handdator

Visa fullständig version : Köksvåg för kostintresserade


Kaisa
2012-09-16, 14:29
Hej,

Vi är några studenter som håller på att ta fram en köksvåg för kost och träningsintresserade.

Vi tänkte höra lite vilka funktioner ni saknar på dagens köksvågar, alternativt vad som skulle kunna få er att börja använda en köksvåg?

Exempelvis att man med hjälp av vågen lätt ska få fram ett ungefärligt näringsinnehåll på olika livsmedel.

Alla förslag och idéer är välkomna!

HerrM
2012-09-16, 14:37
En wifi anslutning till internet med anslutning till kostbevakningen.se som nämns i en annan tråd.

Dreas
2012-09-16, 14:42
Inget, eller jo, en koppling mellan det excelark jag har. Så jag kan skicka sidffrorna till arket där alla uträkningar sker. Om priset är rätt och vågen ser ok ut skulle jag då investera i den.

vicarious
2012-09-16, 19:00
Exempelvis att man med hjälp av vågen lätt ska få fram ett ungefärligt näringsinnehåll på olika livsmedel.


Såna vågar finns.

Det enda min köksvåg saknar just nu är ett batteri :D Annars fyller den sitt syfte som den är.

Albin Eriksson
2012-09-16, 20:29
ta bort touchknappar och sätt dit vanliga knappar som på billigare ikea-vågar, mkt smidigare!

AronP
2012-09-16, 20:35
Sjukt snabb tare. 0.5g, inte för att man behöver det men för att få se att det händer något. Ibland känns det som man bara öser och öser.

RykteT
2012-09-16, 20:36
ta bort touchknappar och sätt dit vanliga knappar som på billigare ikea-vågar, mkt smidigare!

sjukt snabb tare. 0.5g, inte för att man behöver det men för att få se att det händer något. Ibland känns det som man bara öser och öser.

+1, +1

davve14
2012-09-16, 21:00
Vanliga knappar, som en annan nämnde sen bra skärm så man ser vad det står.

Kommer investera en om priset är rätt.

Callek
2012-09-16, 21:05
Wifi ansluten med app till smartphonen. Väg, välj livsmedel i telefonen. Profit.

Kanske finns nått liknande?

Dreas
2012-09-16, 21:31
My Baby för den som vill ha fysiska knappar. Love it!

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/electronics/image2/philips_hr239500-19229460-frntl.jpg

http://cdon.se/hemelektronik/philips_k%C3%B6ksv%C3%A5g_hr2395%252f00-19229460

quai
2012-09-16, 23:03
Hej,

Vi är några studenter som håller på att ta fram en köksvåg för kost och träningsintresserade.

Vi tänkte höra lite vilka funktioner ni saknar på dagens köksvågar, alternativt vad som skulle kunna få er att börja använda en köksvåg?

Exempelvis att man med hjälp av vågen lätt ska få fram ett ungefärligt näringsinnehåll på olika livsmedel.

Alla förslag och idéer är välkomna!

Personligen skulle jag inte vilja ha en våg alls, utan hellre ta en bild med mobilkameran på det jag tänkt äta och voila – med lite magisk bildanalys så ligger allt färdiguträknat! :-)

En wifi anslutning till internet med anslutning till kostbevakningen.se som nämns i en annan tråd.

Stor like på den!

Nutrid
2012-09-16, 23:40
My Baby för den som vill ha fysiska knappar. Love it!

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/electronics/image2/philips_hr239500-19229460-frntl.jpg

http://cdon.se/hemelektronik/philips_k%C3%B6ksv%C3%A5g_hr2395%252f00-19229460

Går den att nollställa efter man ställt tallriken på den innan maten?

MtotheM
2012-09-16, 23:49
Går den att nollställa efter man ställt tallriken på den innan maten?

Gissar på att knappen >0< gör precis detta.

Sniggel
2012-09-17, 00:30
Längre vänte-tid innan vågen slocknar. Eller iaf att man kan ställa in väntetid för slockning.
Det är väl i princip vad jag kan komma på. Kan dock inte säga att jag känner ett behov av att förbättra en typisk matvåg som har fysiska knappar.
Känsligare isåfall (minsta enhet 0,1g), men det lär ju sabbas ganska fort med tanke på vilken miljö man använder den i och dessutom lär det trissa upp priset rejält.

Nutrid
2012-09-17, 00:35
Gissar på att knappen >0< gör precis detta.

Ja, det låter logiskt nu när du säger det hahah. ^^

Dreas
2012-09-17, 09:18
Går den att nollställa efter man ställt tallriken på den innan maten?

Gissar på att knappen >0< gör precis detta.Precis så ja :)

Har haft den i 5år nu utan krångel.

lassebrun
2012-09-17, 10:37
Bra Känslighet. Ofta när man ska dosera < 10g så hoppar den. Man häller upp en skopa och får kanske 5g. Sedan när man häller lite försiktigt så händer det inget tills poff så får man 10g.

edasvangen
2012-09-17, 11:08
Ser gärna att avstängningstimern nollställs när vikten ändras, den jag har nu vägrar att göra det och stänger av sig efter 20 sekunder.. Sjukt irriterande när man är mitt i en pålassning av mat! :P

Rabiat
2012-09-17, 11:15
Möjlighet att snabbt välja vad man lägger på vågen för varje ny sak man lägger dit.

Tare - Lägg på ett ägg - Välj kokt ägg.
Tare - Lägg på lite bacon också - Välj stekt bacon.

Sen slår den raskt upp alltihop i en kostdatabas och visar en näringsinnehållet, hur mycket mer man har kvar av sin dagliga energibudget, och lagrar det i en logg. Som sen kan skickas över till MyFitnessPal eller något liknande.

Typ exakt som MyFitnessPal, fast med en våg :P

itwillbe
2012-09-17, 14:15
när vi ändå pratar om det här, lite off topic, men vad är en food skill för ngt?

Linnet
2012-09-17, 16:30
My Baby för den som vill ha fysiska knappar. Love it!

http://s.cdon.com/media-dynamic/images/product/electronics/electronics/image2/philips_hr239500-19229460-frntl.jpg

http://cdon.se/hemelektronik/philips_k%C3%B6ksv%C3%A5g_hr2395%252f00-19229460

dock är den ju stor som ett mindre hus och även om det är traditionella knappar på den är känslan på dem extremt billig.

Dreas
2012-09-17, 20:47
dock är den ju stor som ett mindre hus och även om det är traditionella knappar på den är känslan på dem extremt billig.Mindre hus? Jag tycker inte att den är för stor, då har jag väl också på ganska stora skålar och grytor för att väga massa saker.

quai
2012-09-17, 21:18
dock är den ju stor som ett mindre hus och även om det är traditionella knappar på den är känslan på dem extremt billig.

Själv har jag en OBH Nordica Balance 5000 (http://www.komplett.se/k/ki.aspx?sku=656816). Är extremt nöjd med den. Bra fysiska knappar, den stänger inte av sig för snabbt och displayen har bakgrundsbelysning = tydlig och lättavläst. Dessutom är den snygg enligt mig. Rekommenderas.

http://www.komplett.se/img/p/1200/5eabe054-58dc-4511-adfc-e7ab540e0176.jpg

lassebrun
2012-09-18, 13:05
Avställingsytan och knappar/display får inte vara på samma nivå. Man måste kunna väga en bunke/kastull/stor sak utan att man ställer den på displayen/knapparna. Exempel på bilden ovan (OBH Nordica Balance 5000) är hur man inte ska designa en våg i mitt tycke.

J.V
2012-09-18, 13:15
Avställingsytan och knappar/display får inte vara på samma nivå. Man måste kunna väga en bunke/kastull/stor sak utan att man ställer den på displayen/knapparna. Exempel på bilden ovan (OBH Nordica Balance 5000) är hur man inte ska designa en våg i mitt tycke.DETTA!!!!!!11 Så sjukt irriterande när man måste väga något större och det täcker displayen.

quai
2012-09-18, 17:18
DETTA!!!!!!11 Så sjukt irriterande när man måste väga något större och det täcker displayen.

Håller med om att det är ett problem och den enda designmissen med OBH Nordica-vågen. Men jag har funderat över hur stor vågen skulle behöva vara för att det inte skulle vara ett problem....och den vågen vill jag inte ha i mitt kök :-)

Jag löser det enkelt genom att ha en upp-och-ned-vänd plastbunke i lagom storlek på vågen och det stora jag ska väga ovanpå. Fungerar fint som workaround :-)

Dreas
2012-09-18, 17:27
Håller med om att det är ett problem och den enda designmissen med OBH Nordica-vågen. Men jag har funderat över hur stor vågen skulle behöva vara för att det inte skulle vara ett problem....och den vågen vill jag inte ha i mitt kök :-)

Jag löser det enkelt genom att ha en upp-och-ned-vänd plastbunke i lagom storlek på vågen och det stora jag ska väga ovanpå. Fungerar fint som workaround :-)Tacka gode gud för att det finns skåp i de flesta kök....

J.V
2012-09-18, 20:18
Håller med om att det är ett problem och den enda designmissen med OBH Nordica-vågen. Men jag har funderat över hur stor vågen skulle behöva vara för att det inte skulle vara ett problem....och den vågen vill jag inte ha i mitt kök

Jag löser det enkelt genom att ha en upp-och-ned-vänd plastbunke i lagom storlek på vågen och det stora jag ska väga ovanpå. Fungerar fint som workaroundDen behöver ju inte vara skitstor, så länge själva vågen är upphöjd och displayen inte helt horisontal fungerar det rätt bra även om man väger riktigt stora grejs.

quai
2012-09-18, 23:07
Den behöver ju inte vara skitstor, så länge själva vågen är upphöjd och displayen inte helt horisontal fungerar det rätt bra även om man väger riktigt stora grejs.

Den blir i alla fall inte lika tunn som OBH Nordica. Men jag erkänner att designen har fått gå före funktion där. Hoppas trådskaparna slår sina kloka huvuden ihop efter denna feedback :-)

Tacka gode gud för att det finns skåp i de flesta kök....

Att ställa in vågen i ett skåp fungerar inte för mig. Just att den alltid kan stå framme gör att jag använder den.

z_bumbi
2012-09-19, 06:28
HJag löser det enkelt genom att ha en upp-och-ned-vänd plastbunke i lagom storlek på vågen och det stora jag ska väga ovanpå. Fungerar fint som workaround :-)

Hur ställer du en 20-l kastrull eller en långpanna på en plastbunke utan att det välter?

quai
2012-09-22, 22:26
Hur ställer du en 20-l kastrull eller en långpanna på en plastbunke utan att det välter?

Syltgrytan kan jag nog väga på min vanliga badrumsvåg, som har noggrannhet i hekto. Borde räcka! :-)

Kaisa
2012-09-26, 13:47
Hej,

Vi har skissat fram 4 förslag på utseende av köksvågen, alla fungerar genom wifi/bluetooth och en app för lagring och uträkning.
Vi är tacksamma för feedback! (se länk nedan)

http://forumbilder.se/show.aspx?iid=786201221549Ped82

1. "On-the-go"-skeden. För att väga kunna väga maten medans man äter. Allt lagras, och räknas ut i datorn/appen. Lekte med tanken på usb-port. Wi-fi förmodligen bättre.
2. Liknar dagens köksvåg (men med wifi)
3. Matvåg/skärbräda. Ska kunna ligga framme för att vara nära till hands
4. Hopfällbar våg för att anpassa sig till olika användningsituationer.

lassebrun
2012-09-26, 15:21
Tanke runt 2.
När man vägt upp sitt käk trycker man på en knapp. Vikten förs över till paddan/telefonen där man får välja vilket livsmedel man vägt ur en stor livsmedelslista/egna livsmedel.

Design: Upphöjd vägningsområde så saker kan sticka utanför kanterna utan att fastna på "ramen"