handdator

Visa fullständig version : Hjälp med marklyften


Cobolt
2012-09-16, 08:46
Morgon! postade även filmen i tråden om träningsfilmer, men den kom bort i mängden och fick inget svar, så tänkte jag gör en egen tråd och hoppas att det inte bryter mot forumetiketten.

Vill gärna ha synpunkter på mina marklyft av bättre vetande. Känner mig osäker på tekniken och vill slippa paja ryggen... ni får ursäkta att filmaren rör sig lite väl mycket, hoppas ni kan utröna något.

PJCWHuAuQJU&feature=plcp

rooz
2012-09-16, 09:16
Såhär småknarkad en söndagsmorron.

1. Dra stången nära kroppen hela tiden, ju närmare kroppen desto lättare blir lyftet.
2. Kan vara min syn, men räta ut armarna helt.
3. Ta av dig skorna, stabilare och kortare lyftväg.
4. Marklyft skall starta från golvet, inte 4cm ovanför golvet.
5. Testa att starta med höften lite lägre för att få mer hjälp med benen i starten.

Andersen25
2012-09-16, 22:12
Såhär småknarkad en söndagsmorron.

1. Dra stången nära kroppen hela tiden, ju närmare kroppen desto lättare blir lyftet.
2. Kan vara min syn, men räta ut armarna helt.
3. Ta av dig skorna, stabilare och kortare lyftväg.
4. Marklyft skall starta från golvet, inte 4cm ovanför golvet.
5. Testa att starta med höften lite lägre för att få mer hjälp med benen i starten.

Är också oerfaren, eller rättare sagt så har jag aldrig genomfört en marklyft eller hur man säger eftersom jag köpte gymkort förra veckan. Men så man ska börja om från början efter varje rep? Släppa den så den hamnar på golvet (utgångsläge)?

killenigrillen
2012-09-17, 06:58
Ja, om man ska köra marklyft så ska man lyfta stången från backen varje gång, annars skulle det heta "lyftastångenfrånstraxovanförbackenlyft". Ser man till engelskans ord "Deadlift" syftar det till en död start.
Till trådstartaren, du står o pillar på med ryggen böjd redan från start, testa att börja lyftet i stående och ta ett andetag och håll tryck, böj dig sedan ner till stången och inta "rätt" läge o lyft. Se sedan till att inte böja armen du har supinerad, du kan få en fin bicepsruptur om du gör det.

z_bumbi
2012-09-17, 08:04
Är också oerfaren, eller rättare sagt så har jag aldrig genomfört en marklyft eller hur man säger eftersom jag köpte gymkort förra veckan. Men så man ska börja om från början efter varje rep? Släppa den så den hamnar på golvet (utgångsläge)?

Nej du behöver inte släppa stången utan det går att sänka vikten, ta en kort paus och dra igen eller att köra touch and go dvs att bara låta stången nudda golvet. Att stången nuddar betyder inte att man studsar stången för att lättare få upp den utan att man sänker stången och vänder när den når golvet.

Cobolt
2012-09-17, 20:36
Tack för alla tips, ska absolut börja gå ända ner, antar att jag har gjort det rätt mycket lättare för mig själv... bra tips även att stå och "ladda" upprätt innan man ens går ner.

Annars då, i själv lyftet, ser ryggen ok ut? Det är det jag nojar mest över. Känns som att jag har hyfsat båltryck och rak rygg.

Lance Uppercut
2012-10-01, 00:45
Tycker att du hade riktigt fin form på ryggen

Vinter
2012-10-01, 01:07
Spänn ut bröstkorgen mer så kommer stången närmre kroppen. Räta ut kroppen mer och dra stången tills ryggen är helt lodrät. Du står väldigt framåtlutat under hela utförandet, men ryggen är ok.