handdator

Visa fullständig version : Jämna reps vs. Stege vs. Pyramid


jim
2004-02-05, 03:28
jag har länge funderat över vilken skillnad det gör med variationen mellan seten! vi tar ett exempel i ett pass i t ex bänkpress:


Variant 1 (pyramid):

8 reps
6 reps
4 reps
6 reps
8 reps

Variant 2 (stege):
10 reps
8 reps
6 reps
4 reps
3 reps

Variant 3 (jämn):

5-6 reps
5-6 reps
5-6 reps
5-6 reps


vad är det för skilland i muskelutveckling / styrkeutveckling osv mellan dessa? vilken är "bäst"?? :bpump:

Ervin
2004-02-05, 07:31
du kommer få mycket bättre svar aldelles strax men jag postar det iaf. Om du kör tungt o få reps så bygger du massa. Kör du lagom tungt så att du orkar 10-15 reps så får du uthålligare muskler.

Bäst är väl den som du kör för tillfället. Du ska priorietera din träning, finns i "Best of Kollo" där kan du läsa om det.

Lycka till :D:thumbup:

Shadow Warrior
2004-02-05, 09:17
Originally posted by jim
jag har länge funderat över vilken skillnad det gör med variationen mellan seten! vi tar ett exempel i ett pass i t ex bänkpress:


Variant 1 (pyramid):

8 reps
6 reps
4 reps
6 reps
8 reps

Variant 2 (stege):
10 reps
8 reps
6 reps
4 reps
3 reps

Variant 3 (jämn):

5-6 reps
5-6 reps
5-6 reps
5-6 reps


vad är det för skilland i muskelutveckling / styrkeutveckling osv mellan dessa? vilken är "bäst"?? :bpump:

Att pyramidisera repsen är rätt menlöst enligt min mening, vill man köra en maximal singel ska man värma upp på singlar osv.
Själv kör jag alltid 5x5 (2x5* 3x5 på samma vikt) i pressövníngar.

Man bör liksom inrikta sej på ett visst reps antal och sedan kör det en längre tid, för bästa resultat.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 09:20
Originally posted by Ervin
du kommer få mycket bättre svar aldelles strax men jag postar det iaf. Om du kör tungt o få reps så bygger du massa. Kör du lagom tungt så att du orkar 10-15 reps så får du uthålligare muskler.

Bäst är väl den som du kör för tillfället. Du ska priorietera din träning, finns i "Best of Kollo" där kan du läsa om det.

Lycka till :D:thumbup:

Lägg ner! Det finns inget som säger att du bygger mer massa bara för att du kör lågreppare! Hemligheten är bara att träna progresivt! Att 2-3reps per sett skulle bygga maximalt med massa är bara en sådann idioti som idrottslärare lär ut.

/Sahdow Warrior

stefannn
2004-02-05, 09:33
Originally posted by Shadow Warrior


Lägg ner! Det finns inget som säger att du bygger mer massa bara för att du kör lågreppare! Hemligheten är bara att träna progresivt! Att 2-3reps per sett skulle bygga maximalt med massa är bara en sådann idioti som idrottslärare lär ut.

/Sahdow Warrior


idrottslärare förespråkar väl snarare ett högre repsantal ...eftersom skaderisken sjunker.

Shadow Warrior
2004-02-05, 10:55
Originally posted by stefannn



idrottslärare förespråkar väl snarare ett högre repsantal ...eftersom skaderisken sjunker.

Givetvis men för att citera min gammal idrottslärare: "för att bygga stora muskler ska ni träna med max 2-3repetioner!"

/Shadow Warrior

Tricklev
2004-02-05, 15:29
eller för att citera min " 3 gånger i veckan är bara underhåll, MINST 4 gånger i veckan "

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:21
Originally posted by Tricklev
eller för att citera min " 3 gånger i veckan är bara underhåll, MINST 4 gånger i veckan "

jag tror jag har hört den med, höjden utav idioti helt enkelt!

/Shadow Warrior