handdator

Visa fullständig version : EAA och Gainer


You
2012-09-17, 22:01
Har beställt EAA nu och det ska man ju ta ca 10g direkt innan och efter träningen.

Är det bättre att skippa ta Gainer efter träningen om jag tar EAA och bara gå hem och äta (ca 45-60min efter avslutat pass), och istället ta Gainern som ett mellanmål. Försämrar Gainern EAA effekten?

Och bara för att klargöra: Om jag tar 10g EAA före samt efter träningen, har jag då fått i mig 20g av de 180g protein jag bör ha i mig varje dag? Alltså, 160g kvar?

NNIF
2012-09-18, 06:45
byt ut bcaa mot eaa i följande post: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5986916&postcount=2

You
2012-09-18, 13:09
byt ut bcaa mot eaa i följande post: http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5986916&postcount=2
Nu frågar jag om Gainer och inte proteinpulver. Det är en viss skillnad.

Jag kommer ta EAA före och efter träning. Vad jag fortfarande undrar är om det är bättre att skippa Gainer efter träningen då eftersom jag tar EAA. Och skipper jag Gainer kan jag äta tidigare efter träningen då jag blir hungrigare snabbare. Tar då Gainern som ett mellanmål istället.

Och de totala 20g EAA jag tar: Har jag 160g protein att få i mig då eller går inte de att tillgodoräkna på det sättet?

Frågan kvarstår alltså.

bigjepp
2012-09-18, 13:24
Nu frågar jag om Gainer och inte proteinpulver. Det är en viss skillnad.

Jag kommer ta EAA före och efter träning. Vad jag fortfarande undrar är om det är bättre att skippa Gainer efter träningen då eftersom jag tar EAA. Och skipper jag Gainer kan jag äta tidigare efter träningen då jag blir hungrigare snabbare. Tar då Gainern som ett mellanmål istället.

Och de totala 20g EAA jag tar: Har jag 160g protein att få i mig då eller går inte de att tillgodoräkna på det sättet?

Frågan kvarstår alltså.

10g eaa räknas som 20g protein. i med kolhydraterna i eaan och drick sen hem och ät så blir det bra. sen ta gainer till mellanmål för att öka kalori mängden.

NNIF
2012-09-18, 13:53
Nu frågar jag om Gainer och inte proteinpulver. Det är en viss skillnad.




nej det är det inte för gainer = proteinpulver + maltodextrin... kolhydraterna har 0 inverkan

You
2012-09-18, 14:26
10g eaa räknas som 20g protein. i med kolhydraterna i eaan och drick sen hem och ät så blir det bra. sen ta gainer till mellanmål för att öka kalori mängden.
vad menar du med "i med kolhydraterna i eaan"?

Är det bättre att jag bara tar EAA efter träningen och äter mat tidigare eller att ta EAA plus gainer direkt efter träningen och kanske äter mat 1,5h efter träningen istället?

NNIF
2012-09-18, 14:29
vad menar du med "i med kolhydraterna i eaan"?

Är det bättre att jag bara tar EAA efter träningen och äter mat tidigare eller att ta EAA plus gainer direkt efter träningen och kanske äter mat 1,5h efter träningen istället?

ja blanda kolydratspulver och EAA tillsammans, ta inte gainer ihop med EAA då den innehåller protein.

Victuhh
2012-09-18, 14:41
Jag hade ju satsat på att ta gainern som mellanmål istället eller till frukost..

You
2012-09-18, 15:08
ja blanda kolydratspulver och EAA tillsammans, ta inte gainer ihop med EAA då den innehåller protein.
Jag har Gainer, esapro och Kreatin.... En banan tillsammans med EAAn efter träningen kanske?


Jag hade ju satsat på att ta gainern som mellanmål istället eller till frukost..
Och helt enkelt bara ta EAA direkt efter träningen och sen äta mat ca 1h efteråt? Är det det mest optimala i samband med EAA?

Victuhh
2012-09-18, 15:21
Och helt enkelt bara ta EAA direkt efter träningen och sen äta mat ca 1h efteråt? Är det det mest optimala i samband med EAA?

EAA före och efter, spara gainern till senare eller ha tagit den innan.
Ingen som vet vad som är optimalt för dig. Gainern är ju just snabba kolhydrater och protein för återhämtningen, samma sak som du skulle ha med lite godis och en proteinshake efter passet. Samt är den ju bra ifall du vill hamna på kolhydratöverskott - om det är syftet med din gainer att gå upp i vikt spelar det ju ingen som helst roll när du dricker den.

You
2012-09-18, 15:34
EAA före och efter, spara gainern till senare eller ha tagit den innan.
Ingen som vet vad som är optimalt för dig. Gainern är ju just snabba kolhydrater och protein för återhämtningen, samma sak som du skulle ha med lite godis och en proteinshake efter passet. Samt är den ju bra ifall du vill hamna på kolhydratöverskott - om det är syftet med din gainer att gå upp i vikt spelar det ju ingen som helst roll när du dricker den.
jag tänkte mest att 20g protein (10g eaa) inte var tillräckligt direkt efter träningen. Men ok!

Victuhh
2012-09-18, 18:04
jag tänkte mest att 20g protein (10g eaa) inte var tillräckligt direkt efter träningen. Men ok!

Jo absolut, du ska inte ta båda 2 samtidigt :) många som ställer den frågan och alla får samma svar "det blir lite kaka på kaka"

Sheogorath
2012-09-18, 18:10
10g eaa räknas som 20g protein. i med kolhydraterna i eaan och drick sen hem och ät så blir det bra. sen ta gainer till mellanmål för att öka kalori mängden.

20 g vassleprotein eller 10 g essentiella aminosyror i en vettig fördelning (som i ett EAA-tillskott) är fullt tillräckligt. Tänk bara på att det är få EAA-tillskott som är 100% aminosyror. Mitt pulver måste jag t.ex. ta 15 gram av för att få i mig 10 g EAA.

You
2012-09-18, 18:23
20 g vassleprotein eller 10 g essentiella aminosyror i en vettig fördelning (som i ett EAA-tillskott) är fullt tillräckligt. Tänk bara på att det är få EAA-tillskott som är 100% aminosyror. Mitt pulver måste jag t.ex. ta 15 gram av för att få i mig 10 g EAA.
har beställt esapro

Sheogorath
2012-09-18, 18:24
har beställt esapro

Där ser man.

vicarious
2012-09-18, 19:13
har beställt esapro

You are in for a treat :D Noot.

You
2012-09-18, 22:28
You are in for a treat :D Noot.
meaning....?

Telles
2012-10-16, 12:37
Rätta mig om jag har fel men har läst att upptaget av eaa blir bättre tillsammans med lite snabba kolhydrater?

PureWhey
2012-10-16, 13:36
meaning....?

smakar skit

312
2012-10-16, 13:52
Rätta mig om jag har fel men har läst att upptaget av eaa blir bättre tillsammans med lite snabba kolhydrater?

Du blandar inte ihop det med kreatin?

Kischen
2012-10-16, 14:04
You are in for a treat :D Noot.

Nja, esapro citrus kan vara en av de godaste så släpp dina gamla vanföreställningar *kissass* Grape däremot vet jag inte om den "smakar" som förr, dvs vedervärdigt.

King Grub
2012-10-16, 15:22
Rätta mig om jag har fel men har läst att upptaget av eaa blir bättre tillsammans med lite snabba kolhydrater?

Det räcker med enbart EAA (eller protein) för maximal stimulans av proteinsyntesen.

Morty
2012-10-17, 09:59
Man kan ju blanda sitt EAA med 10-20g sportdryckspulver för bättre återhämtning (och smak). Jag gör det efter hårdare pass. Bli ju en EAA-gainer typ, men dock väldigt låg på kalorier.