handdator

Visa fullständig version : Robban Coleman, Proxy, Rickard Jansson mfl som tror på pump/tryck, jag har en fråga


Debattör
2012-09-16, 02:04
Hej, den här frågan riktas inte enbart de tre namnen jag nämnde,

utan alla som delar deras åsikter om att man kan uppnå myofybrill hypertrofi genom PUMP, TRYCK , TUT på relativt låg belastning.

Efter att ha läst om cyklisten en del så testade att jag att ta ett tungt motstånd och cyklade allt vad jag pallade i 3 minuter, och dra åt fasiken vilken ENORM pump och tryck och TUT jag fick (särskilt TUTen.. 3 minuter nonstopp.. heh) verkligen. Har alldrig fått sådan pump av knäböj/benpress.

Så, till er pump, tryck och tut-fantaster: innebär detta, att denna typ av cykling skulle mig bättre muskeltillväxt i låren än knäböj/benpress som jag gör dem nu (vila mellan varje rep för att lyfta tyngre, studsa i botten, osv)?


med vänliga hälsningar Debattören

Rahf
2012-09-16, 02:16
Det var inte mjölksyra du fick? Jag tror knappast att musklerna belastas på samma sätt under ett intensivt pass cykling; jämfört med regelrätta benövningar, där en tung vikt står för påfrestningen under mindre än en minut.

Debattör
2012-09-16, 02:30
Det var inte mjölksyra du fick? Jag tror knappast att musklerna belastas på samma sätt under ett intensivt pass cykling; jämfört med regelrätta benövningar, där en tung vikt står för påfrestningen under mindre än en minut. Jo, jag fick nog lite mjölksyra, men inte alls jättemycket, och jag vet verkligen skillnaden mellan pump/tryck och mjölksyra, och jag fick ORDENTLIKT tryck/pump efter.

Du kanske inte tillhör de som jag bad svara? Skriv gärna att ni inte tillhör Robban Coleman-kategorin när ni svarar.

Rahf
2012-09-16, 02:33
Jag ställde en motfråga och presenterade en teori. Tydligen var det någon form av internt regelbrott?

Skriv PM till folket du vill ha specifika svar ifrån. Bra mycket lättare, om du vill ha direkta svar från specifika individer. Då slipper du sitta som en skolpojke under lunchtid. Du vet, en sån som schasar bort alla utom hans häftiga polare?

Debattör
2012-09-16, 02:37
Jag ställde en motfråga och presenterade en teori. Tydligen var det någon form av internt regelbrott?

Skriv PM till folket du vill ha specifika svar ifrån. Bra mycket lättare, om du vill ha direkta svar från specifika individer. Då slipper du sitta som en skolpojke under lunchtid. Du vet, en sån som schasar bort alla utom hans häftiga polare? Men snälla rara, jag vill bara att ni påpekar att ni inte är en av Robban Coleman-gänget. Jag blev glad även för ditt svar!!;), men jag skulle vilja ha fått vetat om du var i det gänget eller ej...

Svara gärna nu på första raden i inlägg 3, är du gullig <3 :wub

rooz
2012-09-16, 06:58
Jo, jag fick nog lite mjölksyra, men inte alls jättemycket, och jag vet verkligen skillnaden mellan pump/tryck och mjölksyra, och jag fick ORDENTLIKT tryck/pump efter.

Du kanske inte tillhör de som jag bad svara? Skriv gärna att ni inte tillhör Robban Coleman-kategorin när ni svarar.

Du fick så bra pump att du inte ens kan stava:rolleyes:

RobbanColeman
2012-09-16, 07:17
Få till känslan du beskrev men under 8-30reps i benövningarna du nämner. Du kan med fördel minska lite på repsen då sensationen ökar. Avsluta gärna med t ex FST-7 där du går fullt ut på pump. Prova dessutom att börja passet med FST-7, det hjälper dig få till träffarna eventuellt.

LYCKA TILL!

Jag står på Robbans sida förresten. :cool:

Anders The Peak
2012-09-16, 08:10
Ordentlig pump kan man få på lite olika sätt. Men jag tror att muskelfascian/fascia kan vara tillväxtbegränsande därför tror jag att man ska försöka maximera pumpen/stetcha för att förstora muskelfascian som kan begränsa utrymmet för muskeltillväxt.
Står på Arnolds och Robbans sida på så sätt.

L-Sami
2012-09-16, 09:09
Metabolstress är en del av muskeluppbyggnaden, som du säkert fick av den högintensiva cyklingen. Sedan behövs mekaniskstress vilket man får när man lyfter tunga vikter.

Följer kombon vetenskap & erfarenhet.

Rikard Jansson
2012-09-16, 10:15
Ordentlig pump kan man få på lite olika sätt. Men jag tror att muskelfascian/fascia kan vara tillväxtbegränsande därför tror jag att man ska försöka maximera pumpen/stetcha för att förstora muskelfascian som kan begränsa utrymmet för muskeltillväxt.
Står på Arnolds och Robbans sida på så sätt.

This

tjing
2012-09-16, 10:41
Cyklister har som bekant ofta rätt köttiga lår.

mellez
2012-09-16, 11:18
Vad är skillnaden på mjölksyra och pump/tryck? Hur vet man när man känner vad?

Stoltz
2012-09-16, 11:21
Vad är skillnaden på mjölksyra och pump/tryck? Hur vet man när man känner vad?

Jag känner mig väldigt osäker på hur jag ska beskriva skillnaden men jag tycker att skillnaden är enorm.

Mjölksyra är nästan en kittlande känsla som skiftar mellan det och smärta. Pump är mer något så här:

http://www.trivasute.se/pimages/G0103.jpg

mellez
2012-09-16, 11:24
Grönt och hårt? Ja men då förstår jag!

Fredrik_S
2012-09-16, 11:31
Forskningen står ju också på denna sida när vi pratar ischemisk styrketräning eller muskelarbete utan tillräckligt blodflöde.
När kraftigt tryck och pump sker i en muskel så blir det knepigare för blodet att flöda fritt.
Håller man anspänningen kraftigt hela tiden så uppnår man den effekten..
Ischemisk styrketräning har visat på rejäla volymökningar. redan vid 30-50% av 1 RM
Dock gissar jag att cyklingen går under den gränsen för RM..

Jag står på deras sida föresten

filmjölk
2012-09-16, 12:30
Man får sannerligen se upp så att man inte går över 11,3 reps och/eller går över 37 seks TUT för då lagrar musklerna bara vätska istället för riktig hypertrofi. En bastu på det sedan, och du ringlar ut smal som en orm, med alla dina vätskemuskler i en pöl på golvet.

Silencer
2012-09-16, 12:33
Man får sannerligen se upp så att man inte går över 11,3 reps och/eller går över 37 seks TUT för då lagrar musklerna bara vätska istället för riktig hypertrofi. En bastu på det sedan, och du ringlar ut smal som en orm, med alla dina vätskemuskler i en pöl på golvet.

Luftmuskler, de där bodybuildersen är ju alltid jättetrötta när de ska hjälpa till att flytta möbler.

exor
2012-09-16, 14:41
Luftmuskler, de där bodybuildersen är ju alltid jättetrötta när de ska hjälpa till att flytta möbler.

Monsterbiffarna är värdelösa att ha vid flytt. Tar slut på en gång och duger inte för tunga lyft heller :)

Nephelite
2012-09-16, 19:00
cellvolym är en faktor som påverkar mTOR

1. Haussinger D, Hallbrucker C, vom DS, Decker S, Schweizer U, Lang F, et al. Cell volume is a major determinant of proteolysis control in liver. FEBS Lett 1991;283:70-2.

2. Haussinger D, Hallbrucker C, vom DS, Lang F, Gerok W. Cell swelling inhibits proteolysis in perfused rat liver. Biochem J 1990;272:239-42.

3. Stoll B, Gerok W, Lang F, Haussinger D. Liver cell volume and protein synthesis. Biochem J 1992;287 ( Pt 1):217-22.

Nephelite
2012-09-16, 19:01
4. Schliess F, Richter L, vom DS, Haussinger D. Cell hydration and mTOR-dependent signalling. Acta Physiol (Oxf) 2006;187:223-9.

also

mikaelj
2012-09-16, 19:43
Vad är ens frågan?

Gör fler reps/set/vikter / vila mindre, över tid. Ät mat. Presto, muskler.

Kroppen behöver stimulans för att växa.

Fyllot
2012-09-16, 19:45
Vad är ens frågan?

Gör fler reps/set/vikter / vila mindre, över tid. Ät mat. Presto, muskler.

Kroppen behöver stimulans för att växa.

Man kan alltid gå ner på mikroskopiska detaljer och få ännu bättre resultat. cofffee

filmjölk
2012-09-16, 20:25
Monsterbiffarna är värdelösa att ha vid flytt. Tar slut på en gång och duger inte för tunga lyft heller :)


Naaah, skall ett piano upp för två trappor tar jag hellre ett lag stabbiga biffar än ett lag seniga duracellkaniner. (De senare tar jag dock hellre om vi skall flytta en hel dag). Jag jobbade på en flyttfirma och då hade det faktiskt arbetat ett antal gym-biffar där igenom åren, kollegorna sa att de var jättebra vid den typen av jobb.

Proxy
2012-09-16, 21:18
Förstår inte riktigt hur debatten i frågan skulle te sig. Jag skulle inte vilja likna min träning med något så lätt som cykling bara för att få pump.

Pump är en variabel, och jag anser att alla variabler måste finnas med för att uppnå optimala resultat. Intensitet är en annan mycket viktig variabel, finns inte den så kommer man aldrig att få några resultat, oavsett pump.

exor
2012-09-16, 21:41
Naaah, skall ett piano upp för två trappor tar jag hellre ett lag stabbiga biffar än ett lag seniga duracellkaniner. (De senare tar jag dock hellre om vi skall flytta en hel dag). Jag jobbade på en flyttfirma och då hade det faktiskt arbetat ett antal gym-biffar där igenom åren, kollegorna sa att de var jättebra vid den typen av jobb.

Jobbat på flyttfirma sen 15 års ålder så har sett en del. Piano är ett ganska brett begreppp. Ett skolpiano 2tr med stor trappuppgång klarar dom flesta som är vana att ta i och har lite innanför pannbenet. Skillnad om det är ett yamaha 3 pedals eller ett tyskt 1800 tals piano som ska upp till ett vindsetage. Då sätter du inte 2 BB på det direkt. Bästa pianokillarna är väldigt rutnierade mellan 30-50 år med ölmage och runt 100 kilo sträcket. Finns dock undantag såklart. En del tränar och en del gör det inte. Dom utför den typen av jobb lika bra ändå.

Sniggel
2012-09-16, 23:22
Cyklister har som bekant ofta rätt köttiga lår.

Jämfört med någon otränad ja, jämfört med styrkelyftare, nej.

Sniggel
2012-09-16, 23:24
Metabolstress är en del av muskeluppbyggnaden, som du säkert fick av den högintensiva cyklingen. Sedan behövs mekaniskstress vilket man får när man lyfter tunga vikter.

Följer kombon vetenskap & erfarenhet.

Det här inlägget tycker jag förtjänar en +1

(jag tillhör förresten inte TUT-gänget :p)

Rusk
2012-09-16, 23:34
Gör fler reps/set/vikter / vila mindre, över tid. Ät mat. Presto, muskler.

Kroppen behöver stimulans för att växa.

+1

Att endast träna för pump med halva rörelsemoment och flugvikter är med största sannolikhet långt ifrån "optimalt".

Sniggel
2012-09-17, 00:22
Jag skulle vilja säga att det krävs en bra kompromiss mellan absolut belastning (på muskeln, i % av RM) per repetition samt arbetsvolym (över given tidsperiod, kort och/eller lång) och eventuellt metabol stress (ansträngning under momentan utmattning).

Var man ska göra kompromissen går nog att diskutera och det är nog även individuellt och kan komma att variera under karriären.

Pump kan vara en indikator för vissa utav faktorerna. Kontakt kan vara en indikator för att belastningen hamnar på rätt muskel.
Men det är ingen garanti i något av fallen.

Pintan
2012-09-17, 08:16
Jämfört med någon otränad ja, jämfört med styrkelyftare, nej.

Jo.

http://s2.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20120218&t=2&i=572521979&w=&fh=&fw=&ll=460&pl=300&r=2012-02-18T211708Z_1_BTRE81H1N4N00_RTROPTP_0_OLYMPIC-CYCLING

Scratch89
2012-09-17, 08:28
jo.

http://s2.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20120218&t=2&i=572521979&w=&fh=&fw=&ll=460&pl=300&r=2012-02-18t211708z_1_btre81h1n4n00_rtroptp_0_olympic-cycling

s.a.t.a.n.

forslund
2012-09-17, 08:32
Det där är velodromcyklister. De tränar en vansinnig mängd styrketräning jämfört med en vanlig cyklist...

Fredrik_S
2012-09-17, 08:39
+1

Att endast träna för pump med halva rörelsemoment och flugvikter är med största sannolikhet långt ifrån "optimalt".

Att träna halva rörelsemoment i muskelns starkast vinkel med feta vikter är sannolikt extremt bra för muskelvolym.

Anledningen att halva rörelsemoment används är för att när du kör fulla rom kommer du vara tvungen att anpassa vikten efter muskelns svagaste rörelseområde. Det finns massvis med fördelar förståss att köra full ROM också.
Men en av fördelarna med halva pumpreps med TUNGA vikter är just att man kan köra det tyngre.

Torwald
2012-09-17, 08:39
Svårt att se på bilden men gissar att det är Förstemann till vänster, (ö)känd för sina feta lår, och Hoy i mitten, hyfsade sprinters som nog lyfter massor av skrot vid sidan av cyklingen.

Nephelite
2012-09-17, 09:48
ser redan rubrikerna i aftonbladet "Vem behöver styrketräning för att bygga muskler ?! (bild på förstemann) Börja CYKLA till jobbet, bränn fett och bygg stora, starka lårmuskler!"

Sniggel
2012-09-17, 09:56
Det där är velodromcyklister. De tränar en vansinnig mängd styrketräning jämfört med en vanlig cyklist...

+1

Och dessutom är de på elitnivå. Det är inte shysst att låtsas som om det där är representativt för "cyklister".

Anders The Peak
2012-09-17, 10:11
Velodromare brukar i normalfallet kunna köra 8-12 reps knäböj atg utan problem med 200 kg.

Sniggel
2012-09-17, 10:14
Velodromare brukar i normalfallet kunna köra 8-12 reps knäböj atg utan problem med 200 kg.

Då kanske jag ska börja köra velodrom för att få upp min böjstyrka :D

speedy83
2012-09-17, 10:21
Läste i en cykeltidning häromdagen och då rekommenderade någon toppåkare i velodrom att det var knäböj som gällde för starka ben.

Han själv låg inne med några ruggiga ben och är gissningsvis han i mitten på bilden då jag tycker mig känna igen den.

Allstar Übereem
2012-09-17, 23:53
Få till känslan du beskrev men under 8-30reps i benövningarna du nämner. Du kan med fördel minska lite på repsen då sensationen ökar. Avsluta gärna med t ex FST-7 där du går fullt ut på pump. Prova dessutom att börja passet med FST-7, det hjälper dig få till träffarna eventuellt.

LYCKA TILL!

Jag står på Robbans sida förresten.


Forskningen står ju också på denna sida när vi pratar ischemisk styrketräning eller muskelarbete utan tillräckligt blodflöde.
När kraftigt tryck och pump sker i en muskel så blir det knepigare för blodet att flöda fritt.
Håller man anspänningen kraftigt hela tiden så uppnår man den effekten..
Ischemisk styrketräning har visat på rejäla volymökningar. redan vid 30-50% av 1 RM
Dock gissar jag att cyklingen går under den gränsen för RM..

Jag står på deras sida föresten

Men mina kära herrar, min fråga (ja, jag var Debattör, blev bannad, men det är uträtt nu) besvarade ni inte. Jag frågade om jag kunde få lika hög MPS-utveckling av cykling som knäböj. Jag insåg direkt efteråt att det var en befängd fråga, SÅ MIN FRÅGA BLIR::


Ponera att jag kör stenhårt 3 minuter (bra TUT, riktigt bra tryck), en gång om dagen, sju dagar i veckan. Och försöker varje dag komma längre (det blir min progressive overload ;). Kommer jag då successivt få större lårmuskler, i jämförelse med om jag inte tränade alls?

RobbanColeman
2012-09-18, 06:52
Men mina kära herrar, min fråga (ja, jag var Debattör, blev bannad, men det är uträtt nu) besvarade ni inte. Jag frågade om jag kunde få lika hög MPS-utveckling av cykling som knäböj. Jag insåg direkt efteråt att det var en befängd fråga, SÅ MIN FRÅGA BLIR::


Ponera att jag kör stenhårt 3 minuter (bra TUT, riktigt bra tryck), en gång om dagen, sju dagar i veckan. Och försöker varje dag komma längre (det blir min progressive overload ;). Kommer jag då successivt få större lårmuskler, i jämförelse med om jag inte tränade alls?

Prova! ;)

Anders The Peak
2012-09-18, 07:35
Jag läste någon studie som hade gjorts på en kombo styrketräning avslutat med sex intervaller a 30 sekunder fullfart och 60 sekunder vila på cykel som visade på extrema nivåer av sk anabolt gensvar. Normal styrketräning ger inte något direkt anabolt gensvar gentemot intervallträning/aerobisk träning.

nikkoo
2012-09-18, 08:11
Att endast träna för pump med halva rörelsemoment och flugvikter är med största sannolikhet långt ifrån "optimalt"

stemag
2012-09-18, 08:13
http://www.youtube.com/watch?v=sVbwngNoHm0

här är det hårdkörning..;)

Rikard Jansson
2012-09-18, 08:14
+1

Att endast träna för pump med halva rörelsemoment och flugvikter är med största sannolikhet långt ifrån "optimalt".

Att endast träna för pump med halva rörelsemoment och flugvikter är med största sannolikhet långt ifrån "optimalt"

?

Till att börja med har ni ju ingen aning om vad ni pratar om, så att kalla det för flugvikter känns ju inte så lyckat. Man kör ju så tungt man kan under de tillåtna premisserna.

VikG
2012-09-18, 15:05
Jo.

http://s2.reutersmedia.net/resources/r/?m=02&d=20120218&t=2&i=572521979&w=&fh=&fw=&ll=460&pl=300&r=2012-02-18T211708Z_1_BTRE81H1N4N00_RTROPTP_0_OLYMPIC-CYCLING

Killen längst till vänster kör knäböj.
http://www.youtube.com/watch?v=0oV_yDdZYXA

L-Sami
2012-09-18, 21:25
Jag läste någon studie som hade gjorts på en kombo styrketräning avslutat med sex intervaller a 30 sekunder fullfart och 60 sekunder vila på cykel som visade på extrema nivåer av sk anabolt gensvar. Normal styrketräning ger inte något direkt anabolt gensvar gentemot intervallträning/aerobisk träning.

Sen så. Hur gjordes studien? ;)