handdator

Visa fullständig version : Insida bröst


Dolce
2004-02-05, 01:45
Har någon tips på hur man maximalt kan bygga på insida bröst, förstår ju att man inte kan träna enbart insida men det finns säkerligen övningar som aktiverar insidan bättre.

jim
2004-02-05, 03:18
Originally posted by Dolce
Har någon tips på hur man maximalt kan bygga på insida bröst, förstår ju att man inte kan träna enbart insida men det finns säkerligen övningar som aktiverar insidan bättre.



bänkpress med smalt grepp aktiverar insidan mer än vanlig! mer än det kan du prova hantelpress med hantlarna tätare intill varann! :D

Dogge
2004-02-05, 07:42
Originally posted by jim




bänkpress med smalt grepp aktiverar insidan mer än vanlig! mer än det kan du prova hantelpress med hantlarna tätare intill varann! :D

Jag undrar hur detta skulle kunna gå till....?????
Muskelfibrerna går i riktningen bröstben/axel altså kan man träna övre/nedre INTE in/utsida eftersom detta går emot fiberriktningen.
För att få upp markerade linje på insidan av pecsen så behövs massa.

//Dogge

Shadow Warrior
2004-02-05, 09:14
Originally posted by Dolce
Har någon tips på hur man maximalt kan bygga på insida bröst, förstår ju att man inte kan träna enbart insida men det finns säkerligen övningar som aktiverar insidan bättre.

Kör Bänkpress med ett axelbrett grepp eller något smalare, håll armbågarna utåt sidorna under hela rörelsen, detta gör att du använder bröstet maximalt i förhållande till framsida axel, håll tillbaka axlarna hårt under hela rörelsen, vänd rörelsen 3-5cm ifrån bröstet, låt inte armbågaran hoppa fram! "Peaka" hårt i utlåst possition! Denna övning ger en optimal kontraktion i bröstet om man utföra den rätt, tar även riktigt bra på triceps med.

/Shadow Warrior

Björn S
2004-02-05, 09:46
Du kan ej träna insida/utsida på bröst, endast upp/ner.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18793

kolla king grubs post i denna länk där förklarar han lite, visserligen paralellt för magen men jag tror du förstår.

Annars kan du läsa i någon basic anatomibok bara.

Shadow Warrior
2004-02-05, 10:46
Originally posted by Feeble
Du kan ej träna insida/utsida på bröst, endast upp/ner.

http://www.kolozzeum.com/kolozzeum/showthread.php?s=&threadid=18793

kolla king grubs post i denna länk där förklarar han lite, visserligen paralellt för magen men jag tror du förstår.

Annars kan du läsa i någon basic anatomibok bara.

Ärligt talat så bryr jag mej inte, bänkpress med smalt grepp tar fortfarande bra på "inisdan" fastän "insidan" inte går att isolera och inte ens existerar. Vad smal bänk igentligen gör är att det ger en 100% kontraktion av bröstet vilket du INTE får när du kör vanlig bänk.

/Shadow Warrior

Björn S
2004-02-05, 10:59
du har en ganska kul kropp.....
Kör jag med smalt grepp tar det mer på tricep..
men men, kroppen är som röven.. .klöven.:booty:
:notme:

Shadow Warrior
2004-02-05, 11:42
Originally posted by Feeble
du har en ganska kul kropp.....
Kör jag med smalt grepp tar det mer på tricep..
men men, kroppen är som röven.. .klöven.:booty:
:notme:

Det är bara för att du inte har axlarna och trapsen fastpikade i bänken kombinerat med en bra svank. Eller så kan det bero på att du läst BK och Flex och därmed "vet" att Smal Bänk är en triceps övning.

För övrigt så rekomenderar Arnold smal bänk med exakt det utförandet jag skrev (för bröstmusklerna).

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-05, 11:49
Originally posted by Shadow Warrior


Det är bara för att du inte har axlarna och trapsen fastpikade i bänken kombinerat med en bra svank. Eller så kan det bero på att du läst BK och Flex och därmed "vet" att Smal Bänk är en triceps övning.

För övrigt så rekomenderar Arnold smal bänk med exakt det utförandet jag skrev (för bröstmusklerna).

/Shadow Warrior


Smal bänk är ju en tricepsövning som även tar på bröstmusklerna (Svårt att koppla bort dem.) men ska man primärt träna bröst är det ju bättre att köra vanlig bänk med ett bredare grepp.

Fullt djup, dra tillbaka axlarna, skulderbladen i bänken, ingen styrkelyftarsvank osv.

Shadow Warrior
2004-02-05, 12:07
Originally posted by z_bumbi



Smal bänk är ju en tricepsövning som även tar på bröstmusklerna (Svårt att koppla bort dem.) men ska man primärt träna bröst är det ju bättre att köra vanlig bänk med ett bredare grepp.

Fullt djup, dra tillbaka axlarna, skulderbladen i bänken, ingen styrkelyftarsvank osv.

Den primära bröst övningen bör givetivs vara någon form utav bänkpress med skivstång eller hantlar men som andrahandsövning är Dips eller Smal Bänk det bästa valet enligt min mening.

För övrigt så är smal bänk en basövning som tar på bröst, framsida axel och triceps, därmed är det varken en specifik bröst eller triceps övning, men jag tycker det är mer villseledande att säga att det är en triceps övning eftersom det trotts allt är en press övning ingen "utsträcknings övning".

/Shadow Warrior

RobbeliRobban
2004-02-05, 12:38
smalbänk skall inte köras med några utåtpekande armbågar för maximal kontraktions disco, smalbänk är en tung basövning och skall köras på det sättet man kan hantera mest vikt med, i så lång bana som möjligt, tar bra både på delts, pecs o framför allt triceps.

Karl_alfred
2004-02-05, 13:30
Originally posted by Shadow Warrior


vänd rörelsen 3-5cm ifrån bröstet,

/Shadow Warrior

vad sjuton ska man göra det för?

Karl_alfred
2004-02-05, 13:31
Originally posted by Shadow Warrior


För övrigt så rekomenderar Arnold smal bänk med exakt det utförandet jag skrev (för bröstmusklerna).

/Shadow Warrior
i övrigt körde inte Arnold på det viset!

shirunai
2004-02-05, 14:03
Originally posted by Karl_alfred

i övrigt körde inte Arnold på det viset!
kalle du är en bra kille men tyvärr kanske inte arnold eller proffsen tränar rätt, shadowwarrior har enligt mig fel på vissa punkter, men jag respekterar hans filosofi och det han anser även fast i know he is wrong.

Karl_alfred
2004-02-05, 14:18
Originally posted by shirunai

kalle du är en bra kille men tyvärr kanske inte arnold eller proffsen tränar rätt, shadowwarrior har enligt mig fel på vissa punkter, men jag respekterar hans filosofi och det han anser även fast i know he is wrong.

nej men han sa att tipset kom från arnold. tycker det vore konstigt att rekomendera något som man inte kör. å arnolds bröst träning fungerade defenitivt bra.

jo självklart ska man respektera hans teori oxå. men eftersom jag tycker att det var fel, kommenterades detta. Sen kan vi ju diskutera mer sen.

Björn S
2004-02-05, 14:46
Jag kan hoppa in och säga att min enda punkt är att man inte kan träna insindan/utsidan. punkt slut.

Allan
2004-02-05, 15:03
Man kan inte träna upp insidan av bröstet; kolla i länken ovan hur muskulaturen är uppbyggd. Däremot kan man träna upp en stor bra bröstmuskel som kommer att välva sig inåt.

allan

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:25
Originally posted by RobbeliRobban
smalbänk skall inte köras med några utåtpekande armbågar för maximal kontraktions disco, smalbänk är en tung basövning och skall köras på det sättet man kan hantera mest vikt med, i så lång bana som möjligt, tar bra både på delts, pecs o framför allt triceps.

Säger du emot Arnold och Columbu!!!?

Att köra med armbågarna utåt, gör just att du kan kan hantera maximal med vikt eftersom du annars bara lyftet fram stången med axlarna och endast "pressar" i toppläget, en press ska alltid pressar i en någolunda rak linje.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:28
Originally posted by Karl_alfred


vad sjuton ska man göra det för?

DÄRFÖR att om du inte gör det så händer ett utav följande alternativ: Armbågsleden/handlederna överstretchas eftersom underarmen och överarmen nästan blir parralelle med varran, Eller så glider du ner med armbågarna mot dina sidor för att motverka det och ju längre mot dina sidor armbägarna är ju mer använder du framsida axel till att "lyfta fram vikten" till press possition, press utförs längs en linje!

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:30
Originally posted by Karl_alfred

i övrigt körde inte Arnold på det viset!

Nähä gjorde han inte? Han förespråkar i alla fall att man gör så i Enclypedia of Modern Bodybuilding, sen om man verkligen körde så när han tävlade har ju mindre rellevans.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:32
Originally posted by Karl_alfred


nej men han sa att tipset kom från arnold. tycker det vore konstigt att rekomendera något som man inte kör. å arnolds bröst träning fungerade defenitivt bra.

jo självklart ska man respektera hans teori oxå. men eftersom jag tycker att det var fel, kommenterades detta. Sen kan vi ju diskutera mer sen.

Arnold hade överlägsna gener för pecsen, det handlar sällan om att en person tränar på ett visst sätt.

/Shadow Warrior

Arne Persson
2004-02-05, 19:34
Originally posted by Dolce
Har någon tips på hur man maximalt kan bygga på insida bröst, förstår ju att man inte kan träna enbart insida men det finns säkerligen övningar som aktiverar insidan bättre.

Du kan ju försöka köra upp volymen på dina bröstmuskler så får du din eftertraktade insida också. Enkelt va? Lämpliga övningar är Bänk Press, Bänkpress, Bänkpress, Bänkpress, samt lutande Bänkpress följt av Hantelpress och lutande Hantelpress ev. lite Flyes och lite avslutningspump med någon lämplig discoövning.

Karl_alfred
2004-02-05, 19:41
Originally posted by Shadow Warrior


DÄRFÖR att om du inte gör det så händer ett utav följande alternativ: Armbågsleden/handlederna överstretchas eftersom underarmen och överarmen nästan blir parralelle med varran, Eller så glider du ner med armbågarna mot dina sidor för att motverka det och ju längre mot dina sidor armbägarna är ju mer använder du framsida axel till att "lyfta fram vikten" till press possition, press utförs längs en linje!

/Shadow Warrior

håller du 5 cm mellan händerna eller något eller? För håller man axelbrett eller bredare händer absolut inte detta, med underarmen och överarmen. När man håller så smalt tränar man främst triceps. Förstår inte heller det där med överstretch? Sen ser jag inga problem med armbågsleden för detta. Däremot får man förbaskat ont i handleden vid så smal hållning. Men det blir ju inte mer för att man går en full och korrekt väg. Håller inte heller riktigt med att ju mer armbågarna är längssidan ju mer använder du armbågarna. håll upp armbågsleden så att den är i höjd med axeln och utför en bänkpress rörelse så får du se att axeln är jäkligt aktiv här.

Karl_alfred
2004-02-05, 19:47
Originally posted by Shadow Warrior


Nähä gjorde han inte? Han förespråkar i alla fall att man gör så i Enclypedia of Modern Bodybuilding, sen om man verkligen körde så när han tävlade har ju mindre rellevans.

/Shadow Warrior
jag har den boken och där står:

The hans are positioned on the bar slightly wider than shoulder width. This distributes the stress so that the pectoralis do a major part of the work, with minimal front deltoid and triceps involvment.

och även lower the bar slowly and under control until it touches just below the pectoral muscles.

Karl_alfred
2004-02-05, 19:49
Originally posted by Shadow Warrior


Arnold hade överlägsna gener för pecsen, det handlar sällan om att en person tränar på ett visst sätt.

/Shadow Warrior

Som owe rytter en gång sa: generna slutar inte vid midjan. Kan inte annat än att hålla med.

Så hans träning lär ha haft en hel del av utvecklingen att göra.

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:49
Originally posted by Karl_alfred


håller du 5 cm mellan händerna eller något eller? För håller man axelbrett eller bredare händer absolut inte detta, med underarmen och överarmen. När man håller så smalt tränar man främst triceps. Förstår inte heller det där med överstretch? Sen ser jag inga problem med armbågsleden för detta. Däremot får man förbaskat ont i handleden vid så smal hållning. Men det blir ju inte mer för att man går en full och korrekt väg. Håller inte heller riktigt med att ju mer armbågarna är längssidan ju mer använder du armbågarna. håll upp armbågsleden så att den är i höjd med axeln och utför en bänkpress rörelse så får du se att axeln är jäkligt aktiv här.

Jag har 20 fria cm mellan händerna. Gör som följande NU lyft upp armbågarna till axelhöjd sträck ut armarn, dra armarna rakt mot dej utan att ändra armbågarnas eller händernas possition/linje, fortsätt tills händerna (nästan) tar i axlarna, tänk dej nu att du har 80kg på stången, blir armbågen och handlederna överstretchade/överbelastade eller blir dom inte det?

Jag tror svaret talar för sej.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:52
Originally posted by Karl_alfred

jag har den boken och där står:

The hans are positioned on the bar slightly wider than shoulder width. This distributes the stress so that the pectoralis do a major part of the work, with minimal front deltoid and triceps involvment.

och även lower the bar slowly and under control until it touches just below the pectoral muscles.

Måste jag citera hela a4 sidan i boken eller vadå!! Du ser ju själv att han förespråkar samma utförande som jag!

Tänk på också att man ska svanska ryggen och dra tillbaka axlarna så "till nedre delen utav bröstet" blir en nästan spikrak rörelse, smalbänkpress är ingen cirkelrörelse så pressa!

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-05, 19:52
Originally posted by Shadow Warrior


Jag har 20 fria cm mellan händerna. /Shadow Warrior

Något smalare än axelbrett? 20 cm.

Varför köra en sånt smalt grepp om du av någon anledning vill träna bröstmusklerna?

Karl_alfred
2004-02-05, 19:53
Originally posted by Shadow Warrior


Jag har 20 fria cm mellan händerna. Gör som följande NU lyft upp armbågarna till axelhöjd sträck ut armarn, dra armarna rakt mot dej utan att ändra armbågarnas eller händernas possition/linje, fortsätt tills händerna (nästan) tar i axlarna, tänk dej nu att du har 80kg på stången, blir armbågen och handlederna överstretchade/överbelastade eller blir dom inte det?

Jag tror svaret talar för sej.

/Shadow Warrior

man hamnar inte i denna vinkeln eftersom att armbågarna oxå sänks under rörelsen.

Arne Persson
2004-02-05, 19:53
Arnold körde upp sina fantastiska pec's med tunga basövningar. Jag tror inte att han tänkte nämnvärt på insidan när det begavs sig. Det är bara att blåsa på!

Karl_alfred
2004-02-05, 19:54
Originally posted by Shadow Warrior


Måste jag citera hela a4 sidan i boken eller vadå!! Du ser ju själv att han förespråkar samma utförande som jag!

Tänk på också att man ska svanska ryggen och dra tillbaka axlarna så "till nedre delen utav bröstet" blir en nästan spikrak rörelse, smalbänkpress är ingen cirkelrörelse så pressa!

/Shadow Warrior

på exakt vilken sida står detta du babblar om?

Shadow Warrior
2004-02-05, 19:57
Originally posted by Karl_alfred


Som owe rytter en gång sa: generna slutar inte vid midjan. Kan inte annat än att hålla med.

Så hans träning lär ha haft en hel del av utvecklingen att göra.

Jag tycker du ska ta och läsa "Tom Prince talks about genetics" på Zone Capones "News and gossip" sida

http://www.zonecapone.com/

Kort sagt så proffesionella bodybuilders är INTE vanliga människor och samma med Arnold, när han tävlade så tränade han bara hårt ett par månder innan bla.

/Shadow Warrior

Allan
2004-02-05, 19:57
Naturligtvis lever proffsen precis som de lär. De kör strikt, stretchar, varierar sin träning och äter braaaa mat...Nån som verkligen tror på det?
Enligt uppgift har inte hr Schwarzenegger skrivit en enda av sina böcker - en av dem skrev Bill Dobbins (det vet jag!). På ett annat forum hade en kille hittat tolv eller tretton olika program som alla skulle ha varit Arnolds pre-contest routine...Och det kan nog gälla för de flesta som lever i proffsvärlden, då och nu.
För att inte tala om alla andra som försöker dra in en skärv på att sälja underverksprogram till intet ont anande. Min definitiva uppfattning är att de flesta på elitnivå kör på ungefär samma sätt - sedan är det andra saker som avgör vem som kommer att bli bäst.
För att återgå till ursprungsfrågan - man kan inte bygga upp bröstmuskulaturen i mitten specifikt. Man kan skapa sig ett rejält bröst som kommer att fylla ut mot mitten. Och det fordrar som precis allt annat att man ökar överallt annars också.

allan

Shadow Warrior
2004-02-05, 20:00
Originally posted by Karl_alfred


på exakt vilken sida står detta du babblar om?

Sid 313,314, 459 är en bra bild med, även om Mike Francois kör lite väl lätt.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-05, 20:02
Originally posted by Shadow Warrior


Jag tycker du ska ta och läsa "Tom Prince talks about genetics" på Zone Capones "News and gossip" sida

http://www.zonecapone.com/

Kort sagt så proffesionella bodybuilders är INTE vanliga människor och samma med Arnold, när han tävlade så tränade han bara hårt ett par månder innan bla.

/Shadow Warrior

jo men hans pecs var något extra och jag tror även vart endaste liten kropps del varit det på killen om han tränat dem lika bra. T ex. var hans lår inte speciellt bra om man jämför med överkroppen de hade de nog varit om han kört ben mer korrekt.

Karl_alfred
2004-02-05, 20:06
Originally posted by Shadow Warrior


Sid 313,314, 459 är en bra bild med, även om Mike Francois kör lite väl lätt.

/Shadow Warrior

på sidan 459 kör han smalbänk inte vanlig bänk. står inget om att man ska gå ner med en kort rörelse i min bok i alla fall varken på sid 313 eller 314.

Allan
2004-02-05, 20:06
Originally posted by Shadow Warrior


Kort sagt så proffesionella bodybuilders är INTE vanliga människor och samma med Arnold, när han tävlade så tränade han bara hårt ett par månder innan bla.

/Shadow Warrior

En liten retorisk fråga då - varför hämtar man sin kunskap därifrån då?

allan

Shadow Warrior
2004-02-05, 20:09
Originally posted by Karl_alfred


på sidan 459 kör han smalbänk inte vanlig bänk. står inget om att man ska gå ner med en kort rörelse i min bok i alla fall varken på sid 313 eller 314.

nänä... det skiter väl jag i ;) Huvudsaken jag får rätt i att man SKA hålla armbågarna utåt, Mike stannar för övrigt rörelsen ett par cm ifrån, har sett fler som gör det med.

/Shadow Warrior

Karl_alfred
2004-02-05, 20:11
Originally posted by Shadow Warrior


nänä... det skiter väl jag i ;) Huvudsaken jag får rätt i att man SKA hålla armbågarna utåt, Mike stannar för övrigt rörelsen ett par cm ifrån, har sett fler som gör det med.

/Shadow Warrior

har jag någonsin sagt att man inte ska göra det. tycker dock att man absolut inte ska hålla upp dem för mycket.

Det är bara viktkåteri inget annat. Precis de som fjantar runt med 90graders böjar eller ännu kortare.

Shadow Warrior
2004-02-05, 20:12
Originally posted by Allan


En liten retorisk fråga då - varför hämtar man sin kunskap därifrån då?

allan

hehe... bra fråg... men ibland har dom ju rätt! Man väljer ju som sagt sin egen sanning.

/Shadow Warrior

RobbeliRobban
2004-02-05, 20:59
Originally posted by Shadow Warrior


Säger du emot Arnold och Columbu!!!?

Att köra med armbågarna utåt, gör just att du kan kan hantera maximal med vikt eftersom du annars bara lyftet fram stången med axlarna och endast "pressar" i toppläget, en press ska alltid pressar i en någolunda rak linje.

/Shadow Warrior

Jag säger gärna emot emot Arnold och Columbo (Nu blir Arne arg på mig igen), själv kör jag smalbänk väldigt likt hur jag kör vanlig bänk, skillnaden är just greppvidden, på mitt sätt gör jag 1:or på 140 i smalbänk, skulle jag köra armbågarna rakt ut åt sidorna skulle jag nog ligga långt under det.

Min defenition på smalbänk: Lägg dig i bänkpressen, håll händerna aningen smalare än axelbredd, sänk ner stången till nån millimeter under bröstvårtorna, pressa upp.

Arne Persson
2004-02-05, 21:06
Originally posted by RobbeliRobban


Jag säger gärna emot emot Arnold och Columbo (Nu blir Arne arg på mig igen), själv kör jag smalbänk väldigt likt hur jag kör vanlig bänk, skillnaden är just greppvidden, på mitt sätt gör jag 1:or på 140 i smalbänk, skulle jag köra armbågarna rakt ut åt sidorna skulle jag nog ligga långt under det.

Min defenition på smalbänk: Lägg dig i bänkpressen, håll händerna aningen smalare än axelbredd, sänk ner stången till nån millimeter under bröstvårtorna, pressa upp.
Jag antar att du dessutom sopar ut Arnolds och Francos pecs?

RobbeliRobban
2004-02-05, 21:09
Originally posted by Arne Persson

Jag antar att du dessutom sopar ut Arnolds och Francos pecs?

Hmmmm....nä, det gör jag väl inte, men jag tycker att mitt sätt att köra smalbänk känns bättre än deras, och jag kan ju lyfta mer på mitt sätt.

Shadow Warrior
2004-02-05, 21:26
Originally posted by RobbeliRobban


Hmmmm....nä, det gör jag väl inte, men jag tycker att mitt sätt att köra smalbänk känns bättre än deras, och jag kan ju lyfta mer på mitt sätt.

Det är ju bara för att du kört så i flera år inte sant? Bröst, triceps och framsida axel samarbetar mycket bättre om du håller armbågarna utåt eftersom press rörelsen blir mer direkt och man slipper "lyfta fram rörelsen till repss possition" men visst använder man slarvig form kanske man kan lyfta mer på ditt set powerlifters pressar ju trotts allt i en båge, men det är ju inte för maximal massa.

Inte sant Arne!?

/Shadow Warrior

z_bumbi
2004-02-05, 21:29
Originally posted by Shadow Warrior

powerlifters pressar ju trotts allt i en båge, men det är ju inte för maximal massa.


I en båge? Varför skulle de vilja utöka lyftvägen?

Shadow Warrior
2004-02-05, 21:35
Originally posted by z_bumbi


I en båge? Varför skulle de vilja utöka lyftvägen?

Dom pressar vikten ifrån nedre delen utav bröstet
till ett läge där stången är ovanför halsen, om inte det är en båge så vet jag inte vad det är!

/Shadow Warrior

RobbeliRobban
2004-02-05, 21:37
Originally posted by Shadow Warrior


Det är ju bara för att du kört så i flera år inte sant? Bröst, triceps och framsida axel samarbetar mycket bättre om du håller armbågarna utåt eftersom press rörelsen blir mer direkt och man slipper "lyfta fram rörelsen till repss possition" men visst använder man slarvig form kanske man kan lyfta mer på ditt set powerlifters pressar ju trotts allt i en båge, men det är ju inte för maximal massa.

Inte sant Arne!?

/Shadow Warrior

Tyngre vikter bygger mer styrka (Förhållandet mellan massa/styrka bryr jag mig inte om, tränar inte för att bli massiv, utan för att bli så stark som möjligt), alltså om mitt antagande stämmer, så är en övning effektivast på det sätt som man lyfter mest vikt i (Med lite modifikation för skaderisk och längd på rörelsen), självklart går ju armbågarna ut litegrann, det är inte meningen att man skall fixera armbågarna vid sidan, utan lyfta på det sättet där man kan lyfta tyngst vikt.

Jag använder inte slarvig form, jag studsar tex inte stången, bryggar ytterst lite, och har fötterna i backen.

Shadow Warrior
2004-02-05, 21:45
Originally posted by RobbeliRobban


Tyngre vikter bygger mer styrka (Förhållandet mellan massa/styrka bryr jag mig inte om, tränar inte för att bli massiv, utan för att bli så stark som möjligt), alltså om mitt antagande stämmer, så är en övning effektivast på det sätt som man lyfter mest vikt i (Med lite modifikation för skaderisk och längd på rörelsen), självklart går ju armbågarna ut litegrann, det är inte meningen att man skall fixera armbågarna vid sidan, utan lyfta på det sättet där man kan lyfta tyngst vikt.

Jag använder inte slarvig form, jag studsar tex inte stången, bryggar ytterst lite, och har fötterna i backen.

Nä det där stämmer inte, styrka ska man bygga i den optimala lyftvägen, i alal fall enligt min mening, finns ju ingen anledningatt vara "stark" i en onaturligt och icke optimal lyftväg.

För övrigt så är Oh-press överlägset när det gäller att bygga funktionell styrka. Kan du oh-press bw fler reps Robban?

/Shadow Warrior

RobbeliRobban
2004-02-05, 21:51
Originally posted by Shadow Warrior


Nä det där stämmer inte, styrka ska man bygga i den optimala lyftvägen, i alal fall enligt min mening, finns ju ingen anledningatt vara "stark" i en onaturligt och icke optimal lyftväg.

För övrigt så är Oh-press överlägset när det gäller att bygga funktionell styrka. Kan du oh-press bw fler reps Robban?

/Shadow Warrior

Smalbänk på mitt sätt är inte onaturligt, tvärtom både naturligt och roligt.

Oh-pressar är min absoluta favorit, fast jag väger inte så mucket så min bw är inte så svår att lyfta (iofs blir det väl bara en 3reps, kanske tom5 om jag får fuska lite med benen)

Yankeee
2004-02-05, 21:52
Originally posted by Shadow Warrior


Nä det där stämmer inte, styrka ska man bygga i den optimala lyftvägen, i alal fall enligt min mening, finns ju ingen anledningatt vara "stark" i en onaturligt och icke optimal lyftväg.

För övrigt så är Oh-press överlägset när det gäller att bygga funktionell styrka. Kan du oh-press bw fler reps Robban?

/Shadow Warrior

Får man vara så fräck att fråga om du har en träningsjournal motsv. Du kan tydligen mer än alla andra här sammanlagt trots att många har div högskoleutbildningar. Du är en 21 årig grabb som har tränat hur länge? Utbildad till?

RobbeliRobban
2004-02-05, 21:56
Shadow warrior: Såhär skall man köra smalbänk (Fast med smalt grepp)

Pez
2004-02-05, 22:16
Originally posted by Shadow Warrior


Nähä gjorde han inte? Han förespråkar i alla fall att man gör så i Enclypedia of Modern Bodybuilding, sen om man verkligen körde så när han tävlade har ju mindre rellevans.

/Shadow Warrior

Nej alltså - det är av största relevans för din argumentation ang. övningens effekt huruvida "han" gjorde det eller inte under sin tid som tävlande bodybuilder. Gjorde han det inte så faller ju hela ditt argument att man bör göra det för att få bröstmuskler som "honom".

Och om du nu anser att Arnolds pecs beror på gener och prepp - varför drar du upp honom som exempel? Enligt ditt sätt att tänka så bör man skita i allt som Arnolds sagt eller tyckt om träning - alla hans resultat kommer ju ifrån just generna och prepps, inte kunskap. Eller?

Tänk till nu innan du svarar tack... :rolleyes:

/pez

Herkulez
2004-02-05, 22:19
Originally posted by RobbeliRobban
Shadow warrior: Såhär skall man köra smalbänk (Fast med smalt grepp)

så kör då jag smalbänk, och då kör då JAG det för triccarna

Fugitive
2004-02-06, 00:57
Vänta lite här nu.. :)

I b&k (:D) för ett tag sen stod det om günthers träning å hur chad nicholls(?) metoder givit honom mkt tjockare å större/bättre pecs..
Där står det beskrivet och så e det bild på att man/günther ska/kör smalARE än de flesta gör...

Sen kan ju ni fortsätta å tjaffsa vilket som e bäst!

för ja har nämligen iiingeen aaaaning :D

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:17
Originally posted by RobbeliRobban


Smalbänk på mitt sätt är inte onaturligt, tvärtom både naturligt och roligt.

Oh-pressar är min absoluta favorit, fast jag väger inte så mucket så min bw är inte så svår att lyfta (iofs blir det väl bara en 3reps, kanske tom5 om jag får fuska lite med benen)

Okej men det är rätt bra ändå! Själv sattsar jag på att fixa 3x5 över huvudet med min egen kroppsvikt till slutet utav året.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:19
Originally posted by RobbeliRobban
Shadow warrior: Såhär skall man köra smalbänk (Fast med smalt grepp)

Det är inget större fel på det där utförandet men som jag sagt tigigare, om man vill träna triceps och bröst ska man ha en rak press rörelse all rörelse så sker i båge involverar framsida axel onödigt mycket.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:24
Originally posted by Pez


Nej alltså - det är av största relevans för din argumentation ang. övningens effekt huruvida "han" gjorde det eller inte under sin tid som tävlande bodybuilder. Gjorde han det inte så faller ju hela ditt argument att man bör göra det för att få bröstmuskler som "honom".

Och om du nu anser att Arnolds pecs beror på gener och prepp - varför drar du upp honom som exempel? Enligt ditt sätt att tänka så bör man skita i allt som Arnolds sagt eller tyckt om träning - alla hans resultat kommer ju ifrån just generna och prepps, inte kunskap. Eller?

Tänk till nu innan du svarar tack... :rolleyes:

/pez

Arnold har ju hafft kontakt med 1000tals bodybuilders under åren och han förespråkar fortfarande att man ska ha armbågarna utåt sidorna när mna kör smal bänk.

Fast igentligen har detta ingen betydelse enligt mej, för vem som helst fattar ju att axlarna lyfter framstången om man sänker den med armbågarna mot sidorn.

Logiskt, som spock skulle ha sagt.

Men eftersom ni skiter i vad jag "personligen" tycker så hänvisar jag till Arnolds rekomendationer.

/Shadow Warrior

Shadow Warrior
2004-02-06, 10:26
Originally posted by Fugitive
Vänta lite här nu.. :)

I b&k (:D) för ett tag sen stod det om günthers träning å hur chad nicholls(?) metoder givit honom mkt tjockare å större/bättre pecs..
Där står det beskrivet och så e det bild på att man/günther ska/kör smalARE än de flesta gör...

Sen kan ju ni fortsätta å tjaffsa vilket som e bäst!

för ja har nämligen iiingeen aaaaning :D

Men vi tjaffsar ju inte om vad som är bäst utan hurvuda man ska ha armbågarna utåt (för att träna triceps och bröst) eller tätt mot sidorna (för att träna framsida axel) när man kör smal bänk.

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-06, 12:02
Originally posted by Shadow Warrior


Arnold har ju hafft kontakt med 1000tals bodybuilders under åren och han förespråkar fortfarande att man ska ha armbågarna utåt sidorna när mna kör smal bänk.

Fast igentligen har detta ingen betydelse enligt mej, för vem som helst fattar ju att axlarna lyfter framstången om man sänker den med armbågarna mot sidorn.

Logiskt, som spock skulle ha sagt.

Men eftersom ni skiter i vad jag "personligen" tycker så hänvisar jag till Arnolds rekomendationer.

/Shadow Warrior

Jag tycker inte du är i den positionen att du kan säga vad som tar bäst för andra individer, JAG kör då med armarna efter kroppen när jag kör triceps och det tar då fan inte mer på axlarna för MIG

Tex i tisdags så körde jag först ett tungt axelpass och sen triceps där jag börja med smalpressar. Man tycker ju att mina axlar borde vara så förutröttade att axlarna enbart tar stryk om man går efter dina rekomendationer. men nej, det kändes så fan mycket mer i triccarna än axlarna fast jag körde högreppare på 100-120 kg

Hur lång träningsbakgrund har du egentligen, för det är typiskt för nyböjare att sitta och citera arnold hela tiden och tro att hans (eller vem nu har skrivit hans böcker) ord är lag

En fråga till, är det enbart från Arnold du hämtat din information ifrån, för det verkar som det...................................Det som fungerade för arnold fungerar ju inte för ALLA!!!!!!


MOVH/ Johan

Shadow Warrior
2004-02-06, 12:14
Originally posted by Herkulez


Jag tycker inte du är i den positionen att du kan säga vad som tar bäst för andra individer, JAG kör då med armarna efter kroppen när jag kör triceps och det tar då fan inte mer på axlarna för MIG

Tex i tisdags så körde jag först ett tungt axelpass och sen triceps där jag börja med smalpressar. Man tycker ju att mina axlar borde vara så förutröttade att axlarna enbart tar stryk om man går efter dina rekomendationer. men nej, det kändes så fan mycket mer i triccarna än axlarna fast jag körde högreppare på 100-120 kg

Hur lång träningsbakgrund har du egentligen, för det är typiskt för nyböjare att sitta och citera arnold hela tiden och tro att hans (eller vem nu har skrivit hans böcker) ord är lag

En fråga till, är det enbart från Arnold du hämtat din information ifrån, för det verkar som det...................................Det som fungerade för arnold fungerar ju inte för ALLA!!!!!!


MOVH/ Johan

Nä men ta o lägg ner va!? Jag har tränat i 7år och jag tränar efter old-school, därmed är jag ingen pumpande bodybuilder wannabe, och vad jag numera hämtar min information ifrån är "alternativa" källor, inte BK, inte Arnold.

/Shadow Warrior

Herkulez
2004-02-06, 12:19
Originally posted by Shadow Warrior


Nä men ta o lägg ner va!? Jag har tränat i 7år och jag tränar efter old-school, därmed är jag ingen pumpande bodybuilder wannabe, och vad jag numera hämtar min information ifrån är "alternativa" källor, inte BK, inte Arnold.

/Shadow Warrior

oki..sorry då, men det verkade ju så med alla dina arnold citat