handdator

Visa fullständig version : Träning inför Mönstring


Shilliwippen
2012-09-19, 15:24
Hej, har nu sökt in till GMU i januari och mönstringen ska ske i December.

Har tränat hårt i 2 månader nu, sprungit 3 gånger i veckan och kört 3-5 bodyweight pass i veckan, har blivit mer uthållig men vill nu bygga upp lite styrka också.
Nu när det börjar bli kallare ute tänkte jag köpa gymkort och köra gym 2 gånger i veckan, 2 löpning, 1 marsch med ryggsäck och 1 intervallträning.

Tanken var att köra

Måndag - Styrka
Tisdag - Löpning
Onsdag - Marsch
Torsdag - Löpning
Fredag - Styrka
Lördag - Intervall
Söndag - Vila

Men när det kommer till övningar på gymmet är jag extremt dålig på att lägga upp ett schema, har gymmat flera gånger tidigare, så är inte extrem nybörjare. När det kommer till Mönstringen så vet jag att Marklyft är något man kommer få göra, vilket skulle vara bra att ha i schemat.

Är det någon snäll själ som kan skriva eller referera vidare mig till något form av helkroppschema jag kan köra 2 ggr i veckan?


1 sak till, jag har väldigt mycket tid jag kan dedikera till träning, så går det att göra mitt vecko-schema hårdare/effektivare för bättre resultat säg gärna till!

Tack så mycket! :)

Henrik L
2012-09-19, 16:15
Hejsan shilliwippen :) Kan säga att det är en riktigt bra ide att göra GMU enligt mig! :) Gjorde det själv men valde att inte fortsätta efter det. Men minnen för livet o en bra kick i baken.

Många kompisar från min tid som valde att fortsätta och stortrivs. Dock ska du tänka på att ekonomiskt är det inte det smartaste att göra. Verkar vara svårt att utvecklas i rankerna som officerare idag, många officerare från min tid har slutat nu har jag hört från andrahandskällor. Pga av att det verkar vara väldigt svårt att få en högre rank/nya intressanta befattningar just nu. Nog en effekt av att det varit för enkelt tidigare.

Såja, till träningen. Hade jag gjort om min "uppvärmning" så hade jag satsat mycket mer på låg-intensiv uthållighet och överkroppsstyrka. Speciellt armstyrka. För lågintensiv uthållighet skulle jag rekommendera många korta löp/march pass på 60-70% hjärtpuls. Alltså 50-60% under uppvärming/nedvarvning och sedan 60-70% typ under 15 minuter. Kör ett sådan pass 3-4 gånger i veckan. Sedan styrka är grundövningarna bra, marklyft, knäböj, bänkpress. Lägg till pullsups/chins och någon bra magövning, typ hjulet eller ben- eller knälyft. Lägg sedan till några armövningar om du känner att du orkar det. Beror nog på var dina styrkor/svagheter ligger tidigare. Har du starka rygg- /bröst muskler men svaga armar tar ju de tidigare övningarna mycket på dem.

Armar kan jag nämna att jag tycker försvarsmakten glömmer under sin träning. Väldigt viktigt för att du ska kunna skjuta bra med god armstyrka enligt mej men kan inte ens minnas att någonsin fick träna armstyrka under vanliga träningar. Träningen hos försvarsmakten utanför fältövningar är nog väldigt olika. Bra på vissa saker och dåliga på andra. Så tro inte att du bara ska låta dem sköta träningen åt dig när du kommer dit. Har du helt oanvända armar/ben/rygg/mage när helgen kommer så kör ett extra pass under fredagen med focus på det.

Jag kan säga att efter 3 månader hade jag ökat väldigt mycket på alla områden utom armar (iaf för uthållighet). Där var ökningen istället väldigt minimal, helt enkelt för oregelbunden träning för dem.

Victuhh
2012-09-19, 16:38
Henrik var det länge sen du gjorde din GMU?
Finns det tillgång till någon gymutrustning på fältet och får man bra med käk så att man kan växa? Kan man ta med proteinpulver tex?

svenbanan
2012-09-19, 17:04
Henrik var det länge sen du gjorde din GMU?
Finns det tillgång till någon gymutrustning på fältet och får man bra med käk så att man kan växa? Kan man ta med proteinpulver tex?

När du ligger ute i fält finns det väl säkert inte nån gymutrustning att tillgå. Men du kan ju alltid gräva ett ståvärn... ;-) Det kan säkert gå att ta med proteinpulver i ryggan, fast kanske inte alltid. Vissa övningar går säkert ut på att ni inte ska ha mer käk än det ni får er tilldelat.

Men tiden i fält är väl rimligen inte största delen av tiden. På kasernområdet finns säkert gym och grejer.

Själv gjorde dock lumpen på den tiden det var obligatoriskt. Så min info är säkert gammal. Men på det stora hela skiljer nog inte grundutbildningen sig så vansinnigt mycket.

1684_
2012-09-19, 17:04
Uuh har också¨sökt.

Henrik L
2012-09-19, 17:13
Jag gjorde GMU våren 2011. Undrar vad du menar med "fältet"? En fältvecka/fältövning är när man är borta från sitt logement och ute på övning. Så nej, jag skulle bli väldigt förvånad om du får med protein under övningen. Nog omöjligt att få med det, ibland hade iaf jag väldigt svårt att få med allt som var tvunget att följa med. Så proteinpulver kan du nog glömma.

Däremot så under dina "normala" perioder i närheten av ditt logement så borde det finnas träningsmöjligheter och så borde du kunna ha ditt protein pulver i närheten.

Är du i militären så får du nog räkna med att tappa muskler i perioder. Under tex slutövningen på min gmu (aldrig ge upp) fick vi så lite mat att vissa började förbränna muskler som energi. Det är ju absolut inte optimalt under ett body builder perspektiv. Käket är till och från. Där jag gjorde min var det bra men senare i hemvärnet och när jag var på övning i stockholm så var det rätt så illa. Vid ett tillfälle hade jag om jag varit i närheten skällt ut den ansvarige på livgardet när vi fick en massa päron/jordgubbs kräm till frukost. En stor jävla sockerkick och sen död resten av dagen. Dock så fick man vanligtvis så att man blev mätt där. Typ makaroner med köttbullar m ketchup på dagen.

går lite offtopic nu igen:

Jag kan säga att jag tycker att mate/sömn är väldigt viktigt. En bra officer vet att man behöver inte träna på att äta frystorkat och ger er bara det väldigt sällan eller när ni verkligen ska "testas". Likadant med sömn. En bra officer ger er mycket sömn under en vanlig fältvecka/vanliga utbildning (om man tar vara på den tid man blir given vill säga). För att sedan testa er när det gäller. De officerare som tror att man måste pressa sina soldater varje övning med dålig mat/sömn får snart sämre soldater pga av att de lär sig segare och utvecklas i det hela sämre.

MrPowa
2012-09-19, 18:58
Träna kondition, marschträna och styrketräna med kv kommer duga.
Vad Henrik L pratar om vet jag inget men när jag låg inne så va de motsatta som gällde både inom mat och sömn i fält.

Tiden inom försvaret kommer garanterat vara de bästa du gjort.

svenbanan
2012-09-19, 19:00
Träna kondition, marschträna och styrketräna med kv kommer duga.
Vad Henrik L pratar om vet jag inget men när jag låg inne så va de motsatta som gällde både inom mat och sömn i fält.

Tiden inom försvaret kommer garanterat vara de bästa du gjort.

Hade du fri tillgång till läsk, godis, hamburgare och vad du än ville ha då du låg i fält? Hur lyckades du släpa med dig detta?

MrPowa
2012-09-19, 19:09
Hade du fri tillgång till läsk, godis, hamburgare och vad du än ville ha då du låg i fält? Hur lyckades du släpa med dig detta?

Nej syftar mer på de han skriver om att en bra officer låter sina sova mycket och inte äta frystorkat.
Sen tog jag alltid med mig jucie som varje gång gick sönder i ryggan.

Henrik L
2012-09-19, 19:14
Träna kondition, marschträna och styrketräna med kv kommer duga.
Vad Henrik L pratar om vet jag inget men när jag låg inne så va de motsatta som gällde både inom mat och sömn i fält.

Tiden inom försvaret kommer garanterat vara de bästa du gjort.

Det finns ju olika officerare helt enkelt. Har varit med om både bra och dåliga. Vill man vara i försvarsmakten får man helt enkelt vara beredd att man kanske får en dålig. Och då vara beredd på att leva med det. Nu ska jag dock säga att just min gmu tyckte jag var bland det bästa jag gjort och skulle ha gjort om det igen om jag fick gå tillbaka i tiden. Men jag vet inte om jag hade tyckt så om jag fått leva med den "dåliga" modellen i 3 månader i sträck. :)

MrPowa
2012-09-19, 19:18
Det finns ju olika officerare helt enkelt. Har varit med om både bra och dåliga. Vill man vara i försvarsmakten får man helt enkelt vara beredd att man kanske får en dålig. Och då vara beredd på att leva med det. Nu ska jag dock säga att just min gmu tyckte jag var bland det bästa jag gjort och skulle ha gjort om det igen om jag fick gå tillbaka i tiden. Men jag vet inte om jag hade tyckt så om jag fått leva med den "dåliga" modellen i 3 månader i sträck. :)

Man kommer in i allt, fast jag är emot GMU just nu bara för att dessa personer kan få bättre betyg än de som har gjort vpl.

Henrik L
2012-09-19, 19:19
Nej syftar mer på de han skriver om att en bra officer låter sina sova mycket och inte äta frystorkat.
Sen tog jag alltid med mig jucie som varje gång gick sönder i ryggan.

Sova mycket och mycket. Jag räknar 6 timmars sömn per natt som krav för att man under någon längre tid ska klara sig i fält. (ie 2veckor +). Om man prövas mycket under någon speciell övning. Tex soldatprov, aldrig ge upp är den en annan sak.

Henrik L
2012-09-19, 19:20
Betyget räknas inte på samma sätt, tro mig. En vplare har ju oftast mer intyg på vapen, utrustning och fordon som en gmuare inte har och vad jag sett har de haft en klart bättre chans att få jobben som läggs ut.

MrPowa
2012-09-19, 19:27
Sova mycket och mycket. Jag räknar 6 timmars sömn per natt som krav för att man under någon längre tid ska klara sig i fält. (ie 2veckor +). Om man prövas mycket under någon speciell övning. Tex soldatprov, aldrig ge upp är den en annan sak.

Har för mig att 6 timmar bara var för förare när de var vpl. Kan nog vara annorlunda nu.
Klart under aldrig ge upp går ju ut på att ni ska vara slitna och se att ni orkar mer.

Betyget räknas inte på samma sätt, tro mig. En vplare har ju oftast mer intyg på vapen, utrustning och fordon som en gmuare inte har och vad jag sett har de haft en klart bättre chans att få jobben som läggs ut.

Nej klart vpl står ju högre än GMU för många befäl.

Henrik L
2012-09-19, 19:40
Har för mig att 6 timmar bara var för förare när de var vpl. Kan nog vara annorlunda nu.
Klart under aldrig ge upp går ju ut på att ni ska vara slitna och se att ni orkar mer.



Nej klart vpl står ju högre än GMU för många befäl.

Jo, du har rätt att det bara var krav hos förare. Men jag menar att det ändå måste vara någon typ av standard, iaf om man inte kan småvila under dagen. Under större delen av mina fältövningar har ju jag haft praktiska/teoretiska övningar inplanerade där jag måste lära mig något. Det är ju inte speciellt lätt när jag sovit 2 timmar natten före :).

Råkade faktist somna en gång på en teorilektion som var satt på fredageftermiddagen efter min första fältvecka. Första vi får göra efter att vi kommit tillbaka in i värmen och får mat i oss är o sitta o lyssna på en överste som maler på om någonting i en väldigt monoton röst. Satt alldeles framför honom men somnade ändå, ska visst ha snarkat tom. Vår vanliga officer skrattade bara för han visste ju att det inte skulle gå, tror halva plutonen småsov under delar av lektionen, men det var väl någon schmuck som inte tänkt när han la upp schemat :).

MrPowa
2012-09-19, 19:49
@Henrik L kan vara befälshumor med.

För att återgå till tråden så träna mycket uthållighet, marklyftet du gör på mönstringen går ut på att du ska rycka upp den så snabbt du kan och hålla.
Även om du har mycket tid du kan lägga på träning så lägg inte för mycket då risken för skador blir högre.

Sigrun
2012-09-19, 19:58
Jag gled väl mest in på ren tur eller nåt på min mönstring, men jag mönstrade ju till att göra vpl också.

Som en del tidigare påpekat, uthållighet och marklyft är värt att ha med sig. Du cyklar ju i konditionstestet, så kan vara värt att ha en viss vana att kunna sitta på en motionscykel och trampa på tungt.
För mig var tekniken i styrkan det som var svårast, hade aldrig gjort ett marklyft i hela mitt liv och visste inte vart jag skulle göra av min kropp i lyftet...

Sen finns det en massa annat att tänka på inför inrycket, kondition är det som är allra viktigast enligt mig... Nu gjorde jag ju 11 månader och hade gott om tid att bygga både kondition och styrka som hjälpte mig på plats. Såhär sett i efterhand hade jag kunnat vara bättre förberedd konditionsmässigt just när jag ryckte in, men det är erfarenheter det också.

Och bara för att det är GMU nuförtiden och inte vpl, tro inte att du kommer glida på en räkmacka med minst 6 timmars sömn per dygn och aldrig behöva käka grönpåse (även om det är vanligare med guldpåsen idag)....

Nisseg
2012-09-19, 20:06
Jobbar själv soldat just nu och har även gjort GMU. Min uppfattning är att GMU:n var fysiskt sett väldigt lätt. Visst, man är ovan det militära livet i början och det tär väl lite på psyket, men ingen på plutonen blev då starkare under utbildningen, möjligtvis att några blev konditionsstarkare. Är däremot på ett jägarförband nu och intensiteten har höjts avsevärt och skillnaden är riktigt stor.

Ang. träning inför mönstring, se till att träna cykling med tung belastning under kortare perioder om ca 10-15 min. När det gäller styrkebiten så bör du lägga vikt vid marklyft, frivändningar och stående rodd. Det är detta man kommer testa; dels cykeltest (kondition) och ISOKAI (styrka. Du lyfter en stång till hakan och mäter med hjälp av dator ut ditt värde. De tidigare nämnda övningarna är således bra att träna på).

För att klara soldatjänsten senare så är, beroende på tjänst, marschträning och löpning bra att ha med sig. Ska du bli jägare så kan du räkna med att gå tills du inte orkar längre med packning du knappt kan bära, och sedan går du lite till.

Lycka till!

Shilliwippen
2012-09-22, 21:31
Gymmade hårt nu i Fredags och körde Intervall idag.
Intervallet vaaa sjukt jobbigt, men fan va skönt det var när man var klar, sprang 8x20 sekunders intervaller med 40 sekunders vila, joggade 10 min som uppvärming o 10 min som "nedvärmning".

Jag körde detta schema när jag gymmade i Fredags -

-Marklyft (3x8)
-Bänkpress (3x8)
-Chins (3x8)
-Vadpress (3x15-20)
-Militärpress (3x8)
-Stångrodd (3x8)

Mitt måndagsupplägg ser ut såhär

-Knäböj (3x8)
-Hantelpress (3x8)
-Chins (3x8)
-Stela marklyft (3x8)
-Militärpress (3x8)
-Stångrodd (3x8)

Är det något jag borde ta bort / lägga till tycker ni?