handdator

Visa fullständig version : Problem med andning vid bålstabilitet


Fuark
2012-09-15, 14:49
När jag kör marklyft, knäböj etc där magen är en viktig del att hålla spänd, så får jag ofattbart svårt att andas. Vet inte om jag har fel teknik, men när jag tänker på att hålla ryggen rak och magen spänd, så kan jag knappt andas medans jag lyfter. Är mina magmuskler för korta eller vad är problemet? hoppas ni förstår vad jag menar, hjälp uppskattas !!

Det finns även inga squat rackets på mitt gym, hur ska man kunna lasta på tungt i knäböj utan det? livrädd för att fastna där nere och falla bakåt :D

tack på förhand

Rabiat
2012-09-15, 14:55
När jag kör marklyft, knäböj etc där magen är en viktig del att hålla spänd, så får jag ofattbart svårt att andas. Vet inte om jag har fel teknik, men när jag tänker på att hålla ryggen rak och magen spänd, så kan jag knappt andas medans jag lyfter. Är mina magmuskler för korta eller vad är problemet? hoppas ni förstår vad jag menar, hjälp uppskattas !!

Det finns även inga squat rackets på mitt gym, hur ska man kunna lasta på tungt i knäböj utan det? livrädd för att fastna där nere och falla bakåt :D

tack på förhand

Du ska inte andas medans du går ner eller upp, du andas in längst upp och håller det under hela rörelsen. Läs på om valsalva-manövern, den ökar din bålstabilitet :)

När det börjar bli tungt i knäböj måste du ha passare om du inte har ett powerrack. Och du behöver två för knäböj. Dina enda alternativ är att ta in typ pallbockar eller något som du kan lämpa av vikten på, elller att träna på att släppa stången utan att skada dig, och det är inget jag rekommenderar...

tjing
2012-09-15, 14:55
Jag tror du tänker för mycket på det. Självklart blir det lite kippande men man andas ju mellan repsen ändå, inte under själva övningen.

Fuark
2012-09-15, 15:06
ska checka in valsalva-manövern, men känns som man kommer tuppa av om man inte får andas under själva rörelsen, på vägen upp om det är riktigt tungt o det tar en stund att ta sig upp i slutet liksom? nu vill jag tillbaks till gymmet o testa!

två passare är helt out of the question och några pallar har vi inte. Får helt enkelt byta gym :D

Fuark
2012-09-15, 15:09
Kollade valsalva manövern, låter onekligen intressant. Men ska jag sitta o göra det regelbundet eller är det precis innan lyften jag ska tryckutjämna? Det är ju samma sak som när man får lock i öronen, eller?

Zibbe
2012-09-15, 15:20
Ta ett djupt andetag, håll andan, spänn magen och utför en repetiton. Upprepa samma procedur inför varje repetition så är allt grönt. Du skall med andra ord inte andas när stången är i rörelse, enbart inför varje repetition.

Exdiaq
2012-09-15, 17:42
Googla diaphragmatic breathing/crocodile breathing/buddha belly.

Rabiat
2012-09-15, 17:53
Kollade valsalva manövern, låter onekligen intressant. Men ska jag sitta o göra det regelbundet eller är det precis innan lyften jag ska tryckutjämna? Det är ju samma sak som när man får lock i öronen, eller?

Du andas in i toppläget, stänger luftvägen och försöker andas ut medans du spänner bålen. Det gör din bål stabilare. Sen gör du repetitionen, andas ut, tar ett par andetag och gör det igen.