handdator

Visa fullständig version : Gick över kcalgränsen. Gymma eller springa?


Stadde
2012-09-17, 20:11
Så jag fick dessvärre ett återfall och smaskade i mig en del av en kladdkaka morsan tidigare var här och lämnade av. Räknade på att det blev ungefär 700-1000kcal över min beräknade gräns för viktnedgång.

Det är egentligen en styrketräningsdag idag, men funderar på att byta ut den mot ett springpass istället för att komma närmare gränsen. Frågan är väl om det är rätt val.

Jag inser att styrketräning också bränner en hel del kcal vid maxpuls, men inte riktigt lika mycket som löpning så vitt jag vet. Har samtidigt inte fått i mig särskilt mycket protein idag så det kanske är lika bra att springa?

Vad hade ni prioriterat i ett sådant här läge? Att ligga på balans är för mig jätteviktigt (jaja jag förstår ironin) eftersom det skulle påverka mig negativt att veta att jag förstört en hel vecka pga något sådant här. Samtidigt så är ju målet att se smal och tränad ut (är mullig för tillfället) och då är det väl styrketräning man bör satsa på kombinerat med en bra kost.

andy_matmongo
2012-09-17, 20:18
Du kan köra ett riktigt bra styrkepass och se dagens överskott som en muskelboost! Käka inget mer idag, om du har käkat nog med protein. Är det 1000 kcal överskott och det är mycket för dig, kanske du kan lägga dig på en lite lägre kalorinivå imorgon på din vilodag.

Det löser sig!

Tolkia
2012-09-17, 20:18
Jag tycker att det låter som om du borde köra ditt planerade styrkepass istället för att kompensationsspringa bort kalorier som nu ger dig ångest. Det är inte energi in-energi ut över en enskild dag som avgör hur ditt bantningsprojekt går, utan energi in-energi ut över en MYCKET längre period. Du kommer inte att kunna kontrollera ditt intag exakt varje dag i resten av ditt liv, så det är lika bra att försöka hitta en vettig balans på en gång. Kan du hitta en rutin som fungerar trots enstaka avsteg så kommer det i längden att ta dig mycket längre på vägen mot målet än om du skall hålla på och jojja.

Joe Hardgainer
2012-09-17, 20:18
Skit i kompensationstankarna. Just dom tankebanorna är mer skadliga om man dietar än kakan, Ät och var glad istället. Det är 1-2 dagar extra med energiunderskott. Tror inte det spelar någon roll i långa loppet förutsatt att du sköter maten någorlunda hyfsat resten av tiden.

vicarious
2012-09-17, 20:29
skit i kompensationstankarna. Just dom tankebanorna är mer skadliga om man dietar än kakan, ät och var glad istället. Det är 1-2 dagar extra med energiunderskott. Tror inte det spelar någon roll i långa loppet förutsatt att du sköter maten någorlunda hyfsat resten av tiden.

+1

Bjern
2012-09-17, 20:31
Hade jag haft ett satt mål och det hade varit så pass prioriterat att jag absolut måste pricka in det målet hade jag kompenserat med att dra ner kanske 2-300kcal extra under 2-3 dagar.

Kendouy
2012-09-23, 21:54
Jag tycker det är värre att du inte kan unna dig en kladdkaka och sen justera målet faktiskt. Att få ångest över något så trivialt som ett litet avsteg från dieten är inte långsiktigt bra.