handdator

Visa fullständig version : Max gram protein på en gång?


You
2012-09-17, 21:08
Tror jag läste någonstans här på forumet att kroppen har någon gräns för hur mycket protein den kan ta upp på en gång. Stämmer detta?

För efter träningen idag käkade jag 300g nötfärs, 80g jasminris och 300ml mjölk. Det är ca 70g protein.

Rent spontant känns det som att det inte borde finnas någon sådan gräns..men vad vet jag!

vicarious
2012-09-17, 21:12
Känns som att det kommer minst en ny tråd om dagen med den här frågan. T ex

http://kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=189503

jipon
2012-09-20, 20:16
Tycker mig komma ihåg att 30g är vad kroppen tar upp åt gången ca, sen satt iofs Arnold och sa att det var trams ;)

vicarious
2012-09-20, 21:30
Tycker mig komma ihåg att 30g är vad kroppen tar upp åt gången ca, sen satt iofs Arnold och sa att det var trams ;)

Det är trams.

Wiizra
2012-09-20, 21:36
Tycker mig komma ihåg att 30g är vad kroppen tar upp åt gången ca, sen satt iofs Arnold och sa att det var trams ;)

Vad skulle poängen vara om man va tvungen att få i sig 200g Protein, hur skulle det gå ihop?

Thelder
2012-09-20, 22:55
Vad jag har hört ( klassiker! ;) ) kan kroppen ta upp 30g protein direkt. Skulle du då knapra i dig 50g protein, tar kroppen upp 30g protein direkt - varav resterande 20g under en senare period.
Direkt efter träning kan kroppen dock ta upp ca 70g direkt.


Rätta mig gärna någon ifall jag har fel!

Fredrik_S
2012-09-20, 23:19
Du kan ju börja med att fundera på hur länge det tar innan maten åker ut i andra änden på din kropp...
När man förstår det så inser man att det inte finns någon som helst logik i detta resonemang
Det är möjligen att lättflytande proteinlösningar på tom mage har begränsning i upptag....

"
Maten stannar ca ett dygn i kroppen.
Magsäck ca 4 timmar
Tunntarmen ca 13 timmar
Tjocktarmen ca 7 timmar
Tiden varierar kraftigt med personen och matens beskaffenhet."
källa livsportalen

LillisJ
2012-09-20, 23:20
Hade det varit så hade inte leangains varit så bra. :eating:

Löpsko
2012-09-20, 23:59
Hade det varit så hade inte leangains varit så bra. :eating:


Eller för längesedan när man kanske inte hade tillgång till mat 24/7 om dygnet.

forslund
2012-09-21, 05:53
Vad jag har hört ( klassiker! ;) ) kan kroppen ta upp 30g protein direkt. Skulle du då knapra i dig 50g protein, tar kroppen upp 30g protein direkt - varav resterande 20g under en senare period.
Direkt efter träning kan kroppen dock ta upp ca 70g direkt.


Rätta mig gärna någon ifall jag har fel!

Du har misstolkat. Allt tas upp, oavsett tillfälle och hur mycket. Inget sker direkt utan det är en löpande process.

vicarious
2012-09-21, 07:06
Vad jag har hört ( klassiker! ;) ) kan kroppen ta upp 30g protein direkt. Skulle du då knapra i dig 50g protein, tar kroppen upp 30g protein direkt - varav resterande 20g under en senare period.
Direkt efter träning kan kroppen dock ta upp ca 70g direkt.


Rätta mig gärna någon ifall jag har fel!

Du har fel. +1 på forslund.

Dreas
2012-09-21, 07:26
Okej, jag spinner vidare här och hoppas inte att jag bidrar med förvirring.

Hela den här idén om maximalt upptag antar jag kommer ifrån diskussioner om tom mage, vassle och tarmens upptagsförmåga. Där verkar det finnas en gräns vi inte riktigt vet vart går. Maximal stimulans av proteinsyntesen av vassle får vi vid 15-20g vassle.

Siffran 30g kan tänkas komma ifrån det faktum att en måltid innehållande 30g protein räcker för maximal stimulans av proteinsyntesen.

Den här tråden kan nog läsas för de som funderar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442

Så, kroppen tar upp allt protein men vid extrema tillfällen kan tarmen vara en begränsande faktor, och då pratar vi främst snabbt protein.

Någon central miss jag gjort, hojta :)

tjing
2012-09-21, 10:02
Dreas har nog rätt i att missförståndet kommer från att man blandat ihop hur mycket protein åt gången som stimulerar muskelproteinsyntesen och hur mycket som de facto tas upp via tarmen efter en måltid.

Sen ska det ju också sägas att bara för att allt protein tas upp genom kosten, betyder det verkligen inte att det används för att bygga muskler, då den största delen av proteinet vi äter blir till glukos.

Ronn
2012-09-21, 10:54
Det är en rätt orimlig tanke till att börja med, förstår inte varför man ens skulle överväga att det skulle vara så. Ännu mer absurt blir det när man ställer det mot vanliga proteinrekommendationer som 2g/kv/dag.

Fredriiik
2012-09-21, 11:14
Okej, jag spinner vidare här och hoppas inte att jag bidrar med förvirring.

Hela den här idén om maximalt upptag antar jag kommer ifrån diskussioner om tom mage, vassle och tarmens upptagsförmåga. Där verkar det finnas en gräns vi inte riktigt vet vart går. Maximal stimulans av proteinsyntesen av vassle får vi vid 15-20g vassle.

Siffran 30g kan tänkas komma ifrån det faktum att en måltid innehållande 30g protein räcker för maximal stimulans av proteinsyntesen.

Den här tråden kan nog läsas för de som funderar: http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442

Så, kroppen tar upp allt protein men vid extrema tillfällen kan tarmen vara en begränsande faktor, och då pratar vi främst snabbt protein.

Någon central miss jag gjort, hojta :)

Ere inte som så att det är just 30gram protein som stimulerar proteinsyntesen max och därav allas missförstånd med att man bara kan ta upp 30 gram åt gången och så vidare? Nästan 100 på detta men någon får gärna rätta annars.

Dreas
2012-09-21, 11:37
Ere inte som så att det är just 30gram protein som stimulerar proteinsyntesen max och därav allas missförstånd med att man bara kan ta upp 30 gram åt gången och så vidare? Nästan 100 på detta men någon får gärna rätta annars.
Nope, inte 30g.

20g för äggprotein, 15-20g är troligt för vassle. Kolla mängden Eaa :)

Fredriiik
2012-09-21, 12:10
Nope, inte 30g.

20g för äggprotein, 15-20g är troligt för vassle. Kolla mängden Eaa :)

så denna studie stämmer inte längre ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442

Har du nå studier eller så där du hittar dina siffror? Inte för att kritisera utan att jag vill lära mig mer :)

King Grub
2012-09-21, 12:16
så denna studie stämmer inte längre ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442

Har du nå studier eller så där du hittar dina siffror? Inte för att kritisera utan att jag vill lära mig mer :)

Bara för att man använde 30 gram i den studien betyder det inte att 20 gram hade gett andra resultat.

Runt 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen maximal, oavsett källa.

mij82
2012-09-21, 12:17
så denna studie stämmer inte längre ?
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=135442

Har du nå studier eller så där du hittar dina siffror? Inte för att kritisera utan att jag vill lära mig mer :)

Fast den studien säger väl inget om vilken mängd som stimulerar mest, den säger väl bara att 90 gram inte stimulerar mer än 30 gram?

Gdamn! So close.... but to late.

Fredriiik
2012-09-21, 12:22
Bara för att man använde 30 gram i den studien betyder det inte att 20 gram hade gett andra resultat.

Runt 10 gram EAA stimulerar proteinsyntesen maximal, oavsett källa.

bugen och bocken!

Å exempelvis whey från gv

NÄRINGSVÄRDE per 30 gram:

Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Så runt 30 gram av deras vassle stimulerar maximalt, kanoners :)

vicarious
2012-09-21, 12:43
bugen och bocken!

Å exempelvis whey från gv

NÄRINGSVÄRDE per 30 gram:

Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Så runt 30 gram av deras vassle stimulerar maximalt, kanoners :)

30g pulver ja, inte 30g vassleprotein.

tjing
2012-09-21, 13:45
bugen och bocken!

Å exempelvis whey från gv

NÄRINGSVÄRDE per 30 gram:

Protein 23.8 - 24.0

varav EAA (50%) 11,9

Så runt 30 gram av deras vassle stimulerar maximalt, kanoners :)

När vi ändå är inne på gram så blir det ju mindre än 30 gram. Närmare 25 gram.

Fredriiik
2012-09-21, 14:06
30g pulver ja, inte 30g vassleprotein.
Åfan, du menar det inte asså?
När vi ändå är inne på gram så blir det ju mindre än 30 gram. Närmare 25 gram.

Om det är EXAKT tio gram EAA som behövs ja, Kungen skrev RUNT tio gram därav mitt"cirka".

Sverker
2012-09-21, 17:04
Ere inte som så att det är just 30gram protein som stimulerar proteinsyntesen max och därav allas missförstånd med att man bara kan ta upp 30 gram åt gången och så vidare? Nästan 100 på detta men någon får gärna rätta annars.


30 gram protein per 3 timmar är gammalt. Det var en gammal sanning redan på 1980-talet.

Jag misstänker att det snarare bygger på gamla mätningar på hur mycket urinämne som bildas per tidsenhet vid ett visst intag av protein. Att närigsforskarna hittade någon brytpunkt vid 30 gram på 3 timmar innan allt extra protein bara visade sig som urinämne i urinen efter måltiden.

Det gäller säkert idag också ( vilda spekulationer ). Att levern är effektiv på att fånga in både NEAA och EAA när vi passerat gränsen 10 gram EAA. 10 gram vilket verkar vara någon gräns för hur mycket aminosyror som kan finnas i blodet och direkt påverka proteinsyntesen.

skunkvid
2017-02-12, 11:10
Googlade och hittade dessa sidor:

http://tranastyrka.se/myten-max-30g-protein-per-maltid/
Det finns ingen bra anledning att tro att kroppen bara skulle kunna ta upp 20-30 protein per måltid. Våra kroppar klarar helt enkelt det mesta. Du kan äta en gång om dagen eller tio gånger om dagen.

http://www.styrkelabbet.se/hur-mycket-protein-kan-du-ta-upp-ur-en-maltid/
Kan du bara ta upp 20-30 gram protein per portion?

Är det slöseri, i avseende att öka muskelmassan, att äta mer protein än så vid ett tillfälle?

Svaret på bägge dessa frågor är nej.

Så gott som all näring du stoppar i dig kommer att absorberas och användas av kroppen. Om du äter mer protein vid ett tillfälle så kommer det helt enkelt bara att ta längre tid att smälta.

Vad är det nu som gäller?

King Grub
2017-02-12, 11:17
Det har inte ändrats något. 30 till 40 gram protein vid ett tillfälle stimulerar proteinsyntesen maximalt. Äter du mer tas det upp utan problem och minskar nedbrytningen mer i stället.

Jaive
2017-02-12, 11:46
Hur är det med större mängder vassle på tom mage? Jag har för mig att detta skulle vara ett undantag från regeln att allt protein används för att minska nedbrytningen, eller är det fel?

King Grub
2017-02-12, 12:17
Vassleprotein har marginell påverkan på nedbrytningen.

Och när man talar om minskning av nedbrytningen av stora proteinintag är det inte minsknig av muskelnedbrytningen specifikt man talar om, utan all proteinnedbrytning. Det inkluderar organ, magsäcksprotein, hud, osv, också. Så det är inte alls omöjligt att det är bättre att dela upp proteinintaget på ett antal mindre intag vad gäller muskelproteinbalansen.

Jaive
2017-02-12, 12:31
Vassleprotein har marginell påverkan på nedbrytningen.


Det jag vill komma åt gällande vassle, vilket du väl indirekt svarar på, är om det är onödigt att konsumera mer vassle vid ett och samma tillfälle än den dos som krävs för att stimulera MPS maximalt givet proteinets marginella nytta vad gäller påverkan på nedbrytningen.