handdator

Visa fullständig version : Negativa effekter med socker ?


ToughLove
2012-09-19, 11:32
Bulkar just nu och brukar fattas runt 5-600g kcal per dag och brukar då käka något i from utav chocklad/bakelser/godis osv för att nå min dagliga kalori gräns

Hur negativt påvärkar detta min träning ?

finns det fler som äter godsaker dagligen och lyckas bra ändå ?

Fredriiik
2012-09-19, 11:57
King Grub äter det nog dagligen för att komma upp i sitt höga kaloribehov exempelvis :)

finns massor här på forumet som gör det, inklusive jag själv.

Det borde väll bara påverka din träning positivt eftersom du hamnar på överskott och får det lättare att bygga muskler.

clavain
2012-09-19, 13:43
Det sägs väl vara bättre att fylla ut med kolhydrater (socker) än fett vid kaloriöverskott p.g.a. hur fettinlagringen fungerar.

Själv fyller jag gärna ut med *popcorn*, innehåller iofs både kolhydrater och fett men man kan inte alltid vara optimal :)

Sheogorath
2012-09-19, 13:49
Det sägs väl vara bättre att fylla ut med kolhydrater (socker) än fett vid kaloriöverskott p.g.a. hur fettinlagringen fungerar.

Själv fyller jag gärna ut med *popcorn*, innehåller iofs både kolhydrater och fett men man kan inte alltid vara optimal :)

Skilj på kolhydrater i allmänhet och socker.

clavain
2012-09-19, 14:10
Skilj på kolhydrater i allmänhet och socker.

Menar du att det är sämre för träningsresultat, kroppsutveckling att under bulk fylla ut med 500kcal sockerarter än 500 kcal fett?

Pretorian
2012-09-19, 14:14
Menar du att det är sämre för träningsresultat, kroppsutveckling att under bulk fylla ut med 500kcal sockerarter än 500 kcal fett?

Det är nog snarare skillnad på 500 kcal från sockerarter och 500 kcal från kolhydrater. Jag gissar att det var det han menade.

Kutso
2012-09-19, 14:14
Menar du att det är sämre för träningsresultat, kroppsutveckling att under bulk fylla ut med 500kcal sockerarter än 500 kcal fett?

Nej, han menar att du sa "kolhydrater (socker)" som att kolhydrater alltid är samma sak som socker.

clavain
2012-09-19, 14:17
Det är nog snarare skillnad på 500 kcal från sockerarter och 500 kcal från kolhydrater. Jag gissar att det var det han menade.

Ja det är säkerligen så det är bättre att äta andra kolhydrater än socker. Men jag skrev inte att det kvittade vilken typ av kolhydrat man åt utan att det generellt sett bättre med kolhydrater (där sockerarterna ingår) än fett.

Är det fel?

clavain
2012-09-19, 14:18
Nej, han menar att du sa "kolhydrater (socker)" som att kolhydrater alltid är samma sak som socker.

Eh, nej det var inte det jag skrev och inte heller det jag menade.

Kutso
2012-09-19, 14:20
Eh, nej det var inte det jag skrev och inte heller det jag menade.

Öh, jo det var det du skrev, även om det inte var det du menade.

Det sägs väl vara bättre att fylla ut med kolhydrater (socker) än fett vid kaloriöverskott p.g.a. hur fettinlagringen fungerar.

clavain
2012-09-19, 14:29
Öh, jo det var det du skrev, även om det inte var det du menade.

Jag skrev:

Det sägs väl vara bättre att fylla ut med kolhydrater (socker) än fett vid kaloriöverskott p.g.a. hur fettinlagringen fungerar.


Du skrev:
Nej, han menar att du sa "kolhydrater (socker)" som att kolhydrater alltid är samma sak som socker.

Där du tog två ord ur den första meningen och la till en egen tolkning om att jag menat att kolhydrater är samma sak. Det jag skrev var kolhydrater och la till socker inom parentes för att referera till det TS frågade efter. Inte för att säga att en kolhydrat är exakt densamma utan tvärtom för att poängtera att jag uppfattat att TS frågeställning rörde socker.

Kutso
2012-09-19, 14:37
Där du tog två ord ur den första meningen och la till en egen tolkning om att jag menat att kolhydrater är samma sak. Det jag skrev var kolhydrater och la till socker inom parentes för att referera till det TS frågade efter. Inte för att säga att en kolhydrat är exakt densamma utan tvärtom för att poängtera att jag uppfattat att TS frågeställning rörde socker.

Wut? Den meningen du skrev gav intrycket att du menade att kolhydrater och socker är samma sak. Det var luddigt uttryckt och upplagt för missförstånd. Det var förmodligen det Sheogorath reagerade på.

clavain
2012-09-19, 14:46
Öh, jo det var det du skrev, även om det inte var det du menade.

Wut? Den meningen du skrev gav intrycket att du menade att kolhydrater och socker är samma sak. Det var luddigt uttryckt och upplagt för missförstånd. Det var förmodligen det Sheogorath reagerade på.

Missförstånd ja ok, men det är väl skitsamma egentligen? Om det nu inte är så att det är sämre med sockerartskalorier än fettkalorier under bulk vilket Sheos post antyder.

Så, är det så att överskott av socker är sämre än motsvarande fettöverskott (ur tränings-, kroppsutvecklingssynpunkt) under bulk?

Rhoads
2012-09-19, 14:57
Missförstånd ja ok, men det är väl skitsamma egentligen? Om det nu inte är så att det är sämre med sockerartskalorier än fettkalorier under bulk vilket Sheos post antyder.

Så, är det så att överskott av socker är sämre än motsvarande fettöverskott (ur tränings-, kroppsutvecklingssynpunkt) under bulk?

Vitt socker har massvis av bevisade negativa hälsoeffekter, men om du tränar och är aktiv är de antagligen mindre. Fett däremot behöver troligtvis inte ha några nackdelar och jag tror att det är det Sheogorath försöker poängtera.

clavain
2012-09-19, 15:07
Vitt socker har massvis av bevisade negativa hälsoeffekter, men om du tränar och är aktiv är de antagligen mindre. Fett däremot behöver troligtvis inte ha några nackdelar och jag tror att det är det Sheogorath försöker poängtera.

Ts fråga var om hans intag på 5-600 kcal var negativt för träning. Jag svarade att det antagligen var bättre än motsvarande intag fett. Fortfarande i kontexten, bra eller dåligt för träning.

Sniggel
2012-09-19, 15:26
Ts fråga var om hans intag på 5-600 kcal var negativt för träning. Jag svarade att det antagligen var bättre än motsvarande intag fett. Fortfarande i kontexten, bra eller dåligt för träning.

Haha nej! Nu kommer jag också in och leker besserwisser! :Virro

Kontexten är bra eller dåligt för träning vid bulk. Enorm skillnad på balans och bulk.

clavain
2012-09-19, 16:32
Haha nej! Nu kommer jag också in och leker besserwisser! :Virro

Kontexten är bra eller dåligt för träning vid bulk. Enorm skillnad på balans och bulk.

Ja det framkom tydligt i TS frågeställning och mitt svar att det rörde sig om bulk. Vad var din poäng?

Det sägs väl vara bättre att fylla ut med kolhydrater (socker) än fett vid kaloriöverskott p.g.a. hur fettinlagringen fungerar.

Sverker
2012-09-19, 17:06
Haha nej! Nu kommer jag också in och leker besserwisser! :Virro

Kontexten är bra eller dåligt för träning vid bulk. Enorm skillnad på balans och bulk.

All bulk är negativ för hälsan. Fettinlagring, nedsatt insulinkänslighet etc, etc.

Sheogorath
2012-09-19, 18:05
Vitt socker har massvis av bevisade negativa hälsoeffekter, men om du tränar och är aktiv är de antagligen mindre. Fett däremot behöver troligtvis inte ha några nackdelar och jag tror att det är det Sheogorath försöker poängtera.

Ungefär så ja. Det är olyckligt att bunta ihop alla kolhydrater precis som det är olyckligt att bunta ihop allt protein eller allt fett. Inom grupperna är variationerna enorma.

spoon
2012-09-19, 18:11
Jag har bulkat på socker i höst. Jag blev lat och tog den enkla utvägen. Brukar slänga ihop 3dl havregryn, 2dl socker, kakao och 100g smör och äta upp ett par gånger i veckan.

Vad finns det för faror med det här? Mer fett och hål i tänderna tänker jag. Finns det fler nackdelar?

Sheogorath
2012-09-19, 18:14
Jag har bulkat på socker i höst. Jag blev lat och tog den enkla utvägen. Brukar slänga ihop 3dl havregryn, 2dl socker, kakao och 100g smör och äta upp ett par gånger i veckan.

Vad finns det för faror med det här? Mer fett och hål i tänderna tänker jag. Finns det fler nackdelar?

Mer fett kring de inre organen, högre blodtryck är väl tänkbara effekter om det är stapelvara i en viktuppgångsdiet. Det hade varit precis lika lätt för dig att använda druvsocker istället. Gör det nästa gång tycker jag.

spoon
2012-09-19, 18:17
Mer fett kring de inre organen, högre blodtryck är väl tänkbara effekter om det är stapelvara i en viktuppgångsdiet. Det hade varit precis lika lätt för dig att använda druvsocker istället. Gör det nästa gång tycker jag.

Håller fortfarande på att gå upp i vikt. Tänkte ta mig upp till 100 och ligga där ett bra tag innan jag klättrar vidare uppåt. Väger 98kg nu.

Vad är det för fördelar med druvsocker?

Sheogorath
2012-09-19, 18:19
Håller fortfarande på att gå upp i vikt. Tänkte ta mig upp till 100 och ligga där ett bra tag innan jag klättrar vidare uppåt. Väger 98kg nu.

Vad är det för fördelar med druvsocker?

Att det inte har sockrets nackdelar.

spoon
2012-09-19, 18:21
Att det inte har sockrets nackdelar.

:d

Får testa det nästa gång då.

andeem
2012-09-19, 18:24
En möjlig nackdel är att det bara ger hälften så mycket sötma ...

Samt är betydligt dyrare.

Sheogorath
2012-09-19, 18:25
:d

Får testa det nästa gång då.

Det var faktiskt ett seriöst svar ;) Det är nog svårt att motivera hur druvsocker eller någon sådan enkel sockerart skulle vara "nyttig" men det behöver inte vara onyttigt för den saks skull. Det gäller för övrigt socker också, men det verkar troligt att det är känsligare för placering under dygnet och i förhållande till aktivitet jämfört med kolhydratkällor som inte tillför fruktos.

Sheogorath
2012-09-19, 18:26
En möjlig nackdel är att det bara ger hälften så mycket sötma ...

Samt är betydligt dyrare.

Visst är det så. Sötman får man dock utvärdera. Den teoretiska sötman på 70% av sockrets tycker jag stämmer dåligt med verkligheten. Försöker man t.ex. baka negerbollar med bara druvsocker blir det fasligt sött, har man det i muffins behöver man byta ut en viss del mot sötningsmedel för att det ska bli balanserat etc.

Sniggel
2012-09-20, 14:22
Ja det framkom tydligt i TS frågeställning och mitt svar att det rörde sig om bulk. Vad var din poäng?

Jag tolkade ditt inlägg som om du ville klargöra en gång för alla vad frågan handlade om. Och så missade du att nämna en viktig poäng (även om du nämnde den i ett tidigare inlägg). Nåja.

All bulk är negativ för hälsan. Fettinlagring, nedsatt insulinkänslighet etc, etc.

Precis! Fast man kanske kan spekulera om överätning på vissa kalorier är mer onyttiga än andra. Jag själv tror att socker är bland det mest onyttiga att överäta på. Så om man tvunget ska bulka så kanske man bör vara försiktig med mängden socker.

KOLOTROLLET
2015-03-21, 15:14
Måste bara dra upp tråden (sorry) och ställa en fråga som jag länge tänkt på! Men kände att det inte är värt att göra en tråd för denna lilla (rätt så korkade) fråga :D

Om jag dricker en låt oss säga: 33cl burkläsk Fanta Exotic. Det är ju socker. Men socker är ju kolhydrater? "Kolhydrat: 13,2g varav sockerarter 13,2g" (om det där är näringsvärdet för hela burken eller för 100 ml eller vad det nu är, det vet jag inte, inte det som är poängen endå)


Kommer dessa kolhydrater lagras som muskelglykogen? Kommer jag ha användning av dessa kolhydrater? Eller är socker enbart massa kalorier som man inte har någon som helst nytta av?

King Grub
2015-03-21, 15:34
Socker kan användas både till inlagring som muskelglykogen och som direkt bränsle.

KOLOTROLLET
2015-03-21, 15:38
Tack så mycket!! :)

Mickee
2015-03-21, 17:56
Funderade över det här med socker häromdagen också..

Vad säger man om socker idag? Studieresultat och liknande kan ändras en del med åren och det är svårt att veta hur uppdaterad informationen som rullar runt nu är.

Saker som man ofta hör:

Undvik sockret! Det är det vita giftet.
Innehåller ingen näring
Bidrar inte något till träningen
Blir bara fet av socker
Man ska äta "cleant" (inget socker) för bäst resultat i träningen

Socker funkar fint som energikälla
Socker (Godis) som PWO är opti! (Bara en viss sort)
Socker är som vilken kolhydrat som helst
500 kcal från socker är samma sak som 500 kcal från t.ex. havregryn
Man behöver inte äta "cleant" (inget socker) för bäst resultat i träningen

Givetvis är det skillnad på påståenden som när något "funkar" och när något faktiskt är "optimalt".

Allmänt ser jag det som att socker funkar fint att fylla upp till de kalorier som eventuellt fattas men under de perioder det blir mycket glass / godis känner jag mig rätt seg. Är det något mer som åt de negativa hållet som sker som man inte känner av direkt, t.ex. mer fett kring de inre organen, högre blodtryck som Sheo nämnde här i tråden för nått år sen

R Scarpa27
2015-03-23, 09:17
Funderade över det här med socker häromdagen också..

Vad säger man om socker idag? Studieresultat och liknande kan ändras en del med åren och det är svårt att veta hur uppdaterad informationen som rullar runt nu är.

Saker som man ofta hör:

Undvik sockret! Det är det vita giftet.
Innehåller ingen näring
Bidrar inte något till träningen
Blir bara fet av socker
Man ska äta "cleant" (inget socker) för bäst resultat i träningen

Socker funkar fint som energikälla
Socker (Godis) som PWO är opti! (Bara en viss sort)
Socker är som vilken kolhydrat som helst
500 kcal från socker är samma sak som 500 kcal från t.ex. havregryn
Man behöver inte äta "cleant" (inget socker) för bäst resultat i träningen

Givetvis är det skillnad på påståenden som när något "funkar" och när något faktiskt är "optimalt".

Allmänt ser jag det som att socker funkar fint att fylla upp till de kalorier som eventuellt fattas men under de perioder det blir mycket glass / godis känner jag mig rätt seg. Är det något mer som åt de negativa hållet som sker som man inte känner av direkt, t.ex. mer fett kring de inre organen, högre blodtryck som Sheo nämnde här i tråden för nått år sen

beror ju på socker finns i mkt, och fyller ju upp en del kalorierna per automatik.

men att sitta och äta bitsocker bara för man har 500 kalorier att fylla upp är ju ganska onödigt.

isf tar man ju hellre en ostkakebit med sylt :)
ingenting är väl i ren princip farligt & att socker är gift är ju skrattretande.

men som allt annat är överdriven konsumation inget bra.
Scarpas ord som vanligt slutar på helhet.

Detta är min mening av vad jag tycker, och att få i sig tex socker från läsk tycker jag är rena wasten när lightläsk finns, då lägger jag hellre de sockerkalorierna på något godis/bakelse isf & dricker min pepsi max till ;)

Ozziking
2015-03-23, 10:02
beror ju på socker finns i mkt, och fyller ju upp en del kalorierna per automatik.

men att sitta och äta bitsocker bara för man har 500 kalorier att fylla upp är ju ganska onödigt.

isf tar man ju hellre en ostkakebit med sylt :)
ingenting är väl i ren princip farligt & att socker är gift är ju skrattretande.

men som allt annat är överdriven konsumation inget bra.
Scarpas ord som vanligt slutar på helhet.

Detta är min mening av vad jag tycker, och att få i sig tex socker från läsk tycker jag är rena wasten när lightläsk finns, då lägger jag hellre de sockerkalorierna på något godis/bakelse isf & dricker min pepsi max till ;)

Detta är nais! Dock får man ju blickar som om man vore en utomjording om man dricker sockerfri-läsk. Men då gör man bara: :thefinger *kissass*

R Scarpa27
2015-03-23, 19:38
Detta är nais! Dock får man ju blickar som om man vore en utomjording om man dricker sockerfri-läsk. Men då gör man bara: :thefinger *kissass*

precis :)
pepsi max är ju kungligt god också för den delen.

Henchman
2015-03-23, 20:31
Socker lär väl inte påverka träningsresultaten nämnvärt sålänge du äter bra i övrigt. Det mentala välmåendet påverkas främst.

Jag tycker det är onödigt att äta raffinerat socker på rutin då det ändå är en överflödig produkt och kan skapa beroende.
Frukt smakar dessutom bättre då man tappat sug efter raffinerat socker!

Däremot så är det inte alltid så lätt att undvika socker då en hel del mat är 'kryddat' med socker.

dodie
2015-03-24, 12:41
Däremot så är det inte alltid så lätt att undvika socker då en hel del mat är 'kryddat' med socker.

Detta stämmer jävligt bra. Jag märkte till min förvåning att min påläggskalkon var "kryddad" med socker. Dock bara 0.8g lr något per 100g, men tyckte det var lite väl att ha socker på kalkon... :P

Ozziking
2015-10-13, 21:07
Halojj, liten fråga. Har snabba kolhydrater någon större inverkan på fettinlagring än t.ex. långsamma? Tycker jag har fått en hel del fett runt buken men inte mycket på övriga kroppen, har gått upp lite i vikt men inget massivt. Har börjat fundera på om det har med att jag käkar så mycket snabba kolhydrater (läs: Vitt bröd, flingor, ris) att göra, gör det dock för att magen får stopp av massor av långsamma, så har inget större val, var nyfiken, Men det känns konstigt. Någon som vill rätta?

Att tillägga är att jag inte äter mycket "rent" socker. Tja, i så fall från frukt och ketchup och det som finns i bröd & andra kolhydrater.

Luca Brasi
2015-10-14, 01:26
Halojj, liten fråga. Har snabba kolhydrater någon större inverkan på fettinlagring än t.ex. långsamma? Tycker jag har fått en hel del fett runt buken men inte mycket på övriga kroppen, har gått upp lite i vikt men inget massivt. Har börjat fundera på om det har med att jag käkar så mycket snabba kolhydrater (läs: Vitt bröd, flingor, ris) att göra, gör det dock för att magen får stopp av massor av långsamma, så har inget större val, var nyfiken, Men det känns konstigt. Någon som vill rätta?

Att tillägga är att jag inte äter mycket "rent" socker. Tja, i så fall från frukt och ketchup och det som finns i bröd & andra kolhydrater.

Kolla dina signaturer?

skunkvid
2017-03-05, 20:17
Om man begränsar sitt kaloriintag och ser till att få i sig alla mikronutrienter man behöver, är det då skadligt att inta mycket socker?

exevision
2017-03-05, 20:35
Om man begränsar sitt kaloriintag och ser till att få i sig alla mikronutrienter man behöver, är det då skadligt att inta mycket socker?

http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

skunkvid
2017-03-06, 10:55
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Tack för intressant läsning, men fick dock inte svar på min fråga

svag74
2017-03-06, 14:39
http://www.body.se/forum/kost-och-naringslara/lite-info-om-fruktos-247370

Men vafan, jag som gått runt och trott att socker är skadligt, och nojat över att jag får i mig för mycket (juice, frukter, kakor, sockrad yoghurt etc).
Men här står det ju att ett fruktosintag på 50-80g/dag (= 100-160g sackaros), är helt lagom och kanske t.o.m. har en positiv inverkan!
Kommer man upp i åtminstone det dubbla, kombinerat med kaloriöverskott, så börjar det bli rejält dåligt.

Själv ligger jag ungefär 100-150g sackaros per dag, vilket alltså verkar helt hälsosamt då?
Särskilt som jag aldrig grisbulkar längre.

Ett totalt intag på ca 50-80g/dag eller ca 10-15E% har sannolikt inte några negativa effekter utan kanske bara fördelar. Vid energiöverskott kan mängderna begränsas till de lägre rekommendationerna. Vid energiunderskott spelar mängden fruktos en mycket mindre roll eftersom det inte kan bildas något överskott men man bör nog ändå inte överstiga 15E%.

svag74
2017-03-06, 16:28
Hmm, livsmedelsverket tycker dock att totala intaget av tillsatt socker som mest bör ligga på 10E%.
Det blir drygt 70g socker per dag för mig t.ex.
Och bra mycket mer än i artikeln som länkades ovan där det endast talades om fruktos (ena halvan av vanliga sockret).

https://www.livsmedelsverket.se/livsmedel-och-innehall/naringsamne/kolhydrater/socker/