handdator

Visa fullständig version : Kalipermätning - Skillnad på tömt/fyllt glykogenlager?


Chaokoh
2012-09-18, 20:08
Om 2 dagar ska jag göra en kalipermätning. Jag har de 2 senaste veckorna tillbaka gått på en stenhård VLCD-diet, likande den Ola Wallengren pratade om på Bodyradio. Har legat på ca 700 kcal per dag, nästan bara från protein.

Min fråga är om det blir någon skillnad i resultatet på en kalipermätning om man gör den helt tom på kolhydrater, som jag är nu, gentemot att man har fyllda glykogenlager? Mm-måtten på fettmätningen borde väl vara samma oavsett statusen på glykogenen däremot borde väl %-satsen bli högre eftersom man enligt mätningen har mindre muskelmassa på kroppen?! Man kan ju utan problem väga 2-3 kg mer om man har tryckt en massa kolisar dagarna innan.

Fyllda glykogenlager = Mer muskelmassa enligt mätningen?
Hoppas ni förstår frågan.

Ola Wallengren
2012-09-20, 07:26
Mm-måtten på fettmätningen borde väl vara samma oavsett statusen på glykogenen däremot borde väl %-satsen bli högre eftersom man enligt mätningen har mindre muskelmassa på kroppen?! Man kan ju utan problem väga 2-3 kg mer om man har tryckt en massa kolisar dagarna innan.
Fyllda glykogenlager = Mer muskelmassa enligt mätningen?
Hoppas ni förstår frågan.

Det är inte omöjligt att kalipermåtten kan skilja sig något om man är i tömd viktnedgångsfas respektive uppladdad med kolhydrater. Vätskemängden "under huden" och i fettcellerna kan skilja sig i dessa två scenario, samt att själva volymökningen kan göra att huden spänner olika och påverkar hudvecket.
Om förändringarna faktiskt är verkliga eller uppmätbara kan jag inte svara på men det är en möjlighet i alla fall.

Från en kalipermätning så får man ju bara ut en kroppsdensitet eller kroppfett%, den mäter ju bara hudvecken, vilket främst är ett mått på fettförråden. Väger man mer så kommer man alltså ha proportionell mer fett och fettfri massa. Fett% kommer alltså vara den samma men de absoluta mängderna varierar med vikten. Du kan mäta att det skett en förändring men storleken på förändringen är mycket mer osäker.

Du bör göra mätningen under "normala" förhållanden för att mätningarna skall vara så lika de förhållanden som då formlerna togs fram.