handdator

Visa fullständig version : Fråga ang proteinupptag.


GwP
2012-09-17, 17:11
Hej, här kommer ännu en fråga ang proteinupptaget i kroppen.

Det är så att jag ligger på deff just nu (kör PF) och då äter jag vanlig skolmat men sen när jag kommer hem så äter jag, 300g nötfärs + ca 100g kvarg+ lite pasta och sen lite senare på kvällen ca 230g kyckling.
Dvs att jag får i mig ca 70-80g protein på en måltid och sen ca 50g lite senare på kvällen. Jag dricker även proteinshake efter träning och mjölk till skolmaten, så jag kommer upp i 2.5g/kg.

Nu till min fråga, blir det för mycket "onödigt" kött/protein på en måltid? Är det för mycket att äta 300g nötfärs vid samma tillfälle, blir det liksom "onödigt mycket" protein som blir till energi istället för att tas upp av musklerna?

Är det bättre för musklerna (minimera chansen att tappa muskler på underskottet) att dela upp denna måltid(nötfärsen) på 2 istället så kroppen tar upp proteinet bättre, eller ska jag köra på som jag gör nu?

Man säger ju att 2.5g/kg protein under deff är bra, men spelar det roll då hur mycket som tas upp av musklerna eller är det antalet proteiner man stoppar i munnen som gäller?
Ställ gärna frågor om ni inte förstår det jag skrivit, tack på förhand!

Sverker
2012-09-17, 17:27
Allt protein du äter blir till energi. Spelar ingen roll ifall du äter 80 gram, 150 gram eller 300 gram protein på en dag. Allt blir till energi.Punkt.




Det finns ett undantag. Undantaget är de få gram protein som byggs in som ny muskelmassa. Ifall du skulle öka 10 kg muskler på ett år, blir det 5 gram protein per dygn !

Bäst resultat är svårt att veta men mer än 2 gram protein / kg kroppsvikt finns det inga belägg för att det ger bättre resultat. Bättre mättnad möjligtvis men knappast något annat.

vicarious
2012-09-17, 17:37
Nu till min fråga, blir det för mycket "onödigt" kött/protein på en måltid? Är det för mycket att äta 300g nötfärs vid samma tillfälle, blir det liksom "onödigt mycket" protein som blir till energi istället för att tas upp av musklerna?

Nej.


Är det bättre för musklerna (minimera chansen att tappa muskler på underskottet) att dela upp denna måltid(nötfärsen) på 2 istället så kroppen tar upp proteinet bättre, eller ska jag köra på som jag gör nu?

Nej.


Man säger ju att 2.5g/kg protein under deff är bra, men spelar det roll då hur mycket som tas upp av musklerna eller är det antalet proteiner man stoppar i munnen som gäller?

Det du stoppar i munnen. Långt ifrån allt används till muskeluppbyggnad vilket är ganska logiskt. Annars hade alla vi som äter mycket protein blivit stora som hus ganska snabbt.

GwP
2012-09-17, 18:03
Allt protein du äter blir till energi. Spelar ingen roll ifall du äter 80 gram, 150 gram eller 300 gram protein på en dag. Allt blir till energi.Punkt.




Det finns ett undantag. Undantaget är de få gram protein som byggs in som ny muskelmassa. Ifall du skulle öka 10 kg muskler på ett år, blir det 5 gram protein per dygn !

Bäst resultat är svårt att veta men mer än 2 gram protein / kg kroppsvikt finns det inga belägg för att det ger bättre resultat. Bättre mättnad möjligtvis men knappast något annat.

Nej.



Nej.



Det du stoppar i munnen. Långt ifrån allt används till muskeluppbyggnad vilket är ganska logiskt. Annars hade alla vi som äter mycket protein blivit stora som hus ganska snabbt.

Tack för svaren, så jag kan alltså fortsätta och äta som jag gör och fortfarande känna att får ut maximalt från de jag äter oavsett uppdelningen?

bustz0rz
2012-09-17, 19:20
Tack för svaren, så jag kan alltså fortsätta och äta som jag gör och fortfarande känna att får ut maximalt från de jag äter oavsett uppdelningen?

Det fick du ju svar på; ja;)

GwP
2012-09-17, 20:09
Det fick du ju svar på; ja;)

Måste ju reda ut allt *cupid* :d

luckyboi
2012-09-18, 09:31
Det finns ett undantag. Undantaget är de få gram protein som byggs in som ny muskelmassa. Ifall du skulle öka 10 kg muskler på ett år, blir det 5 gram protein per dygn !



Vart får du siffran 5 ifrån i det nämnde exemplet?

Deep Thought
2012-09-18, 09:33
Vart får du siffran 5 ifrån i det nämnde exemplet?

Muskelmassa består av ca 20% protein.

King Grub
2012-09-18, 09:42
Mycket mer än 5 gram av proteinet man äter per dygn går till muskeluppbyggnad.

The results of the current study indicate that ∼3.5 ± 1.1 g of muscle protein were synthesized during the 3 h after the first drink in one leg, or 7.0 ± 2.0 g in both legs, on the basis of irreversible loss of phenylalanine and the composition of muscle protein. This represents ∼27% of ingested EAAs, because each gram of muscle protein synthesized includes both EAAs and NEAAs. When account of the water content of muscle (∼73%) is taken, this would represent a net gain of ∼26 g of muscle tissue synthesized in response to the drinks.

http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648.long

Som gensvar på ett intag.

Sniggel
2012-09-18, 11:43
För att det inte ska bli förvirring så säger det där inget om vad som händer resten av dagen eller fram till nästa "träning+eaa-intag". Vid det tillfället kanske det byggs in 26g muskelmassa (netto).

Musklerna kan ju "förtvina" några gram senare (som blir till energi) så att nettoeffekten per dygn blir lägre, eller iaf att nettoeffekten sett över en månad eller ett år - i genomsnitt blir lägre per dygn.
Det var väl också det Sverker syftade på.

I praktiken är det ointressant hur snabbt man kan öka i muskelmassa ur det korta tidsperspektivet om de ökningarna enbart kan ske i vissa situationer (t ex 1 gång per dygn under 3 timmar). Visst hade man kunnat testa på att upprepa träningen var 3e timme ett antal gånger men då kommer en massa andra motverkande faktorer förmodligen att förhindra sådana ökningar.

Försöker inte säga emot dig utan bara klargöra att ditt och Sverkers inlägg inte är i konflikt med varandra.

King Grub
2012-09-18, 12:15
http://archive.unu.edu/unupress/food2/UID07E/UID07E04.HTM

itwillbe
2012-09-18, 15:25
varför käkar bodybuilders så mkt protien om d ej behövs mer än 2g/kg

tjing
2012-09-18, 15:41
allt protein du äter blir till energi. Spelar ingen roll ifall du äter 80 gram, 150 gram eller 300 gram protein på en dag. Allt blir till energi.punkt.

Det finns ett undantag. Undantaget är de få gram protein som byggs in som ny muskelmassa. Ifall du skulle öka 10 kg muskler på ett år, blir det 5 gram protein per dygn !

Bäst resultat är svårt att veta men mer än 2 gram protein / kg kroppsvikt finns det inga belägg för att det ger bättre resultat. Bättre mättnad möjligtvis men knappast något annat.

+1

tjing
2012-09-18, 15:42
Bäst resultat är svårt att veta men mer än 2 gram protein / kg kroppsvikt finns det inga belägg för att det ger bättre resultat. Bättre mättnad möjligtvis men knappast något annat.

+1

Jag undrar om folk skulle ätit så mycket protein som de gör om de insåg hur proteinomsättningen i kroppen ser ut och hur tillräckligt "bara" 2 g / kg kroppsvikt är. Det finns en helt sjukt dålig kunskap på området verkar det som. Någon kanske skulle skriva en sticky-artikel. Om inte annat skulle ständiga frågor undvikas.

tjing
2012-09-18, 15:50
varför käkar bodybuilders så mkt protien om d ej behövs mer än 2g/kg

För att de stoppar i sig anabola steroider och då ger ett högre proteinintag mer muskler, än gängse riktlinjer för o-dopade individer.

Poängen är att kcal-överskottet är viktigare än proteinintaget (över en viss gräns) för viktuppgång under tid.

Edit: Jag måste verkligen lära mig att multi-citera från och med nu.

Sverker
2012-09-18, 17:44
Mycket mer än 5 gram av proteinet man äter per dygn går till muskeluppbyggnad.



http://ajpendo.physiology.org/content/283/4/E648.long

Som gensvar på ett intag.

Jag böjer mig för fakta. 7 gram protien blir 9.5 kg muskelmassa på ett år. Ett fantastiskt resultat:hbang:

krubkungen
2012-09-18, 17:53
+1

Jag undrar om folk skulle ätit så mycket protein som de gör om de insåg hur proteinomsättningen i kroppen ser ut och hur tillräckligt "bara" 2 g / kg kroppsvikt är. Det finns en helt sjukt dålig kunskap på området verkar det som. Någon kanske skulle skriva en sticky-artikel. Om inte annat skulle ständiga frågor undvikas.

Jag äter 3-4g protein om dagen, men inte för att jag tror att det "bygger" bättre utan för att protein källor är gott. *popcorn*

King Grub
2012-09-18, 17:56
Jag böjer mig för fakta. 7 gram protien blir 9.5 kg muskelmassa på ett år. Ett fantastiskt resultat:hbang:

Du glömmer proteinnedbrytningen. Det där resonemanget bygger på att inbyggt muskelprotein = lika stor muskeltillväxt. Nu blir det inte så eftersom nedbrytningen av muskelprotein över dygnet är ungefär lika stor som muskeluppbyggnaden.

Vi bygger flera hundra gram muskelmassa per dygn. Och bryter ned undefär lika mycket. En stor del av det nybildade muskelproteinet använder återanvända aminosyror från nedbrytningen som uppbyggnadsmaterial, men även mängden aminosyror från födointaget är betydligt större än 5 gram per dygn.

tjing
2012-09-18, 18:14
Jag äter 3-4g protein om dagen, men inte för att jag tror att det "bygger" bättre utan för att protein källor är gott. *popcorn*

Och dyrt.

Och kanske belastande på organ i den mängden du äter.

bustz0rz
2012-09-18, 20:00
Och dyrt.

Och jobbigt att tillaga! Fast det kanske bara är jag som är lat? :D