handdator

Visa fullständig version : Vilda diet-ideér!


RSundin
2012-09-16, 21:42
Hallå där! för några veckor sedan började jag använda mjölk som min huvudsakliga proteinkälla bortsett från shakes och mat. efter att jag druckit en liter som frukost eftersom jag inte var hungrig men ville ha i mig nåt innan gymmet så började tankarna komma.

mjölk....och inget mer?
många tycker säkert att det låter galet, det gjorde jag också först men när jag ställde mig själv frågan varför inte kom jag aldrig på något svar. tänk er att man ska deffa och letar efter ett praktiskt sätt att få i sig både protein och kolhydrater SAMTIDIGT som du har järnkoll på minsta lilla kcal du stoppar i dig utan några som helst svårigheter!

Tänk er att man är en person som i balans äter runt 2800kcal om dagen. att då dricka 6 liter lättmjölk skulle innebära en sänkning med 400kcal om dagen vilket jag personligen tycker är lagom på diet. den enda nackdelen jag kan komma på är att man då får i sig 49 gram kolhydrater per liter, men om man tar en powerwalk varje morgon och ett stenhårt styrkepass senare på dagen så tror jag inte att det spelar någon roll, eller? jag menar, du ligger ju ändå på ett energiunderskott, det enda som behövs för att gå ner i vikt, eller?

exempel på en dag på mjölkdiet skulle alltså se ut till exempel såhär;

08:00 Vaknar, tar en doss eaa och sticker ut på en pw
09:00 Kommer hem, dricker en liter mjölk (400kcal, 35gram protein)
11:00 Gymdags, en doss eaa innan passet och två liter mjölk efter
13:00 en halvliter mjölk intas
15:00 en halvliter mjölk intas
18:00 de sista två literna intas
Innan läggdags - Långsamt protein i pulverform (ex gourmet pro)


så, vad tror ni?

är jag galen eller bara lite halvdum? eller kan jag vara inne på något?

tjing
2012-09-16, 21:47
Det är nog inte hälsosamt att dricka så mycket mjölk av olika anledningar.

Hyperkalcemi, konstig kalcium/magnesium-balans, samt att kalcium i de mängderna gör att du kissar ut mängder av magnesium.

Finns säkert mer saker, men det kommer jag inte på nu.

RSundin
2012-09-16, 21:50
Det är nog inte hälsosamt att dricka så mycket mjölk av olika anledningar.

Hyperkalcemi, konstig kalcium/magnesium-balans, samt att kalcium i de mängderna gör att du kissar ut mängder av magnesium.

Finns säkert mer saker, men det kommer jag inte på nu.

Okej, tack för svar! om man tar ett tillskott på magnesium, skulle det motverka lite av den problematiken? och vad händer vid brist på magnesium? :)

Fishtank
2012-09-16, 22:14
en enda nackdelen jag kan komma på är att man då får i sig 49 gram kolhydrater per liter,

Eh är det något negativt?

tjing
2012-09-16, 22:15
Okej, tack för svar! om man tar ett tillskott på magnesium, skulle det motverka lite av den problematiken? och vad händer vid brist på magnesium? :)

Det kan hända jättemycket mer eller mindre subtila saker vid magnesiumbrist, eftersom magnesium är inblandat i en väldans massa biokemiska processer i kroppen.

Jag tror fortfarande det är på tok för mycket mjölk att dricka dagligen. Prova om du vill, men jag tippar på att du lär må skit på något sätt.

Tolkia
2012-09-16, 22:19
Jag tror att du kommer att bli väldigt konstig i magen. Typ gasig och förstoppad. Det brukar inte vara så uppskattat.

RSundin
2012-09-16, 22:32
Eh är det något negativt?

Om man som jag gillar att äta mindre kolhydrater än vanligt under en diet så ja, det är då negativt.

RSundin
2012-09-16, 22:33
Det kan hända jättemycket mer eller mindre subtila saker vid magnesiumbrist, eftersom magnesium är inblandat i en väldans massa biokemiska processer i kroppen.

Jag tror fortfarande det är på tok för mycket mjölk att dricka dagligen. Prova om du vill, men jag tippar på att du lär må skit på något sätt.

Okej, tack igen för svar! :) kanske gör så att jag om ett halvår när det är aktuellt med diet för min del testar att göra detta i en vecka medans jag antecknar hur jag mår overall varje dag, vikt varje dag etc.

RSundin
2012-09-16, 22:35
Jag tror att du kommer att bli väldigt konstig i magen. Typ gasig och förstoppad. Det brukar inte vara så uppskattat.

ouff, ja gasig är jag redan, att förhöja det kanske till och med kan vara farligt för min omgivning! ;) det blir att köra den här "Hej, välkommen till mig, gasmasker finns att hämta i hatthyllan" ;)

mikaelj
2012-09-16, 22:53
Laktosfri mjölk kanske, i så fall. Det är ungefär som att leva på enbart gainer.

RSundin
2012-09-16, 23:19
Laktosfri mjölk kanske, i så fall. Det är ungefär som att leva på enbart gainer.

jafan där har du ju en poäng! :D kanon! ja om man får i sig 6 liter mjölk om dagen (lättmjölk) får man i sig;

210 gram protein
294 gram kolhydrater
30 gram fett

allt detta på enbart 2400kcal, det tycker jag låter fint :) kommer definitivt att testas om ett halvår eller så! :) tar ett inlägg på hur det gick och före-efterbild när den tiden kommer :) tack alla för responsen!!

LillisJ
2012-09-17, 00:02
Ey bror du kommer att bajsa vatten! :ike

RSundin
2012-09-17, 01:54
Ey bror du kommer att bajsa vatten! :ike

Så jag jobbar! :booty:

clavain
2012-09-17, 04:58
Under bulk tycker jag att mjölk är guld som utfyllnad men att basera hela dieten på mjölk känns lite knasigt :)
Dålig mättnadskänsla och inga fibrer du kommer vara en vandrande gasbomb på kasst humör :)

Pretorian
2012-09-17, 06:42
Hur länge hade du tänkt hålla på med detta? Kommer du inte sakna en saftig burgare? :-)

1684_
2012-09-17, 09:15
Stackars mage... Å tröttsamt.

RSundin
2012-09-17, 09:18
Under bulk tycker jag att mjölk är guld som utfyllnad men att basera hela dieten på mjölk känns lite knasigt :)
Dålig mättnadskänsla och inga fibrer du kommer vara en vandrande gasbomb på kasst humör :)

haha ja förmodligen ;) det är inget livsprojekt direkt, planerat att jag kör i 14 dagar - eller så länge jag pallar. har jag inga problem alls efter 14 dagar så kör jag på ba :)

RSundin
2012-09-17, 09:20
Hur länge hade du tänkt hålla på med detta? Kommer du inte sakna en saftig burgare? :-)

runt två veckor hade jag tänkt, mer om det inte känns jobbigt och mindre om jag börjar må fysiskt skit :) hehe oja, är ett matvrak av rang så fast föda överlag är något jag kommer sakna :p det får dock inte komma ivägen för mitt lilla projekt :)

edasvangen
2012-09-17, 11:14
Hoppas verkligen att du tar någon form utav vitamin/mineral tillskott, även fiskolja(kapslar), fattas en hel del viktiga saker om du lever på mjölk, två veckor borde dock inte vara något större problem..

Reaper123
2012-09-17, 11:41
Bör ju funkar ypperligt om du bara ska kör 14 dagar, för risken är nog stor att din mage förr eller senare blir din ovän. Sen finns det ju eventuella brister i att bara inta mjölk och aminosyror men tar nog längre tid innan du får några symptom...

Fattar dock inte varför du ska köra detta. Mat är gott och om du har 2400 kcal att leka med och fördelat på de makros mjölken ger kan du minst sagt äta mycket gott och fortfarande deffa :D

Ursäkten att det är smidigt och du får dökoll på intaget är ju bara pga lathet? Så jobbigt är det inte att köra in tex 2kg kyckling i ugnen medans du kokar ris, pasta eller potatis och gör en schysst sås och ev sallad till? (storkok är bra tidsoptimering!)

RSundin
2012-09-17, 13:00
Bör ju funkar ypperligt om du bara ska kör 14 dagar, för risken är nog stor att din mage förr eller senare blir din ovän. Sen finns det ju eventuella brister i att bara inta mjölk och aminosyror men tar nog längre tid innan du får några symptom...

Fattar dock inte varför du ska köra detta. Mat är gott och om du har 2400 kcal att leka med och fördelat på de makros mjölken ger kan du minst sagt äta mycket gott och fortfarande deffa :D

Ursäkten att det är smidigt och du får dökoll på intaget är ju bara pga lathet? Så jobbigt är det inte att köra in tex 2kg kyckling i ugnen medans du kokar ris, pasta eller potatis och gör en schysst sås och ev sallad till? (storkok är bra tidsoptimering!)

japp, det är enbart pga lathet ;) ja fattar ju själv att man kan mysa med kykcling och ris varje dag men det är just tiden vid spisen jag vill ta bort ;) detta är som jag skrev tidigare bara ett litet experiment, tänkte inte bli kons ärkefiende och för alltid leva på mjölk, det är bara under en kortare period, dels för att se om jag klarar det (mentalt test) och dels för att se om det fungerar bra att deffa på det sättet. jag ser det som en kickstart på en deff. efter de två veckorna +- hur mycket jag orkar drar jag mig tillbaka och kör en hederlig deff, framför min hatade spis. kanske kör i perioder, typ 2 veckor mjölkdiet, 3 veckor vanlig och sen 2 veckor mjölkdiet igen, om det fungerar. tack för responsen! *cupid*

RSundin
2012-09-17, 13:01
Hoppas verkligen att du tar någon form utav vitamin/mineral tillskott, även fiskolja(kapslar), fattas en hel del viktiga saker om du lever på mjölk, två veckor borde dock inte vara något större problem..

jajjamen, tänkt mig ta en "en-om-dagen-tablett" med vitaminer samt omega 3 :)

Victuhh
2012-09-17, 13:18
Om du ska göra detta måste du ju följa en journal på forumet!

RSundin
2012-09-17, 13:29
Om du ska göra detta måste du ju följa en journal på forumet!

Det tänkte jag göra också! :)

Chrbo
2012-09-17, 13:53
Varför skulle någon frivilligt inte äta mat? :O

itwillbe
2012-09-17, 13:57
Asså jag förstår inte vart alla får sina vansinniga ideer ifrån? varför inte bara äta vanlig mat fast mindre o gå ner i vikt? enjoy life!!!!!!!!!!!!!!

dekkan
2012-09-17, 14:24
Snart så kommer väl nästa värsting idé!

2 veckor med bara bröstmjölk...

RSundin
2012-09-17, 15:01
Varför skulle någon frivilligt inte äta mat? :O

För att man vill se hur det fungerar och för att testa sig själv.

RSundin
2012-09-17, 15:02
Asså jag förstår inte vart alla får sina vansinniga ideer ifrån? varför inte bara äta vanlig mat fast mindre o gå ner i vikt? enjoy life!!!!!!!!!!!!!!

fortfarande enbart ett experiment för att se om det fungerar. vem vet, det kanske är hur bra som helst - eller är det skit. och det vill jag ta reda på och jag väljer att göra det själv :)

RSundin
2012-09-17, 15:03
Snart så kommer väl nästa värsting idé!

2 veckor med bara bröstmjölk...

eeh, bebisar kör ju redan den dieten ;) gammal idé! :d

Sniggel
2012-09-18, 15:24
De 3 Ä:na!

Ägg
Äpple
och ääähh... fiskolja!

Ägg för att det är supernyttigt och har en överlägsen proteinkvalité samt en del bra fetter. Mättar även tokigt bra.
Äpple för att det innehåller bl a c-vitamin, fiber, är mättande samt för att det börjar på Ä och innehåller en del kolhydrater.
Fiskolja för att det är bra fetter.

Anpassa mängden och ration ägg:äpplen efter proteinbehov, sötsug, hunger och kaloribehov.

:Virro :hbang:

tjing
2012-09-18, 15:39
Känns verkligen galet o-optimalt ;)