handdator

Visa fullständig version : Har precis börjat dieta/defffa. Gör jag rätt?


92Andersson
2012-09-16, 00:54
Tjenare,

Nu blir det ännu en sån här tråd med "Gör jag rätt?". Orkar någon svara så uppskattar jag det.

Har precis påbörjat en diet som jag och en polare lagt upp för min kropp. Lite info :

20år
185cm
102kg

Rätt bred/stor byggd i kroppshyddan. Har tränat ett tag och ser inte mig själv som "tjock", men definitivt mullig. Har dock fått bra respons från kroppen på styrketräningen och musklerna kommer fram fint. Behöver bara ha bort fettet. Räknar med att jag ska behöva gå ner till ca 90 kg för att det ska börja bli mer åt det vältränade hållet än "biff"-inriktningen.

Tränar nu 6 gånger i veckan. Kör en tre-split :
Bröst,axlar,triceps
Ben,Mage
Rygg,Biceps

Ska på detta även försöka springa nån gång/några i veckan så fort jag kommit igång ordentligt.

Använde formeln :

Basalmetabolism = 66,5 + ( 13,75 x Kroppsvikt i kg ) + ( 5,003 x Längd i cm ) – ( 6,755 x Ålder i år )

för att räkna ut hur mycket kalorier jag behöver per dag och fick fram ca 3500.

Tänkte att då jag har rätt mycket fett så lägger jag mig på 1000 under, ca 2500 per dag. I matväg blir då detta ca(som vi räknade) :

1 kg kyckling/nötfärs/lax/fläskfile - Detta ger ca 200g protein per dag
ca 300g pasta/potatis/ris
40g nötter
Sallad efter behov
2 prot shakes per dag - För det sista 50g protein som jag vill ha.

En dag ser ut såhär :

Frukost :
Banan och prot shake
Lunch:
500g kött/fisk/kyckling
150g Kolisar
20g nötter
Sallad
Middag:
500g kött/fisk/kyckling
150g Kolisar
20g nötter
Sallad
2tim innan läggdags:
Prot shake

Anledningen till att jag äter en väldigt liten frukost och bara två mål mat om dagen är för mitt jobb. Jobbar 10:00-18:00. Frukost direkt på jobbet, lunch ca 12:30-13:00, middag efter träning ca 20:00.

Låter detta rimligt för en person som mig? Låter som väldigt mycket mat, men det kanske det inte är?

Tackar på förhand!

monteramita
2012-09-16, 01:18
Jag tycker det ser bra ut. Du kan dock äta nötterna som mellanmål istället för till lunchen eller middagen om du skulle föredra det, eller byta ut dem mot avokado ibland. Ägg är något som är bra att ha med i sin kost. Kokta ägg passar bra som frukost eller mellanmål. Går att spara färdigkokta ägg i kylen så att det bara att att plocka fram/ta med sig när man behöver.

Men som sagt, det ser bra ut på det stora hela, verkar som du har koll. Glöm inte att justera energiintaget allteftersom du går ner i vikt. Lycka till!

Lychgate
2012-09-16, 05:24
Fettintaget kan svinga rätt rejält från dag till dag beroende på fettinnehållet på köttet du äter. Samma med kolhydrater om du pratar om torr vikt. 350kcal/100g pasta vs ~80kcal/100g potatis t.ex.

92Andersson
2012-09-16, 12:49
Jag tycker det ser bra ut. Du kan dock äta nötterna som mellanmål istället för till lunchen eller middagen om du skulle föredra det, eller byta ut dem mot avokado ibland. Ägg är något som är bra att ha med i sin kost. Kokta ägg passar bra som frukost eller mellanmål. Går att spara färdigkokta ägg i kylen så att det bara att att plocka fram/ta med sig när man behöver.

Men som sagt, det ser bra ut på det stora hela, verkar som du har koll. Glöm inte att justera energiintaget allteftersom du går ner i vikt. Lycka till!

Tack för detta! Yes, sänker självklart energiintaget efter vikt nedgång :)

92Andersson
2012-09-16, 12:51
Fettintaget kan svinga rätt rejält från dag till dag beroende på fettinnehållet på köttet du äter. Samma med kolhydrater om du pratar om torr vikt. 350kcal/100g pasta vs ~80kcal/100g potatis t.ex.

Har du något tips på hur mycket fett man bör äta per dag? Äter olika kolhydrats källor till olika kött. Då kycklingfilé är väldigt lågt i kcal så äter jag t ex pasta istället för potatis.

Lychgate
2012-09-16, 12:54
Har du något tips på hur mycket fett man bör äta per dag? Äter olika kolhydrats källor till olika kött. Då kycklingfilé är väldigt lågt i kcal så äter jag t ex pasta istället för potatis.

Runt 1g/kg kroppsvikt brukar vara rekommenderat.

vicarious
2012-09-16, 12:59
Hur länge har du tränat? Lite onödigt mycket styrketräning i mitt tycke. 3 pass per vecka brukar vara fullt tillräckligt för de flesta. Det är inte antal timmar man är på gymmet som är viktigt, utan vad man faktiskt gör när man är där :)

Och som Lychgate skriver angående köttet. 1kg kycklingfilé ger cirka 1000 kcal medan 1kg nötfärs kan ge 2000 kcal så det kan skilja ganska mycket.

92Andersson
2012-09-16, 13:19
Runt 1g/kg kroppsvikt brukar vara rekommenderat.

Tackar för detta. Tror inte det är några problem då jag inte äter mycket fett utöver köttet + nötterna.

Hur länge har du tränat? Lite onödigt mycket styrketräning i mitt tycke. 3 pass per vecka brukar vara fullt tillräckligt för de flesta. Det är inte antal timmar man är på gymmet som är viktigt, utan vad man faktiskt gör när man är där :)

Och som Lychgate skriver angående köttet. 1kg kycklingfilé ger cirka 1000 kcal medan 1kg nötfärs kan ge 2000 kcal så det kan skilja ganska mycket.

Yes, har full koll på detta med att olika kött sorter har olika kcal. Har ett eget upplägg för varje fläskfile/lax/nötfärs/kyckling måltid.

6 gånger i veckan kan man ju se som mycket, men gillar man det man gör så vill man gärna träna så mycket som möjligt. Kan lova dig att det inte är några slappa pass när man väl är där :). Tränar med en polare och vi byter av varandra efter den andres set.

GustavFors
2012-09-20, 17:34
6 gånger i veckan kan man ju se som mycket, men gillar man det man gör så vill man gärna träna så mycket som möjligt. Kan lova dig att det inte är några slappa pass när man väl är där :). Tränar med en polare och vi byter av varandra efter den andres set.

Du kommer bränna ut dig inom kort, men ha kul så länge det varar!

Jag menar att träna som den genetiska eliten varav många även använder rejäla mängder dopingpreparat när man ligger på ett 1000 kcal underskott kommer nog gå jätte bra, lycka till.

Pretorian
2012-09-21, 06:58
You had me at: "1 kg kyckling/nötfärs/lax/fläskfile". :-)

Ser bra ut rent kostmässigt. Inga problem att äta färre tillfällen än fler. Märker du att viktnedgången börjar avta så skulle jag ta bort nötterna.

Jeml
2012-09-21, 07:49
det skiljer rätt mkt i kcal väg på 300g pasta/ris och 300g potatis..

personligen tkr jag nötter är onödigt under deff men det är nog en smak sak:)

i övrigt ser det bra ut. kanske kan ändra till 200g pasta/ris alternativt 800g potatis.

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2