handdator

Visa fullständig version : Viktproblem


Naggan
2012-09-16, 11:49
Hej.
Går på diet, går riktigt bra. Har gått på diet i 4 veckor nu och märker skillnad på axlar, rygg, lår och magen.
Jag känner mig smalare och revbenen syns mer och mer.

Men jag har problem med vikten, när jag startade dieten så vägde jag 73kg och nu väger jag 71kg. Kan inte förstå det riktigt då jag märker stor skillnad och många av mina kompisar har märkt skillnad i tex ansiktet (inget jag sett eller tänkt på) och folket i hockeylaget säger att jag ser mer fit ut och att dom märker stor skillnad.
Jag vägde 69.2 igår och jag tog en ätardag då jag tänkte pressa ur bröstet idag och försöka börja träna på 80kg i bänken.
Men jag har en fråga, hur kan jag gå upp 1.8kg för jag tog en ätar dag?
Jag käkade pasta och färs, bytte alltså ut grönsakerna mot pastan, men det ska väl inte göra 1.8kg??

Sen borde jag väl ha droppat mycket mer än 2-3 kg på dom här veckorna? Har deffat förr och då droppade jag från 73 till 66.6kg på 1 ½ månad. Men nu går det hur segt som helst även om jag har hållt kosten likadant och tagit powerwalk dagligen samt tränat hockey.

Vad borde jag ändra på så jag går ner i vikt eller bör jag lägga till något?
Det här äter jag på en dag:

10.00~ Havregrynsgröt, 1,5dl lättmjölk, 1 apelsin, 1 kopp grönt te
10.30~ Proteinshake
13.30~ Tonfiskburk + vatten
15.30~ 2 mackor med skinka på + ett glas mjölk (innan gym)
18.00~ 1 macka med skinka och proteinshake (direkt efter gymmet)
19.00~ Wokgrönsaker, färs, keso, vatten
21.00~ Kvarg och proteinshake

Varje dag tar jag en powerwalk runt 11 varje morgon, styrketränar vid 16.00 varje dag.
Har jag hockey samma dag tar jag 1 eller 2 mackor innan träningen också för att få lite kolisar och orka med träningen.

Vet att man inte ska äta bröd när man deffar, men det är den enda källan jag får mina kolhydrater ifrån. Och det ska inte förstöra alla kilon.

Tacksam för svar!

Pretorian
2012-09-16, 11:52
Har du tappat mycket i vikt och sen äter rejält under en dag så suger kroppen åt sig mycket vätska vilken förklarar viktuppgången. Du behöver inte vara orolig, det är inte fett.

Reaper123
2012-09-16, 12:11
Har du tappat mycket i vikt och sen äter rejält under en dag så suger kroppen åt sig mycket vätska vilken förklarar viktuppgången. Du behöver inte vara orolig, det är inte fett.+1 på detta!

Du måste ha en så galet optimerad näringstajmning och vätskeintag för att kunna få en i det närmaste linjär viktkurva, tror inte ens dom som äter 10ggr om dagen har det?

Så här ser min höstdeff-start ut på vågen, ligger på ett stadigt kcalunderskott varje dag (-7000 kcal/vecka i snitt ungefär)

http://db.tt/K3nwpcDD

Så no worries, ha tålamod!

Ps. Vad då inte äta bröd (http://db.tt/RDxOglNj) på deff? Kolhydrater är inte farligt (om man äter kontrollerat), det är kcal in vs ut som gäller! Ds.

Naggan
2012-09-16, 18:15
Har du tappat mycket i vikt och sen äter rejält under en dag så suger kroppen åt sig mycket vätska vilken förklarar viktuppgången. Du behöver inte vara orolig, det är inte fett.

Okej, tack! Stirrar mig nog blind på vågen :em:

Naggan
2012-09-16, 18:17
Ps. Vad då inte äta bröd (http://db.tt/RDxOglNj) på deff? Kolhydrater är inte farligt (om man äter kontrollerat), det är kcal in vs ut som gäller! Ds.

Formulerade mig fel såg jag nu, men jag är ingen som missbrukar mackor och kolhydrater om folk tror det. :)

Tack för övriga tips, lycka till med din höst deff!

FredO
2012-09-16, 18:40
Men jag har problem med vikten, när jag startade dieten så vägde jag 73kg och nu väger jag 71kg. Kan inte förstå det riktigt då jag märker stor skillnad och många av mina kompisar har märkt skillnad i tex ansiktet (inget jag sett eller tänkt på) och folket i hockeylaget säger att jag ser mer fit ut och att dom märker stor skillnad.

Ett tips är att skaffa dig fler utvärderingsmetoder än bara vågen. Börja följ hur midjemåttet utvecklar sig till exempel. Mät vid navelhöjd så har du ett fint riktmärke att gå efter. Fortsätter du att gå ner i cm så kan du strunta i vad vågen visar - bara bra om vikten hålls uppe så gott det går.

Naggan
2012-09-16, 18:52
Ett tips är att skaffa dig fler utvärderingsmetoder än bara vågen. Börja följ hur midjemåttet utvecklar sig till exempel. Mät vid navelhöjd så har du ett fint riktmärke att gå efter. Fortsätter du att gå ner i cm så kan du strunta i vad vågen visar - bara bra om vikten hålls uppe så gott det går.

Jag gör det, har minskat. Men förstår inte hur jag kan väga lika mycket. Men är nog vätska som någon skrev :)

Destiny81
2012-09-17, 06:07
Jag gör det, har minskat. Men förstår inte hur jag kan väga lika mycket. Men är nog vätska som någon skrev :)

Låter definitivt som vätska! (Såklart) :)
Kroppen är världsmästare på att binda vätska, innan "vissa dagar" i månaden bestämmer sig min för att lägga på sig ganska precis 2,4-2,8 kilo, på 3 dagar! , och någon dag senare är alltihop puts väck igen.
Såklart olika på killar o tjejer (såååååklart), men jag tycker det blir "värre" om jag äter kolhydrater i större mängder, kanske gör att kroppen binder vätska lättare?
Har även märkt det om jag äter mkt kolhydrater annars, fingrar o handleder sväller upp mm.
Vet ej varför, men det kanske nån här gör?