handdator

Visa fullständig version : Minska kroppsfett med fettrik kost?


FruMånsson
2012-09-15, 10:08
Går det att minska sin kroppsfettprocent genom att äta fet mat? Handlar det bara om kalorier eller ska man även tänka på sammansättningen av maten. Jag tänker att om jag äter typ mkt vispgrädde och smör så får jag inte så mycket utrymme för att äta protein osv. Hur ska man tänka egentligen?
Tanken fick jag när jag läser recept och där står det med massa olika lightprodukter och typ minimjölk och lätta osv. Jag är generellt sätt lite anti light..
// www.fru-mansson.blogspot.com

Rabiat
2012-09-15, 10:10
Kroppen lagrar lättare in fett än kolhydrater som fett, men äter du färre kalorier än du gör av med går du ner i vikt.

Masterpan
2012-09-15, 10:30
Många anser att man ska försöka äta så mycket kolhydrater som kaloribudgeten tillåter och således så lite fett som möjligt men ändå täcka in behovet för de. Detta ger bättre prestation och återhämtning enligt många och mig själv.

vicarious
2012-09-15, 10:35
Går det att minska sin kroppsfettprocent genom att äta fet mat?

Ja.


Handlar det bara om kalorier eller ska man även tänka på sammansättningen av maten. Jag tänker att om jag äter typ mkt vispgrädde och smör så får jag inte så mycket utrymme för att äta protein osv. Hur ska man tänka egentligen?

För själva viktnedgången är det kaloribalansen som är avgörande. Men sen finns det ju en hel del andra aspekter att tänka på. Protein är muskelbevarande t ex. Det mättar även bra. Styrketräning och proteinintag är viktigt för att bevara muskelmassa under viktnedgång. Sen finns det ju en hälsoaspekt angående fettet också, något som jag inte vågar gå in närmare på.

Sheogorath
2012-09-15, 10:47
Sen har vi den psykiska aspekten. För min del är det värt att äta mer fett "än nödvändigt" eftersom maten blir så väldigt mycket godare. Det kan möjligen vara en bidragande anledning till att jag "klarar" dieter på 20 veckor eller mer när så krävs, och därför lyckas komma i bra form. Många hoppar av sina dieter tidigare än de planerat eller fuskar och får halvdana resultat, t.ex. för att de hoppar mellan svält och svullande. Att det blir så kan säkert i vissa fall handla om att de planerat att äta alldeles för enformigt och torftigt och därför inte klarar av att löpa linan ut. Sen är det förstås en lyx att "kunna" deffa på omkring 3000 kcal (3200-2600) plus ätardagar på balans.

Sniggel
2012-09-15, 14:18
+1 på Sheo.
Kalorier spelar roll, kombinera med individuell kulinarisk/psykologisk strategi.

GustavFors
2012-09-20, 18:04
Kroppen lagrar lättare in fett än kolhydrater som fett, men äter du färre kalorier än du gör av med går du ner i vikt.

Kroppen lagrar inte kolhydrater som fett.. kolhydrater lagras som glykogen i muskler och lever.

RykteT
2012-09-20, 19:44
Kroppen lagrar inte kolhydrater som fett.. kolhydrater lagras som glykogen i muskler och lever.

Men vad tror du händer om man ligger på ett överskott och bara har kolhydrater i överskott? Jo, de omvandlas till fett.

Du har däremot rätt att de FÖRST OCH FRÄMST lagras som glykogen!

You
2012-09-20, 20:05
Men vad tror du händer om man ligger på ett överskott och bara har kolhydrater i överskott? Jo, de omvandlas till fett.

Du har däremot rätt att de FÖRST OCH FRÄMST lagras som glykogen!
Men vänta lite... Vad är det som avgör om det är kolhydrater eller fett i överskottet?

Rabiat
2012-09-20, 20:15
Men vänta lite... Vad är det som avgör om det är kolhydrater eller fett i överskottet?

Eh... Du menar vad som lagras in om du når överskott mitt under en måltid, eller vad? I första hand fettet, men även de kolhydrater som kroppen inte hinner omvandla till glykogen, samt de kolhydrater som inte får plats i form av glykogen i lever eller muskler.

Kroppen kommer alltid försöka lagra in fett i första hand då det är enklast, och kommer alltid i första hand syntetisera glykogen från glykos. Fruktos kan tydligen orsaka de novo lipogenesis trots plats i glykogendepåerna, men hur det funkar på DEN nivån har jag ingen aning om...

GustavFors
2012-09-20, 20:55
Kroppen lagrar kolhydrater som muskelglykogen, lever glykogen och i blodet. Det är väldigt väldigt sällsynt att kolhydrater omvandlas till fett. Vad som händer är att när du äter mkt kolhydrater så använder kroppen mer kolhydrater som brännsle och mindre fett dvs kroppen lagrar det fett du äter och använder kolhydraterna som brännsle. Äter du mera fett o mindre kolhydrater så använder kroppen mer fett som brännsle och mindre kolhydrater. Kolhydrater omvandlas bara till fett i vissa extremfall som t.ex om en persons fett intag är extremt lågt.

Paperbasket
2012-09-20, 21:02
Så du menar att jag kan ligga på 2000 kcal + om dagen men det kommer inte lagras som fett så länge det bara rör sig om kolhydrater?

RykteT
2012-09-20, 21:14
Kroppen lagrar kolhydrater som muskelglykogen, lever glykogen och i blodet. Det är väldigt väldigt sällsynt att kolhydrater omvandlas till fett. Vad som händer är att när du äter mkt kolhydrater så använder kroppen mer kolhydrater som brännsle och mindre fett dvs kroppen lagrar det fett du äter och använder kolhydraterna som brännsle. Äter du mera fett o mindre kolhydrater så använder kroppen mer fett som brännsle och mindre kolhydrater. Kolhydrater omvandlas bara till fett i vissa extremfall som t.ex om en persons fett intag är extremt lågt.

Vad händer med den övriga energin du får från kolhydraterna då? Bajsar man ut den då eller?
Jag tror du är väldigt otydlig eller helt ute och cyklar!

Så du menar att jag kan ligga på 2000 kcal + om dagen men det kommer inte lagras som fett så länge det bara rör sig om kolhydrater?

+1

Sheogorath
2012-09-20, 21:30
Kroppen lagrar kolhydrater som muskelglykogen, lever glykogen och i blodet. Det är väldigt väldigt sällsynt att kolhydrater omvandlas till fett. Vad som händer är att när du äter mkt kolhydrater så använder kroppen mer kolhydrater som brännsle och mindre fett dvs kroppen lagrar det fett du äter och använder kolhydraterna som brännsle. Äter du mera fett o mindre kolhydrater så använder kroppen mer fett som brännsle och mindre kolhydrater. Kolhydrater omvandlas bara till fett i vissa extremfall som t.ex om en persons fett intag är extremt lågt.

Effekten av att kroppen använder kolhydrater som bränsle är att den inte behöver använda det kroppsegna fettet som bränsle, d.v.s. fettförbränningen blir lägre. I praktiken blir det mycket liten skillnad om man äter fett eller kolhydrat sett till fettbalansen. Antingen lagrar du in mer av fettet du äter (vid en fettrik diet) eller förbränner mindre av fettet du bär på (vid en kolhydratrik diet).

Kolhydraterna är vettigare att titta på i ett prestationsperspektiv än i ett fettbalans-perspektiv.

Landström
2012-09-20, 22:17
Effekten av att kroppen använder kolhydrater som bränsle är att den inte behöver använda det kroppsegna fettet som bränsle, d.v.s. fettförbränningen blir lägre. I praktiken blir det mycket liten skillnad om man äter fett eller kolhydrat sett till fettbalansen. Antingen lagrar du in mer av fettet du äter (vid en fettrik diet) eller förbränner mindre av fettet du bär på (vid en kolhydratrik diet).

Kolhydraterna är vettigare att titta på i ett prestationsperspektiv än i ett fettbalans-perspektiv.

Om man då redan har låg mängd kroppsfett så borde en kolhydratrik diet vara bättre..? Det gör inget att fettet man har inte förbränns eftersom mängden fett är så liten från början...

..? :)

GustavFors
2012-09-20, 22:39
Så du menar att jag kan ligga på 2000 kcal + om dagen men det kommer inte lagras som fett så länge det bara rör sig om kolhydrater?

Jag sa att under vanliga förhållanden lagras inte kolhydrater som fett, sen finns det så klart extremfall som du beskriver ovanför.

Paperbasket
2012-09-21, 06:07
Jag sa att under vanliga förhållanden lagras inte kolhydrater som fett, sen finns det så klart extremfall som du beskriver ovanför.

Vad går gränsen för extremfall då? +500? +1000?

vicarious
2012-09-21, 07:52
Så du menar att jag kan ligga på 2000 kcal + om dagen men det kommer inte lagras som fett så länge det bara rör sig om kolhydrater?

Nej det han menar är att det sällan är just kolhydraterna i sig som lagras in som fett. Det som däremot händer om man ligger på ett sånt stort överskott kolhydrater är att fettförbränningen i princip blir nollad. Inget kroppseget fett förbränns, plus att det fett man får i sig från kosten lagras in som kroppsfett. Dock har jag för mig att efter ett tag av kraftig kolhydratsöverätning så börjar även kolhydrat lagras som fett (bland annat p.g.a att glykogenlagren blir mer fyllda)

Zizou
2012-09-21, 07:55
Vad går gränsen för extremfall då? +500? +1000?

Bra fråga, men du kan ju kolla på t.ex Fredrik_S, mannen som byggde din kropp med kolhydrater ;) han ligger väl utan problem på 600g+ per dag (1000g experimenterade han med en gång vet jag) och har nog en av dom bättre kropparna på forumet.

Paperbasket
2012-09-21, 08:04
Bra fråga, men du kan ju kolla på t.ex Fredrik_S, mannen som byggde din kropp med kolhydrater ;) han ligger väl utan problem på 600g+ per dag (1000g experimenterade han med en gång vet jag) och har nog en av dom bättre kropparna på forumet.

Jag frågade inte om hur mycket kolhydrater han ligger på utan hur mycket + i kcal man kan ligga på i bara kolhydrater utan att det lagras in som fett.

Jag är bara nyfiken. Har svårt att få in att man skulle kunna överäta varje dag/vecka/månad utan att lägga på sig fett bara för att det är kolhydrater som bidrar till överskottet.

FredO
2012-09-21, 08:14
Jag frågade inte om hur mycket kolhydrater han ligger på utan hur mycket + i kcal man kan ligga på i bara kolhydrater utan att det lagras in som fett.

Jag är bara nyfiken. Har svårt att få in att man skulle kunna överäta varje dag/vecka/månad utan att lägga på sig fett bara för att det är kolhydrater som bidrar till överskottet.

I slutänden är det energibalansen som spelar roll. Det är väl ingen här som säger att man inte kan bli fet av att överäta kolhydrater. Det som de syftar till är mekanismen hur fettinlagringen går till, vilket är ganska ointressant i sammanhanget (i alla fall om man är intresserad av det praktiska resultatet av hur man äter).

För övrigt är det ju ganska svårt, för att inte säga omöjligt, att säga att det är just kolhydraterna som är överskottet och inte proteinet eller fettet.

vicarious
2012-09-21, 08:19
Bra fråga, men du kan ju kolla på t.ex Fredrik_S, mannen som byggde din kropp med kolhydrater ;) han ligger väl utan problem på 600g+ per dag (1000g experimenterade han med en gång vet jag) och har nog en av dom bättre kropparna på forumet.

Fast jag vet inte vad det har med saken att göra. Fredrik gör ju av med den energin han stoppar i sig, han ligger inte på några +2000kcal. Han är högenergiförbrukare.

Jag frågade inte om hur mycket kolhydrater han ligger på utan hur mycket + i kcal man kan ligga på i bara kolhydrater utan att det lagras in som fett.

Jag är bara nyfiken. Har svårt att få in att man skulle kunna överäta varje dag/vecka/månad utan att lägga på sig fett bara för att det är kolhydrater som bidrar till överskottet.

Det är ingen som har påstått det. Du misstolkar och tar påståenden ur sitt sammanhang.

I slutänden är det energibalansen som spelar roll. Det är väl ingen här som säger att man inte kan bli fet av att överäta kolhydrater. Det som de syftar till är mekanismen hur fettinlagringen går till, vilket är ganska ointressant i sammanhanget (i alla fall om man är intresserad av det praktiska resultatet av hur man äter).

För övrigt är det ju ganska svårt, för att inte säga omöjligt, att säga att det är just kolhydraterna som är överskottet och inte proteinet eller fettet.

+10.

Pretorian
2012-09-21, 08:41
utan hur mycket + i kcal man kan ligga på i bara kolhydrater

Det går väl inte att endast ligga + i kolhydrater?

RassK
2012-09-21, 08:53
Vad händer med den övriga energin du får från kolhydraterna då? Bajsar man ut den då eller?

Termogenesen ökar.

z_bumbi
2012-09-21, 09:03
Termogenesen ökar.

En del men inte allt och man kompenserar självklart för den faktorn när man jämför.

Sniggel
2012-09-21, 09:22
Det går väl inte att endast ligga + i kolhydrater?

Nej men att överäta med hög andel kolhydrat i kosten tror jag avses med att "överäta kolhydrater".

Paperbasket
2012-09-21, 11:01
Som sniggel skrev ja.

Vic:

"Det är väldigt väldigt sällsynt att kolhydrater omvandlas till fett."

Jag kanske missförstår det hela med andra ord. Men vad händer med kolhydraterna vid överätning om man äter minimalt med fett? Jag förstår att kolhydrater går som bränsle men vad händer med överflödet som inte behövs som bränsle?

Zizou
2012-09-21, 11:06
Jag frågade inte om hur mycket kolhydrater han ligger på utan hur mycket + i kcal man kan ligga på i bara kolhydrater utan att det lagras in som fett.

Jag är bara nyfiken. Har svårt att få in att man skulle kunna överäta varje dag/vecka/månad utan att lägga på sig fett bara för att det är kolhydrater som bidrar till överskottet.

Fast jag vet inte vad det har med saken att göra. Fredrik gör ju av med den energin han stoppar i sig, han ligger inte på några +2000kcal. Han är högenergiförbrukare.

Jag missförstod frågan, förlåt :)

Paperbasket
2012-09-21, 11:08
Nevermind, fick reda på svar genom: http://tranastyrka.se/hur-mycket-kolhydrater-blir-till-fett/

GustavFors
2012-09-21, 11:12
För en normal (varken kolhydrats tömd eller laddad) så brukar man kunna lagra 300 – 400 gram som muskelglykogen, 50 som lever glykogen och 10 gram i blodet.

Har du helt tömda depoer (muskler/lever) så brukar man kunna lagra ungefär 14 – 16 gram per kg kroppsvikt (antar att det här var lean mass). Så en person som väger 75kg med helt tömda depoer kan alltså lagra in upptill 1200 gram kolhydrater, om man samtidigt håller en negativ fettbalans typ < 40 gram så kan du alltså tappa fett medans du äter runt 6000 kcal.

Kolhydrater 1200g * 4 = 4800kcal
Protein 170g * 4 = 680kcal
Fett 40g * 9 = 360kcal
Totalt 5840kcal så att påstå att allt bara handlar om kalorier in och kalorier ut är ganska basic och utdaterat.

Dreas
2012-09-21, 11:47
För en normal (varken kolhydrats tömd eller laddad) så brukar man kunna lagra 300 – 400 gram som muskelglykogen, 50 som lever glykogen och 10 gram i blodet.

Har du helt tömda depoer (muskler/lever) så brukar man kunna lagra ungefär 14 – 16 gram per kg kroppsvikt (antar att det här var lean mass). Så en person som väger 75kg med helt tömda depoer kan alltså lagra in upptill 1200 gram kolhydrater, om man samtidigt håller en negativ fettbalans typ < 40 gram så kan du alltså tappa fett medans du äter runt 6000 kcal.

Kolhydrater 1200g * 4 = 4800kcal
Protein 170g * 4 = 680kcal
Fett 40g * 9 = 360kcal
Totalt 5840kcal så att påstå att allt bara handlar om kalorier in och kalorier ut är ganska basic och utdaterat.Bara för att du inte förstår vad kcal in vs kcal ut betyder så blir inte det utdaterat.

FredO
2012-09-21, 11:57
För en normal (varken kolhydrats tömd eller laddad) så brukar man kunna lagra 300 – 400 gram som muskelglykogen, 50 som lever glykogen och 10 gram i blodet.

Har du helt tömda depoer (muskler/lever) så brukar man kunna lagra ungefär 14 – 16 gram per kg kroppsvikt (antar att det här var lean mass). Så en person som väger 75kg med helt tömda depoer kan alltså lagra in upptill 1200 gram kolhydrater, om man samtidigt håller en negativ fettbalans typ < 40 gram så kan du alltså tappa fett medans du äter runt 6000 kcal.

Kolhydrater 1200g * 4 = 4800kcal
Protein 170g * 4 = 680kcal
Fett 40g * 9 = 360kcal
Totalt 5840kcal så att påstå att allt bara handlar om kalorier in och kalorier ut är ganska basic och utdaterat.

Tror du har fått tidsperspektivet om bakfoten. Vad har du gjort för att tömma glykogendepåerna? Jo, tränat ordentligt och käkat mindre kolhydrater än vad du behöver under tidigare dagar. D.v.s. just dagen i ditt exempel kan du överäta ordentligt för att du skapat ett underskott tidigare dagar. Räkna över en vecka istället och se.

GustavFors
2012-09-21, 13:13
Tror du har fått tidsperspektivet om bakfoten. Vad har du gjort för att tömma glykogendepåerna? Jo, tränat ordentligt och käkat mindre kolhydrater än vad du behöver under tidigare dagar. D.v.s. just dagen i ditt exempel kan du överäta ordentligt för att du skapat ett underskott tidigare dagar. Räkna över en vecka istället och se.

Överäta ordentligt medan man fortfarande går ner i fett ja.

GustavFors
2012-09-21, 13:17
Bara för att du inte förstår vad kcal in vs kcal ut betyder så blir inte det utdaterat.

Självklart har ju kcal in vs kcal ut betydelse men om ens mål är att gå ner i fett så kan man fortfarande göra det på överskotts kalorier genom att kontrollera vart ens överskott lagras.

FredO
2012-09-21, 14:09
Överäta ordentligt medan man fortfarande går ner i fett ja.

Och vad händer dagen efter när alla förråd är fyllda till brädden, gott om kolisar att bränna i systemet, o.s.v.?

GustavFors
2012-09-21, 14:14
Och vad händer dagen efter när alla förråd är fyllda till brädden, gott om kolisar att bränna i systemet, o.s.v.?

Nästa dag sänker man så klart intaget om man vill fortsätta att tappa fett?

FredO
2012-09-21, 14:31
Nästa dag sänker man så klart intaget om man vill fortsätta att tappa fett?

Det är ju återigen det där med tidsperspektivet som du inte förstår. Det är ju inte så att allt nollställs bara för att klockan råkar passera midnatt. Har du välfyllda glykogenförråd kommer kroppen att ta mer energi därifrån, och mindre från fettdepåerna. D.v.s. din överätning har påverkan på fettförbränningen även nästa dag.

GustavFors
2012-09-21, 16:29
Det är ju återigen det där med tidsperspektivet som du inte förstår. Det är ju inte så att allt nollställs bara för att klockan råkar passera midnatt. Har du välfyllda glykogenförråd kommer kroppen att ta mer energi därifrån, och mindre från fettdepåerna. D.v.s. din överätning har påverkan på fettförbränningen även nästa dag.

Från tidpunkten som du har maxat ut dina glykogen depåer så får du ju lägga om kosten vilken tid det nu blir.

FruMånsson
2012-09-21, 17:56
Om man då redan har låg mängd kroppsfett så borde en kolhydratrik diet vara bättre..? Det gör inget att fettet man har inte förbränns eftersom mängden fett är så liten från början...

..? :)

Jag blir mättare av fett, därför vill jag hellre äta det för då äter jag mindre. Spelar det någon roll vilken volym eller vikt man äter eller är det bara kalorier som påverkar vikten?
//www.fru-mansson.blogspot.com

vicarious
2012-09-21, 17:58
För en normal (varken kolhydrats tömd eller laddad) så brukar man kunna lagra 300 – 400 gram som muskelglykogen, 50 som lever glykogen och 10 gram i blodet.

Har du helt tömda depoer (muskler/lever) så brukar man kunna lagra ungefär 14 – 16 gram per kg kroppsvikt (antar att det här var lean mass). Så en person som väger 75kg med helt tömda depoer kan alltså lagra in upptill 1200 gram kolhydrater, om man samtidigt håller en negativ fettbalans typ < 40 gram så kan du alltså tappa fett medans du äter runt 6000 kcal.


Köper inte riktigt detta. Snarare så att man kanske kan säga att du kan äta 6000 kcal (kraftigt överskott) utan att lagra någon större mängd fett, men att säga att man kan överäta sådär mycket och samtidigt tappa fett köper jag inte. Kanske som engångsföreteelse men inte annars. Du har helt rätt i att det inte bara handlar om kalorier in och ut men det är utan tvekan den avgörande faktorn.

Det är ju återigen det där med tidsperspektivet som du inte förstår. Det är ju inte så att allt nollställs bara för att klockan råkar passera midnatt. Har du välfyllda glykogenförråd kommer kroppen att ta mer energi därifrån, och mindre från fettdepåerna. D.v.s. din överätning har påverkan på fettförbränningen även nästa dag.

Exakt.


Jag blir mättare av fett, därför vill jag hellre äta det för då äter jag mindre. Spelar det någon roll vilken volym eller vikt man äter eller är det bara kalorier som påverkar vikten?
//www.fru-mansson.blogspot.com

Måste du verkligen länka din blogg i varje inlägg du gör? Lägg det i din signatur istället.

Dreas
2012-09-21, 19:23
Självklart har ju kcal in vs kcal ut betydelse men om ens mål är att gå ner i fett så kan man fortfarande göra det på överskotts kalorier genom att kontrollera vart ens överskott lagras.Nej, ligger du på överskott går du upp i vikt. Lagrar kroppen energi så blir det ju inte överskottsenergi utan kroppen använder det. Kcal ut är alltså högre.

GustavFors
2012-09-21, 21:26
Nej, ligger du på överskott går du upp i vikt. Lagrar kroppen energi så blir det ju inte överskottsenergi utan kroppen använder det. Kcal ut är alltså högre.

Ja du går upp i vikt? Ja kroppen lagrar energi dock inte som fett.

GustavFors
2012-09-21, 21:51
Köper inte riktigt detta. Snarare så att man kanske kan säga att du kan äta 6000 kcal (kraftigt överskott) utan att lagra någon större mängd fett, men att säga att man kan överäta sådär mycket och samtidigt tappa fett köper jag inte. Kanske som engångsföreteelse men inte annars. Du har helt rätt i att det inte bara handlar om kalorier in och ut men det är utan tvekan den avgörande faktorn.


När man har tomma glykogenföråd så är kroppens första prioritet att fylla på dessa. Energilagring i fett celler kommer tvåa. Normalt när man äter stora mängder kolhydrater så används de som energi och fett lagras. När man är glykogen tömd så går kolhydraterna först till att fylla glykogen och tvåa till energi produktion. Den här effekter vara i ca 24 timmar eller till att glykogenföråden är fulla. Detta betyder att undertiden kroppen lagrar glykogen så kommer kroppen att använda mestadels fett som brännsle därför kan du går ner i fett samtidigt som du ligger på ett överskott förutsatt att du äter mindre fett än vad kroppen bränner.

Dreas
2012-09-21, 22:04
Ja du går upp i vikt? Ja kroppen lagrar energi dock inte som fett.Men då har ju kroppen ett behov av energi som den måste fylla. Alltså är kcal ut större.

Varför ser du inte glykogeninlagringen som en kostnad för kroppen?

Kroppen använder ju den energi du stoppar i den till något, att fylla på sina lager, då ligger du alltså inte på kcalöverskott.

GustavFors
2012-09-21, 22:27
Men då har ju kroppen ett behov av energi som den måste fylla. Alltså är kcal ut större.

Varför ser du inte glykogeninlagringen som en kostnad för kroppen?

Kroppen använder ju den energi du stoppar i den till något, att fylla på sina lager, då ligger du alltså inte på kcalöverskott.

Kan inte hålla med om at kcal ut blir större eftersom att kalorierna lagras i kroppen. kcal ut är ju kalorier som kroppen förbränner. Dessa kalorier lagras ju faktiskt i kroppen.

Men ser man på ekvationen som kcal in - kcal ut + förändringar i kroppens lager, så kan jag hålla med dig.

Gober
2012-09-21, 22:40
Undrar om TS blev så mycket klokare av denna tråd.

Sheogorath
2012-09-22, 06:02
Kan inte hålla med om at kcal ut blir större eftersom att kalorierna lagras i kroppen. kcal ut är ju kalorier som kroppen förbränner. Dessa kalorier lagras ju faktiskt i kroppen.

Men ser man på ekvationen som kcal in - kcal ut + förändringar i kroppens lager, så kan jag hålla med dig.

Kroppen har ett fettlager också, inte bara ett kolhydratlager. Tänk på det i din ekvation med "+ förändringar i kroppens lager". Att fettlagret är oändligt stort och aldrig kan fyllas förändrar inte det faktum att kroppen INTE förbränner fett i samma utsträckning om förutsättningarna är sådana att det finns så mycket kolhydrat tillgängligt att man kan lägga på sig kolhydrat i glykogendepåerna. Det är det folk menar när dom skriver till dig att omständigheterna bakom de tömda glykogendepåerna (en tidigare energiförbrukning) måste tas hänsyn till.

RassK
2012-09-22, 10:37
Jag gillar Gustav Fors.

GustavFors
2012-09-22, 10:41
Kroppen har ett fettlager också, inte bara ett kolhydratlager. Tänk på det i din ekvation med "+ förändringar i kroppens lager". Att fettlagret är oändligt stort och aldrig kan fyllas förändrar inte det faktum att kroppen INTE förbränner fett i samma utsträckning om förutsättningarna är sådana att det finns så mycket kolhydrat tillgängligt att man kan lägga på sig kolhydrat i glykogendepåerna. Det är det folk menar när dom skriver till dig att omständigheterna bakom de tömda glykogendepåerna (en tidigare energiförbrukning) måste tas hänsyn till.

"The Energy Balance Equation"

"Energy In (corrected for digestion) = (BMR/RMR + TEF + TEA + SPA/NEAT) + Change in Body Stores"

Min poäng är att du kan ligga på ett kalori överskott och ändå gå ner i fett (du kommer gå upp i vikt ja, men det betyder inte att du inte kan gå ner i fett samtidigt).

Sheogorath
2012-09-22, 10:59
"The Energy Balance Equation"

"Energy In (corrected for digestion) = (BMR/RMR + TEF + TEA + SPA/NEAT) + Change in Body Stores"

Min poäng är att du kan ligga på ett kalori överskott och ändå gå ner i fett (du kommer gå upp i vikt ja, men det betyder inte att du inte kan gå ner i fett samtidigt).

Naturligtvis, om mätperioden är lång nog.

GustavFors
2012-09-22, 11:15
Naturligtvis, om mätperioden är lång nog.

.....

Som jag skrev innan:

"När man har tomma glykogenföråd så är kroppens första prioritet att fylla på dessa. Energilagring i fett celler kommer tvåa. Normalt när man äter stora mängder kolhydrater så används de som energi och fett lagras. När man är glykogen tömd så går kolhydraterna först till att fylla glykogen och tvåa till energi produktion. Den här effekter vara i ca 24 timmar eller till att glykogenföråden är fulla. Detta betyder att undertiden kroppen lagrar glykogen så kommer kroppen att använda mestadels fett som brännsle därför kan du går ner i fett samtidigt som du ligger på ett överskott förutsatt att du äter mindre fett än vad kroppen bränner. "

Alltså så kan mätperioden vara ca 0 - 24 timmar.

Sheogorath
2012-09-22, 11:17
.....

Som jag skrev innan:

"När man har tomma glykogenföråd så är kroppens första prioritet att fylla på dessa. Energilagring i fett celler kommer tvåa. Normalt när man äter stora mängder kolhydrater så används de som energi och fett lagras. När man är glykogen tömd så går kolhydraterna först till att fylla glykogen och tvåa till energi produktion. Den här effekter vara i ca 24 timmar eller till att glykogenföråden är fulla. Detta betyder att undertiden kroppen lagrar glykogen så kommer kroppen att använda mestadels fett som brännsle därför kan du går ner i fett samtidigt som du ligger på ett överskott förutsatt att du äter mindre fett än vad kroppen bränner. "

Alltså så kan mätperioden vara ca 0 - 24 timmar.

Och din källa är...?

GustavFors
2012-09-22, 11:41
Och din källa är...?

Har inte några länkar till forskningen direkt i skallen (men ska se om jag har något sparat på datorn när jag kommer hem), men googla så lär du hitta ganska mycket. Kolhydrats-laddningar har studerats väldigt mkt sen 60 talet då man upptäckte att om man tömmer glykogenlagrena och sedan fyller dem igen så kan man öka nivåerna till högre än normalt och på så sätt öka prestationsförmågan.

Det har sedan dess gjorts mycket forskning kring typer av kolhydrater, timing, mängden kolhydrater samt andra faktorer som spelar in.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 12:11
Hur gör du sedan när glykogenet är fullt från ditt överskott av kolhydrater?

GustavFors
2012-09-22, 12:24
Hur gör du sedan när glykogenet är fullt från ditt överskott av kolhydrater?

Personligen kör jag ett helkropps styrke pass.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 12:29
Ja och låt oss säga att du gör av med 300kcal glykogen på det, då kan du bara fylla upp med 300kcal glykogen igen.

Sen då?

GustavFors
2012-09-22, 15:32
Ja och låt oss säga att du gör av med 300kcal glykogen på det, då kan du bara fylla upp med 300kcal glykogen igen.

Sen då?

Ungefär så här ser en cykel ut för mig (kan lägga till att jag tappar ungefär 0.5 kg fett + lägger på mig lite muskler varje vecka)

Mån - torsdag eftermiddag = lågt kaloriintag (50 - 20% under maint), lågt kolhydratintag < 50g, högt proteinintag, lågt - medium fettintag.

Måndag överkropp med mål att tömma glykogenlagrena
Tisdag underkropp med mål att tömma glykogenlagrena
onsdag vila alt lite cardio
torsdag förmiddag lite cardio

torsdag eftermiddag kör jag ett helkropps pass med mål att bygga muskler + att försäkra mig om att så mycket av den näring jag äter under följande dagar ska gå till musklerna.

Efter passet börjar jag min kolhydrats/kreatin laddning som varar under torsdag kväll och ungefär 30 timmar framåt. Äter ungefär 1000 gram kolhydrater, 180 gram protein och 40 gram fett.

Lördag morgon när alla lagrena är fulla och jag är som starkast kör jag ett helkropps styrke pass för att utnyttja detta till max. Äter sedan kring maint under lördagen och söndagen för att sedan börja om på måndagen.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 15:41
Självklart har ju kcal in vs kcal ut betydelse men om ens mål är att gå ner i fett så kan man fortfarande göra det på överskotts kalorier genom att kontrollera vart ens överskott lagras.

Fast då stämmer inte den här kommentaren längre.

Du ligger inte på överskott totalt om du går ner ett halvt kilo fett i veckan och upp lite muskler, såvida du inte går upp ett par kilo muskler i veckan.

Låter förövrigt som UD2, Lyle McDonald.

GustavFors
2012-09-22, 15:55
Fast då stämmer inte den här kommentaren längre.

Du ligger inte på överskott totalt om du går ner ett halvt kilo fett i veckan och upp lite muskler, såvida du inte går upp ett par kilo muskler i veckan.

Låter förövrigt som UD2, Lyle McDonald.

Men då kan vi ju säga att jag legat på ett överskott hela livet eftersom att totalt sett så har jag ju ökat i vikt.

Det jag menar är att under en kort period så kan du gå ner i fettvikt (inte totalvikt) fast du ligger på ett överskott i kalorier.

Och ja detta är UD2.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 16:00
Ja men du har ju en planerad periodisering över en vecka och då borde du ta med minst den veckan i räkningen om du ligger på överskott eller underskott. För du går ju inte ner i vikt på dagen som du pressar kolhydrater eller hur?

Så av någon anledning väljer du att se ett tidsperspektiv för överskottet (kolhydratsdagen) och ett annat för viktnedgången (veckan)

GustavFors
2012-09-22, 16:03
För du går ju inte ner i vikt på dagen som du pressar kolhydrater eller hur?


Jag ökar i vikt men minskar i fett %.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 16:04
Ja det lär du garanterat göra eftersom du går upp massor i vätska/glykogen.

Jag går ner i fett% genom att dricka en liter vatten nu också :D

GustavFors
2012-09-22, 16:14
Ja det lär du garanterat göra eftersom du går upp massor i vätska/glykogen.

Jag går ner i fett% genom att dricka en liter vatten nu också :D

Låt mig vara lite tydligare, min totala fettvikt kommer att minska under den dagen.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 16:16
Jag menar att man går ner i fett% om man tillför något annat än fett.

Det är ju simpel matematik.

GustavFors
2012-09-22, 16:21
Jag menar att man går ner i fett% om man tillför något annat än fett.

Det är ju simpel matematik.

Lol jaja bottom line is: Man kan minska sin totala fettvikt under en kort period fast man ligger på ett stort kalori överskott i form av huvudsakligen kolhydrater.

WHITEFOLKS
2012-09-22, 16:24
Lol jaja bottom line is: Man kan minska sin totala fettvikt under en kort period fast man ligger på ett stort kalori överskott i form av huvudsakligen kolhydrater.

Fast hur vet du att du går ner i fettvikt under dina "kolhydratsöverskottsdagar"?

GustavFors
2012-09-22, 16:31
Fast hur vet du att du går ner i fettvikt under dina "kolhydratsöverskottsdagar"?

Äter mindre fett än jag förbränner?

Phil Heath
2012-09-22, 16:42
Hoppas King Grub kommer in och sätta alla på plats snart! :D

z_bumbi
2012-09-22, 16:45
Äter mindre fett än jag förbränner?

Mycket kolhydrater minskar fettförbränningen eller t o m gör att man inte alls bränner fett.

Sheogorath
2012-09-22, 17:08
Mycket kolhydrater minskar fettförbränningen eller t o m gör att man inte alls bränner fett.

Vi har försökt säga det i nu fem sidor utan mycket framgång... *gah!*

Dreas
2012-09-22, 17:23
Broscience är kul ibland.

GustavFors
2012-09-22, 18:23
När man har tomma glykogenföråd så är kroppens första prioritet att fylla på dessa. Energilagring i fett celler kommer tvåa. Normalt när man äter stora mängder kolhydrater så används de som energi och fett lagras. När man är glykogen tömd så går kolhydraterna först till att fylla glykogen och tvåa till energi produktion. Den här effekter vara i ca 24 timmar eller till att glykogenföråden är fulla. Detta betyder att undertiden kroppen lagrar glykogen så kommer kroppen att använda mestadels fett som brännsle därför kan du går ner i fett samtidigt som du ligger på ett överskott förutsatt att du äter mindre fett än vad kroppen bränner.

...

WHITEFOLKS
2012-09-22, 18:29
...

Citerar tidigare inlägg som källa? :D

vicarious
2012-09-22, 19:37
Hoppas King Grub kommer in och sätta alla på plats snart! :D

+1, enough of this nonsense!

z_bumbi
2012-09-22, 20:23
Detta betyder att undertiden kroppen lagrar glykogen så kommer kroppen att använda mestadels fett som brännsle

Det här är ju direkt felaktigt så vad får dig att tro att kroppen funkar så?

vicarious
2012-09-22, 22:52
.....
Detta betyder att undertiden kroppen lagrar glykogen så kommer kroppen att använda mestadels fett som brännsle

Nej. Om ett sånt överskott av kolhydrat som du beskriver råder så kommer kroppen använda kolhydrat som bränsle. Fettförbränningen kommer vara ungefär lika med noll. Du verkar helt blunda för det faktum att kolhydrater hämmar fettförbränningen. Kom igen nu.

FredO
2012-09-22, 23:05
Låt mig vara lite tydligare, min totala fettvikt kommer att minska under den dagen.

Din totala fettvikt ökar mindre än vad den skulle ha gjort om du inte hade legat på underskott dagarna innan och tömt dina glykogenlager så att de kan ta upp större delen av det du överäter.

Paperbasket
2012-09-27, 11:49
Det här är ju direkt felaktigt så vad får dig att tro att kroppen funkar så?

Jag vill gärna höra fortsättningen så le bump.

Sniggel
2012-09-27, 15:21
Ponera att man skulle äta 0g fett och en himla massa kolhydrater för att komma upp i ett överskott. Man gör detta regelbundet (var 3e dag) och låt säga att man är tömd på glykogen inför första dagen.
Visst kommer man kunna lagra in en massa glykogen, kanske mer än vanligt dessutom. Men hur ska du bära dig åt för att tömma dig på glykogen till nästa påfyllning?

Eftersom du hamnade på ett överskott förra uppladdningen har du inte kunnat tömma kroppen till samma punkt till nästa påfyllning, om du inte kör ett än mer uttömmande pass. Men att göra det vore att öka "kalori ut" och då är vi helt plötsligt tillbaka på kaloribalans.

Förr eller senare blir det fullt i depåerna och man kan inte pressa in mer kolhydrat (i evighet) bara för att man "struntar" i att äta fett, eller äter väldigt lite av den varan. På något sätt sparas energin. Antingen indirekt genom att kraftigt sänka fettförbränningen till nivåer nära noll så att man behåller "allt" fett man äter. Eller så tar kroppen ta till de novo lipogenes för att hantera kalorierna som du inte lyckas spendera. T ex om du äter 20g fett (180 kcal) om dagen men har ett kaloriöverskott på 500 kcal samt fulla glykogendepåer.

luckyboi
2012-10-01, 11:54
Fettförbränningen kommer vara ungefär lika med noll. Du verkar helt blunda för det faktum att kolhydrater hämmar fettförbränningen. Kom igen nu.

Betyder alltså att fett förbränns ändå? Fast inte i någon mätbar och väsentlig omfattning.