handdator

Visa fullständig version : Behöver hjälp!! Någon duktig?


Fridans
2012-09-19, 02:49
Hej alla!
Jag sökte mig hit för att förhoppningsvis få lite hjälp här.
Jag är en tjej på 25år som väger 115,6kg och är 167cm lång.
Alltså jätteöverviktig!

Nu har jag köpt kort på gym för en vecka sedan och har gått på nått pass mest för att testa. Imorgon (eller tekniskt sett idag) startar jag resan som jag peppat och planerat inför länge.
Jag vill ha en effektiv viktnedgång och har funderat kring LCHF utan extrema mängder av fett.
Till lunch och middag har jag tänkt mig kött och sallad, till frukost ägg och fil alt ägg och bacon.
När det gäller mellis så vet jag inte riktigt. Några förslag??

Vad jag är ute efter är tips på hur jag ska äta, alltså om jag tänker rätt kring LCHF?
Hur ska jag träna? Hur ofta?

Helt enkelt, hej jag har massor att gå ned. Jag vill se snygg och tränad ut. Jag vill att det ska gå någorlunda fort även om jag vet att det inte försvinner över en natt. Hjälp, hur gör jag??

Tack på förhand!
/Fridans

MrPowa
2012-09-19, 06:24
Har du läst deff guiden?
Vad du kan äta är vad du vill enligt mig bara du har koll på din vikt, det är så jag kör med min bantning.
Med träningen kan du testa dig fram och se va du tycker är roligast, ex om du tycker det är kul att promenera så promenera, roligare att cykla så cykla, roligare att styrketräna så styrketräna. Du förstår gör du de du tycker är kul så blir det lättare.
Tänk på att de tar tid att gå ner i vikt, jag har inget fast mål att det datumet ska jag vara klar bara att till den vikten och sen hålla mig där.

Lycka till.

Reaper123
2012-09-19, 06:35
Deff-guiden hittar du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har inte så mycket att tillägga från föregående talare mer än att du bör dra ner på skräpmat/godis/snacks/läsk eller vad det nu är som gjort att du blivit så överviktig och istället fokusera på att äta bra och varierat med fokus på protein (istället för vad som troligen varit snabba kolhydrater i ditt tidigare liv).

När du läst deff-guiden kommer du inse att du inte behöver äta ENBART kyckling, kvarg & broccoli (som man oftast läser om).. utan det mesta funkar i måttliga mängder! :)

LCHF funkar inte alls för mig om jag vill prestera bra på gymmet, utan måste få i mig min pasta, ris, potatis, havregryn m.m. och jag går ned i vikt utmärkt med det :hbang:

Lychgate
2012-09-19, 06:37
Först: Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Energiförbruknings formeln kommer bli väldigt överskattad då du har grov övervikt. Jag hade räknat med en kroppsvikt på 70kg både gällande macronutrients fördelningen samt energiförbrukningen. Runt 150g protein och 70g fett per dag, resten kolhydrater/fett upp till den mängd energi som du behöver för att gå ner i behaglig takt. Börja att testa med 1750kcal per dag.

Träningsmässigt är det styrketräning som gäller där du kör igenom en muskel en gång i veckan. För att det inte ska bli dunderlånga helkroppspass bör du dela upp det över 2-3 pass. Förslag på upplägg finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

infinitefitness
2012-09-19, 07:12
Hej alla!
Jag sökte mig hit för att förhoppningsvis få lite hjälp här.
Jag är en tjej på 25år som väger 115,6kg och är 167cm lång.
Alltså jätteöverviktig!

Nu har jag köpt kort på gym för en vecka sedan och har gått på nått pass mest för att testa. Imorgon (eller tekniskt sett idag) startar jag resan som jag peppat och planerat inför länge.
Jag vill ha en effektiv viktnedgång och har funderat kring LCHF utan extrema mängder av fett.
Till lunch och middag har jag tänkt mig kött och sallad, till frukost ägg och fil alt ägg och bacon.
När det gäller mellis så vet jag inte riktigt. Några förslag??

Vad jag är ute efter är tips på hur jag ska äta, alltså om jag tänker rätt kring LCHF?
Hur ska jag träna? Hur ofta?

Helt enkelt, hej jag har massor att gå ned. Jag vill se snygg och tränad ut. Jag vill att det ska gå någorlunda fort även om jag vet att det inte försvinner över en natt. Hjälp, hur gör jag??

Tack på förhand!
/Fridans

Jag personligen tror att när det gäller LCHF så måste man gå all in. Inte nödvändigtvis äta en massa fett men slarvar man med kollisarna går man upp direkt.

Jag tycker att du ska läsa deffguiden som någon av de ovanstående skrev. När man ska gå ner i vikt gäller det att bränna mer kalorier än man stoppar i sig, easy as that!

När det kommer till träning tycker jag att du ska satsa på styrketräning, 4 gånger i veckan. Dela upp kroppensmuskler på 4 dagar helt enkelt :) Lite cardio är även att föredra, som t.ex promenader & crosstrainer. Tycker att löpning sliter för mycket på kroppen i längden.. Sedan kan du även testa att köra tabata, intervaller m.m.

Anledningen till att styrketräning är bäst enligt mig är för att det ökar förbränningen, desto mer muskelmassa du har ju mer bränner du :) Dessutom får du en snygg & tight kropp utav att lyfta vikter ;)

Lycka till och fråga om det är något du undrar över, hjälper gärna till :)

Lychgate
2012-09-19, 07:19
Jag personligen tror att när det gäller LCHF så måste man gå all in. Inte nödvändigtvis äta en massa fett men slarvar man med kollisarna går man upp direkt.


Kolhydrater lagras som muskelenergi som även binder vatten(2.7g vätska per gram kolhydrat). Viktuppgången är därför fettfri och är fördelaktig för prestationen vid träning.

Tror man viktförändringar endast gäller fettmassan kan det ge skadliga resultat då för snabb viktnedgång leder till förlust av muskelmassa.

Fridans
2012-09-19, 08:15
Har du läst deff guiden?
Vad du kan äta är vad du vill enligt mig bara du har koll på din vikt, det är så jag kör med min bantning.
Med träningen kan du testa dig fram och se va du tycker är roligast, ex om du tycker det är kul att promenera så promenera, roligare att cykla så cykla, roligare att styrketräna så styrketräna. Du förstår gör du de du tycker är kul så blir det lättare.
Tänk på att de tar tid att gå ner i vikt, jag har inget fast mål att det datumet ska jag vara klar bara att till den vikten och sen hålla mig där.

Lycka till.

Jag tänker lite så också. Det får inte bli en enda stor plåga. Det måste hålla även när supermotivationen ger sig.
Jo, det är väl bra att det inte går för fort men samtidigt får det inte gå för sakta heller. Jag tappar så lätt motivationen om det går för sakta. :-/



Deff-guiden hittar du här:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Har inte så mycket att tillägga från föregående talare mer än att du bör dra ner på skräpmat/godis/snacks/läsk eller vad det nu är som gjort att du blivit så överviktig och istället fokusera på att äta bra och varierat med fokus på protein (istället för vad som troligen varit snabba kolhydrater i ditt tidigare liv).

När du läst deff-guiden kommer du inse att du inte behöver äta ENBART kyckling, kvarg & broccoli (som man oftast läser om).. utan det mesta funkar i måttliga mängder! :)

LCHF funkar inte alls för mig om jag vill prestera bra på gymmet, utan måste få i mig min pasta, ris, potatis, havregryn m.m. och jag går ned i vikt utmärkt med det :hbang:

Jag tycker att det är så jädrans svårt med maten. Jag har tidigare testat att ta bort saker som är direkt dåliga. Men jag kan känna att det kan vara lättare att ta bort en stor del av kolhydrater så slipper man tänka så supermycket på kcal och sådär. Vet direkt att jag inte skulle stå ut en längre tid med att räkna kolhydrater. Funderar på att äta enligt LCHF, eller lågkolhydratkost och lägga till typ qinoa eller bulgur innan de gånger man styrketränar.

Ska läsa deffguiden som många rekomenderat! =)

Reaper123
2012-09-19, 08:21
Jag tycker att det är så jädrans svårt med maten. Jag har tidigare testat att ta bort saker som är direkt dåliga. Men jag kan känna att det kan vara lättare att ta bort en stor del av kolhydrater så slipper man tänka så supermycket på kcal och sådär. Vet direkt att jag inte skulle stå ut en längre tid med att räkna kolhydrater. Funderar på att äta enligt LCHF, eller lågkolhydratkost och lägga till typ qinoa eller bulgur innan de gånger man styrketränar.

Ska läsa deffguiden som många rekomenderat! =)Ang det festilade...

Du menar inte kalorier? Om så nu är fallet, så är inte det något magiskt med LCHF som gör att du inte behöver räkna kalorier mer än att vissa upplever en mättnad i större grad än att äta "normalt". Men vad som bestämmer din takt på viktnedgången är alltså ditt kcalunderskott och inte andelen kolhydrater du har i kosten.

Kan dock vara klokt att få kontroll över sötsuget och då påstås ju LCHF vara en ypperlig metod.

Kör på den "diet" du känner passar dig, för att tvinga sig till något bara för att aftonbladet säger att du kommer gå ned 6kg på 4 veckor är rent ut sagt idiotiskt! (nu verkar du dock gilla LCHF av flera anledningar mer än att du läst tablåerna)

Edit: Jag upplever själv att alla förbud ger upphov till att jag en lördag sitter och trycker i mig hela veckans underskott iform av "onyttigt". Detta beteende är något som jag trots 3,5 år av kämpande med min vikt inte blir av med, så har valt att lära mig att äta mer varierat och unna mig en pizza, hamburgare (dock då oftast hemmalagad) när jag känner att jag har råd med det i min kcalbudget och äter godis mer eller mindre dagligen. Det sistnämda är inget att rekommendera om man inte har grym disciplin, men var mer bara ett exempel på att INGET är per defintion onyttigt i måttliga mängder, utan själva mängden/missbrukandet som gör det onyttigt. Sen finns det vissa självklara livsmedel man helt klart klarar sig utan, men dom vet du nog mycket väl redan vilka dom är!

Fridans
2012-09-19, 08:28
Först: Läs http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Energiförbruknings formeln kommer bli väldigt överskattad då du har grov övervikt. Jag hade räknat med en kroppsvikt på 70kg både gällande macronutrients fördelningen samt energiförbrukningen. Runt 150g protein och 70g fett per dag, resten kolhydrater/fett upp till den mängd energi som du behöver för att gå ner i behaglig takt. Börja att testa med 1750kcal per dag.

Träningsmässigt är det styrketräning som gäller där du kör igenom en muskel en gång i veckan. För att det inte ska bli dunderlånga helkroppspass bör du dela upp det över 2-3 pass. Förslag på upplägg finns här: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=87454

Måste börja att säga WOW! Såg dina bilder, grymt! Måste kännas fantastiskt!

Som jag tidigare nämnde känns det så fruktansvärt drygt att räkna ut sådär. Eller jag vet inte, kanske är lättare än man tror.



Jag personligen tror att när det gäller LCHF så måste man gå all in. Inte nödvändigtvis äta en massa fett men slarvar man med kollisarna går man upp direkt.

Jag tycker att du ska läsa deffguiden som någon av de ovanstående skrev. När man ska gå ner i vikt gäller det att bränna mer kalorier än man stoppar i sig, easy as that!

När det kommer till träning tycker jag att du ska satsa på styrketräning, 4 gånger i veckan. Dela upp kroppensmuskler på 4 dagar helt enkelt :) Lite cardio är även att föredra, som t.ex promenader & crosstrainer. Tycker att löpning sliter för mycket på kroppen i längden.. Sedan kan du även testa att köra tabata, intervaller m.m.

Anledningen till att styrketräning är bäst enligt mig är för att det ökar förbränningen, desto mer muskelmassa du har ju mer bränner du :) Dessutom får du en snygg & tight kropp utav att lyfta vikter ;)

Lycka till och fråga om det är något du undrar över, hjälper gärna till :)

Jag har tidigare hört att man inte kan förbränna fett och bygga muskler samtidigt. Stämmer det?
Jag ÄLSKAR att styrketräna, men har varit rädd för att göra det sedan jag hörde det där. :S

Tänkt att köra med lågkolhydrat-kost, powerwalk 6 dagar i veckan, två klassträningar i veckan (typ zumba, afro, spinning, core osv.) Sedan tre styrkepass i veckan. Hur låter det?

mini
2012-09-19, 08:36
Om du har lätt att tappa sugen kanske du inte ska göra det så oerhört svårt och jobbigt första tiden. Att helt förändra kost och lägga till 12 träningspass per vecka skulle inte jag palla iaf. Det låter som att du till viss del har identifierat vad i din kost som är mindre bra. Tror du inte att du skulle kunna börja med att förändra de vanorna för att hitta ett hållbart sätt att äta som du kan fortsätta med?
Styrketräning kan du absolut köra om du tycker att det är kul. Det kommer på intet sätt påverka din viktnedgång negativt, tvärt om gör det att du sparar på önskvärd muskelmassa även när du går ner i vikt.
Lycka till!

Fridans
2012-09-19, 08:37
Ang det festilade...

Du menar inte kalorier? Om så nu är fallet, så är inte det något magiskt med LCHF som gör att du inte behöver räkna kalorier mer än att vissa upplever en mättnad i större grad än att äta "normalt". Men vad som bestämmer din takt på viktnedgången är alltså ditt kcalunderskott och inte andelen kolhydrater du har i kosten.

Kan dock vara klokt att få kontroll över sötsuget och då påstås ju LCHF vara en ypperlig metod.

Kör på den "diet" du känner passar dig, för att tvinga sig till något bara för att aftonbladet säger att du kommer gå ned 6kg på 4 veckor är rent ut sagt idiotiskt! (nu verkar du dock gilla LCHF av flera anledningar mer än att du läst tablåerna)

Edit: Jag upplever själv att alla förbud ger upphov till att jag en lördag sitter och trycker i mig hela veckans underskott iform av "onyttigt". Detta beteende är något som jag trots 3,5 år av kämpande med min vikt inte blir av med, så har valt att lära mig att äta mer varierat och unna mig en pizza, hamburgare (dock då oftast hemmalagad) när jag känner att jag har råd med det i min kcalbudget och äter godis mer eller mindre dagligen. Det sistnämda är inget att rekommendera om man inte har grym disciplin, men var mer bara ett exempel på att INGET är per defintion onyttigt i måttliga mängder, utan själva mängden/missbrukandet som gör det onyttigt. Sen finns det vissa självklara livsmedel man helt klart klarar sig utan, men dom vet du nog mycket väl redan vilka dom är!

oj, det skulle inte varit fetstilt. Kanske datorn läste mina tankar. ;) Skulle självklart stått kalorier som du verkar ha förstått. =)

Nej, självklart finns gränser där också. Men det känns lättare att uppkatta utan att behöva vara så nitisk, och drar man ner på allt onödigt fett typ grädde i kaffe och superfeta såser mm så känns det som man lättare hamnar rätt.

Och precis, det är att bli av med sötsuget jag vill åt. Sen tror jag i allmänhet man mår bra av att inte äta så mycket kolhydrater. När jag gått på samma diet tidigare så mår jag rätt bra. Jämn i humör och hunger osv. Sen har jag väl fallit lite för stenålders-snacket. ;P

Fridans
2012-09-19, 08:42
Om du har lätt att tappa sugen kanske du inte ska göra det så oerhört svårt och jobbigt första tiden. Att helt förändra kost och lägga till 12 träningspass per vecka skulle inte jag palla iaf. Det låter som att du till viss del har identifierat vad i din kost som är mindre bra. Tror du inte att du skulle kunna börja med att förändra de vanorna för att hitta ett hållbart sätt att äta som du kan fortsätta med?
Styrketräning kan du absolut köra om du tycker att det är kul. Det kommer på intet sätt påverka din viktnedgång negativt, tvärt om gör det att du sparar på önskvärd muskelmassa även när du går ner i vikt.
Lycka till!

Jo, jag vet. Men jag kan inte låta bli! Det är inte 12 pass per vecka utan 3 styrke pass/vecka och 2 klasspass/vecka där jag förmodligen kommer gå mest på afro och zumba som blir mer som en kul grej medans man svettas. =)

Härligt! Då kör jag på med styrketräningen! =D

Fridans
2012-09-19, 08:44
Det här schemat fick jag från en PT jag gick hos förra året. Vad tycker ni om det?


Pass 1

Övning Vikt/rep/Set Tänk på:

Chins i maskin 95/10/3 Helt utsträckta armar, ner med axlarna, sedan drar rygg

Axelpress med hantlar 3/10/3 Sittandes på stor boll

Bicepscurls med hantlar 5/10/3 Ståendes på halvboll el. ett ben

Ryggklapp -/20/3 Pannan i golvet

Situps på halvboll Max antal/3 Pressa ner svanken, varva sneda och raka situps

Liggande Rumplyft -/10/3 Pressa ner svanken

Pass 2

Övning Vikt/rep/Set Tänk på:

Höftlyft med fötterna på golv eller
halvboll -/10/3 Tryck ner fötterna mot underlaget

Utfall -/8 varje ben/3 Rakt knä

Dips i maskin 95/10/3

Tricepspress med rep 20/10/3 Överarmarna stilla, stå på ett ben

Benspark i maskin 7,5/10/3 Ett ben i taget

Ryggresningar i ställning -/10/3 Rulla upp

Upphopp -/10/3 Böj på benen

Reaper123
2012-09-19, 08:44
oj, det skulle inte varit fetstilt. Kanske datorn läste mina tankar. ;) Skulle självklart stått kalorier som du verkar ha förstått. =)

Nej, självklart finns gränser där också. Men det känns lättare att uppkatta utan att behöva vara så nitisk, och drar man ner på allt onödigt fett typ grädde i kaffe och superfeta såser mm så känns det som man lättare hamnar rätt.

Och precis, det är att bli av med sötsuget jag vill åt. Sen tror jag i allmänhet man mår bra av att inte äta så mycket kolhydrater. När jag gått på samma diet tidigare så mår jag rätt bra. Jämn i humör och hunger osv. Sen har jag väl fallit lite för stenålders-snacket. ;PVar jag som fetstilade det för att highlighta det eventuella felskrivna ;)

Jag föreslår att du gör dig själv en tjänst och lär dig att åtminstone uppskatta ditt kcalintag. För nu när du är så pass överviktig kommer du trots dålig koll troligen tappa i vikt med LCHF-diet men tillslut kommer du till tröskeln när du ligger omkring din energibalans och inte tappar mer i vikt, utan kommer ligga och pendla upp och ner pga variansen av ditt "okontrollerade" kcalintag...

Tro mig, jag säger detta pga att jag själv upplevt just detta. Dom sista, säg 10 kg är dom du får kämpa för och då krävs det mer än bara "Men det känns lättare att uppkatta utan att behöva vara så nitisk, och drar man ner på allt onödigt fett typ grädde i kaffe och superfeta såser mm så känns det som man lättare hamnar rätt." för att lyckas!

Alltså:
- Gå till botten med varför du blev överviktig
- Lär dig så mycket du bara kan om kost- & näringslära
- När vågen ej minskar längre, då måste du äta mindre och/eller röra på dig mer!

Ang kolhydrater så har jag gått från botten till toppen när det kommer till presationerna på gymmet, så jag fungerar alltså bättre av att äta "nyttiga" (hatar orden nyttiga/onyttiga) kolhydrater trots att jag vill tappa i fettvikt! Men här är alla olika, så mår du bäst på en lowcarbdiet så kör på det :)

Mvh
En fd supertjockis!

Fridans
2012-09-19, 08:53
Det här schemat fick jag från en PT jag gick hos förra året. Vad tycker ni om det?


Pass 1

Övning Vikt/rep/Set Tänk på:

Chins i maskin 95/10/3 Helt utsträckta armar, ner med axlarna, sedan drar rygg

Axelpress med hantlar 3/10/3 Sittandes på stor boll

Bicepscurls med hantlar 5/10/3 Ståendes på halvboll el. ett ben

Ryggklapp -/20/3 Pannan i golvet

Situps på halvboll Max antal/3 Pressa ner svanken, varva sneda och raka situps

Liggande Rumplyft -/10/3 Pressa ner svanken

Pass 2

Övning Vikt/rep/Set Tänk på:

Höftlyft med fötterna på golv eller
halvboll -/10/3 Tryck ner fötterna mot underlaget

Utfall -/8 varje ben/3 Rakt knä

Dips i maskin 95/10/3

Tricepspress med rep 20/10/3 Överarmarna stilla, stå på ett ben

Benspark i maskin 7,5/10/3 Ett ben i taget

Ryggresningar i ställning -/10/3 Rulla upp

Upphopp -/10/3 Böj på benen



Försökt gjort det lättare att läsa, men lyckades inte så bra. Hoppas ni förstår iaf. =)

Pretorian
2012-09-19, 08:57
Höftlyft, ryggklapp och upphopp... jag vet inte. Vill inte verka fördomsfull men jag tror mer på ett riktigt/vanligt byggarschema typ Stronglifts.

Låter kanske läskigt till en början men bra mycket enklare än det du beskriver. Och du säger att du vill ha resultat, då tror jag du ska ta ett beprövat schema.

Fridans
2012-09-19, 09:00
Var jag som fetstilade det för att highlighta det eventuella felskrivna ;)

Jag föreslår att du gör dig själv en tjänst och lär dig att åtminstone uppskatta ditt kcalintag. För nu när du är så pass överviktig kommer du trots dålig koll troligen tappa i vikt med LCHF-diet men tillslut kommer du till tröskeln när du ligger omkring din energibalans och inte tappar mer i vikt, utan kommer ligga och pendla upp och ner pga variansen av ditt "okontrollerade" kcalintag...

Tro mig, jag säger detta pga att jag själv upplevt just detta. Dom sista, säg 10 kg är dom du får kämpa för och då krävs det mer än bara "Men det känns lättare att uppkatta utan att behöva vara så nitisk, och drar man ner på allt onödigt fett typ grädde i kaffe och superfeta såser mm så känns det som man lättare hamnar rätt." för att lyckas!

Alltså:
- Gå till botten med varför du blev överviktig
- Lär dig så mycket du bara kan om kost- & näringslära
- När vågen ej minskar längre, då måste du äta mindre och/eller röra på dig mer!

Ang kolhydrater så har jag gått från botten till toppen när det kommer till presationerna på gymmet, så jag fungerar alltså bättre av att äta "nyttiga" (hatar orden nyttiga/onyttiga) kolhydrater trots att jag vill tappa i fettvikt! Men här är alla olika, så mår du bäst på en lowcarbdiet så kör på det :)

Mvh
En fd supertjockis!

Haha! Är inte en van forum användare som kanske märks. :P

Ok, fine jag ger mig! Du har en poäng där får jag erkänna. Bara ta och läsa deffguiden och räkna ut hur mycket jag ska ha.

Såg nu att du gått ner massor också! Helt otroligt! Måste vara en mäktig känsla.

Fridans
2012-09-19, 09:02
Höftlyft, ryggklapp och upphopp... jag vet inte. Vill inte verka fördomsfull men jag tror mer på ett riktigt/vanligt byggarschema typ Stronglifts.

Låter kanske läskigt till en början men bra mycket enklare än det du beskriver. Och du säger att du vill ha resultat, då tror jag du ska ta ett beprövat schema.

ok, stronglifts, var hittar man det? Om du nu menar att det är namnet på ett schema?

Pretorian
2012-09-19, 09:04
ok, stronglifts, var hittar man det? Om du nu menar att det är namnet på ett schema?

Trodde aldrig du skulle fråga:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

infinitefitness
2012-09-19, 19:06
Jag har tidigare hört att man inte kan förbränna fett och bygga muskler samtidigt. Stämmer det?
Jag ÄLSKAR att styrketräna, men har varit rädd för att göra det sedan jag hörde det där. :S

Tänkt att köra med lågkolhydrat-kost, powerwalk 6 dagar i veckan, två klassträningar i veckan (typ zumba, afro, spinning, core osv.) Sedan tre styrkepass i veckan. Hur låter det?[/QUOTE]

Det är väl si och sådär med det. Jag personligen tror att man kan bygga muskler till viss del samtidigt som man bränner fett, detta utav egna erfarenheter. Inte alls i lika mycket som kroppsbyggare, men att du kan stärka musklerna och öka lite i musklemassa tvekar jag inte på!

Det viktigaste är att du bränner mer kalorier än du stoppar i dig, lättare att äta mindre kalorier om man skippar så mycket av kolisarna som möjligt ;) OBS var försiktig med att powerwalka/springa för ofta/mycket, fötterna tar skada, speciellt om man lider av lite övervikt.

Om jag var du skulle jag satsa på att äta mindre och nyttigare. Mycket sallad, kyckling, keso, kvarg, ägg, fullkornspasta/ris, bulgur, mathavre/matvete, bär, havregryn m.m. Och endast dricka vatten :)

Träningen skulle jag lagt upp såhär:

Powerwalks - 4 gånger i veckan
Gruppträning - 3 gånger i veckan ( spinning, annat valfritt konditions/förbränningspass, t.ex zumba, tabata m.m. & sist ett styrepass, de flesta gym erbjuder styrkepass i grupp, mycket effektivt, sats heter BodyPump)
Egen styrketräning - 1 gång i veckan (helkropp)

Hoppas detta hjälpte något!

Fridans
2012-09-20, 15:49
Det lät ju som ett bra upplägg! :) Det tror jag ska köra på faktiskt!
Jag tänker lite att det är struntsamma om det går långsamt med muskelbiten, men sålänge jag går ner i vikt. Var ute och sprang lite idag, eller ja, mer gå-springa-gå-springa. ;) Kände dock att jag blivit lite öm i knäna under dagen så jag antar jag får lugna mig lite med att springa tills jag tappat lite mer eller åtminstone tränat benen lite mer.

Tack så jättemycket för hjälpen! :)

tjing
2012-09-20, 16:16
Jag hade nog testat något LCHF-liknande om jag vore du.

WHITEFOLKS
2012-09-20, 16:20
Vart bor du?

Jag skulle hålla mig borta från löpning. Satsa på "crosstrainers" och cykel istället, bra mycket skonsammare för lederna.

GustavFors
2012-09-20, 17:52
Skippa allt trams och kör PSMF (http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast). :)

"PSMF is a rapid fat loss protocol. In one study given over a six week period, 15 obese patients were found to have lost 31.8 lb (14.4 kg) of body fat on average, while maintaining lean body mass."

Fridans
2012-09-21, 01:57
WHITEFOLKS: Jo, det är väl förmodligen bättre. Men det är såå mycket skönare utomhus. :-/
Var på powerafro tidigare idag och nu har jag jätteont i fötterna (?) av allts ställen. Men det är väl för att man dansar barfota antagligen. Så jag antar att jag måste vara lite försiktig!

Jag bor i Gävle. Vadårå?

Fridans
2012-09-21, 01:59
Skippa allt trams och kör PSMF (http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast). :)

"PSMF is a rapid fat loss protocol. In one study given over a six week period, 15 obese patients were found to have lost 31.8 lb (14.4 kg) of body fat on average, while maintaining lean body mass."

Vad jag fattar så är det typ ducan-dieten? Tycker den är lite krånglig med varannandag sallad osv.

Fishtank
2012-09-21, 02:07
Skippa allt trams och kör PSMF (http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast). :)

"PSMF is a rapid fat loss protocol. In one study given over a six week period, 15 obese patients were found to have lost 31.8 lb (14.4 kg) of body fat on average, while maintaining lean body mass."

Har du disciplinen så är det väl jättebra men det är inte direkt någon walk in the park jämfört med hur lätt 1000/500 kcal underskott är.
Fridans PSMF är magert kött kyckling, vit fisk osv tills du uppnått ditt proteinbehov och sen ett broccolihuvud.
Eller ja mer exakt är det RFL men det är väl den jag skulle välja om jag skulle göra något liknande en längre period.
Alltså en riktigt mentalt påfrestande diet.
Effektiv den vecka jag hade psyke för att pröva men riktigt hemsk i övrigt.

Sen ett tips är vettiga sömnrutiner, vet jag låter som en rejäl hycklare nu men som gammal nattjobbare är det lätt att tiden rinner iväg.

Sent from my GT-I9300 using Tapatalk 2

FredO
2012-09-21, 03:50
Skippa allt trams och kör PSMF (http://en.wikipedia.org/wiki/Protein_Sparing_Modified_Fast). :)

"PSMF is a rapid fat loss protocol. In one study given over a six week period, 15 obese patients were found to have lost 31.8 lb (14.4 kg) of body fat on average, while maintaining lean body mass."

Den där är jäkligt jobbig att följa. Skulle inte rekommendera den alls. Leder allt som oftast till bakslag och överätning istället och med så pass mycket övervikt finns det nog ett grundproblem någonstans med hur du äter.

Satsa på en livsstilsändring istället som håller på lång sikt istället för någon quick fix som ställer allt upp och ner från det du är van vid. Tycker du är inne på rätt spår. Du behöver inte räkna kalorier om du inte vill det. Slår vad om att du skulle börja se fina resultat direkt bara genom att rensa bort det mest kaloritäta/onödiga från det du äter och börja promenera en halvtimme om dagen. Börja få saker att hända i det lilla, och bygg på efter hand när du väl känner dig trygg med det och resultaten kommer lite långsammare. Det låter präktigt och tråkigt men det är inget roligt alls att gå ner 15 kg på 10 veckor för att sen studsa direkt tillbaka igen och ha allt ogjort.

Lär dig laga och ät riktig mat som du blir ordentligt mätt av. Protein är mättande. Inget fel att dra ner på kolhydraterna (speciellt lättätna omättande sådana) men du behöver inte vara så nitisk. Mycket grönsaker och frukt (gott, och det behövs också). Kokt potatis är faktiskt riktigt bra bantarmat. Jag tycker det är lätt att dra ner på onödigt fett också - creme fraiche & grädde i maten, smör och så vidare. Försök få mycket volym på maten utan så mycket energiinnehåll. Du kan käka 4-5 riktigt rejäla portioner per dag, eller vad du nu trivs med, och hålla dig (ganska) mätt och nöjd om du bara väljer rätt saker.

Utnyttja gymkortet och kom igång med styrketräning på något sätt redan från början så blir slutresultatet mycket snyggare. Ta hjälp av instruktör för att få in rätt teknik också istället för att slänga dig på ett program med böj och marklyft det första du gör (inget fel med det alls, om du är intresserad av att lära dig, men krävs att man lär sig övningarna ordentligt).


Gå till botten med varför du blev överviktig

Den är extremt viktig för att du inte ska ramla dit igen! Inte bara rent fysiskt vad du käkar och så, utan även psykiskt.

WHITEFOLKS
2012-09-21, 12:58
Hur tränar du och äter idag?

Är du obekväm med att träna med fria vikter/maskiner eller kan du tänka dig att göra det? Hur många dagar i veckan är rimligt för dig att orka/kunna träna?

Amöban
2012-09-21, 21:22
Hej alla!
Jag sökte mig hit för att förhoppningsvis få lite hjälp här.
Jag är en tjej på 25år som väger 115,6kg och är 167cm lång.
Alltså jätteöverviktig!

Nu har jag köpt kort på gym för en vecka sedan och har gått på nått pass mest för att testa. Imorgon (eller tekniskt sett idag) startar jag resan som jag peppat och planerat inför länge.
Jag vill ha en effektiv viktnedgång och har funderat kring LCHF utan extrema mängder av fett.
Till lunch och middag har jag tänkt mig kött och sallad, till frukost ägg och fil alt ägg och bacon.
När det gäller mellis så vet jag inte riktigt. Några förslag??

Vad jag är ute efter är tips på hur jag ska äta, alltså om jag tänker rätt kring LCHF?
Hur ska jag träna? Hur ofta?

Helt enkelt, hej jag har massor att gå ned. Jag vill se snygg och tränad ut. Jag vill att det ska gå någorlunda fort även om jag vet att det inte försvinner över en natt. Hjälp, hur gör jag??

Tack på förhand!
/Fridans

Jag säger bara en sak: viktväktarna (http://www.viktvaktarna.se/). Förenklad kaloriräkning och du väljer själv vad du vill äta. Allt annat är överkurs till en början (förutom att du bör styrketräna i samband med viktnedgången för att behålla så mkt muskelmassa som möjligt och maximera kroppsfettförlusten). Lycka till!