handdator

Visa fullständig version : Pbot på 1000kr går detta överklaga?


Gald
2012-09-17, 22:18
Helt enkelt fick jag en pbot på 1000kr för jag stod på en rörelseförhindrad persons plats då det inte fanns någon annan stans att stå, stod inte speciellt länge, w/e.

Jag upptäckte att de står Starttid 00.48 och sluttid 00.49, har för mig att jag läst att det är tvugna att vänta 5 min för att sätta p bot, stämmer detta? Eller e det bara skita i att överklaga o paya då jag inte har ngt att gå på iaf.

Mvh.

Latissimus Dorsi
2012-09-17, 22:20
10 minuter till och med har jag för mig att min farsa någon gång sa, så kolla upp det.

Fordon
2012-09-17, 22:26
Oavsett vad så måste du betala. Därefter överklaga, och vinner du då så får du pengarna tillbaka.

Gald
2012-09-17, 22:30
Oavsett vad så måste du betala. Därefter överklaga, och vinner du då så får du pengarna tillbaka.

Just så e det ju, hade jag glömt. Verkar dock vara kört hur som så får nog bli och paya och va glad hah.

http://lawline.se/answers/6465

Olsson80
2012-09-17, 22:32
Tiden gäller väl bara om man skall ta biljett, handikapptillstånd har du ju antingen ett -eller inte.
Du kommer inte komma någonstans med din överklagan, betala och se glad ut :)

Edit: såg att du själv hittat samma svar.

MasterChief
2012-09-17, 22:34
Det är väl stoppförbud på handikapplats också?

pellep
2012-09-17, 23:20
1 min på handikapp

Gober
2012-09-17, 23:28
Ställer man sig på handikapp ska man väl inte gnälla över att man får böter.

Mart|n
2012-09-18, 05:42
Ställer man sig på handikapp ska man väl inte gnälla över att man får böter.

Han är antagligen förståndshandikappad.

Olsson80
2012-09-18, 05:53
Hahaha..

mattilainen
2012-09-18, 05:55
är det något fel, vad som helst på boten så är den inte giltlig. Så kolla noga hur den ser ut och om allt stämmer till punkt och pricka.

Dock måste du betala.

O_Wao
2012-09-18, 06:21
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8JQR5Mzcqsrmv-kZimr6gQcdljCJl_p5JCd4Z07MMR9gQAei3LtA8pNp77Q

Står du på en handikapp-plats förtjänar du din bot, du är bevisligen inte rörelsehindrad.

Fordon
2012-09-18, 06:26
Han är antagligen förståndshandikappad.

Med risk för att kasta sten i glashus nu;

På samma nivå som du saknar sociala skills menar du? *flex*

Albin Eriksson
2012-09-18, 06:36
Var det en liten parkering och de fanns tre handikapplatser som på vissa udda ställen, samt att han stod en kortare stund så sluta gnäll era surkartar.
Tycker det är smått överdrivet emellanåt, såvida inte handikappades riksförbund skall ha styrelsemöte precis i den affären han stod vid.

bertbert
2012-09-18, 06:41
Helt enkelt fick jag en pbot på 1000kr för jag stod på en rörelseförhindrad persons plats då det inte fanns någon annan stans att stå, stod inte speciellt länge, w/e.

Jag upptäckte att de står Starttid 00.48 och sluttid 00.49, har för mig att jag läst att det är tvugna att vänta 5 min för att sätta p bot, stämmer detta? Eller e det bara skita i att överklaga o paya då jag inte har ngt att gå på iaf.

Mvh.

Om du ställer dig på en rörelsehindrad persons plats får du skylla dig själv din idiot!

Ignatius72
2012-09-18, 06:48
Det räcker med 5s stopp så kan de sätta p-bot. Förövnings så finns det uppenbart för många p-platser för handikappade då de alltid är tomma.

Fordon
2012-09-18, 06:51
Om du ställer dig på en rörelsehindrad persons plats får du skylla dig själv din idiot!

Wow. Förklara gärna hur du genom denna post inte är en idiot. cofffee
Ställde han sig på din ruta?

loadout
2012-09-18, 06:51
http://t2.gstatic.com/images?q=tbn:ANd9GcT8JQR5Mzcqsrmv-kZimr6gQcdljCJl_p5JCd4Z07MMR9gQAei3LtA8pNp77Q

Står du på en handikapp-plats förtjänar du din bot, du är bevisligen inte rörelsehindrad.

Hört talas om dolda handikapp?

Mart|n
2012-09-18, 07:33
Med risk för att kasta sten i glashus nu;

På samma nivå som du saknar sociala skills menar du? *flex*


Är det något särskilt du syftar på?

Wow. Förklara gärna hur du genom denna post inte är en idiot. cofffee
Ställde han sig på din ruta?



Att parkera på handikappsplatser trots att man inte är handikappad verkar ligga dig varmt om hjärtat. Är det något du skulle vilja vidareutveckla för en sådan som mig? Som förövrigt tycker det är jäkligt fult och dålig stil att göra så.

Olegh
2012-09-18, 07:37
Hört talas om dolda handikapp?

Då borde han tagit med sitt parkeringstillstånd. Ställer man sig på handikapp så vet man ju att man riskerar böter. Han gjorde en fuling och åkte dit.

spoonchest
2012-09-18, 07:43
Jag har sagt det förr och säger det igen. Det är få saker som väcker rättshaveristen i oss som en p-bot.

hultman
2012-09-18, 07:46
Jag HATAR platser för rörelsehindrade. Man kan ha svängt runt i en jävla timme och letat plats och tro på fan att ALLA handikapplatser är lediga eller upptagna av någon jeppe som köpt ett handikapptillstånd av en girig handikappad.

Poxeman
2012-09-18, 07:48
Jag HATAR platser för rörelsehindrade. Man kan ha svängt runt i en jävla timme och letat plats och tro på fan att ALLA handikapplatser är lediga eller upptagna av någon jeppe som köpt ett handikapptillstånd av en girig handikappad.

Men de är jäkligt bra att ha för de som faktiskt är rörelsehindrade.

tomccc
2012-09-18, 07:53
Det räcker med 5s stopp så kan de sätta p-bot. Förövnings så finns det uppenbart för många p-platser för handikappade då de alltid är tomma. Eh va? Det är ju det som är poängen, att handikappade alltid ska kunna hitta en näraliggande plats.

Fordon
2012-09-18, 08:07
Är det något särskilt du syftar på?


Att parkera på handikappsplatser trots att man inte är handikappad verkar ligga dig varmt om hjärtat. Är det något du skulle vilja vidareutveckla för en sådan som mig? Som förövrigt tycker det är jäkligt fult och dålig stil att göra så.

Nej nej, men jag tycker det är otrevligt att på ett nedvärderande sätt säga att nån troligen är förståndshandikappad. Du antyder ju därmed att de som faktiskt har det handikappet är korkade. Eller att för den delen skriva att man är en jävla idiot. Ligger det er varmt om hjärtat att behöva trycka ner andra?

För övrigt håller jag annars med om att man inte ställer sig på dessa rutor. Det är väldigt respektlöst.

aijou
2012-09-18, 08:18
1000 kr i böter för att ställa sig på en plats som är avsedd för handikappade känns som ett rimligt straff. OBS! Jag är inte ironisk! OBS!

Stå ditt kast och gå vidare med ditt liv med ett rent samvete istället för att hålla på och klydda.

Mart|n
2012-09-18, 08:20
Nej nej, men jag tycker det är otrevligt att på ett nedvärderande sätt säga att nån troligen är förståndshandikappad. Du antyder ju därmed att de som faktiskt har det handikappet är korkade. Eller att för den delen skriva att man är en jävla idiot. Ligger det er varmt om hjärtat att behöva trycka ner andra?

För övrigt håller jag annars med om att man inte ställer sig på dessa rutor. Det är väldigt respektlöst.

Du har ju verkligen vaknat på fel sida idag. Jag skämtade när jag skrev att TS antagligen är förståndshandikappad. Om man är förståndshandikappad är man väl inte den skarpaste kniven i låden heller va? Vi får väl anse att de som parkerar på handikappsplatser trots att de inte är handikappade är lata rövhål/idioter (kärt barn har många namn!). Behöva trycka ner andra?

Rikard Jansson
2012-09-18, 08:21
Där jag bor har det utökats till dubbla handikappsparkeringar där dessa finns. Jag tror inte det finns en enda inom "byn" som har tillstånd att parkera där dock :) Har aldrig sett någon annan än diverse ungdomsbilar parkerade där, och då åker jag förbi där varje dag.

Fordon
2012-09-18, 08:37
Du har ju verkligen vaknat på fel sida idag. Jag skämtade när jag skrev att TS antagligen är förståndshandikappad. Om man är förståndshandikappad är man väl inte den skarpaste kniven i låden heller va? Vi får väl anse att de som parkerar på handikappsplatser trots att de inte är handikappade är lata rövhål/idioter (kärt barn har många namn!). Behöva trycka ner andra?

Missuppfattade väl ditt skämt då helt enkelt.

TomasB
2012-09-18, 08:40
Det räcker med 5s stopp så kan de sätta p-bot. Förövnings så finns det uppenbart för många p-platser för handikappade då de alltid är tomma.

Agreed!

10 minuter är en en tisdgräns för att överträdelsen "ej betalt parkeringsavgift". Den gäller inte vid stoppförbud eller framför allt inte på handikapp-plats.

Ignatius72
2012-09-18, 08:48
Eh va? Det är ju det som är poängen, att handikappade alltid ska kunna hitta en näraliggande plats.

...och min poäng är att de alltid är tomma. Alltså finns det för många.

aijou
2012-09-18, 08:51
...och min poäng är att de alltid är tomma. Alltså finns det för många.

Men din poäng är felaktig. Att det inte står någon där just när du ska parkera betyder inte att de inte används.

bertbert
2012-09-18, 09:49
Wow. Förklara gärna hur du genom denna post inte är en idiot. cofffee
Ställde han sig på din ruta?

Enkelt. Jag ställer mig inte på handikapplatser. Tadaaa!

För övrigt så gillar (obs ironi) trådskaparens formulering: han var tvungen att ställa sig där, för det fanns inga andra platser. Naturligtvis är det ju en rättighet att parkera! Eller? *gah!*

Fordon
2012-09-18, 10:06
Enkelt. Jag ställer mig inte på handikapplatser. Tadaaa!

För övrigt så gillar (obs ironi) trådskaparens formulering: han var tvungen att ställa sig där, för det fanns inga andra platser. Naturligtvis är det ju en rättighet att parkera! Eller? *gah!*

lol, ja det är ju en förklaring iaf. Och nej man ställer sig givetvis inte där.
Men det är ingen anledning tycker jag att man skriver att någon är en idiot för det.

bertbert
2012-09-18, 11:52
lol, ja det är ju en förklaring iaf. Och nej man ställer sig givetvis inte där.
Men det är ingen anledning tycker jag att man skriver att någon är en idiot för det.

Nähä. Vad ska jag då kalla folk som ställer sig på handikapparkeringar utan tillstånd och förväntar sig att kunna överklaga?

Viktor_Balck
2012-09-18, 12:13
Nähä. Vad ska jag då kalla folk som ställer sig på handikapparkeringar utan tillstånd och förväntar sig att kunna överklaga?

För att slippa göra Fordon väldigt upprörd så kan du kalla beteendet idiotiskt, inte att han är en idiot, gäller att vara tydlig tror jag.

mij82
2012-09-18, 14:09
http://rlv.zcache.com/img/imt-prd/pd-137299890145917137/isz-m/at-238560305421145726/realview.jpg?urbanimage_url=http%3A%2F%2Fwww.urban dictionary.com%2Fproducts.image.php%3Fdefid%3D1351 664%26greeting_card_outside%3D1&urbaninside_url=http%3A%2F%2Fwww.urbandictionary.c om%2Fproducts.image.php%3Fdefid%3D1351664%26greeti ng_card_inside%3D1&urbanword_txt=Don't+do+the+crime%2C+if+you+can't+d o+the+time.

TomasB
2012-09-18, 15:47
Nähä. Vad ska jag då kalla folk som ställer sig på handikapparkeringar utan tillstånd och förväntar sig att kunna överklaga?

Vad ska man kalla folk som drar slutsatser om andra människors hela varande som korkade utefter en åsikt i en specifik fråga?
Imbecill?

Yes
2012-09-18, 16:05
Vad ska man kalla folk som drar slutsatser om andra människors hela varande som korkade utefter en åsikt i en specifik fråga?
Imbecill?
Jag hör ett krig i antågande. Bertbert har skägg. Vad har du att komma med?

bertbert
2012-09-18, 17:56
Vad ska man kalla folk som drar slutsatser om andra människors hela varande som korkade utefter en åsikt i en specifik fråga?
Imbecill?

Det var ju precis vad du själv gjorde nu, din imbecill!

Ignatius72
2012-09-18, 18:41
Men din poäng är felaktig. Att det inte står någon där just när du ska parkera betyder inte att de inte används.

Jag baserar det inte på att jag en gång råkade köra före en handikappruta som var tom. Jag baserar det på dagliga observationer. Dessutom är det så att det förekommer en hel drös med tillstånd som inte är i rätta händer. Likförbaskat så står rutorna tomma. Trots allt så är det ganska få människor som är så handikappade att de måste stå nära affären men inte tillräckligt handikappade så att de inte kan gå och handla.

TomasB
2012-09-19, 09:12
Det var ju precis vad du själv gjorde nu, din imbecill!

Nej? Nu måste du göra om och rätt. Jag frågade dock om det var rimligt att kalla en person som gör på det viset en imbecill. Och då menar jag imbecill som i en person med ett IQ mellan 35- 60 enligt den klassiska skalan från 1900 talets början. En idiot hade under 30 i IQ.
Skalan om sinnesslöhet har jag för mig att den kallades.

Om du faller under den kategorin är snarast upp till dig att svara på själv. Fast tillhör du den kategorin kanske det blir svårt för dig att dra den typen av slutsatser...

TomasB
2012-09-19, 09:14
Jag hör ett krig i antågande. Bertbert har skägg. Vad har du att komma med?

Hmmm, bra jävla fråga. Jag har rätt högt hårfäste. Men det kanske inte ger någon direkt pondus i sammanhanget. 3 dagars skäggstubb kanske inte heller smäller så högt.
hmm, låt mig få tänka igenom det och återkomma...

hahavaffan
2012-09-19, 09:29
Hmmm, bra jävla fråga. Jag har rätt högt hårfäste. Men det kanske inte ger någon direkt pondus i sammanhanget. 3 dagars skäggstubb kanske inte heller smäller så högt.
hmm, låt mig få tänka igenom det och återkomma...Högt hårfäste, är det en bra sak nu för tiden?

Stoltz
2012-09-19, 09:33
http://rlv.zcache.com/img/imt-prd/pd-137299890145917137/isz-m/at-238560305421145726/realview.jpg?urbanimage_url=http%3A%2F%2Fwww.urban dictionary.com%2Fproducts.image.php%3Fdefid%3D1351 664%26greeting_card_outside%3D1&urbaninside_url=http%3A%2F%2Fwww.urbandictionary.c om%2Fproducts.image.php%3Fdefid%3D1351664%26greeti ng_card_inside%3D1&urbanword_txt=Don't+do+the+crime%2C+if+you+can't+d o+the+time.

Men typ detta.
Sen kan man tycka vad man vill, men har man inte köpt körkortet på loppmarknad eller vunnit det på söndagsbingo så vet man vad som gäller. Man drar fulingar, fullt medveten om att det kan straffa sig ganska kraftigt, och blir man påkommen, då är det bara att svälja satsen och gilla läget. Så enkelt är det.

Fordon
2012-09-19, 09:42
Mij82 och Stoltz, Ni tycker att han verkar vara desperat efter att få slippa denna bot eller att han tycker att livet är orättvist?

Just så e det ju, hade jag glömt. Verkar dock vara kört hur som så får nog bli och paya och va glad hah.

Stoltz
2012-09-19, 09:46
Mij82 och Stoltz, Ni tycker att han verkar vara desperat efter att få slippa denna bot eller att han tycker att livet är orättvist?

Säker på att du inte bara har taggarna utåt och läser in saker som du läst tidigare i tråden? Jag nämner inte TS öht i mitt inlägg, utan säger bara att man kör fulingar, sen ibland går det åt pipan och då får man gilla det.

Hoppa av hästen nu och chilla.

Fordon
2012-09-19, 09:54
Säker på att du inte bara har taggarna utåt och läser in saker som du läst tidigare i tråden? Jag nämner inte TS öht i mitt inlägg, utan säger bara att man kör fulingar, sen ibland går det åt pipan och då får man gilla det.

Hoppa av hästen nu och chilla.

Ja, näe på så sätt så håller jag med dig. Jag tog bara för givet att du höll med Mij82 eftersom du quotade hen. Och bilden var ju riktad till TS så.

mij82
2012-09-19, 11:36
Mij82 och Stoltz, Ni tycker att han verkar vara desperat efter att få slippa denna bot eller att han tycker att livet är orättvist?

En jävla lipsill. *slap*

bertbert
2012-09-19, 11:49
Nej? Nu måste du göra om och rätt. Jag frågade dock om det var rimligt att kalla en person som gör på det viset en imbecill. Och då menar jag imbecill som i en person med ett IQ mellan 35- 60 enligt den klassiska skalan från 1900 talets början. En idiot hade under 30 i IQ.
Skalan om sinnesslöhet har jag för mig att den kallades.

Bla bla bla bla tack för utläggningen

Ja jag tycker man är en idiot om man ställer sig på en handikapplats med motiveringen att "det fanns ingen annan plats", undantaget verkliga nödsituationer givetvis. OBS! Att man får gå ett par hundra meter är knappast någon nödsituation, vare sig för sinneslöa eller fysiskt slöa personer. TS verkar av avataren att döma vara i god form. Han kan gott röra på fläsket.

TomasB
2012-09-19, 14:14
Hmmm, bra jävla fråga. Jag har rätt högt hårfäste. Men det kanske inte ger någon direkt pondus i sammanhanget. 3 dagars skäggstubb kanske inte heller smäller så högt.
hmm, låt mig få tänka igenom det och återkomma...

Högt hårfäste, är det en bra sak nu för tiden?

Nej jag tror inte det är något bra tyvärr. Framför allt inte när Bertbert har ett skägg att komma med. Men i brist på bättre egenskaper är det alltid något.
Jag har rätt små fötter också?

Viktor_Balck
2012-09-19, 15:21
Fordon, brinner du för denna tråden pga ditt användarnamn eller vad är dealen?

Määng
2012-09-19, 16:24
Vilken miss att ställa den här frågan på kolozzeum...

Tricklew
2012-09-19, 16:47
Vad händer med utbildningen i Sverige, trodde alla såg denna utbildningsvideon i grundskolan.

1YHz493rnLw

Sedan tar avsnittet en hemsk sväng, dödööödööööm!

bertbert
2012-09-19, 19:52
Vilken miss att ställa den här frågan på kolozzeum...

Han är nervös för att han vet att jag har inte bara skägg, jag har körkort också

Fordon
2012-09-19, 20:12
Fordon, brinner du för denna tråden pga ditt användarnamn eller vad är dealen?

Ja det är ju konstigt och pinsamt av mig att reagera när folk kallar folk för idioter utan egentlig anledning, och sedan svara när jag blir tilltalad.

Fyllot
2012-09-19, 20:14
I STHLM spelar det ingen roll om det är för rörelsehindrade....alltid en bil för 400.000+ med matchande solbräna som spatserar likt en balettdansös.