handdator

Visa fullständig version : Ska börja träna hemma, som helt otränad. Behöver hjälp


dörr
2012-09-16, 01:29
Hej!

Jag har nu bestämt mig för att börja träna. Jag har aldrig tränat i hela mitt liv och jag vill bygga upp en grundfysik. Jag har försökt börja träna många gånger men det slutar med att jag gett upp, för jag är helt otränad och svag, det slutar med att jag ger upp för jag kan inget om träning/kost.

Man, 20år, 182cm, 70-72kg. Knappt någon muskelmassa och för mycket fett.

Jag har ingen tillgång till gym och kommer träna hemma av olika anledningar. Jag tänkte köpa ett par hantlar och eventuellt en skivstång. Jag poängterar att mitt mål är att få en grundfysik och lite muskler och ökad kondition, och jag har väldigt mycket tid till träning. Jag är som sagt HELT otränad och har jättedålig kondition.

Jag har läst lite på http://scoobysworkshop.com/ och försöker följa hans tips men jag har många funderingar. Jag tänkte köra lite basic övningar och vad tror ni om detta?

Måndag, onsdag, fredag

*Core-övningar för att stärka mage och rygg. (Supermans, crunches, side plank, front plank). 45 sekunder i varje position, 2 gånger.

*Pull ups (variant). Tänk er att man börjar där man egentligen dragit upp sig. Och att man släpper sig ner så långsamt man kan. 3 sets, 8 reps.

*Goblet squat. 3 sets, 8-12 reps.

*Strikta armhävningar, 3 sets, 8 reps.

*20 minuter gång/jogging.

Tisdag, torsdag, lördag, söndag

30-60 minuter cykling.

-------

Jag tänkte börja med detta för att bygga upp någon slags grund för att sedan kunna avancera. Jag kan knappt något om kost, och jag bor hemma. Jag äter det som erbjuds. Är detta en ok kost (exempel på en dag);

Frukost - 1.5dl gröt med mjölk, nötter och lite frukt.
Lunch/middag - Kött/kyckling/korv/fisk med ris/pasta/bulgur. Sallad och grönsaker.
Mellanmål - Frukt
Kvällsmat - Fullkornsbröd med skinka/ost

Kommer jag märka några resultat om jag följer detta i några månader? Jag är helt novis inom detta så ha överseende.

Tack på förhand

Rahf
2012-09-16, 02:04
Bor du ute i en öde socken? Finns det inga städer i närheten av ditt hem?

kEKKZA
2012-09-16, 04:28
Bor du ute i en öde socken? Finns det inga städer i närheten av ditt hem?

Relevant kommentar..

När du börjar träna kommer du bygga en bra mängd muskler sålänge du tränar regelbundet, ang kosten föreslår jag att du läser deff-tråden

Lychgate
2012-09-16, 05:18
Relevant kommentar..

När du börjar träna kommer du bygga en bra mängd muskler sålänge du tränar regelbundet, ang kosten föreslår jag att du läser deff-tråden

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Det är snällt att länka.

Förövrigt skulle en deff knappast se bra ut på TS med hans nuvarande status på 182 cm och 72kg.

MrPowa
2012-09-16, 07:16
Jag skulle inte köra varje dag, börja hellre med 1 pass och sen bygg på det.
Tänk på att träningen du ska utföra ska vara rolig då blir de lättare att fortsätta med den.

Rahf
2012-09-16, 07:34
Relevant kommentar..

När du börjar träna kommer du bygga en bra mängd muskler sålänge du tränar regelbundet, ang kosten föreslår jag att du läser deff-tråden

Det var två ärliga frågor, inget mer.

Alfers
2012-09-16, 11:25
Jag har ofta funderat på det här med att bygga upp en "grundfysik".
Vad är det? Hur ser den ut? Man kan väl bara bli större och starkare?

dörr
2012-09-16, 11:46
Bor du ute i en öde socken? Finns det inga städer i närheten av ditt hem?

Ja. Nej.

Relevant kommentar..

När du börjar träna kommer du bygga en bra mängd muskler sålänge du tränar regelbundet, ang kosten föreslår jag att du läser deff-tråden

3 gånger i veckan är väl lagom? Sen kondition resten, men kanske ska ha vila helt på söndagar?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=26881

Det är snällt att länka.

Förövrigt skulle en deff knappast se bra ut på TS med hans nuvarande status på 182 cm och 72kg.

Precis, 72kg fett.

Jag skulle inte köra varje dag, börja hellre med 1 pass och sen bygg på det.
Tänk på att träningen du ska utföra ska vara rolig då blir de lättare att fortsätta med den.

Vadå? 1 pass i veckan? Jag trodde poängen var att köra regelbundet.

Jag har ofta funderat på det här med att bygga upp en "grundfysik".
Vad är det? Hur ser den ut? Man kan väl bara bli större och starkare?

Det beror väl på hur man definierar det? Klara 1 mil på en viss tid, klara X antal chins, X antal armhävningar osv. Beror ju på vad man har för mål.

Edit: Tack för svar förresten!

cero
2012-09-16, 13:03
Det viktigaste är att hela tiden kunna öka belastningen. Håll dig under 15 repetitioner. Dvs att du klarar kanske 16-17 repetitioner max med en viss vikt, men du stannar på 15 och vilar inför nästa set. Att göra 55 armhävningar ger inget annat än uthållighet i princip. Gör man t ex "3x8" så är det underförstått att man väljer en vikt där man inte klarar så mycket mer än 8 repetitioner, och denna vikt måste ökas allt eftersom att du blir starkare.

Om du har en skivstång med ordentliga vikter kan du göra väldigt mycket.

MrPowa
2012-09-16, 13:16
Vadå? 1 pass i veckan? Jag trodde poängen var att köra regelbundet.



Eftersom du är ovan och har försökt förr men lagt av så är det bättre att börja i mindre skala och bara ha kul under träningen.
Poängen är väll att du ska tycka det är roligt och träna, så bara testa dig fram vad som passar dig.

Donkey Kong
2012-09-18, 09:52
Jag har en kompis som tränar hemma endast med hjälp av de där Paolo Roberto böckerna (som vad jag förstår i sin tur är Arne Tammer-metoden?), kolla in de två namnen kanske?

Scooby har ju många härliga enkla, vad jag kallar "nisse-övningar", skön lirare det där. :)
Har du några hantlar eller skivstång förenklas ju träningen något?

Kolla in dragonflyes för magen.
Jag skulle alltid börja med chinsövningen, för det är det svåraste/tyngsta (börja alltid med den övning som kräver mest av dig är en hyfsat bra regel, förutom uppmjukning/uppvärmning förstås).
Sen kanske utfall för benen är bra?
Nån form av axelpress, millitärpress?

Mat, tja, mjölk, kyckling?

Börja lätt och ha roligt, låt kroppen vänja sig vid det nya, Senor och fästen måste stärkas, ha inte sönder dig.

Som redan nämnts, håll extra koll på antal reps, om det blir för lätt, får du byta övning, finns alltid nåt sätt att göra det tyngre på, lutande armhävning, enarmsarmhävning osv.

AtomicPuffin
2012-09-18, 10:16
Grundfysik kan du bygga utan vikter, sen kan du börja fippla när du blivit biten. Detta forum har lite av ett skivstångsfokus skulle jag säga, men det går att träna även utan.

Det finns appar till smartphones eller hemsidor med piffiga program med kroppsövningar, själv kör jag "You are your own gym" till iPhone när jag reser eller är på landet långt bortom civilisationens gränser (där civilisation definieras som tillgång till skivstång med vikter).

Var inte rädd för att börja på en nybörjarnivå och öka långsamt så du inte skadar dig. Kör du inte maxvikter är 4 dagar i veckan inget konstigt att träna.

I grundfysik hade jag utöver styrka och kondition lagt in rörlighet. Lätt att glömma det sista där, gör inte det =)

z_bumbi
2012-09-18, 10:18
Här finns en hel del om träning utan vikter.

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=81536&highlight=kroppsvikt

Jag har ofta funderat på det här med att bygga upp en "grundfysik".
Vad är det? Hur ser den ut? Man kan väl bara bli större och starkare?

Det går att förbereda sig för mer träning eller helt enkelt bli "lagom" tränad genom att bli rörligare, få bättre kondition, mer uthållighet, balans, förbereda leder, senor mm.