handdator

Visa fullständig version : Skolmat


twosides
2012-09-16, 16:37
Hej alla!

Räkna kalorier, protein etc är lätt när man lagar maten själv MEN nu kommer min fråga, hur ska man göra med skolmaten? Det är läskigt att äta för man vet inte hur mycket man får i sig. Hjälp!

Sheogorath
2012-09-16, 16:44
Hej alla!

Räkna kalorier, protein etc är lätt när man lagar maten själv MEN nu kommer min fråga, hur ska man göra med skolmaten? Det är läskigt att äta för man vet inte hur mycket man får i sig. Hjälp!

Tycker man att det är läskigt att äta har man större problem än att man inte har koll på kalorierna.

Latissimus Dorsi
2012-09-16, 16:46
Tycker man att det är läskigt att äta har man större problem än att man inte har koll på kalorierna.

+1, det är inte riktigt normalt. Försöker du nu vara restriktiv tar du lite mindre portioner, om inte äter du bara på som du vill. Att dra med sig en matvåg till skolan är inte bra. Med betoning på inte.

twosides
2012-09-16, 16:47
Tycker man att det är läskigt att äta har man större problem än att man inte har koll på kalorierna.

Menar självfallet att det inte är läskigt, jag menar bara att jag inte vill få mindre underskott än vad jag har planerat. Jag vill fortsätta gå ner, inte bromsa.

twosides
2012-09-16, 16:49
+1, det är inte riktigt normalt. Försöker du nu vara restriktiv tar du lite mindre portioner, om inte äter du bara på som du vill. Att dra med sig en matvåg till skolan är inte bra. Med betoning på inte.

Matvåg är uteslutet, det räcker med att föräldrarna skrattar åt en.:cryout:

Latissimus Dorsi
2012-09-16, 16:54
Matvåg är uteslutet, det räcker med att föräldrarna skrattar åt en.:cryout:

Kan du berätta lite om dig själv?

alphahanen2
2012-09-16, 16:57
Skolmaten är ju bra mat även fast det kan smaka lite lustigt ibland. Fråga efter nån matsedel och räkna ut hur mycket du ska ta och sen höfta vikten :)

twosides
2012-09-16, 17:05
Kan du berätta lite om dig själv?

Menar eftersom jag har blivit tränings/matfixerad så tycker mina föräldrar att jag är konstig då de inte bryr sig om vad de stoppar i munnen. Jag är fast besluten att få fram tvättbrädan så ibland tycker dem att jag överdriver.

Olsson80
2012-09-16, 17:10
Bara fråga i Skolmatsalen hur mkt en normalportion är. All skolmat skall vara näringsberäknad enligt skollagen, så dom skall hålla koll på hur mkt 1 "normal" portion innehåller.
Sen utgår får du kanske räkna med den siffran dom ger dig som en "fast" utgift i din kaloribudget.
Tex..

Om du räknar med att äta 2500kcal, skolmaten innehåller ca 700kcal (ink 1 glas mjölk/1 knäckebröd/ lite råkost)
Då har du 1800 över varje dag du äter i skolan.
Skall du räkna prot/kolh/fett blir det svårare såklart..

Man kan även skicka ett mail till typ Sodexho och fråga om det är dom som har maten i er skola.

twosides
2012-09-16, 17:31
Bara fråga i Skolmatsalen hur mkt en normalportion är. All skolmat skall vara näringsberäknad enligt skollagen, så dom skall hålla koll på hur mkt 1 "normal" portion innehåller.
Sen utgår får du kanske räkna med den siffran dom ger dig som en "fast" utgift i din kaloribudget.
Tex..

Om du räknar med att äta 2500kcal, skolmaten innehåller ca 700kcal (ink 1 glas mjölk/1 knäckebröd/ lite råkost)
Då har du 1800 över varje dag du äter i skolan.
Skall du räkna prot/kolh/fett blir det svårare såklart..

Man kan även skicka ett mail till typ Sodexho och fråga om det är dom som har maten i er skola.

Tack så mycket för svaret!

Grotesk
2012-09-16, 17:47
Menar eftersom jag har blivit tränings/matfixerad så tycker mina föräldrar att jag är konstig då de inte bryr sig om vad de stoppar i munnen. Jag är fast besluten att få fram tvättbrädan så ibland tycker dem att jag överdriver.

Dina föräldrar låter faktiskt väldigt kloka i sammanhanget.

Olsson80
2012-09-16, 17:51
Tror ni "övertolkar" TS här... Vad är det för fel att vara medveten om sin kcal budget och lägga sig på ett vettigt underskott för att få fram tvättbrädan?
TS säger ju själv att målet inte är att strypa intaget, utan att göra en kontrollerad minskning, dvs en deff.

Och det finns gott om föräldrar som låter sin egen okunskap och sitt dåliga samvete över kosthållningen gå ut över barnen.

adlan
2012-09-16, 17:59
En normal portion på 800 kcal brukar vara 3 ägg stora potatisar,2 dl ris,2-3 dl makaroner/pasta
ca 6 köttbullar,100gr fågel/kött/fisk
sås ca en halv-1 dl (kan självklart uteslutas som det oftast gör för mig)
1 glas (2 dl mellan mjölk)
sallad/kokta grönsaker!
eventuellt en hårding med smör eller frukt!

Har jag hört iaf!

aldoschadewitz
2012-09-16, 20:08
Tror ni "övertolkar" TS här... Vad är det för fel att vara medveten om sin kcal budget och lägga sig på ett vettigt underskott för att få fram tvättbrädan?
TS säger ju själv att målet inte är att strypa intaget, utan att göra en kontrollerad minskning, dvs en deff.

Och det finns gott om föräldrar som låter sin egen okunskap och sitt dåliga samvete över kosthållningen gå ut över barnen.

att vara medveten och livrädd är inte samma sak..

twosides
2012-09-16, 21:06
att vara medveten och livrädd är inte samma sak..

Dina föräldrar låter faktiskt väldigt kloka i sammanhanget.

Tror ni "övertolkar" TS här... Vad är det för fel att vara medveten om sin kcal budget och lägga sig på ett vettigt underskott för att få fram tvättbrädan?
TS säger ju själv att målet inte är att strypa intaget, utan att göra en kontrollerad minskning, dvs en deff.

Och det finns gott om föräldrar som låter sin egen okunskap och sitt dåliga samvete över kosthållningen gå ut över barnen.

Precis! Jag lägger på ett vettigt underskott och deffa. Jag har snart gått ner 12kg och jag vill inte gå tillbaka så därför vill jag behålla mitt underskott men i och med att skolan har börjat och jag inte lagar maten så är det svårare att hålla koll på innehållet.

igorr
2012-09-17, 01:00
funkar för mig att ta med mig matlådor, jag kör på det när jag räknar i alla fall!

LillisJ
2012-09-17, 01:19
Har samma problem som ts, fast med kontrollerad bulk då.

funkar för mig att ta med mig matlådor, jag kör på det när jag räknar i alla fall!

Exempel på matlådor du tar med dej? Kall mat eller värmer du där?

exor
2012-09-17, 06:52
Ta halva tallriken med kött, fisk, fågel, gryta sen 1/3 potatis, ris, pasta sen 1/3 grönsaker. Drick 1 glas mjölk till det.

twosides
2012-09-17, 08:34
funkar för mig att ta med mig matlådor, jag kör på det när jag räknar i alla fall!

Matlåda har jag räknat ut att det bara rent av blir för besvärligt för mig därför måste jag avstå det alternativet.


Ta halva tallriken med kött, fisk, fågel, gryta sen 1/3 potatis, ris, pasta sen 1/3 grönsaker. Drick 1 glas mjölk till det.


Okej, jag får prova det! Tack :)

Pretorian
2012-09-17, 09:00
Matlåda till MAT-salen... :Virro

twosides
2012-09-17, 14:09
Matlåda till MAT-salen... :Virro

Om alla kunde ha det så bra som dig och laga läcker mat varje dag men istället får man unken skolmat *gah!*

Pretorian
2012-09-17, 14:28
Om alla kunde ha det så bra som dig och laga läcker mat varje dag men istället får man unken skolmat *gah!*

Jag tror inte skolmaten är unken och vill man inte ha den kan man göra som jag och skippa lunchen och sen laga "läcker" mat hemma istället. :)

Fishtank
2012-09-17, 14:45
Bara fråga i Skolmatsalen hur mkt en normalportion är. All skolmat skall vara näringsberäknad enligt skollagen, så dom skall hålla koll på hur mkt 1 "normal" portion innehåller.
Sen utgår får du kanske räkna med den siffran dom ger dig som en "fast" utgift i din kaloribudget.
Tex..

Om du räknar med att äta 2500kcal, skolmaten innehåller ca 700kcal (ink 1 glas mjölk/1 knäckebröd/ lite råkost)
Då har du 1800 över varje dag du äter i skolan.
Skall du räkna prot/kolh/fett blir det svårare såklart..

Man kan även skicka ett mail till typ Sodexho och fråga om det är dom som har maten i er skola.

Det skall också finnas listor på näringsinnehållet i alla delar av måltiden som serveras.
Tex köttbullar skall det finnas näringsvärden på, brukar komma med matvagnarna så fråga lite snällt.

Tycker dock du överdriver och räkna på runt 800 kcal till skollunchen brukar funka bra.

raddum
2012-09-17, 14:47
Jag deffade på skolmat, det var skitchill. Fyllde typ halva tallriken med med sallad á 30kcal 100g sen resten kött och pasta, fisk och potatis eller vad som nu serverades. Lyx med god gratismat!

dooh
2012-09-17, 15:44
Om alla kunde ha det så bra som dig och laga läcker mat varje dag men istället får man unken skolmat *gah!*

unken!
Kamma dig.*slap* Jag brinner för min mat vilket jag hoppas alla andra inom skolmåltiderna också gör.

För övrigt så är det bara att lyssna på alla andra här, ganska enkelt att uppskatta vikt på potatis, kött/fisk och köra massa grönsaker. Sås kan man faktiskt hoppa. Även om den enligt rekommendationer inte ska vara speciellt fet.

spas
2012-09-17, 15:45
Går vikten upp så ät mindre, går den ner för snabbt så ät lite mer. Nojja inte en massa över om du får i dig 650 eller 900 kcal under en skolunch.

Olsson80
2012-09-17, 15:49
unken!
Kamma dig.*slap* Jag brinner för min mat vilket jag hoppas alla andra inom skolmåltiderna också gör.


Är Dooh en bambatjej?

dooh
2012-09-17, 15:51
Är Dooh en bambatjej?

att jag är, nöjd mattant... (ett yrke jag valt enbart för att det är kul att skälla på barn med keps)

Olsson80
2012-09-17, 16:01
Olalala!!

Men då kanske du kan förklara hur alla skolungar kan få fram näringsinformationen för sin skolmat, är ganska många trådar med ungar som antingen bulkar eller deffar och inte har en aning om vart dom skall vända sig ju...
Visst har ni uträkningar på det?

dooh
2012-09-17, 18:10
Olalala!!

Men då kanske du kan förklara hur alla skolungar kan få fram näringsinformationen för sin skolmat, är ganska många trådar med ungar som antingen bulkar eller deffar och inte har en aning om vart dom skall vända sig ju...
Visst har ni uträkningar på det?

:em: Vi är inte så välorganiserade hos oss, väldigt fria tyglar... Och jag personligen är världssämst på att följa ett recept.

Och det står ju som sagt i skollagen att maten måste vara näringsberäknad och följa livsmedelsverkets rek. Dock vet de inte hur man ska kontrollera detta än och vi kommer nog fuska ett tag till, tills vi får en chef som styr upp och vettigt kostprogram.

MEN nästan alla andra har näringsberäknade matsedlar, speciellt dem där de massproducerar skolmat... Vi lagar bara till ca 700

ariak
2012-09-17, 18:21
jag äter 10% grönsaker 35% kött och resten kolhydrater i skolan (fyller tallriken så) på 2 portioner. räknar det som 700kcal och ibland blir det mer och ibland mindre men känner att det jämnar ut sig