handdator

Visa fullständig version : "Sträckning" i musklerna, rygg m.m.?


sk1tz
2012-09-17, 18:27
Hej!

Har läst runt lite och kollat diverse videos på youtube.

Då jag tränar 6 dagar i veckan och verkligen vill få ut det mesta av träningen så har jag börjat fundera varför det ibland inte känns när man har tränat t.ex. ryggen.

Jag har svårt att få kontakten i ryggen som jag borde.

När jag kör rygg så kör jag oftast rodd, latsdrag och "One Arm Rows" (vet inte vad det heter på svenska).

Jag känner oftast av i nedre delen av ryggen, men övre delen av ryggen är svårare att få kontakt med.

Det jag har märkt när jag har läst är att man ska få den där "sträckningen" eller vad det heter, i muskeln, gör det verkligen SÅ mycket när man tränar?

Ett exempel på detta, när jag kör biceps så kör jag helt rätt, men den allra sista biten, då man verkligen går upp och "spänner bicepsen" den aldra sista biten, så att det verkligen sträcker till i bicepsen, är det vad som kallas en sträckning?

lite confused här..

Har ni några tips för mig som inte känner att jag får kontakt i ryggen? eller är det helt enkelt så att ryggen är en sån stor muskelgrupp att det inte känns?

samma problem har jag med bröst när jag kör bänkpress och hantelpress.

Tacksam för svar!

LillisJ
2012-09-17, 18:29
"Dra med armbågarna"

sk1tz
2012-09-17, 18:30
"Dra med armbågarna"

Utveckla lite? förstår inte riktigt.. jag försöker att dra med den muskelgruppen jag tränar. T.ex. när jag kör rygg så försöker jag dra med ryggen och inte med armarna.. men det är svårt, det tar i armarna för det

LillisJ
2012-09-17, 18:41
Svårt att förklara. Som du sa så ska man inte dra med armarna, men t.ex. om du sitter och utför kabelrodd, dra bak armbågarna bara, samma med latsdrag.

sk1tz
2012-09-17, 18:43
Ja, dra bak armbågarna gör man ju ändå? även fast man kan träna fel? eller?

Det jag har svårt med är att få sträckningen i ryggen så att det verkligen känns i övre rygg..

pezrulezhaakon
2012-09-17, 19:29
sk1tz, sänk belastningen, backa bandet och nöt teknik.

Mikaelsson
2012-09-17, 20:53
Utveckla lite? förstår inte riktigt.. jag försöker att dra med den muskelgruppen jag tränar. T.ex. när jag kör rygg så försöker jag dra med ryggen och inte med armarna.. men det är svårt, det tar i armarna för det

Vad han menar är att du skiftar fokus från att tex dra stången nedåt i latsdrag till att istället dra armbågarna nedåt. Rörelsen blir densamma men såna små tankeknep kan hjälpa dig att hitta kontakten i rätt muskler.
Något som hjälpte mig att hitta kontakt i Latsdrag var att sänka vikten rejält och köra 12-15 repare i nästan löjligt lågt tempo, långsamt ned och långsamt upp. Lyckas du koppla bort armarna så borde du få rätt bra tryck i latsen.

Se till att du kör på så låga vikter att du kan dra vikten utan att slänga dig bakåt eller rycka igång vikten i rörelsestarten. Jämnt tempo hela vägen är ledordet, när du har stenkoll på tekniken kan du börja med lite positivt fusk.