handdator

Visa fullständig version : Coleman(the unbelievable)


hulken
2004-02-05, 09:52
Satt igår och såg denna film och kan bara säga att Ronnie är grym,men en sak som jag undrar över är att dom flesta byggare med stor erfarenhet förespråkar att man ska träna muskeln i dess fulla längd,och då ser man Coleman köra i stort sett halva reps hela tiden,han går varken hela vägen ner eller hela vägen upp,kan nån förklara det för mig, Arne eller Allan vad säger ni ?

Arne Persson
2004-02-05, 09:58
Originally posted by hulken
Satt igår och såg denna film och kan bara säga att Ronnie är grym,men en sak som jag undrar över är att dom flesta byggare med stor erfarenhet förespråkar att man ska träna muskeln i dess fulla längd,och då ser man Coleman köra i stort sett halva reps hela tiden,han går varken hela vägen ner eller hela vägen upp,kan nån förklara det för mig, Arne eller Allan vad säger ni ?

Det är upp till var och en om dom vill ha smidighet i muskulaturen eller inte, är man intelligent och kör hela rörelsebanan så kommer man också att att bli stark och som sagt smidig i hela rörelsen. Det är om inte annat förebyggande mot skador.

Medusa
2004-02-05, 10:29
Dessutom kör proffsen "halva" reps därför att de har ett större behov att att prickskjuta, dvs förbättra vissa delar av muskeln. Om detta fungerar eller inte lämnar jag osagt.

Arne Persson
2004-02-05, 10:47
Originally posted by Medusa
Dessutom kör proffsen "halva" reps därför att de har ett större behov att att prickskjuta, dvs förbättra vissa delar av muskeln. Om detta fungerar eller inte lämnar jag osagt.

Låter som total bullshit för mig

Medusa
2004-02-05, 10:49
Originally posted by Arne Persson


Låter som total bullshit för mig

Jo, för mig med, jag läste det i någon artikel på bodybuilding.com.

Doctor Snuggles
2004-02-05, 14:37
Nja, tror det handlar mer om överbelastning av muskeln i dess starkare läge. De vill kunna belasta muskler så mycket som möjligt helt enkelt. Sk. "lockouts" och halva reps i rack har används av styrkelyftare sen säkert 50 år tillbaka. (Coleman var ju styrkelyftare förut)
Faktum är att skaderisken är mindre, ju mindre muskeln är sträckt och ju mindre du stressar intilligande ligament osv... så vitt jag förstår iaf.
Sen ang. att "fuska" upp vikten, tja... det är klart det blir en stor kraftutveckling och risken ökar för att skada sig, men det innebär inte att ballistiska övningar i sig är farliga. Tvärtom om de görs med rätt vikt (ca 50% 1RM) så stärker de senor o dyl avsevärt mycket.

Karl_alfred
2004-02-05, 14:48
hoho
såg ett klipp med platz nyss där han gör runt 25 reps på 220 i knäböjen med vad till synes ett fullt djup, där kan vi snacka träning.

AndersHermansson
2004-02-05, 16:57
Har sett filmen. Ser mest ut som slarv faktiskt.

shirunai
2004-02-05, 17:31
Originally posted by AndersHermansson
Har sett filmen. Ser mest ut som slarv faktiskt.

pratar du om platz eller coleman, isåfall är han inte slarvig han tränar bara sådär, anledningen lär vara som snuggles säger han överbelastar mer när han bara kör i det starkare läget (träna inte som proffsen det som funkar för dem funkar inte för dig!)

sen att det belastar "ligamenten" när man kör bara kvartar är bara tjurskit (bullshit), vill man skada sig lättare kör halvreps!

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:18
Originally posted by Karl_alfred
hoho
såg ett klipp med platz nyss där han gör runt 25 reps på 220 i knäböjen med vad till synes ett fullt djup, där kan vi snacka träning.

Tom Platz hade verkligen perfekta ben och han kunder göra perfekta knäböj, nuförtiden gör bara folk rövböj och smithböj, klart att det inte bygger lika bra som rock bottom perfect form squats! 20reppare bygger för övrigt rejält med massa, men samma där, knappt någon gör dem. Tror jag ska köra en 20reppare imorronbitti bara för att hedra Tom Platz storhet! En av världens bästa bodybuilders enligt min mening.

/Shadow Warrior

Fartman
2004-02-05, 19:20
en annan anledning till att han kör halva osv kan ju också vara att han gjorde en film, han ville väl använda jävligt mycket vikt så att det blir häftigt

Karl_alfred
2004-02-05, 19:20
detta gjorde han ju oxå ca 10 år efter sin topp som byggare, vad säger man inte illa.

dude
2004-02-05, 19:26
asså jag tycker inte han kör så väldigt slarvigt endå,, han har ju kontroll över vikten,, Ser inget fel med det hela. Och han har ju onekligen hittat ett träningssätt som funkar för honom,

Karl_alfred
2004-02-05, 19:28
Originally posted by dude
asså jag tycker inte han kör så väldigt slarvigt endå,, han har ju kontroll över vikten,, Ser inget fel med det hela. Och han har ju onekligen hittat ett träningssätt som funkar för honom,

platz eller coleman?

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:39
Originally posted by Karl_alfred


platz eller coleman?

Platz hade perfekt form, coleman har bara överlägsna gener och tillgångar (steroider), men visst när man blir så grov som coleman så gäller inte dom fysiologiska reglerna längre så kanske blir han grövre föra att han cheatar, kanske inte. För övrigt så tror jag kunskapen i pro cirkusen är så jävla upp fuckad så dom flesta av dem tror säkert att korta koncentrations curls bygger mer topp osv. Är man grov så har man ju alltid rätt är det inte sant?

/Shadow Warrior

dude
2004-02-05, 19:44
coleman menade jag,, kan ju inte skylla på steroiderna,,

Karl_alfred
2004-02-05, 19:58
Originally posted by Shadow Warrior


Platz hade perfekt form, coleman har bara överlägsna gener och tillgångar (steroider), men visst när man blir så grov som coleman så gäller inte dom fysiologiska reglerna längre så kanske blir han grövre föra att han cheatar, kanske inte. För övrigt så tror jag kunskapen i pro cirkusen är så jävla upp fuckad så dom flesta av dem tror säkert att korta koncentrations curls bygger mer topp osv. Är man grov så har man ju alltid rätt är det inte sant?

/Shadow Warrior

Helt rätt har sett på många klipp med platz. alla övningar han kör är nästintill perfekt form.

Coleman är nog jävligt mycket gener inblandade. Han vägde 100 när han klev in på ett gym första gången och var redan starkast av alla. Hans träning har nog som sagt väldigt lite med hans framgångar att göra.

Karl_alfred
2004-02-05, 19:59
Originally posted by dude
coleman menade jag,, kan ju inte skylla på steroiderna,,

okej!

Allan
2004-02-05, 20:01
Nu ska vi liksom inte glömma vägen dit....

allan

Karl_alfred
2004-02-05, 20:07
Originally posted by Allan
Nu ska vi liksom inte glömma vägen dit....

allan

ursäkta om jag är trög men du får gärna utveckla dig lite...

Herkulez
2004-02-05, 20:20
det är alltid lika skrattretande när ett gäng 17 åringar sitter och tillrättavisar PROFFESIONELLA kroppsbygggare om hur dom ska köra, fast dom ofta har 20 års erfarenhet av styrketräning mot era 2-3 år eller vad det nu kan vara. :rolleyes:
Dom hade nog inte varit i den positionen som dom är i nu utan kunskap och hårt arbete.

Man blir INTE proffs enbart genom att trycka en massa steroider och gå och träna då och då som vissa verkar tro

Karl_alfred
2004-02-05, 20:21
Originally posted by Herkulez
det är alltid lika skrattretande när ett gäng 17 åringar sitter och tillrättavisar PROFFESIONELLA kroppsbygggare om hur dom ska köra, fast dom ofta har 20 års erfarenhet av styrketräning mot era 2-3 år eller vad det nu kan vara. :rolleyes:
Om du inte sjölv ser fel i det coleman kör så tycker jag du ska ta dig en funderare.

Herkulez
2004-02-05, 20:23
Originally posted by Karl_alfred

Om du inte sjölv ser fel i det coleman kör så tycker jag du ska ta dig en funderare.

Jag har en känsla av att han vet vad som fungerar för HAN, hans video är ju om hur HAN tränar (nu är det tom så nära till tävling, och han kanske bara kör pump träning då) och inte om hur ALLA ska träna...en viss skillnad

glömde bort att säga att jag inte menar den här tråden specifikt utan man ser det hela tiden på kolo

Allan
2004-02-05, 20:23
Originally posted by Karl_alfred


ursäkta om jag är trög men du får gärna utveckla dig lite...

Även om man föds med bra anlag har man lik förbannat en lång och hård väg att vandra innan just generna börjar bli avgörande. Men ni skriver ju så fort i tråden att inläggen inte hamnar där de ska...:D

allan

Karl_alfred
2004-02-05, 20:27
Originally posted by Herkulez


Jag har en känsla av att han vet vad som fungerar för HAN, hans video är ju om hur HAN tränar (nu är det tom så nära till tävling, och han kanske bara kör pump träning då) och inte om hur ALLA ska träna...en viss skillnad

Det vore ju då oerhört korkat av honom att säga att han körde på samma vikter off. Altså skryta med att han kör på samma vikter med ett sämre utförande. Sen tror jag stenhårt på att hans träning inte är bra. Det funkar eftersom han har ruggiga gener.

Karl_alfred
2004-02-05, 20:29
Originally posted by Allan


Även om man föds med bra anlag har man lik förbannat en lång och hård väg att vandra innan just generna börjar bli avgörande. Men ni skriver ju så fort i tråden att inläggen inte hamnar där de ska...:D

allan

jo det är klart. Men jag kan tänka mig att det går bra mycket snabbare för honom att bygga än en "vanlig". För hans träning är minst sagt åt helvete.

Herkulez
2004-02-05, 20:29
Originally posted by Karl_alfred


Det vore ju då oerhört korkat av honom att säga att han körde på samma vikter off. Altså skryta med att han kör på samma vikter med ett sämre utförande. Sen tror jag stenhårt på att hans träning inte är bra. Det funkar eftersom han har ruggiga gener.

Men det är ju det jag sa, att han visar hur HAN tränar och det som funkar för HAN......................

Shadow Warrior
2004-02-05, 20:29
Originally posted by Karl_alfred


Det vore ju då oerhört korkat av honom att säga att han körde på samma vikter off. Altså skryta med att han kör på samma vikter med ett sämre utförande. Sen tror jag stenhårt på att hans träning inte är bra. Det funkar eftersom han har ruggiga gener.

Precis.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-05, 20:31
Originally posted by Herkulez


Men det är ju det jag sa, att han visar hur HAN tränar och det som funkar för HAN......................

tror han skulle vara lika stor med korrekta rörelser oxå. jag står fast vid att det är åt helvete fel sorts träning.

dude
2004-02-05, 20:32
alla är vi olika,, coleman har hittat sin väg, tvivlar starkt på att han skulle vara mkt större om han ändrade sin träning.

sen stämmer det som herkules säger med, vi har ju knappast nåt att säga till om egentligen om hans träning.

Karl_alfred
2004-02-05, 20:33
Originally posted by dude
alla är vi olika,, coleman har hittat sin väg, tvivlar starkt på att han skulle vara mkt större om han ändrade sin träning.

sen stämmer det som herkules säger med, vi har ju knappast nåt att säga till om egentligen om hans träning.

större kanske han inte skulle vara men säkert minst lika stor.

Herkulez
2004-02-05, 20:37
Tränings Gurun Karl alfred har talat :bow:

Nä nu ger jag upp och går och pluggar...puss på er :kinky:

Karl_alfred
2004-02-05, 20:41
är det nå mer du vill veta?

i övrigt tycker jag att det är konstigt att man måste se ut som coleman för att se att han tränar åt helvete.

TCOG
2004-02-05, 20:44
vem vill säga emot mr olympia personligen?

NOT ME!!!

Karl_alfred
2004-02-05, 20:45
Originally posted by TCOG
vem vill säga emot mr olympia personligen?

NOT ME!!!

vem bryr sig. vad ska han göra?

TCOG
2004-02-05, 20:54
Originally posted by Karl_alfred


vem bryr sig. vad ska han göra?

dra på lite masterpiece på dig, lägga dig i micron och äta dig som lunch.....

Karl_alfred
2004-02-05, 20:56
Originally posted by TCOG


dra på lite masterpiece på dig, lägga dig i micron och äta dig som lunch.....

om han hade några sådana planer skulle jag ta med en pistol och skjuta den fule fan.

Shadow Warrior
2004-02-05, 21:01
Originally posted by Herkulez
det är alltid lika skrattretande när ett gäng 17 åringar sitter och tillrättavisar PROFFESIONELLA kroppsbygggare om hur dom ska köra, fast dom ofta har 20 års erfarenhet av styrketräning mot era 2-3 år eller vad det nu kan vara. :rolleyes:
Dom hade nog inte varit i den positionen som dom är i nu utan kunskap och hårt arbete.

Man blir INTE proffs enbart genom att trycka en massa steroider och gå och träna då och då som vissa verkar tro

Personer med överlägsna gener och som dopar sej vet ingetsomhelst om naturlig träning! Och eftersom det är så "lätt" för dem så behöver dom inte söka efter kunskapen lika mycket som i hardgainers måste.

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-05, 21:02
Originally posted by Shadow Warrior
Personer med överlägsna gener och som dopar sej vet ingetsomhelst om naturlig träning! Och eftersom det är så "lätt" för dem så behöver dom inte söka efter kunskapen lika mycket som i hardgainers måste.
Skitsnack. :smash:

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-05, 21:08
Originally posted by Jorgen

Skitsnack. :smash:

//Jörgen

jasså varför det? Skulle du söka efter den magiska formulan om du ökade 10kg i ren massa på några månaders träning UTAN steroider? Och om du sedan bestämde dej för att ta steroider skulle du då ändra din träning? Kanske öka volymen? Ja varför inte jag växer ju ändå!?

Nog för att många Pro´s tränar hårt och verkligen sattsar stenhårt men det skulle inte vara möjligt utan gernerna + steroiderna.

/Shadow Warrior

Megatuttarna
2004-02-05, 21:09
Originally posted by Karl_alfred


om han hade några sådana planer skulle jag ta med en pistol och skjuta den fule fan.

:laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

Jorgen
2004-02-05, 21:14
Originally posted by Shadow Warrior
jasså varför det? Skulle du söka efter den magiska formulan om du ökade 10kg i ren massa på några månaders träning UTAN steroider? Och om du sedan bestämde dej för att ta steroider skulle du då ändra din träning? Kanske öka volymen? Ja varför inte jag växer ju ändå!?
Nog för att många Pro´s tränar hårt och verkligen sattsar stenhårt men det skulle inte vara möjligt utan gernerna + steroiderna.
Tror du verkligen att jag pallar diskutera med dig? Vi har haft våra diskussioner på B&K´s forum. Jag orkar inte med dig.
Steroider är ingen magisk dunderhonung som du verkar tro.

//Jörgen

Herkulez
2004-02-05, 21:17
Originally posted by Shadow Warrior


jasså varför det? Skulle du söka efter den magiska formulan om du ökade 10kg i ren massa på några månaders träning UTAN steroider? Och om du sedan bestämde dej för att ta steroider skulle du då ändra din träning? Kanske öka volymen? Ja varför inte jag växer ju ändå!?

Nog för att många Pro´s tränar hårt och verkligen sattsar stenhårt men det skulle inte vara möjligt utan gernerna + steroiderna.

/Shadow Warrior

Jo ifall dom skulle ökat 20 kilo på samma tid :smash:

:rolleyes:


Får jag fråga var s du får all kunskap ifrån.......Èn ding ding värld eller :rolleyes:

Toljanen
2004-02-05, 21:18
Testa kör hacklift med samma utförande som Coleman så ska ni få känna något häftigt!:thumbup:

abjorn
2004-02-05, 21:21
gör en träningsvideo så kan ni visa hur man ska träna :thumbup::kinky:

Megatuttarna
2004-02-05, 21:29
Meningslöst att diskutera med folk som redan bestämt sig för att vara opålästa idioter. Kunskap förvärvar man genom ödmjukhet, inte genom att ha tränat i 2 år och sedan tro att man kan allt.

Karl_Alfred och Warrior stå upp för er ty ni vet bättre. :thumbup:

:D

Shadow Warrior
2004-02-05, 21:29
Originally posted by Jorgen

Tror du verkligen att jag pallar diskutera med dig? Vi har haft våra diskussioner på B&K´s forum. Jag orkar inte med dig.
Steroider är ingen magisk dunderhonung som du verkar tro.

//Jörgen

Nej steroider ÄR ingen magisk dunderhånung det KRÄVS att man har generna för att bygga en stor muskelmassa samt att man har en hög tollerans emot steroiderna som dråg, samt att man har en bra omvandlings ratio mellan testo och östrogen.

Det är därför det är menlöst att för en som mej ta stroider eftersom jag ändå inte skulle kunna tillhöra eliten.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-05, 21:31
Originally posted by Megatuttarna
Meningslöst att diskutera med folk som redan bestämt sig för att vara opålästa idioter. Kunskap förvärvar man genom ödmjukhet, inte genom att ha tränat i 2 år och sedan tro att man kan allt.

Karl_Alfred och Warrior stå upp för er ty ni vet bättre. :thumbup:

:D

kan du förklara för mig varför jag är en opåläst idiot?

Herkulez
2004-02-05, 21:32
Originally posted by Megatuttarna
Meningslöst att diskutera med folk som redan bestämt sig för att vara opålästa idioter. Kunskap förvärvar man genom ödmjukhet, inte genom att ha tränat i 2 år och sedan tro att man kan allt.

Karl_Alfred och Warrior stå upp för er ty ni vet bättre. :thumbup:

:D

Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här medelandet :D

Megatuttarna
2004-02-05, 21:33
Originally posted by Herkulez


Vet inte riktigt hur jag ska tolka det här medelandet :D

Som det står, och med en stänk ironi såklart :D

Megatuttarna
2004-02-05, 21:34
Originally posted by Karl_alfred


kan du förklara för mig varför jag är en opåläst idiot?

Ja det kan jag. Tänker dock inte göra det eftersom det bara kommer leda till en ond cirkel, vilket varenda diskussion med dig gör. Inga personliga påhopp utan bara ren och skär fakta, såsom jag upplever det.

Karl_alfred
2004-02-05, 21:38
säg något ämne som jag sagt något om så kan vi se hur fel jag har. du får pmá mig det går bra.

jwzrd
2004-02-05, 21:58
Alltså vilka fan är ni att sitta och påstå att coleman tränar fel? Ni måste lära er en sak: det är en sak hur det SER UT som han tränar och en annan ska hur hans muskler via hans leder får rörelsen att se ut. Coleman ser ut som han gör för att han är den han är, gör precis allting det han gör på precis det sättat han gör det.

Jag blir också trött på blotta tanken på: men om jag tar roider så står jag på SM-scenen nästa år, eller: om jag bara hade generna blahblahblah. Ett jävla snack bara! Spendera all den avundsjuka energin på gymmet, vid matbordet och med huvudet mot kudden längre än tre månader så ska vi se att nånting kanske hänt! Hur länge har Coleman tränat ballarna-i-väggen?

Allan
2004-02-05, 22:03
jwrd :thumbup:

Det är så jävla tråkigt med folk som ger upp på stubben, och bara skyller på att alla -ALLA - har bättre gener eller drogar. Var i helvete har ni er egna vilja? Dunka skallen i väggen och kör så det svartnar - vem vet, man kanske har anlag trots allt.

allan

Jorgen
2004-02-05, 22:08
jwzrd: Helt rätt. :thumbup:
Allan: "Dunka skallen i väggen och kör så det svartnar" :hbang:

//Jörgen

Karl_alfred
2004-02-05, 22:13
Originally posted by jwzrd
Alltså vilka fan är ni att sitta och påstå att coleman tränar fel? Ni måste lära er en sak: det är en sak hur det SER UT som han tränar och en annan ska hur hans muskler via hans leder får rörelsen att se ut. Coleman ser ut som han gör för att han är den han är, gör precis allting det han gör på precis det sättat han gör det.

Jag blir också trött på blotta tanken på: men om jag tar roider så står jag på SM-scenen nästa år, eller: om jag bara hade generna blahblahblah. Ett jävla snack bara! Spendera all den avundsjuka energin på gymmet, vid matbordet och med huvudet mot kudden längre än tre månader så ska vi se att nånting kanske hänt! Hur länge har Coleman tränat ballarna-i-väggen?

det är ju inte bara ett jävla snack. känner folk som tränat kortare, käkar mindre, sover mindre, super mer än mig som har fått väldigt mycket bättre resultat. Men visst skulle även jag och många andra få bättre resultat om man bara gav sig fan på det. Men några sådana planer har jag aldrig haft.

Herkulez
2004-02-05, 22:16
jwzrd::thumbup:

jwzrd
2004-02-05, 22:22
Originally posted by Karl_alfred


det är ju inte bara ett jävla snack. känner folk som tränat kortare, käkar mindre, sover mindre, super mer än mig som har fått väldigt mycket bättre resultat. Men visst skulle även jag och många andra få bättre resultat om man bara gav sig fan på det. Men några sådana planer har jag aldrig haft.

Men vad är det du säger nu?

1: det finns folk som får bättre resultat än jag får, trots att dom missköter sig.

2: jag tränar rätt slappt

ÄNDÅ säger du att du inte bara snackar? Gör som jag säger och prova att lägga ner din själ i din träning, kanske är det så att du bara går och fiser på gymmet, du kanske inte alls tränar bra!

Karl_alfred
2004-02-05, 22:27
Originally posted by jwzrd


Men vad är det du säger nu?

1: det finns folk som får bättre resultat än jag får, trots att dom missköter sig.

2: jag tränar rätt slappt

ÄNDÅ säger du att du inte bara snackar? Gör som jag säger och prova att lägga ner din själ i din träning, kanske är det så att du bara går och fiser på gymmet, du kanske inte alls tränar bra!

jag har inte skrivit att jag tränar slappt. vart står det? dessa personer äter ca 2 möjligtvis 3gånger per dag, de sover ca 5-6 timmar varje natt, och de super 1-2 gånger i veckan. Jag är inte hyper seriös men jag slår dem på samtliga punkter. hur förklarar du det?

Allan
2004-02-05, 22:27
Jag har hört den här visan den urminnes tider. Nu har guschelov perspektivet förflyttats till de vekrliga monstren men det är inte länge sen folk hoade i BK om att Uffe Larsson och Robin Andersson var genetiska freaks som borde förvisas bort. Och - underförstått - att alla som stod på en scen tuggade kemiska tillskott.
Visst. generna har betydelse - på alla nivåer! Jag känner folk med de bästa förutsättningar ni kan tänka er, som det aldrig blev nåt av. Därför att de orkade inte lägga ner den enorma tid och kraft det innebar att träna. Medna jag också känner människor som kanske inte är lika genetiskt väl utrustade men som är försedda med en sjujävla vilja - och det har gått riktigt bra för en del av dem.
Men självklart är det så att den absoluta eliten utgörs av människor som har kombinationen. Men så är det i alla idrotter, inte sant? Inte fasen springer det omkring folk med ordinär genetisk uppsättning och kickar boll i landslaget? Eller simmar i OS-lag?

Jag förstår inte heller intresset kring hur eliten tränar. Tids nog kommer man dit själv. Men jag har svårt att se en nybörjare i friidrott kopiera VM-kenyanernas träningsdoser eller intensitet. Men i byggning går det bra....

allan

Allan
2004-02-05, 22:30
Originally posted by Karl_alfred


jag har inte skrivit att jag tränar slappt. vart står det? dessa personer äter ca 2 möjligtvis 3gånger per dag, de sover ca 5-6 timmar varje natt, och de super 1-2 gånger i veckan. Jag är inte hyper seriös men jag slår dem på samtliga punkter. hur förklarar du det?

Japp, and that's life. Det enda du kan trösta dig med är att det kommer att jämna ut sig. Herregud du är bara tjugo (tror jag). Deras genetiska försprång räcker fortfarande.
Herregud, jag hade aldrig fortsatt med lyftning om jag bara glott på hur underbarnen hade det, som kunde strunta i träning och ändå vinna över mig, som tränade på. Men det blev ordning på det också...

allan

Metal_boy_
2004-02-05, 22:34
jag glodde lite nogare på filmen med coleman och han fuskar fan i mej inte...säger som jag tror Herkulez sa han pumpar antagligen upp inför tävlingen...rörelselängden fuskar han heller inte med, men då hans massa är brutal är det svårt att se att hans arm tex når full stretch då kulan på biceps ändå är svullna uppåt och pga alla hans musklers storlek sitter dom väldigt täta mot varandra och uppfattas som stora köttbitar även om han sträcker ut armen...jag vet också att i scotten kör coleman ofta 21:or eller vad det heter: först 7 reps halv rörelsebana från mitten av rörelsen och upp sedan 7 reps från full stretch upp till mitten av rörelsebanan och till sist 7reps i full rörelsebana...testa det den som vill ha pump...

jwzrd
2004-02-05, 22:38
Originally posted by Karl_alfred


[...] Men visst skulle även jag och många andra få bättre resultat om man bara gav sig fan på det. Men några sådana planer har jag aldrig haft.

Där.

Medusa
2004-02-05, 22:44
Mitt mål med träningen:
Jag tänker bli att jag kan bli. Min genetiska potential vet jag inte om tills jag verkligen har uppfyllt den. Skulle jag jämföra mig med proffsen kunde jag lika gärna lägga av direkt. Man tävlar endast mot sig själv i den här sporten, det handlar om vilja och värderingar.

Jag vill vara allt jag kan vara, intellektuellt som kroppsligt. Räknar matte och läser filosofi för att maximera intellektet, varför inte styrketräna för få absolut bästa fysiken jag är kapabel till?

Jag tänker helt enkelt bli störst, större än någon annan, sätter jag detta som mål, då blir jag allt jag någonsin kan vara.

Karl_alfred
2004-02-05, 22:48
Originally posted by Allan


Japp, and that's life. Det enda du kan trösta dig med är att det kommer att jämna ut sig. Herregud du är bara tjugo (tror jag). Deras genetiska försprång räcker fortfarande.
Herregud, jag hade aldrig fortsatt med lyftning om jag bara glott på hur underbarnen hade det, som kunde strunta i träning och ändå vinna över mig, som tränade på. Men det blev ordning på det också...

allan
21 år är jag. men som sagt ska jag inte tävla. men det är bara ett exempel på att generna har en stor roll. Men naturligtvis en jävla vilja och glädje i det man gör hjälper mycket oxå.

davve
2004-02-05, 22:48
Jag tror faktiskt Coleman har ganska bra koll på vad som funkar bäst för honom, att tro någonting annat vore "ganska" dumt.

Men Kalle du kan ju ta o maila dina träningstips, då borde han ju kunna lägga på sig ~5-10kg muskler till Mr. Olympia 2004.

:thumbup:

Shadow Warrior måste säga att du tillför verkligen mycket till Kolozzeum, först vegandebatten och nu här.

:thumbup:

I all välmening...
//david

Karl_alfred
2004-02-05, 22:49
Originally posted by jwzrd


Där.

med mitt exempel har jag ändå visas att generna spelar en stor roll.

Karl_alfred
2004-02-05, 22:52
Originally posted by davve
Jag tror faktiskt Coleman har ganska bra koll på vad som funkar bäst för honom, att tro någonting annat vore "ganska" dumt.

Men Kalle du kan ju ta o maila dina träningstips, då borde han ju kunna lägga på sig ~5-10kg muskler till Mr. Olympia 2004.

:thumbup:

Shadow Warrior måste säga att du tillför verkligen mycket till Kolozzeum, först vegandebatten och nu här.

:thumbup:

I all välmening...
//david

han hade vunnit Mr O med även full rörelselängd i rörelserna. Han har såna förutsättningar + att han är rejält seriös utanför med allt vad han gör. han kommer nog säkert lägga på sig 5-10 kg muskler utan mina tips.

Herkulez
2004-02-05, 22:55
låter som att du skyller dina uteblivna resultat på generna, det kan väl vara andra faktorer som spelar in...........nu när vi ändå är i farten och säger åt andra vad om funkar bäst för dom:thumbup:

Jense
2004-02-05, 22:58
hahaha och hahaha och hahaha, tyvärr.. jag va tvungen. ursäkta om jag är okänsligt. men märker ni inte hur korkat det låter?

Karl_alfred
2004-02-05, 23:03
Originally posted by Herkulez
låter som att du skyller dina uteblivna resultat på generna, det kan väl vara andra faktorer som spelar in...........nu när vi ändå är i farten och säger åt andra vad om funkar bäst för dom:thumbup:

jag skyller inte mina uteblivna resultat på generna,m som sagt är jag endast riktigt seriös när det gäller att lyfta vikter. Det andra får sköta sig lite av sig självt. men jag vill bara påvisa att de spelar en fruktansvärt stor roll genom mitt exempel. Det skulle dessutom vimla av colemans lite här och var om generna inte spelade någon roll.

jwzrd
2004-02-05, 23:07
Originally posted by Karl_alfred


med mitt exempel har jag ändå visas att generna spelar en stor roll.

Nej det har du inte, dom kanske vet bättre vad som funkar för sin fysik än du för din! Kanske tränar och sköter dom sig bätre än du tror.

Herkulez
2004-02-05, 23:07
Originally posted by Karl_alfred


men jag vill bara påvisa att de spelar en fruktansvärt stor roll genom mitt exempel. Det skulle dessutom vimla av colemans lite här och var om generna inte spelade någon roll.

jo där håller jag med lite iaf......gener har stor betydelse, bla för hur muskelproportionerna ser ut, hur smala leder du har etc och hur bra ens receptorer svara på prepp (nu när vi ändå pratar om proffs då).....men hur kan du veta ifall du har dåliga gener om du missköter resten....jag menar enligt mig så är då kosten betydelse 70-80% av utvecklingen...........

Karl_alfred
2004-02-05, 23:08
Originally posted by jwzrd


Nej det har du inte, dom kanske vet bättre vad som funkar för sin fysik än du för din! Kanske tränar och sköter dom sig bätre än du tror.

eeh nej dessa personer känner jag väl. å de är inte det minsta seriös när det gäller träningen i stort sett.

jwzrd
2004-02-05, 23:09
Jag ser det inte som att kosten spelar 70-80%, det är snarare en av länkarna i en kedja. Alla länkar spelar 100% roll för resultatet.

Karl_alfred
2004-02-05, 23:13
Originally posted by Herkulez


jo där håller jag.....men hur kan du veta ifall du har dåliga gener om du missköter resten....jag menar enligt mig så är då kosten betydelse 70-80% av utvecklingen...........

ja naturligtvis. men jag kan ju veta att jag har sämmre gener än vissa genom att jag känner dem väl och vet hur de lever och tränar i stort sett. Sen vet jag även att det finns folk som har sämmre förutsättningar än mig. Helt klart är kosten nästan prio nr1. det har jag själv märkt bara jag slänger i mig lite mer.

Vet inte direkt om jag misssköter det andra så mycket heller. Men jag är inte överdrivet seriös. Äter 5 gånger om dagen, sover 8-10 timmar per natt. Är ute på krogen 1 gång i månaden och tar högst 4 öl. Men det är klart att jag inte kan få reda på min riktiga potential när jag inte sköter allt perfekt. Men misssköter mig kan man väll ändå inte säga att jag gör?

Danne
2004-02-05, 23:15
Originally posted by Karl_alfred


det är ju inte bara ett jävla snack. känner folk som tränat kortare, käkar mindre, sover mindre, super mer än mig som har fått väldigt mycket bättre resultat. Men visst skulle även jag och många andra få bättre resultat om man bara gav sig fan på det. Men några sådana planer har jag aldrig haft.


Hehe, du klagar på att världens idag bäste bodybuilder inte kan träna, sen säger du att killar som inte sköter sig får bättre resultat än dig....

Vem är det som inte kan träna ? :D

Karl_alfred
2004-02-05, 23:17
Originally posted by Danne



Hehe, du klagar på att världens idag bäste bodybuilder inte kan träna, sen säger du att killar som inte sköter sig får bättre resultat än dig....

Vem är det som inte kan träna ? :D

kom till mig i örebro så ska vi se om du kan träna så mycket bättre!

z_bumbi
2004-02-05, 23:33
Originally posted by jwzrd
Jag ser det inte som att kosten spelar 70-80%, det är snarare en av länkarna i en kedja. Alla länkar spelar 100% roll för resultatet.


*golfapplåd*

Ska lägga formuleringen på minnet.

monotonic
2004-02-06, 00:57
...hela tråden innehåller intressanta tolkningar av alla här... men rent uppenbart verkar det som att 'de' som inte själva gör några framsteg kastar skit på dem som gör det... galet !!!

...hur som helst har jag själv ett helt gäng med filmer, vet inte om det är filmen "Ronnie Coleman - The Unberlivible" som denna tråden kretsar sig runt... men visst är han galet stor i den filmen även om den spelades in 2000 och han nu har ett gäng kilon till på sin kropp...

...som ngn annan skrev, tror det var "Jurgen" eller vad han heter så verkar det uppenbarligen vara så att vissa tror att steroider är som kolsyrepatroner... man äter dom och man sväller upp utan att träna...

...läste ngn-stans att de som knaprar har det svårare att träna för att musklerna växer fortare än vad muskelfästet tillåter och håller för så skaderisken är större, är det så ?

jwzrd
2004-02-06, 01:58
Tydlige så, vet inte hur det hänger ihop, kan vissa steroider verka försvagande på kartilaget (vet inte om det heter så "Cartilage" på engelska). Det tillsammans med snabbare ökande styrka är nog ingen bra kombination. Men det är nog så att det är dumheten som avgör även hos "förbättrade" atleter :)

Shadow Warrior
2004-02-06, 09:47
Originally posted by jwzrd
Alltså vilka fan är ni att sitta och påstå att coleman tränar fel? Ni måste lära er en sak: det är en sak hur det SER UT som han tränar och en annan ska hur hans muskler via hans leder får rörelsen att se ut. Coleman ser ut som han gör för att han är den han är, gör precis allting det han gör på precis det sättat han gör det.

Jag blir också trött på blotta tanken på: men om jag tar roider så står jag på SM-scenen nästa år, eller: om jag bara hade generna blahblahblah. Ett jävla snack bara! Spendera all den avundsjuka energin på gymmet, vid matbordet och med huvudet mot kudden längre än tre månader så ska vi se att nånting kanske hänt! Hur länge har Coleman tränat ballarna-i-väggen?

Kollar man på Colemans karriär så har han bara växt periodvis väldigtt stötigt med flera år i mellan utan synliga resultat så det är ganska uppenbart att det inte är träningen som avgör.


/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 09:53
Originally posted by Allan
Jag har hört den här visan den urminnes tider. Nu har guschelov perspektivet förflyttats till de vekrliga monstren men det är inte länge sen folk hoade i BK om att Uffe Larsson och Robin Andersson var genetiska freaks som borde förvisas bort. Och - underförstått - att alla som stod på en scen tuggade kemiska tillskott.
Visst. generna har betydelse - på alla nivåer! Jag känner folk med de bästa förutsättningar ni kan tänka er, som det aldrig blev nåt av. Därför att de orkade inte lägga ner den enorma tid och kraft det innebar att träna. Medna jag också känner människor som kanske inte är lika genetiskt väl utrustade men som är försedda med en sjujävla vilja - och det har gått riktigt bra för en del av dem.
Men självklart är det så att den absoluta eliten utgörs av människor som har kombinationen. Men så är det i alla idrotter, inte sant? Inte fasen springer det omkring folk med ordinär genetisk uppsättning och kickar boll i landslaget? Eller simmar i OS-lag?
Jag förstår inte heller intresset kring hur eliten tränar. Tids nog kommer man dit själv. Men jag har svårt att se en nybörjare i friidrott kopiera VM-kenyanernas träningsdoser eller intensitet. Men i byggning går det bra....

allan

Just det lyssna på Allan! Om ni inte tränar 5-7dagar OCH har supergener så kan ni bara lägga ner!

För övrigt så tycker jag det är ganska intressant att dom Sovjetiska ol tränande ALLDRIG tränade men än 3ggr i i veckan fram till mitten utav 70talet, OCH dom fick mycket bra resultat...

för mej är det ganska uppenbart att HELA träningsvärlden är helt förvriden....

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:00
Originally posted by Medusa
Mitt mål med träningen:
Jag tänker bli att jag kan bli. Min genetiska potential vet jag inte om tills jag verkligen har uppfyllt den. Skulle jag jämföra mig med proffsen kunde jag lika gärna lägga av direkt. Man tävlar endast mot sig själv i den här sporten, det handlar om vilja och värderingar.

Jag vill vara allt jag kan vara, intellektuellt som kroppsligt. Räknar matte och läser filosofi för att maximera intellektet, varför inte styrketräna för få absolut bästa fysiken jag är kapabel till?

Jag tänker helt enkelt bli störst, större än någon annan, sätter jag detta som mål, då blir jag allt jag någonsin kan vara.

Låter bra Medusa!

När jah började tränar för 7år sedan kan jag säga att jag gjorde det för att bli MR Olympia, men det insåg man ju rätt snabbt att det inte gick ;)

Så nu sätter jag istället upp mindre mål, det främsta målet är i år att pressa kroppsvikten 3x5 över huvudet och att bli starkare i Knäböj än någonsin tidigare

Jag skadade nämligen ryggen för två år sedan när jag körde en två:a i knäböj, som jag sagt tidigare: Man BÖR hålla sej undan ifrån extrema lågreps såvida man inte ska tävla.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:05
Originally posted by davve
Jag tror faktiskt Coleman har ganska bra koll på vad som funkar bäst för honom, att tro någonting annat vore "ganska" dumt.

Men Kalle du kan ju ta o maila dina träningstips, då borde han ju kunna lägga på sig ~5-10kg muskler till Mr. Olympia 2004.

:thumbup:

Shadow Warrior måste säga att du tillför verkligen mycket till Kolozzeum, först vegandebatten och nu här.

:thumbup:

I all välmening...
//david

hehe... nog för att Colemans träning fungerar för honnom, det har jag alldrig förnekat Chad Nichols visste ju tydligen precis hur Coleman skulle bli grövre än någonsin till 2003års Olympia.

Poängen är bara den att Colemans träning har INGEN SOM HELST rellevans till hur vi bör träna! Coleman är en drogpumpad övermänniska, ingenting han förespråkar kan tas på allavar då han har tränat "fullpumpad" sedan minst 15år tillbaka.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:07
Originally posted by jwzrd
Jag ser det inte som att kosten spelar 70-80%, det är snarare en av länkarna i en kedja. Alla länkar spelar 100% roll för resultatet.

Det viktigaste är att man tränar intensivt och stimulerar tillväxt och därmed tränar progresivt. Sedan är såklart kosten avgörande om man ska bygga.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:09
Originally posted by Jense
hahaha och hahaha och hahaha, tyvärr.. jag va tvungen. ursäkta om jag är okänsligt. men märker ni inte hur korkat det låter?

Hur tränar du dina underarmar föresten?

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:12
Originally posted by monotonic
...hela tråden innehåller intressanta tolkningar av alla här... men rent uppenbart verkar det som att 'de' som inte själva gör några framsteg kastar skit på dem som gör det... galet !!!

...hur som helst har jag själv ett helt gäng med filmer, vet inte om det är filmen "Ronnie Coleman - The Unberlivible" som denna tråden kretsar sig runt... men visst är han galet stor i den filmen även om den spelades in 2000 och han nu har ett gäng kilon till på sin kropp...

...som ngn annan skrev, tror det var "Jurgen" eller vad han heter så verkar det uppenbarligen vara så att vissa tror att steroider är som kolsyrepatroner... man äter dom och man sväller upp utan att träna...

...läste ngn-stans att de som knaprar har det svårare att träna för att musklerna växer fortare än vad muskelfästet tillåter och håller för så skaderisken är större, är det så ?

Helt klart, muskelbuken växer snabbare än lederna.

/Shadow Warrior

Teval
2004-02-06, 14:23
Om proffsen växt så mycket bättre med vad ni anser vara "perfekt form", varför kommer det då inte ett proffs som utövar det och spöar alla andra proffsen med råge? Tänk på det...

Allan
2004-02-06, 14:59
Originally posted by Shadow Warrior


För övrigt så tycker jag det är ganska intressant att dom Sovjetiska ol tränande ALLDRIG tränade men än 3ggr i i veckan fram till mitten utav 70talet, OCH dom fick mycket bra resultat...


Vad är det där för vansinnigheter? Var i hela fridens namn har du läst det? Jag har träffat David Rigert, Yuri Vartanian och Blagoev, och tränat med folk som gått i den sovjetiska högskolan för tyngdlyftare - och tredagarsträning har jag aldrig hört talas om.
De tränade minst fem dagar i veckan och gärna två pass om dagen - varvat teknik styrka. Under kortare perioder kunde säkert även de ta det lugnare, men den huvudsakliga tiden tillbringade de i lokalen.

allan

hajder
2004-02-06, 15:20
Skumläste igenom tråden lite och vad är det här med att 20reppare i knäböjen bygger.
Vad hände med 4-6 reps på 80-90% av ens maxvikt :confused:

Herkulez
2004-02-06, 15:22
[Vars har du fått för dig att colemans karriär har växt "stötigt"


Killen har ju växt och förbättrat sig hela tiden sen han blev proffs
-91, dom enda gånger han varit sämre än föregående tävling/år är ju när han missat formtoppen :confused:

Karl_alfred
2004-02-06, 15:43
tycker i och för sig han blev sämre från ungefär år 2000 eftersom det var då hans mage började svälla så jävligt.

Herkulez
2004-02-06, 15:46
Originally posted by Karl_alfred
tycker i och för sig han blev sämre från ungefär år 2000 eftersom det var då hans mage började svälla så jävligt.

sämre blev han säker i mångas ögon, men han växer ju fortfarande som en svamp

Karl_alfred
2004-02-06, 15:52
jo det är klart det har du helt rätt i. men man kan ju fråga sig vart sporten är på väg när man tillåter dem utöka sina magar så mycket som de gjort. Det är tydligen bara att vara störst som gäller nu för tiden, de andra verkar de inte ta hänsyn till.

abjorn
2004-02-06, 16:30
om störst mage är vad som krävs ligger nog jag rätt bra till ;)

Kebab-Arne
2004-02-06, 19:11
Var ni än säger så kan uppenbarligen Coleman sköta både träning och kost väldigt bra annars skulle han inte vara där han är. Visst hans gener och anabola har nog hjälpt en hel del, men lukter mycket avundsjunka när folk skriver att det är endast tack vare hans gener och anabola som han är så stor som han är... :booty:

Allan
2004-02-06, 19:58
Om det nu vore så att den här superstrikta träningen skulle ge såna dramatiska resultat - kan nån visa mig en riktigt bra byggare som byggt upp sig med "korrekt" träning? Och då menar jag inte nån obskyr buskbyggare som man aldrig hört talas om - jag vill se en aktuell figur som är med i hetluften.
Anledningen till att jag frågar är att den här diskussionen hängt med sen sjuttiotalet - och eftersom den finns på alla forum, och i alla omklädningsrum och vid alla kurser, borde nån envis faen med bra gener sagt till sig själv att "jag ska bli den förste..."

Jag vet inte vad ni reagerar på - byggning på Colemans nivå ser ut sådär. Tro mig - jag har sett det på riktigt.Oavsett vilka genetiska förutsättningar karln har kan man nog lita på att han vet vad som funkar för honom.

Knalla ner på lokala styrkelyftsklubben och titta - ibland ser man folk med en bländande teknik och andra som lyfter som oxar. Man gör det som funkar, helt enkelt.

allan

ivandrago
2004-02-06, 20:33
Attention we have a new spammer med över 37 inlägg per dag. Sådana här trådar blir förstörda av spam. :insane:

Karl_alfred
2004-02-06, 20:38
Originally posted by Allan
Om det nu vore så att den här superstrikta träningen skulle ge såna dramatiska resultat - kan nån visa mig en riktigt bra byggare som byggt upp sig med "korrekt" träning? Och då menar jag inte nån obskyr buskbyggare som man aldrig hört talas om - jag vill se en aktuell figur som är med i hetluften.
Anledningen till att jag frågar är att den här diskussionen hängt med sen sjuttiotalet - och eftersom den finns på alla forum, och i alla omklädningsrum och vid alla kurser, borde nån envis faen med bra gener sagt till sig själv att "jag ska bli den förste..."

Jag vet inte vad ni reagerar på - byggning på Colemans nivå ser ut sådär. Tro mig - jag har sett det på riktigt.Oavsett vilka genetiska förutsättningar karln har kan man nog lita på att han vet vad som funkar för honom.

Knalla ner på lokala styrkelyftsklubben och titta - ibland ser man folk med en bländande teknik och andra som lyfter som oxar. Man gör det som funkar, helt enkelt.

allan

Lee Priest

jwzrd
2004-02-06, 20:41
Karl_Alfred, du är vad jag kallar en forumbyggare. Har du nånsin sett Lee Priest träna? (Att du sett någon av hans träningsfilmer räcker inte riktigt). Du sitter där i datorstolen och spekulerar en massa om hur proffsen tränar baserat på kort på nätet och träningsrullar. Nu får du kamma dig! :booty: :D

Karl_alfred
2004-02-06, 20:50
tror du att han skulle vara så dum i huvudet att han säger i en av sina videos att det är så han alltid har tränat om han inte gjort det?

tror du dessutom att han skulle fejka sin träning när det är precis innan en tävling oxå eller?

Spiffy
2004-02-06, 20:55
:laugh: :laugh: :laugh: :laugh: :laugh:

jwzrd
2004-02-06, 21:00
Priest är känd som en mycket stark byggare, stark i böj och bänk tex. Det blir man inte av att smeka upp stången med en hånflin i plytet. Innan tävling tränar han, som du säkert förstår, lättare för att inte skada sig. Man skadar sig lättare när man själv är mindre och lättare och återhämtningsförmångan är sämre med ett återhållsamt näringsintag. Om du läste mer av vad Priest säger så säger han att han tränar väldigt många set och tunga set. Han tränar som vår Arne mer eller mindre med många tunga set runt 6 rep.

Karl_alfred
2004-02-06, 21:06
jag har sett styrke styrkellyftare som är jävulskt starka som inte på något sätt släpper stången och studsar och håller på. Det handlar inte direkt heller om att sänka stången på 3-4 sek direkt heller. men en stor kontroll har de.

Jag har heller aldrig läst om hur han tränar. föresten är du ju nu själv en sån som precis vet hur han tränar!

jwzrd
2004-02-06, 21:10
Det var för att visa dig att träningsvideor och tävlingsförberedelser är en sak, uppbyggnadsträning är nånting annat!

Karl_alfred
2004-02-06, 21:16
jo men det behöver inte betyda ett taskigt utförande vid uppbygnadsfas. Coleman kör ju med taskigt utförande t ex. vid tävlingsförberedelser.

pilt77
2004-02-06, 21:20
herregud:confused:
börja :eating: och :bpump: så ska ni nog se att det går bra för er ocks

Allan
2004-02-06, 21:51
Originally posted by Karl_alfred
tror du att han skulle vara så dum i huvudet att han säger i en av sina videos att det är så han alltid har tränat om han inte gjort det?

:thumbup:

Välkommen till verkligheten!

allan

Karl_alfred
2004-02-07, 00:20
tack allan!

har du sett honom träna eller?

Flex Jackson
2004-02-07, 01:05
Jag vet inte om någon skrivit det för jag orkade inte läsa allt, men Lee Priest säger iaf själv att hans bästa knäböj ligger på 6 plattor vardera sida typ 8 rep offseason och innan tävling samma vikter, samma rep, alltså kör han lika tungt offseason som innan tävling.

Allan
2004-02-07, 09:12
Nej K-A, jag har inte sett Lee Priest träna. Men jag har sett andra proffs träna, och jag har ett hum om hur hårt man måste träna för att bygga upp sig till den volym de har.
Och det innefattar cheating, forced reps, negatives - hela baletten! Det ser sällan snyggt ut på bild. Och på deras vikter är det ännu mer markant.

allan

Officer
2004-02-07, 09:36
Ha ha ha vilken skitdiskussion det här är!


Jag har ytterst svårt för att tro på att en byggare skulle bygga upp sig till toppnivå med bögstrikta reps i varenda övning genom hela året.
Det är precis som Allan säger.
Tänk faan, tror du man skulle ha en sån stor rygg som Coleman om man lutade sig fram i skivstångsrodden och inte rörde sig en millimeter under repsen, och körde upp o ner i 3sekunderstempo?
Det låter inte troligt i mina öron.
Det ska va ryckiga, tunga, kontrollerade rörelser!

hulken
2004-02-07, 10:16
Hehehe,det blev ju lite fart här inne,kul att se vilka olika synpunkter det finns :thumbup:

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:01
Originally posted by Teval
Om proffsen växt så mycket bättre med vad ni anser vara "perfekt form", varför kommer det då inte ett proffs som utövar det och spöar alla andra proffsen med råge? Tänk på det...

När redan lyfter enorma vikter och är MEGA grov, då är det inte så lätt att fortsätta bygga även om man har super gener och tar steroider. Så det är väl ganska logiskt att många pro´s börjar cheata och använda tvivleaktig form för att lyfta lite mer, öka lite mer i massa osv.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:04
Originally posted by Allan


Vad är det där för vansinnigheter? Var i hela fridens namn har du läst det? Jag har träffat David Rigert, Yuri Vartanian och Blagoev, och tränat med folk som gått i den sovjetiska högskolan för tyngdlyftare - och tredagarsträning har jag aldrig hört talas om.
De tränade minst fem dagar i veckan och gärna två pass om dagen - varvat teknik styrka. Under kortare perioder kunde säkert även de ta det lugnare, men den huvudsakliga tiden tillbringade de i lokalen.

allan

Det där har jag läst på flera ställen på Old-Scool sidan.
Jag vet inte hur individuella personer tränade men ladslaget tränade så enligt uppgift, detta var då före 70talet det var under mitten utav 70talet som dom av någon anledning ändrade sej.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:06
Originally posted by hajder
Skumläste igenom tråden lite och vad är det här med att 20reppare i knäböjen bygger.
Vad hände med 4-6 reps på 80-90% av ens maxvikt :confused:

Lågreps benträning bygger ingen bra massa, benen består till största del utav uthålliga fibrer.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:08
Originally posted by Herkulez
[Vars har du fått för dig att colemans karriär har växt "stötigt"


Killen har ju växt och förbättrat sig hela tiden sen han blev proffs
-91, dom enda gånger han varit sämre än föregående tävling/år är ju när han missat formtoppen :confused:

För något år sedan I FLEX så hade dom bildet på honnom från 1990 eller nåty sådant till 2000, och det är rätt uppenbart att hän växte rejält mellan 97-98 och 2002-2003.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:11
Originally posted by Kebab-Arne
Var ni än säger så kan uppenbarligen Coleman sköta både träning och kost väldigt bra annars skulle han inte vara där han är. Visst hans gener och anabola har nog hjälpt en hel del, men lukter mycket avundsjunka när folk skriver att det är endast tack vare hans gener och anabola som han är så stor som han är... :booty:

Hans framgånt hade aldrig varit möjlig utan hans överlägsna gener, sen så har en enorm tollerans mot steroiders bieffekter plus att han har en mycket bra omvändligs ratio från testo till ölstrogen.

Coleman kunde säkert blivit jävligt grov utan steroider men han hade alldrig blivit proffessionell.

/Shadow Warrior

hajder
2004-02-07, 11:11
Originally posted by Shadow Warrior


Lågreps benträning bygger ingen bra massa, benen består till största del utav uthålliga fibrer.

/Shadow Warrior

Så jag ska prova dra på lite mindre vikter men köra upp mot 20 reps?

Fast.... om de till största del består av uthålliga fibrer, då kan de inte bli så mycket annat än uthålliga..eller?

Allan
2004-02-07, 11:13
Originally posted by Shadow Warrior


Det där har jag läst på flera ställen på Old-Scool sidan.
Jag vet inte hur individuella personer tränade men ladslaget tränade så enligt uppgift, detta var då före 70talet det var under mitten utav 70talet som dom av någon anledning ändrade sej.

/Shadow Warrior

Saken skall undersökas! Lämpligt nog kommer man att få tag i drivor med gamla landslagstränare och ledare under SM i helgen..
Tilläggas bör att jag påbörjade min lyftarträning i mitten av 70-talet.

allan

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:17
Originally posted by AnabolicProtein
Ha ha ha vilken skitdiskussion det här är!


Jag har ytterst svårt för att tro på att en byggare skulle bygga upp sig till toppnivå med bögstrikta reps i varenda övning genom hela året.
Det är precis som Allan säger.
Tänk faan, tror du man skulle ha en sån stor rygg som Coleman om man lutade sig fram i skivstångsrodden och inte rörde sig en millimeter under repsen, och körde upp o ner i 3sekunderstempo?
Det låter inte troligt i mina öron.
Det ska va ryckiga, tunga, kontrollerade rörelser!

För dom som har överlägsa gener då förståss, Vi mortals bör vanligvis hålla oss tillnågolunda strikta övningar, när man är skadad bygger man nämligen inte särkilt bra...

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:20
Originally posted by hajder


Så jag ska prova dra på lite mindre vikter men köra upp mot 20 reps?

Fast.... om de till största del består av uthålliga fibrer, då kan de inte bli så mycket annat än uthålliga..eller?

Precis, det var så Tom Platz tränade, sen så är det givetvis viktigt att man tränar i en äkta power rack så man kan faila totalt!

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:21
Originally posted by Allan


Saken skall undersökas! Lämpligt nog kommer man att få tag i drivor med gamla landslagstränare och ledare under SM i helgen..
Tilläggas bör att jag påbörjade min lyftarträning i mitten av 70-talet.

allan

Bra, det ska bli intressant att se vad du kommer fram till!

/Shadow Warrior

hajder
2004-02-07, 11:24
Originally posted by Shadow Warrior


Precis, det var så Tom Platz tränade, sen så är det givetvis viktigt att man tränar i en äkta power rack så man kan faila totalt!

/Shadow Warrior

Aja får väl prova, men du svarade inte på min andra fråga :). '

tack...

Allan
2004-02-07, 11:27
Originally posted by Shadow Warrior


För dom som har överlägsa gener då förståss, Vi mortals bör vanligvis hålla oss tillnågolunda strikta övningar, när man är skadad bygger man nämligen inte särkilt bra...

/Shadow Warrior

En naturlig följdfråga till den typen av argument är naturligtvis - vad kan anses som normala gener då? Vad är uppnåeligt för en vanlig dödlig? Hur långt kan man komma med "normal och korrekt" träning, eller kemiska tillskott?

Nackdelen med den här diskussionen är att den i sin förlängning antingen förringar folks prestationer eller misstänkliggör olika individer - därför att klivet mellan att hävda genetisk överlägsenhet och att tillföra substanser är väldigt liten.

Jag är övertygad om att ytterst få av eliten - både i Sverige och utomlands - skulle betrakta sina framgångar som resultatet av överlägsna gener.

Själv har jag en rätt god aning om vilken styrkenivå en vanlig nromal karl med kroppsarbete har, och den är inte särskilt låg. Men vad tror ni - vid vilken nivå går gränsen mellan dåliga, bra och superba anlag?
Som ni kan läsa verkar det vara en helt omöjlig diskussion.


allan

Herkulez
2004-02-07, 11:41
Skylla på att man inte har "överlägsna" gener är nog ett sätt för många att skylla ifrån sin egna uteblivna resultat....ALLA proffs har inte samma genuppsättning som tex flex wheeler har men dom har ändå nått framgång tack vare hårt arbete och diciplin

Shadow Warrior
2004-02-07, 11:54
Originally posted by hajder


Så jag ska prova dra på lite mindre vikter men köra upp mot 20 reps?

Fast.... om de till största del består av uthålliga fibrer, då kan de inte bli så mycket annat än uthålliga..eller?

Uthålliga fibrer kan också förflytta mycket vikt, Tom Platz gjorde offta 20-30reps på ibland över 200kg i tex Knäböj, sedan kunde han ibland göra 100reps benspark bara för att chock benen!

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-07, 11:57
jeep har sett ett klipp från 92 alltså ca 10 år efter när han var som bäst, göra ca 25 reps på 220 kg! Fulldjup på dem var det oxå!

Shadow Warrior
2004-02-07, 12:02
Originally posted by Allan


En naturlig följdfråga till den typen av argument är naturligtvis - vad kan anses som normala gener då? Vad är uppnåeligt för en vanlig dödlig? Hur långt kan man komma med "normal och korrekt" träning, eller kemiska tillskott?

Nackdelen med den här diskussionen är att den i sin förlängning antingen förringar folks prestationer eller misstänkliggör olika individer - därför att klivet mellan att hävda genetisk överlägsenhet och att tillföra substanser är väldigt liten.

Jag är övertygad om att ytterst få av eliten - både i Sverige och utomlands - skulle betrakta sina framgångar som resultatet av överlägsna gener.

Själv har jag en rätt god aning om vilken styrkenivå en vanlig nromal karl med kroppsarbete har, och den är inte särskilt låg. Men vad tror ni - vid vilken nivå går gränsen mellan dåliga, bra och superba anlag?
Som ni kan läsa verkar det vara en helt omöjlig diskussion.


allan

Mina leder är så svaga och det tar sådan tid för mej att bygga och öka nämnvärt i styrka så jag tror inte jag någonsin kommer att böja mycket mer än 160kg tex. Så jag ligger deffentivt under medel när det gäller förutsättningar och gener, jag har tex skadad mej fler gånger än vissa strongmans och proffesionella bodybuilders! Det är ganska uppenbart att generna spelar in.

Jag tvivlar dock inte på att alla kan bygga upp en stark och muskulös fysik, men man ska inte inbilla sej att alla kan väga 100kg rippade och böja 200kg+

Visserligen finns det dom som motbevisar allt detta såsom Zone, men själv tror jag mina gener är sämre ändå, många verkar tro att dom har dåliga gener bara för att dom inte växer lika bra som "dom andra" men det som skiljer kan vara små saker såsom att en person är lite envisar, sköter sin kost lite bättre, sover lite längre osv.

Fast mina gener är fortfarande sämst ;)

/Shadow Warrior

Jorgen
2004-02-07, 12:12
Stackars dig Shadow Warrior. Jag har samma problem, dåliga leder och svårt att bygga muskler. Skulle det hindra mig tror du? Icke säger jag. Att du är mycket skadad kan kanske bero på sättet du tränar?

//Jörgen

Shadow Warrior
2004-02-07, 12:15
Originally posted by Jorgen
Stackars dig Shadow Warrior. Jag har samma problem, dåliga leder och svårt att bygga muskler. Skulle det hindra mig tror du? Icke säger jag. Att du är mycket skadad kan kanske bero på sättet du tränar?

//Jörgen

Klart jag bygger ändå! Men man bör inse sina begräningar, även om man försöker överträffa dem, för övrigt så har jag inte skadat mej på 1,5år.

När man tränar hårt och har dåliga leder då är det lätt att skada sej.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-07, 12:18
Originally posted by Jorgen
Att du är mycket skadad kan kanske bero på sättet du tränar?

//Jörgen

det tror jag oxå.

Jorgen
2004-02-07, 12:20
Begränsningar?? Det finns inga begränsingar. :hbang:

//Jörgen

Big_Vik
2004-02-07, 13:55
Originally posted by jwzrd
Jag ser det inte som att kosten spelar 70-80%, det är snarare en av länkarna i en kedja. Alla länkar spelar 100% roll för resultatet.

det där låter bra men har för mej jag läst samma sak på AST på den tiden då man hängde där :D

Metal_boy_
2004-02-07, 15:17
bygga muskler på 20 repititionsträning???*asg* ...fan då:( kunde ju lika gärna börjat med balett!!!:smash:

Herkulez
2004-02-07, 15:34
Originally posted by Metal_boy_
bygga muskler på 20 repititionsträning???*asg* ...fan då:( kunde ju lika gärna börjat med balett!!!:smash:

Jag kan lova att en 20 reps benböj är 1000ggr jobbigare än lågreppare........brukar själv variera mellan låg och högreppare

King Grub
2004-02-07, 15:35
Högrepsträning i övningar som aktiverar stora muskelgrupper, knäböj t ex, är väldigt effektivt!

Karl_alfred
2004-02-07, 15:39
Originally posted by Herkulez


Jag kan lova att en 20 reps benböj är 1000ggr jobbigare än lågreppare........brukar själv variera mellan låg och högreppare
klart det är jobbigare, det gäller även alla andra övningar, men frågan är ju hur bra det bygger. Fick själv rätt bra resultat i böjen när jag körde en del hög rep. Riktigt låga bygger då inte så mycket för mig mer en väldigt mycket styrka i just böjen. I bänken bygger allt=), förutom högreps för mig.

jwzrd
2004-02-07, 16:38
Originally posted by Big_Vik


det där låter bra men har för mej jag läst samma sak på AST på den tiden då man hängde där :D

Det har du säkert gjort, knappast någon större verkshöjd på det uttrycket.

Shadow Warrior
2004-02-07, 17:49
Originally posted by King Grub
Högrepsträning i övningar som aktiverar stora muskelgrupper, knäböj t ex, är väldigt effektivt!

Tack för det Grub! Fler borde inse att man bygger mer massa med relativt höga reps i Knäböj (och mark), vilket är speciellt bra om man är Bodybuilder!

/Shadow Warrior