handdator

Visa fullständig version : Shrugs, nackspärr


Rawsteel
2012-09-17, 18:34
Hej, jag har dom senaste 2 ryggpassen fått vad jag tror är nackspärr av shrugs, kan inte röra nacken åt något håll utan att det gör fruktansvärt ont.
Så hur bör jag undvika detta? Har ni fått liknande problem med diverse shrug övningar?
Jag har tränat övre traps specifikt i ett halvår nu utan problem och tekniken är bra, jag rullar inte axlarna som vissa gör utan håller stången framför mig och bröstar upp samt putar röven bakåt lite för att inte ta i skrevet.
Mvh

LillisJ
2012-09-17, 18:40
Kan inte vara att du sovit konstigt då? F.ö. så mjuknade shrugs upp min nackspärr för någon månad sen.

Rawsteel
2012-09-17, 18:48
Kan inte vara att du sovit konstigt då? F.ö. så mjuknade shrugs upp min nackspärr för någon månad sen.

Nope, kommit på mitt tredje set shrugs 2 ryggpass på raken nu och det sitter i 3-5 dagar.

pezrulezhaakon
2012-09-17, 19:23
Rawsteel, jag tror du spänner nacken onödigt mycket, och kanske inte har så bra utförande.

Holabandola
2012-09-17, 19:26
stretcha efteråt (böja huvudet olika håll). Stretcha baksida axlar, de kan möjligen var spända och dra i nacken.

Rawsteel
2012-09-17, 20:07
Rawsteel, jag tror du spänner nacken onödigt mycket, och kanske inte har så bra utförande.

Detta kan stämma nu när jag tänker efter.
När jag närmar mig failure och är i dom sista repsen så spänner jag nacken rätt bra, det blir dock svårt att inte göra detta men jag får försöka helt enkelt.
Och att efter ha läst lite så tror jag att det är någon slags sträckning jag har lyckats få som förvärrades av att jag utförde shrugs idag igen när det inte hade gått över till 100%.

stretcha efteråt (böja huvudet olika håll). Stretcha baksida axlar, de kan möjligen var spända och dra i nacken.

Just nu så går det inte, försökte och blev yr av smärtan men något jag ska behålla i bakhuvudet och när detta släppt och efter att jag har utfört shrugs.
Och hur stretchar man baksida axlar? Dom måste väll hänga med när man stretchar ryggen genom att pressa armarna framåt?

Donkey Kong
2012-09-18, 09:16
Är inte detta ett rätt vanligt problem med just shrugs?
Kom ihåg- upp med axlarna, sen bak med axlarna. När du inte orkar mer, räcker det med bara upp, men kör inte många såna.
Osäker på om det är nåt bra att stretcha baksida axlar? Vill man verkligan ha bra rörlighet där (ökad risk för att dra axeln ur led?).

pezrulezhaakon
2012-09-18, 10:24
Donkey Kong, varför dra bak axlarna som en sekundär rörelse i shrugs?

Donkey Kong
2012-09-18, 11:58
Jag vet ej varför kom jag på, det var så jag fick lära mig. :em:

Gissar att man inte vill anstränga småmusklerna i nacke/axelpartiet framåt, och därför motverkar med lite bakåt. Vid tunga vikter drar man dock bara uppåt (men som jag begripit det rakt upp, inte framåt).

Tror även att man måste spänna skulderbladen och ryggen ordentligt vid denna övning, samt stå ordentligt rak. Kontroll är troligen viktigt, inte en bra övning att fuska till det på för de flesta.

Kanske nån annan vet bättre eller mer? :)

Skulle shrugs bakom kroppen funka bättre tro, testa med grepp åt båda hållen?

samsung
2012-09-18, 12:22
Ett litet knep som funkar på mig är att pressa tungan upp i gommen medan du kör (inget troll) kommer ej ihåg förklaringen.

Stretcha nacken/huvudet åt ena sidan mot din axel samtidigt som din andra axel pressas neråt

Rusk
2012-09-18, 13:51
Led mycket av detta när jag började träna övre traps samt bakre delts specifikt.
Mitt knep var att sluta spänna nacken.

Kotten
2012-09-18, 14:01
Jag måste köra med hantlar, kör jag med skivstång är det bara att åka till närmaste kiropraktor och rätta till ryggen för det låser sig helt upp i nacken, gör ont när jag vrider på huvudet.

pezrulezhaakon
2012-09-18, 15:19
Donkey Kong, nä bakåtrörelsen är i detta fallet onödig. Axelpartiet ska dock hållas något tillbakadraget, och rörelsen ska gå i belastningsriktningen. Nacken väljer man att inte spänna mer än nödvändigt. Shrugs bakom kroppen är inte lika effektivt, och är även lite klurigare att få till på ett bra sätt. Greppet är ointressant för träningssyftet.

Woody R
2012-09-18, 15:21
Jag får nackspärr när jag inte värmer upp ordentligt, när jag kör i smithen så stegar jag från 20kg-30-40-50...

Donkey Kong
2012-09-24, 12:06
...Axelpartiet ska dock hållas något tillbakadraget, och rörelsen ska gå i belastningsriktningen. Nacken väljer man att inte spänna mer än nödvändigt. Shrugs bakom kroppen är inte lika effektivt...Greppet är ointressant för träningssyftet.

Tackar för tipsen PRH. Jag tror det är/var Dorian Yates som körde mycket shrugs bakom kroppen? Vet ej varför riktigt.

pezrulezhaakon
2012-09-24, 15:20
Donkey Kong

Hmm, ja, och allt de stora biffarna gör måste ju vara bra och genomtänkt.... :)