handdator

Visa fullständig version : Starta företag, vad tänka på?


PRound
2012-09-15, 09:19
Jag håller på att starta mitt första företag. Jag gick ungefär hälften av formuläret på verksamt.se, där man registrerar företaget.

Jag kände att det kanske inte är en sak man ska kasta sig in i utan att vara förberedd. Så, vad måste jag kunna och vad ska jag tänka på när jag startar mitt företag? Finns det några böcker, kurser eller sidor jag kan läsa på?

Det är ett produktionsbolag jag ska starta, och vi kommer att syssla med film/tv, logotypes, grafisk design och hemsidor.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Proteinshejk
2012-09-15, 09:28
Fundera på vilken bolagsform du vill ha.

Skaffa bokförare/revisor för att slippa mycket av pappersarbetet.

Lasse Kongo
2012-09-15, 09:28
Jag håller på att starta mitt första företag. Jag gick ungefär hälften av formuläret på verksamt.se, där man registrerar företaget.

Jag kände att det kanske inte är en sak man ska kasta sig in i utan att vara förberedd. Så, vad måste jag kunna och vad ska jag tänka på när jag startar mitt företag? Finns det några böcker, kurser eller sidor jag kan läsa på?

Det är ett produktionsbolag jag ska starta, och vi kommer att syssla med film/tv, logotypes, grafisk design och hemsidor.

Skulle vara väldigt tacksam om någon kunde hjälpa mig!

Vänd dig till ett nyföretagarcentrum eller liknande istället, brukar vara gratis.

Lycka till.

hultman
2012-09-15, 09:30
Som ovan, fundera på vilken bolagsform som är mest praktisk. Sen kan du få mer utförlig information, startade nyss ett aktiebolag själv efter att ha drivit enskild firma tidigare.

PRound
2012-09-15, 09:37
Enskild firma är det jag tänker starta.

Tomas W
2012-09-15, 09:41
Läs på revisions-/ekonomi -biten ordentligt ifrån början så du har koll på vad du ska göra med alla papper redan ifrån allra första stund så du slipper panik vid deklarationsdags.

PRound
2012-09-15, 09:43
Absolut. Det är den biten jag undrade mest över. Finns det någon sida eller bok man kan lära sig om det man behöver veta?

timoat
2012-09-15, 09:58
Skaffa någon annan som gör din löpande bokföring, brukar kosta 350 spänn i timmen som minst men värt varenda krona att slippa den skiten. Lägger din tid på företaget istället, jag gjorde misstaget att tro att jag skulle orka sätta mig in i det och det höll på att sluta illa. Låter någon annan ta hand om den skiten! Det du kan göra är att häfta in alla dina kvitton på inköp DIREKT i en pärm och blogga in dina fakturor så slipper du betala för att nån annan ska göra det. Jävligt segt att sitta och sortera ett kuvert med kvitton natten innan din bokförare ska ha dem, jag vet jag har gjort det ett antal gånger, but no more!

PowPow
2012-09-15, 10:03
Det där med revisor handlar ju lite om hur många transaktioner man har i månaden. Har man bara en handfull 1-2 kanske så är det ju inte något vidare svårt eller tidsödande att hantera det själv. + Man lär sig hur det fungerar.

Det kräver dock att man tar sig tid att lära sig hur det fungerar, men så länge man bara jobbar med enkla transaktioner så är det inte så svårt.

Finns många enkla bokföringsprogram med bra forumstöd (iordning använder jag).

MasterChief
2012-09-15, 10:17
Det där med revisor handlar ju lite om hur många transaktioner man har i månaden. Har man bara en handfull 1-2 kanske så är det ju inte något vidare svårt eller tidsödande att hantera det själv. + Man lär sig hur det fungerar.

Det kräver dock att man tar sig tid att lära sig hur det fungerar, men så länge man bara jobbar med enkla transaktioner så är det inte så svårt.

Finns många enkla bokföringsprogram med bra forumstöd (iordning använder jag).

En lite rättelse bara. Man har inte en revisor som bokför åt en. Det blir väldigt dyrt.

PowPow
2012-09-15, 10:53
En lite rättelse bara. Man har inte en revisor som bokför åt en. Det blir väldigt dyrt.

Ah, fel titel där kanske. "Bokföringsperson" då? :d

PowPow
2012-09-15, 10:55
sen ska man inte underskatta skatteverkets hjälpsamhet. Jag hade den naturliga inställningen att man borde vara rädd för dem (antar att det är något medfött alla människor har), men är det något man känner sig osäker på så är det enkelt att maila dem och de har alltid gett mig bra och tydliga svar på mina frågor.

MasterChief
2012-09-15, 10:56
Ah, fel titel där kanske. "Bokföringsperson" då? :d

Njae, redovisningsekonom alternativt ekonomiassistent är väl de vanligaste titlarna.

Ignatius72
2012-09-15, 10:57
Framförallt så behöver du en bra affärsplan.

Exdiaq
2012-09-15, 11:15
Ohh boy.. Jag kan tycka att om man måste ställa sådana här stora och luddiga frågor är man inte redo för ett eget företag. Speciellt inte i den bransch du ska verka i.

Önskar dig lycka till dock. Underskatta inte hur enormt mycket arbete som måste läggas på annat är kärnverksamheten.

Herman H
2012-09-15, 12:58
Ingen har nämnt pengar än så då får jag väl vara den första.
Det kommer att vara väldigt tufft ekonomsikt i omgångar och det kan hända att du måste prioritera vem du ska betala först. Vad du än gör så betala alltid staten i tid och först dvs skatter och moms, sen är det leverantörer som ska ha pengar osv, sist i listan kommer du själv.

Lycka till!

frong
2012-09-15, 13:01
Absolut. Det är den biten jag undrade mest över. Finns det någon sida eller bok man kan lära sig om det man behöver veta?

Nej, det finns inga böcker om ekonomi, på civilekonomlinjer sitter man bara och lyssnar.

Stoltz
2012-09-15, 13:47
Ohh boy.. Jag kan tycka att om man måste ställa sådana här stora och luddiga frågor är man inte redo för ett eget företag. Speciellt inte i den bransch du ska verka i.

Önskar dig lycka till dock. Underskatta inte hur enormt mycket arbete som måste läggas på annat är kärnverksamheten.

BS. Någonstans måste man börja, och ofta är det i de stora luddiga frågorna man börjar för att sedan gå djupare, få mer klarhet, etc. Att starta eget företag behöver inte alltid börja med en affärsidé, utan kan börja med att ta reda på mer och när man fått mer kött på benen börja ta fram "detaljerna".

Lite som ett väldigt använt tips inom träning - Man börjar med basövningarna och går sedan över till isolationsövningarna.

Edit: Så att ingen töfflar och tror att jag säger att affärsidén eller affärsplanen inte är viktiga - De är sjukt viktiga. Men det behöver inte börja där.

timoat
2012-09-15, 13:55
Prata med bekanta som har egna företag, även om det inte är i samma bransch, man kan lära sig mycket ändå. Och som ovan sade, se till att moms och skatter är betalade så fort du får cashen på kontot. Lyssna på earl nightingale "Lead the field" och åka inte på rookie misstaget att köpa en alldeles för dyr bil bara för att ett influx av cash tillfälligt kommit in. Sett många nyföretagare som efter 6 månader kommer körandes med en porshe och ett år senare har de kursat.

Exdiaq
2012-09-15, 15:30
BS. Någonstans måste man börja, och ofta är det i de stora luddiga frågorna man börjar för att sedan gå djupare, få mer klarhet, etc. Att starta eget företag behöver inte alltid börja med en affärsidé, utan kan börja med att ta reda på mer och när man fått mer kött på benen börja ta fram "detaljerna".

Lite som ett väldigt använt tips inom träning - Man börjar med basövningarna och går sedan över till isolationsövningarna.

Edit: Så att ingen töfflar och tror att jag säger att affärsidén eller affärsplanen inte är viktiga - De är sjukt viktiga. Men det behöver inte börja där.

Den som lever får se hur det går för TS.

PowPow
2012-09-15, 15:45
Ni verkar göra det så svårt. En enskild firma kan man dra igång utan att ha någon egentlig koll, eller ens affärsplan. Det är bara att testa sig fram. Ha det som något vid sidan om det vanliga jobbet osv. Behöver inte vara så jävla svårt. Framför allt inte i branchen TS vill ge sig in i, då det knappt finns några leverantörskostnader alls (ffa om utrustning redan finns). Han ska starta en enskild firma för film/design osv, inte en bilfabrik.

I värsta fall tjänar han inga stora pengar på det och förlorar eventuell investering (om han inte är tappad bakom ett flöte, vilket jag antar att han inte är).

PRound
2012-09-15, 17:17
BS. Någonstans måste man börja, och ofta är det i de stora luddiga frågorna man börjar för att sedan gå djupare, få mer klarhet, etc. Att starta eget företag behöver inte alltid börja med en affärsidé, utan kan börja med att ta reda på mer och när man fått mer kött på benen börja ta fram "detaljerna".

Lite som ett väldigt använt tips inom träning - Man börjar med basövningarna och går sedan över till isolationsövningarna.

Edit: Så att ingen töfflar och tror att jag säger att affärsidén eller affärsplanen inte är viktiga - De är sjukt viktiga. Men det behöver inte börja där.

Tack :)

Ni verkar göra det så svårt. En enskild firma kan man dra igång utan att ha någon egentlig koll, eller ens affärsplan. Det är bara att testa sig fram. Ha det som något vid sidan om det vanliga jobbet osv. Behöver inte vara så jävla svårt. Framför allt inte i branchen TS vill ge sig in i, då det knappt finns några leverantörskostnader alls (ffa om utrustning redan finns). Han ska starta en enskild firma för film/design osv, inte en bilfabrik.

I värsta fall tjänar han inga stora pengar på det och förlorar eventuell investering (om han inte är tappad bakom ett flöte, vilket jag antar att han inte är).

Jo, det var ungefär så jag hade tänkt mig. Jag har redan all utrusning. Dvs. inspelningsutrustning och redigeringsutrustning mm.

Järvskan
2012-09-15, 18:11
Vet inte hur det svenska systemet fungerar gällande uppstartande av företag, men i Finland har man inte möjlighet att få startpeng, ett ekonomiskt stöd på cirka 500euro per månad i 6-18 månader. Grejen är att man enbart har möjlighet att få detta ekonomiska stöd INNAN man registrerat sitt företag! Undvik därför att registrera företaget på momangen utan fråga närmaste näringslivsbyrå hur du går vidare med dina planer

MathiasF
2012-09-15, 18:18
Vet inte hur det svenska systemet fungerar gällande uppstartande av företag, men i Finland har man inte möjlighet att få startpeng, ett ekonomiskt stöd på cirka 500euro per månad i 6-18 månader. Grejen är att man enbart har möjlighet att få detta ekonomiska stöd INNAN man registrerat sitt företag! Undvik därför att registrera företaget på momangen utan fråga närmaste näringslivsbyrå hur du går vidare med dina planer




http://www.driva-eget.se/starta-eget-bidrag
http://www.driva-eget.se/bidrag

ducedo
2012-09-15, 18:59
Rekommenderar dig att inte vara dumsnål och försöka sköta bokföringen själv för att spara några tusenlappar. Det kan vara lockande och går man på Skatteverkets nybörjarkurs så verkar det enkelt. Problemet uppstår när du blir någorlunda internationell, får olika momsregler för olika kunder/leverantörer och bl.a. ska bokföra växelkurser. Spara tid, energi och slipp ångesten osäkerheten skapar för att vara säker på att allting går rätt till. På sikt kan du lära dig sköta bokföringen själv men till en början rekommenderar jag att du fokuserar på det du kan och slipper vara nervös över att Skatteverket ska komma och hälsa på.

Detsamma gäller bokslutet och deklarationen där personer med rätt kunskap kan plocka bort en hel del onödiga skattepengar genom att veta vilka avdrag du får göra.

dluddeckens
2012-09-15, 20:46
Jag går på tvärs mot många andra. Ta gärna lite hjälp med redovisningsbiten men försök sköta det mesta själv.

Kunskapen om hur pengar flödar in och ut, och hur det skall redovisas är en grundbult för att på sikt bli en framgångsrik företagare.

Springer
2012-09-15, 22:22
http://www.expowera.se/

brukar jag kolla på när jag har ett bokföringsproblem. Lusläs siten! :-)

Hemi
2012-09-15, 23:35
Spar alla kvitton se till att du får alla pengar du har rätt till, det är uträknat så så spill inte bort några pengar, detta är mycket viktigt. Kan du göra företaget till aktiebolag t ex, gör det. Då slipper du själv vara juridisk person men jag tror du måste ha 100 000kr om jag inte minns fel. Budget och likviditetsbudget, båda viktiga. Ha en 5-års plan ungefär, företaget kommer inte att flyga med en gång, det tar ett tag att etablera det, speciellt om det inte är tal om franchise.

Edit, spjutspets kan vara bra att sikta på, det är inte alltid alla aktiviteter betalar/betalar bra för sig. Är verksamheten för vid måste närande aktiviter försörja tärande aktiviteter. Då är det bättre att vässa företaget, eller "kill your darling", så att säga.

PowPow
2012-09-15, 23:56
Rekommenderar dig att inte vara dumsnål och försöka sköta bokföringen själv för att spara några tusenlappar. Det kan vara lockande och går man på Skatteverkets nybörjarkurs så verkar det enkelt. Problemet uppstår när du blir någorlunda internationell, får olika momsregler för olika kunder/leverantörer och bl.a. ska bokföra växelkurser. Spara tid, energi och slipp ångesten osäkerheten skapar för att vara säker på att allting går rätt till. På sikt kan du lära dig sköta bokföringen själv men till en början rekommenderar jag att du fokuserar på det du kan och slipper vara nervös över att Skatteverket ska komma och hälsa på.

Detsamma gäller bokslutet och deklarationen där personer med rätt kunskap kan plocka bort en hel del onödiga skattepengar genom att veta vilka avdrag du får göra.

Fast han ska syssla med film och design. Vad är oddsen för att han kommer kastas in i en internationell marknad med kunder och leverantörer i vida världen? Ganska små skulle jag säga. Och kommer den dagen, så kan har väl ta beslutet om att anlita någon att hjälpa honom med bokföringen då. Att anlita en ekonomisk förvaltare eller rådgivare innan företaget ens har några transaktioner är att kasta pengar som inte ens finns i sjön, imo.

Jag har en firma i samma branch och bokföringen är inte svårare än att man klarar det själv om man inte är extremt svårlärd. Än så länge har jag bara haft två sorters poster egentligen. Utgående fakturor för utförd tjänst och inkommande fakturor för köpta prylar. Antagligen kommer det bli likadant för TS.

------------

Några tips:

När du fyller i uppgifterna när du registrerar din firma så ange att dina utgifter kommer vara lika stora som dina kostnader. Om du exempelvis beräknar en vinst på 100 000 kr första verksamhetsåret så ange att du kommer ha utgifter på samma summa. Då slipper du betala in någon preliminärskatt (vilket kan vara drygt om du nu skulle stå där utan inkomster i firman). Skatteverket vill så klart att firman ska ha som mål att tjäna pengar (det är grundstenen i hela konceptet), men har förståelse för att firmor inte går med vinst första året (eller kanske till och med åren). Skatten ska dock betalas till slut. Detta görs i din vanliga inkomstdeklaration under det kommande året.

Skulle du få in en massa pengar i firman som du vill ta ut och förbruka "privat", så ta ut ungefär 50% av de intjänade pengarna (exkl moms såklart) Låt resten ligga på kontot, för de kommer behövas när du ska skatta för vinsten sen. Eller handla utrustning för 100 % av pengarna. Eller räkna ut exakt vad du kommer behöva skatta för dessa pengarna, om du orkar :d

Egentligen behöver man inte skilja på privata pengar och pengarna i firman. I skatteverkets ögon är det samma pengar, mer eller mindre. Men för enkelhetens skull skaffa ett företagskonto. Tidigare hade SEB en kampanj på Enkla Firman så det var gratis i ett år. Har de inte kampanjen längre så kostar det 600 kr per år. Då får du även ett BG och ett betalkort. Det underlättar bokföringen, tycker jag.

MathiasF
2012-09-16, 07:00
Spar alla kvitton se till att du får alla pengar du har rätt till, det är uträknat så så spill inte bort några pengar, detta är mycket viktigt. Kan du göra företaget till aktiebolag t ex, gör det. Då slipper du själv vara juridisk person men jag tror du måste ha 100 000kr om jag inte minns fel. Budget och likviditetsbudget, båda viktiga. Ha en 5-års plan ungefär, företaget kommer inte att flyga med en gång, det tar ett tag att etablera det, speciellt om det inte är tal om franchise.

Edit, spjutspets kan vara bra att sikta på, det är inte alltid alla aktiviteter betalar/betalar bra för sig. Är verksamheten för vid måste närande aktiviter försörja tärande aktiviteter. Då är det bättre att vässa företaget, eller "kill your darling", så att säga.

Lägsta är sänkt till 50000 och det är vad som hade varit gränsen i detta fallet,
det är inte allomfattande utan ska du starta t ex en fabrik kan gränsen vara 500k.

PRound
2012-09-16, 10:50
Fast han ska syssla med film och design. Vad är oddsen för att han kommer kastas in i en internationell marknad med kunder och leverantörer i vida världen? Ganska små skulle jag säga. Och kommer den dagen, så kan har väl ta beslutet om att anlita någon att hjälpa honom med bokföringen då. Att anlita en ekonomisk förvaltare eller rådgivare innan företaget ens har några transaktioner är att kasta pengar som inte ens finns i sjön, imo.

Jag har en firma i samma branch och bokföringen är inte svårare än att man klarar det själv om man inte är extremt svårlärd. Än så länge har jag bara haft två sorters poster egentligen. Utgående fakturor för utförd tjänst och inkommande fakturor för köpta prylar. Antagligen kommer det bli likadant för TS.

------------

Några tips:

När du fyller i uppgifterna när du registrerar din firma så ange att dina utgifter kommer vara lika stora som dina kostnader. Om du exempelvis beräknar en vinst på 100 000 kr första verksamhetsåret så ange att du kommer ha utgifter på samma summa. Då slipper du betala in någon preliminärskatt (vilket kan vara drygt om du nu skulle stå där utan inkomster i firman). Skatteverket vill så klart att firman ska ha som mål att tjäna pengar (det är grundstenen i hela konceptet), men har förståelse för att firmor inte går med vinst första året (eller kanske till och med åren). Skatten ska dock betalas till slut. Detta görs i din vanliga inkomstdeklaration under det kommande året.

Skulle du få in en massa pengar i firman som du vill ta ut och förbruka "privat", så ta ut ungefär 50% av de intjänade pengarna (exkl moms såklart) Låt resten ligga på kontot, för de kommer behövas när du ska skatta för vinsten sen. Eller handla utrustning för 100 % av pengarna. Eller räkna ut exakt vad du kommer behöva skatta för dessa pengarna, om du orkar :d

Egentligen behöver man inte skilja på privata pengar och pengarna i firman. I skatteverkets ögon är det samma pengar, mer eller mindre. Men för enkelhetens skull skaffa ett företagskonto. Tidigare hade SEB en kampanj på Enkla Firman så det var gratis i ett år. Har de inte kampanjen längre så kostar det 600 kr per år. Då får du även ett BG och ett betalkort. Det underlättar bokföringen, tycker jag.

Tack, det var hjälpsamt :)

Har nu bestämt mig för att läsa på lite om företagsekonomi, alt. gå en kurs.
Sedan kör jag igång :)

PowPow
2012-09-16, 10:52
Tack, det var hjälpsamt :)

Har nu bestämt mig för att läsa på lite om företagsekonomi, alt. gå en kurs.
Sedan kör jag igång :)

Gott snack!

Såg förresten att jag skrivit lite tokigt:
"När du fyller i uppgifterna när du registrerar din firma så ange att dina utgifter kommer vara lika stora som dina kostnader". Menade så klart utgifter och intäkter.

luckyboi
2012-09-19, 09:37
Hej! Jag har en lite annan fråga gällande företag. Om man har en fysisk butik, och vill även öppna en nätbutik och börja sälja samma varor där. Krävs det då nånting speciellt? (Annat än att fixa en hemsida och lägga ut produkterna)

MathiasF
2012-09-19, 11:05
Hej! Jag har en lite annan fråga gällande företag. Om man har en fysisk butik, och vill även öppna en nätbutik och börja sälja samma varor där. Krävs det då nånting speciellt? (Annat än att fixa en hemsida och lägga ut produkterna)

Nej inte alls, du kan bokföra det som samma butik.