handdator

Visa fullständig version : Fråga angående Sl 5x5


B r o c k
2012-09-16, 13:47
Hej!
Jag undrar när man ska höja vikten på sl 5x5. Ska man göra det när man klarat 5 reps på alla 5 seten?
Mitt pass såg ut såhär idag (bänkpress):

65kg x 5 reps
65kg x 5 reps
65kg x 4 reps
65kg x 4 reps
65kg x 4 reps

Betyder det att jag ska fortsätta köra den vikten tills jag klarar 5 rep på alla set?

speedy83
2012-09-16, 13:50
Finns en tråd som enbart handlar om detta http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=168071

Samt att det tas upp väldigt noggrant i de skrifter som finns skrivna. Men ja du ska höja när du kan göra alla reps i alla set.

Men som sagt läs på så kommer det nog bli lite roligare med.

Rabiat
2012-09-16, 19:29
Hej!
Jag undrar när man ska höja vikten på sl 5x5. Ska man göra det när man klarat 5 reps på alla 5 seten?
Mitt pass såg ut såhär idag (bänkpress):

65kg x 5 reps
65kg x 5 reps
65kg x 4 reps
65kg x 4 reps
65kg x 4 reps

Betyder det att jag ska fortsätta köra den vikten tills jag klarar 5 rep på alla set?

Ja.

Läs tråden föregående talare länkade till, alternativt instruktionerna på stronglifts.com :)

Edit: Det känns som att du precis börjat med SL5x5 när du behöver ställa den frågan. Då är 65kg antagligen alldeles för högt att börja på.

B r o c k
2012-09-17, 10:14
Ja.

Läs tråden föregående talare länkade till, alternativt instruktionerna på stronglifts.com :)

Edit: Det känns som att du precis börjat med SL5x5 när du behöver ställa den frågan. Då är 65kg antagligen alldeles för högt att börja på.

Jag vet jag började för 2 veckor med 60kg och att börja med lägre vikt tycker jag är slöseri med tid.

speedy83
2012-09-17, 10:18
Jag vet jag började för 2 veckor med 60kg och att börja med lägre vikt tycker jag är slöseri med tid.

Då har du inte förstått konceptet och det straffar sig redan efter två veckor som synes.

ska du köra det, kör det som man ska om inte så kör något annat.

Rabiat
2012-09-17, 11:09
Jag vet jag började för 2 veckor med 60kg och att börja med lägre vikt tycker jag är slöseri med tid.

Du har HELT missat konceptet med SL5x5... Antingen så följer du programmet eller så väljer du något annat, det är det enda du kan göra för att det inte ska vara ett slöseri med tid.

sinaui
2012-09-17, 11:20
Börja med stången eller kanske motsvarande 50~% av 1RM. Du ska lära dig tekniken också.

Loke
2012-09-17, 15:58
Jag tycker inte det är tekniken som är det viktiga skälet till varför man bör starta rejält lågt - man kan ha finfin teknik och man bör ändå starta lågt. Grejen är ju att man ska lära sig att träna på submaximala vikter, för det är så träning går till större delen av tiden för de flesta idrottare. Man kan ägna sig åt otroligt hård träning trots att man i ett givet set eller på ett givet pass kunde ha presterat lite mer. Och sen vet man inte hur man kommer reagera på ett visst progam. Det är inte säkert att man pallar femmor på 65 i det här programmet bara för man klarar det ofta annars. Därför är det lätt att överskatta sin förmåga, och därför uppmanas man att underskatta den rejält.

Bara stången är kanske onödigt lätt, men planar man ut vid 65 så är det uppenbarligen för tungt att börja på 60. 50 skulle jag nog valt. Men då talar jag för min personliga uppfattning - hur det är officiellt har jag ingen aning om. Jag kanske missförstår något centralt i SL 5x5.

NNIF
2012-09-18, 07:32
Jag vet jag började för 2 veckor med 60kg och att börja med lägre vikt tycker jag är slöseri med tid.

Vad har du bråttom till?

B r o c k
2012-09-18, 15:25
Vad har du bråttom till?
Vill få en snabb ökning helst kunna bänka 100kg inom 1 år. Jag borde väl kanske börja om med bara stången...

Tyrwing
2012-09-18, 16:54
Vill få en snabb ökning helst kunna bänka 100kg inom 1 år. Jag borde väl kanske börja om med bara stången...


Hade du haft koll på programmet hade du sett att det tar, om du inte når en platå, ca 20 veckor. Som nybörjare tror jag det är rätt svårslaget att ha snabbare progression än 2,5kg.