handdator

Visa fullständig version : Bygger lika bra?


Eddvinho
2012-09-15, 15:29
shululu, låter ganska obvious att högre vikt bygger mera men frågar ändå sökt runt lite men får inte riktigt svar på frågan iallafall lyder:

Finns det riktigt någon gräns där vikterna verkligen inte bygger nån märkvärdig muskelmassa (bodybuilding inriktat), bäst är väl att börja med stronglifts i 2 månader tex, sedan gå över till högreps (8-12) för man bygger väl mer på det än om man körde högreps från början och körde på betydligt lägre vikter?

Finns det ens någon som vet hur mycket mera muskelmassa man bygger om man har betydligt högre vikter?
Om en kille kör högreps 4 månader på 40kilo låt oss säga
Medans andra killen kör 5x5 i 2 månader sedan högreps 2 månader och kör bänken på 55kilo dem månaderna han kör högreps?
Bygger han mycket mer massa eller är det här med vikt bara strunt?

ursäktar för texten blev väldigt konstig men är lite snurrig idag.. :smash:

Woody R
2012-09-15, 16:27
Slutar väl bygga då du inte kan köra med korrekt utförande pga för tung vikt.

Kischen
2012-09-15, 16:48
Slutar väl bygga då du inte kan köra med korrekt utförande pga för tung vikt.

Det behövs iofs inte "korrekt utförande" för att bygga.

jokem
2012-09-15, 16:53
Jag tycker att folk får rätt bra muskeltillväxt oavsett träningsform så länge de sköter kosten med undantag för de som tränar Max 1-3 reps. Folk brukar bli rätt köttiga av 5-6 reps, tror inte skillnaden blir märkvärdig först man tränat ett antal år. Sitter rätt mycket i gener också tror jag, vissa har anlag för att se rejält grova ut, vissa blir starka men taniga medans några har båda.

Det är inte fakta jag baserar det på utan mer vad jag tror!

pezrulezhaakon
2012-09-15, 18:00
Eddvinho

Det går inte att ge ett generellt svar på dina frågor.
Allt beror i grunden på vilket utgångsläge man är i. Alla belastningar/träningsprinciper kan bygga muskelmassa vid ett givet tillfälle och vid givet förhållande.

Hur man svarar på en viss typ av träning spelar roll.

Latissimus Dorsi
2012-09-15, 18:11
Eddvinho

Det går inte att ge ett generellt svar på dina frågor.
Allt beror i grunden på vilket utgångsläge man är i. Alla belastningar/träningsprinciper kan bygga muskelmassa vid ett givet tillfälle och vid givet förhållande.

Hur man svarar på en viss typ av träning spelar roll.

Exakt, och tror det inte är lika i relevant om man är noob huruvida man kör 6 8 eller 12 reps eller 6 eller 12 set, så länge man faktiskt tränar och ligger på överskott.

Tror jag

Eddvinho
2012-09-15, 18:22
När jag började (för cirka 2½ månad sen) och nej jag menar inte att jag ska vara stor redan nu, så har jag märkt stora skillnader på bröst när jag började med 8-12 reps medans på 4-6 hände det inte så mkt förutom att jag ökade lite på styrka medans mina bicep växte oerhört mycket när jag körde runt 4-6 reps där och dem växer inget på 8-12 där jag verkligen känner pumpen och brännande känslan, medans mina ben har inte växt mycket alls, venne varför men har kört mycket benpress och lårcurl för jag gillar inte squats. Tycker ni jag borde köra då att jag kör 4-6 reps på bicep och köra 8-12 reps på bröst osv? Eller blir det fel?

Fyllot
2012-09-15, 18:25
När jag började (för cirka 2½ månad sen) och nej jag menar inte att jag ska vara stor redan nu, så har jag märkt stora skillnader på bröst när jag började med 8-12 reps medans på 4-6 hände det inte så mkt förutom att jag ökade lite på styrka medans mina bicep växte oerhört mycket när jag körde runt 4-6 reps där och dem växer inget på 8-12 där jag verkligen känner pumpen och brännande känslan, medans mina ben har inte växt mycket alls, venne varför men har kört mycket benpress och lårcurl för jag gillar inte squats. Tycker ni jag borde köra då att jag kör 4-6 reps på bicep och köra 8-12 reps på bröst osv? Eller blir det fel?

Sannolikheten att man får sämre utförande på lägre reps som nybörjare är rätt stor och då blir resultaten lite annorlunda. Kör det som är roligast, jag kör 5-6 reps ena passet och andra 8-10 dvs två gånger i veckan.

svenbanan
2012-09-15, 19:12
När jag började (för cirka 2½ månad sen) och nej jag menar inte att jag ska vara stor redan nu, så har jag märkt stora skillnader på bröst när jag började med 8-12 reps medans på 4-6 hände det inte så mkt förutom att jag ökade lite på styrka medans mina bicep växte oerhört mycket när jag körde runt 4-6 reps där och dem växer inget på 8-12 där jag verkligen känner pumpen och brännande känslan, medans mina ben har inte växt mycket alls, venne varför men har kört mycket benpress och lårcurl för jag gillar inte squats. Tycker ni jag borde köra då att jag kör 4-6 reps på bicep och köra 8-12 reps på bröst osv? Eller blir det fel?

Om du upplever att olika muskler svarar bättre på olika repsomfång så kör för allt i världen på det du tycker funkar. Om du är ute efter att bygga muskelmassa och håller dig mellan 4-15 reps så gör du ju rätt. Se bara till att du försöker öka vikterna över tiden och att du dricker mycket mjölk.

Dock om du bara tränat 2,5 månad så kan det mycket väl vara så att du dragit förhastade slutsatser kring hur dina muskler svarar på olika resomfång. Du har förmodligen helt enkelt inte riktigt haft tid att testa ordentligt.

buten
2012-09-15, 21:03
Om du upplever att olika muskler svarar bättre på olika repsomfång så kör för allt i världen på det du tycker funkar. Om du är ute efter att bygga muskelmassa och håller dig mellan 4-15 reps så gör du ju rätt. Se bara till att du försöker öka vikterna över tiden och att du dricker mycket mjölk.

Dock om du bara tränat 2,5 månad så kan det mycket väl vara så att du dragit förhastade slutsatser kring hur dina muskler svarar på olika resomfång. Du har förmodligen helt enkelt inte riktigt haft tid att testa ordentligt.

Måste man dricka mycket mjölk? *rolleyes*

Ene
2012-09-15, 21:35
Måste man dricka mycket mjölk? *rolleyes*

http://www.eftekasat.net/pmg/pix_edadasastew/1324/Corey-Hill-Got-Milk.jpg

nuff said..

smeander
2012-09-15, 21:38
Det behövs iofs inte "korrekt utförande" för att bygga.

Men det underlättar :P

pwnyou
2012-09-15, 22:21
Musklerna bryr sig bara om summan av intensiteten * volymen * frekvensen. Den skiter fullständigt i om det är 5-reppare eller 15-reppare.

svenbanan
2012-09-15, 22:31
Måste man dricka mycket mjölk? *rolleyes*

Japp

stromming
2012-09-16, 15:00
Musklerna bryr sig bara om summan av intensiteten * volymen * frekvensen. Den skiter fullständigt i om det är 5-reppare eller 15-reppare.

Var får du detta från?

cero
2012-09-16, 15:45
Måste man dricka mycket mjölk? *rolleyes*

Ja. Hur ska du annars kunna bli stor och stark?

deadich
2012-09-16, 18:57
2 månader styrka känns väldigt kort. Minst 6-12 månader innan man börjar tänka mer på volym tycker jag passar bättre.