är väl inte otänkbart kanske då skärmen inte är jättestor. Jag skulle som sagt hellre sett att skärmen var 8-9", även om det är smidigt att ha med sig en 7"are. Ang. surfande så borde det gå att se ganska lätt i Youtube-filmer om du inte har någon butik i närheten.

Bortser man från skärmen (storleken alltså, i övrigt är skärmen utmärkt) så tycker jag dock att det är den enda riktigt, riktigt, bra plattan för runt 2000kr.

Jo precis, aningen större hade ju kanske varit smidigare. Beroende på ändamål.

Nu vet jag inte om det är möjligt att streama från plattan till TVn? Då tänker jag på t.ex viaplay & fotboll. Miracast verkar ju inte ha kommit/ska inte komma till Nexus 7 om jag förstått det rätt. Men man kanske kan använda sig av t.ex appen "Skifta" om man har en TV som stödjer DNLA?

Det har du nog rätt i. Trots allt så är 2000 ingen stor summa, så man ska inte förvänta sig det allra bästa heller. Men den verkar ju vara bra för priset som du säger.

Edit; Såg förövrigt att det är AMR Cortex-A9 processor i DMTechen. Nu har jag ju ingen aning om det är bra/dåligt ^^

StarkaUlf
2012-12-26, 17:11
Och ja, DMTech har Rockchip som SoC.

Nåväl, lutar väl mer åt en Nexus 7 då. Eventuellt att man väntar tills 10an kommer.

tp_88
2012-12-26, 17:24
Dålig koll på hur det funkar med DLNA osv, har bara erfarenhet av HDMI och USB-MHL på androidenhter.

Om det är RK3066-chippet som sitter i många Kinaplattor nu för tiden så är det absolut bra, men det är inte lika snabbt som Tegra3 i Nexus.

Sen är det ju inte så att alla enheter med samma SoC har precis samma prestanda, utan det beror ju även på OSet och hur optimerat det är till hårdvaran (och en massa andra saker). Ytterligare en punkt där Kinaplattor för det mesta ligger efter. Likaså brukar batteritiden och skärmarna inte vara några höjdare.

Nexus 10 är säkert grym, men då är det genast dubbla priset också.

Doctor Snuggles
2012-12-26, 17:56
Finns det en avgörande faktor att väga in till ipads fördel om man i övrigt kör iphone och itunes?

Om man inte vill sitta och hålla i dessa rackare när man kollar film, tex på tåg, finns det bra och smidiga ställ som inte kostar skjortan?

Föredrar du IOS så är det förstås en fördel. Annars så är det delat utbud, d.v.s. alla dina appar från iphone funkar på ipad (och oftast vice versa), samt intergrering/delning av allt möjligt som lästa sidor, bokmärken, böcker osv.

tomccc
2012-12-26, 19:09
Om du är intresserad av galaxyn så finns den för 2500kr på elektroworld just nu. http://www.electroworld.se/product/datorer-tillbehor/surfplatta/GTP5110ZWANEE/samsung-galaxy-tab-2-10-1-16gb-wi-fi-vit

ErroLer
2013-01-09, 18:43
Vad är det för skillnad mellan Samsung Galaxy Note GT-N8000 och GT-N8010?

den enda skillnaden jag hittade på dom när jag köpte min är att 8000 har plats för simkort, vilket 8010 inte har.

willtjam
2013-01-09, 18:46
Efter lite googlande så lyckades jag hitta några pluttiga skillnader, därför tog jag bort mitt inlägg. :D

Är du nöjd för övrigt?

ErroLer
2013-01-09, 19:34
Efter lite googlande så lyckades jag hitta några pluttiga skillnader, därför tog jag bort mitt inlägg. :D

Är du nöjd för övrigt?

Ja, jag köpte den utan simkort, 8010 alltså. Använder den inte till något avancerat direkt, streamar lite film och surfar mest. Bilden kan dock vara lite väl mörk när man kollar på film, vet inte om det går att fixa det på något sätt. Men annars så är jag helnöjd med den. :)

Fatalist
2013-01-09, 20:27
Vad ska man köpa för padda om man vill lägga så lite pengar som möjligt och bara ska ha den till att läsa e-böcker (studielitteratur)?

tp_88
2013-01-09, 21:00
Vad ska man köpa för padda om man vill lägga så lite pengar som möjligt och bara ska ha den till att läsa e-böcker (studielitteratur)?
Jättelite pengar: Pipo S1 från Kina, typ alibabaexpress/eBay/Dealextreme/et al. Runt 600kr om du slipper tulla. DmTech Tablet 7525B (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520977) har väldigt snarlik spec om du vill köpa från Sverige.

+ Snabb SoC, 1GB ram, 4.1.
- Låg upplösning på skärmen och garanterat sämre mjukvara än mer etablerade plattor.

Lite mer pengar: Nexus 7 (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1469131)

Om du vill ha 10": DmTech Tablet 9748DCB (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1468986) / DmTech Tablet 1028DCS (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1553494) Dessa går garanterat också att köpa billigare under annat namn från Kina på tidigare nämnda sidor.


Jag skulle rekommendera Nexus 7.

tp_88
2013-01-09, 21:04
Om du verkligen BARA ska ha den till e-böcker så finns det andra alternativ kom jag på nu.

Rena e-boksläsare har jag noll koll på.

http://www.prisjakt.nu/kategori.php?l=s111385269&o=produkt_pris_inkmoms#prodlista

Fatalist
2013-01-10, 09:47
Tusen tack för bra tips. E-boksläsarna var verkligen snuskigt billiga. Frågan är om det inte är sjysst att lägga det dubbla på en billig padda så att man slipper kolla film på 4,3"-mobilen under tågresor. Då jag är på en ganska åtstramad budget låter DmTech Tablet 7525B (http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1520977) lockande. Jag inser att skärmen i sig har rätt låg upplösning, men nog bör den palla att spela upp de flesta filformat?

Edit:

Är skärmen bra nog att läsa på utan att det ska bli jobbigt på något sätt? Jag har sett några billiga kinaimporter och de har haft förfärliga skärmar (TFT? vet ej vad tekniken heter). Det har liksom varit ett subtilt silveraktigt skimmer över skärmen som fått den att kännas som de första kommersiella touchskärmarna på t ex infotavlor o s v.

willtjam
2013-01-21, 01:19
Finns det någon nackdel med att beställa platta från utlandet? Förutom att det blir drygt med garantin och lagning ifall den pajar. Visst är det samma inställningar och grejer? Att ändra språk lär väl inte vara hela världen.

Fastback
2013-01-21, 01:43
Någon som hört ngt gott/dåligt om "Vimicro V10" 10,2tums-platta med Android 4.0 och Kapacitiv skärm? Går att köpa snuskigt billigt ifrån Kina :)

tp_88
2013-01-21, 02:14
Någon som hört ngt gott/dåligt om "Vimicro V10" 10,2tums-platta med Android 4.0 och Kapacitiv skärm? Går att köpa snuskigt billigt ifrån Kina :)
Långsam CPU, men 1GB ram åtminstone. Jag hade åtminstone lagt ett par hundringar till och fått en RK3066 SoC. 4.1 är trevligt också.

Fastback
2013-01-21, 02:22
Långsam CPU, men 1GB ram åtminstone. Jag hade åtminstone lagt ett par hundringar till och fått en RK3066 SoC. 4.1 är trevligt också.

Tack för tipset! Du vet möjligen inte ngn pålitlig sida där en sådan kan inhandlas? =)

tp_88
2013-01-21, 02:33
Tack för tipset! Du vet möjligen inte ngn pålitlig sida där en sådan kan inhandlas? =)
Nja. eBay av säljare med väldigt många och goda omdömen, samma sak med alibabaexpress. Sen finns det ju vanliga webbsidor också, pandawill.com t.ex. Men jag har inte alls bra koll på sidorna tbh.

http://www.swedroid.se/forum/forumdisplay.php?f=102

I det sub-forumet finns det ganska mycket matnyttigt om Kinaplattor.

Timme
2013-01-21, 02:54
iPad 3 *cupid*

willtjam
2013-02-16, 20:08
Kan vara en dum fråga, men: Visst är det inget problem att komma på in på Google Play med en surfplatta utan sim-kort?
Visst fungerar den fullt ut förutom att man inte kan ringa eller skicka sms?

tossefar
2013-02-17, 01:12
Kan vara en dum fråga, men: Visst är det inget problem att komma på in på Google Play med en surfplatta utan sim-kort?
Visst fungerar den fullt ut förutom att man inte kan ringa eller skicka sms?

Ptja, ringa kunde du ju inte från första början. Men ja, så länge du har wifianslutning borde du kunna komma in på Play.

tp_88
2013-02-17, 01:53
Vissa surfplattor saknade Play-stöd med stock ROM back in the day, på 2.X-tiden. Nu har praktiskt taget alla det.

Så ja, med största sannolikhet går det bra. SIM-kort behövs inte.

Olegh
2013-02-19, 21:28
Vad tror ni om prestandan i en Archos 97 Titanium? Kommer den kirra stora pdf-filer, excel-dokument och dylikt utan hackande? (Cortex A9 dualcore 1,6 GHz)

http://www.prisjakt.nu/produkt.php?p=1625574

Priset tillsammans med den skärmen är lockande..