handdator

Visa fullständig version : Facebooksida för företaget


Succes
2012-09-17, 14:02
Hej!

Chefen har gett mig uppdraget att ansvara över våran Facebooksida. Målet är att nå ut till allmänheten via lättsamma nyheter och tävlingar.

Nu söker jag kreativ hjälp, jag vet att det finns många heltidtrippare som är djävulskt smarta och med magisk fantasi.


Exempelvis en tävling jag tänkt köra är;

"Gilla och dela denna bilden så har du chans att vinna en grill för ett värde av 5 000kr - PLUS ta med dig lillgrabben och köra en 25tons hjulgrävare"


Så, vilka tips ang tävlingar och dyl. kan ni ge mig?


Företaget jag jobbar på är för övrigt inom grävmaskinsbranchen men har även en fot inom logistikbranchen, så även hjulrelaterade statusuppdateringar är välkomna.



Samtliga tips, råd och kommentarer är välkomna!

G_lund
2012-09-17, 14:09
Det är inte tillåtet enligt facebooks regler med "Gilla & Dela"-tävlingar.

Troligtvis ingen som bryr sig när företaget är såpass nystartat, men något att tänka på iaf.

Det går att lösa genom att ha en extra sida/program/app för just tävling där deltagarna får komma på en slogan, svara på nån fråga eller kanske tagga en instagrambild med företaget.

Finns massor att läsa regler för facebooktävlingar om du googlar.

Lellan
2012-09-17, 14:20
Hej!

Låter roligt, men rent spontant så ska du nog undvika formuleringar som:
"Gilla och dela denna bilden så har du chans att vinna en grill för ett värde av 5 000kr - PLUS ta med dig lillgrabben och köra en 25tons hjulgrävare" när det faktiskt finns "lilltjejer" som skulle det tycka vore lika kul.

Och nej, jag är inte rabiat feminist, bara ett tips så ni slipper anmälningar från dylika samt bjuder in på ett trevligt sätt. :)

Succes
2012-09-17, 14:31
Det är inte tillåtet enligt facebooks regler med "Gilla & Dela"-tävlingar.

Troligtvis ingen som bryr sig när företaget är såpass nystartat, men något att tänka på iaf.

Det går att lösa genom att ha en extra sida/program/app för just tävling där deltagarna får komma på en slogan, svara på nån fråga eller kanske tagga en instagrambild med företaget.

Finns massor att läsa regler för facebooktävlingar om du googlar.

Kanonbra tips!

Gjort snabb research och mycket riktigt. Finns det någon företagssida på facebook som faktiskt håller sig inom reglerna? Få lättsamma tävlingar tycks regelrätta.




Hej!

Låter roligt, men rent spontant så ska du nog undvika formuleringar som:
"Gilla och dela denna bilden så har du chans att vinna en grill för ett värde av 5 000kr - PLUS ta med dig lillgrabben och köra en 25tons hjulgrävare" när det faktiskt finns "lilltjejer" som skulle det tycka vore lika kul.

Och nej, jag är inte rabiat feminist, bara ett tips så ni slipper anmälningar från dylika samt bjuder in på ett trevligt sätt. :)

Du har helt rätt! Tävlingen ovan var något jag skrev ihop i samband med trådstarten, var inte helt uppmärksammad.

Inte bara feministiskt och moraliskt rätt att bjuda in tjejer, även djävulskt roligt att få in lite östrogen i en så testosteronstinn bransch. Dessvärre sällan man ser en kvinna i maskin.

G_lund
2012-09-17, 17:03
Ridestore är ett praktexempel, de har tävlingar varje dag. tex "bästa actionbild på instagram" eller "hur långa är alla våra medarbetare sammanlagt?"

PowPow
2012-09-17, 17:48
Sportamore är ett annat bra exempel. Brukar vinna priser för det också, om jag minns rätt.

Succes
2012-09-18, 16:01
Ridestore är ett praktexempel, de har tävlingar varje dag. tex "bästa actionbild på instagram" eller "hur långa är alla våra medarbetare sammanlagt?"

Sportamore är ett annat bra exempel. Brukar vinna priser för det också, om jag minns rätt.

Båda bra sidor. Helt klart se över Sportamore regelbundet för inspiration. Mycket bra tips, tack!

Filipb
2012-09-18, 16:08
Om ni ska erbjuda tävlingar om priser/händelser (typ att någon lillgrabb/lilltjej får vara med och köra stor grävmaskin) så rekommenderar jag er att ta bilder från händelsen och dokumentera det på facebooksidan efteråt. Många liknande tävlingar blir nämligen anklagade för att inte dela ut några priser.