handdator

Visa fullständig version : Magnesiumtillskott för muskelkramper


King Grub
2012-09-14, 09:12
BACKGROUND:

Skeletal muscle cramps are common and often presented to physicians in association with pregnancy, advanced age, exercise or disorders of the motor neuron (such as amyotrophic lateral sclerosis). Magnesium supplements are marketed for the prophylaxis of cramps but the efficacy of magnesium for this indication has never been evaluated by systematic review.

OBJECTIVES:

To assess the effects of magnesium supplementation compared to no treatment, placebo control or other cramp therapies in people with skeletal muscle cramps.

SEARCH METHODS:

We searched the Cochrane Neuromuscular Disease Group Specialized Register (11 October 2011), the Cochrane Central Register of Controlled Trials (CENTRAL) (2011, Issue 3), MEDLINE (January 1966 to September 2011), EMBASE (January 1980 to September 2011), LILACS (January 1982 to September 2011), CINAHL Plus (January 1937 to September 2011), AMED (January 1985 to October 2011) and SPORTDiscus (January 1975 to September 2011).
SELECTION CRITERIA:

Randomized controlled trials (RCTs) of magnesium supplementation (in any form) to prevent skeletal muscle cramps in any patient group (i.e. all clinical presentations of cramp). We considered comparisons of magnesium with no treatment, placebo control, or other therapy.
DATA COLLECTION AND ANALYSIS:

Two authors independently selected trials for inclusion and extracted data. Two authors assessed risk of bias. We attempted to contact all study authors and obtained patient level data for three of the included trials, one of which was unpublished. All data on adverse effects were collected from the included RCTs.

MAIN RESULTS:

We identified seven trials (five parallel, two cross-over) enrolling a total of 406 individuals amongst whom 118 cross-over participants additionally served as their own controls. Three trials enrolled women with pregnancy-associated leg cramps (N = 202) and four trials enrolled idiopathic cramp sufferers (N = 322 including cross-over controls). Magnesium was compared to placebo in six trials and to no treatment in one trial.For idiopathic cramps (largely older adults presumed to have nocturnal leg cramps), differences in measures of cramp frequency, magnesium versus placebo, were small, not statistically significant, and without heterogeneity (I(2) = 0%). This includes the primary endpoint, percentage change from baseline in the number of cramps per week at four weeks (-3.93%, 95% confidence interval (CI) -21.12% to 13.26%, moderate quality evidence) and the difference in the number of cramps per week at four weeks (0.01 cramps/week, 95% CI -0.52 to 0.55, moderate quality evidence). The percentage of individuals experiencing a 25% or better reduction in cramp rate from baseline was also no different, being 8% lower in the magnesium group (95% CI -28% to 12%, moderate quality evidence). Similarly, no statistically significant difference was found at four weeks in measures of cramp intensity (moderate quality evidence) or cramp duration (low quality evidence).Meta-analysis was not possible for trials of pregnancy-associated leg cramps. The single study comparing magnesium to no treatment failed to find statistically significant benefit on a three-point ordinal scale of overall treatment efficacy. The two trials comparing magnesium to placebo differed in that one trial found no benefit on frequency or intensity measures while the other found benefit for both.Withdrawals due to adverse events were not significantly different than placebo. While we could not determine the number of subjects with minor adverse events, studies of oral magnesium generally described potential side effects as similar in frequency to placebo.

AUTHORS' CONCLUSIONS:

It is unlikely that magnesium supplementation provides clinically meaningful cramp prophylaxis to older adults experiencing skeletal muscle cramps. In contrast, for those experiencing pregnancy-associated rest cramps the literature is conflicting and further research in this patient population is needed. We found no randomized controlled trials evaluating magnesium for exercise-associated muscle cramps or disease state-associated muscle cramps (for example amyotrophic lateral sclerosis/motor neuron disease).

Cochrane Database Syst Rev. 2012 Sep 12;9:CD009402. Magnesium for skeletal muscle cramps.

Sverker
2012-09-14, 14:59
Går det att tolka sammanställningen till att kroppen är rätt bra på att hålla mängden löst magnesium i kroppen.


Att tillföra extra har ingen direkt effekt. Beroende på att det finns en del magnesium bundet i benmassan. Magnesiumet där verkar som buffert. Att magnesiumtillksott kan bevara benmassan blir nästa fråga.

Morty
2012-09-14, 15:04
Frågan är väl om det finns nåt som kan verka profylaktiskt mot kramper...

Guddi
2012-09-14, 15:40
Den här studien hade jag missat. Magnesium är ett tillskott som jag verkligen skulle vilja se någon studie på när det gäller just träningsrelaterad kramp. Det verkar ju inte så troligt att det ska fungera men samtidigt verkar det finnas många som upplever sig hjälpta av det.

King Grub
2012-09-14, 15:54
Den här studien hade jag missat.

Kan bero på att den blev tillgänglig för första gången i världen klockan 10:00 i förmiddags och jag postade den 10:12? :)

tjing
2012-09-14, 17:56
Hehe ;)

Jag kan också anekdotalt säga att magnesium hjälpt mig med träningsrelaterad kramp i vaderna.

Guddi
2012-09-14, 19:20
Kan bero på att den blev tillgänglig för första gången i världen klockan 10:00 i förmiddags och jag postade den 10:12? :)Tack :) Jag blev lite orolig att jag behövde göra om mina rutiner för att finna artiklar ;)

Sverker
2012-09-15, 09:30
Frågan är väl om det finns nåt som kan verka profylaktiskt mot kramper...

Jag gissar på bra näringsstatus och rätt mängd vätska och salter i kroppen. Att ersätta förluster under långvarig aktivitet eller vara väl förberedd innan;)


Jag ser inte riktigt kopplingen mellan magnesium och kramper:confused:.
Magnesium ska finnas inuti cellen och stabilicera strukturerna i cellen som cellmembranen eller stabilicera bildad ATP. Magnesium borde inte lämna cellen under arbete utan hållas på plats. Jag ser bra läckage vid akuta skador på cellen. Skador som gör att cellvätskan läcker ut i omgivningen och vidare i blodet.


Måste vara viktigare att ha rätt mängd natrium och kalium i kroppen. Ersätta natrium som förloras i svetten och ligga på rätt aktivitetsnivå så att kalium hinner transporteras in i nervcellen efter kontraktionerna.

Sheogorath
2012-09-15, 10:39
Hehe ;)

Jag kan också anekdotalt säga att magnesium hjälpt mig med träningsrelaterad kramp i vaderna.

Min flickvän behandlade sina nattliga vadkramper framgångsrikt med ZMA. Vi tog bort ZMA i samband med att hon blev lakritsförgiftad (innan vi visste vad som gjorde henne sjuk) och kramperna kom tillbaka. När hon stabiliserat sig från förgiftningen fanns kramperna kvar och hon började med ZMA igen varpå kramperna försvann. Såklart inget benhårt bevis för magnesium mot kramp, men en liten anekdot är det i alla fall.

m-sundsvall
2012-09-15, 10:49
Har även jag upplevt mindre nattliga problem med magnesium tillskott.

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Everest
2012-09-15, 10:53
Finns det något som bevisligen hjälper mot kramp?

midwinterholes
2012-09-15, 11:07
Kan vattnet/vätskan som man sväljer tabletterna med vara det som hjälper?

Sheogorath
2012-09-15, 12:01
Kan vattnet/vätskan som man sväljer tabletterna med vara det som hjälper?

Det låter fasligt osannolikt åtminstone i fallet med min sambo eftersom hon har andra tabletter hon sköljer ner också. Järn+folsyra and whatnot.

tjing
2012-09-15, 15:22
Min flickvän behandlade sina nattliga vadkramper framgångsrikt med ZMA. Vi tog bort ZMA i samband med att hon blev lakritsförgiftad (innan vi visste vad som gjorde henne sjuk) och kramperna kom tillbaka. När hon stabiliserat sig från förgiftningen fanns kramperna kvar och hon började med ZMA igen varpå kramperna försvann. Såklart inget benhårt bevis för magnesium mot kramp, men en liten anekdot är det i alla fall.

Ja, det känns som att det finns väldigt mycket anekdotala berättelser som talar för att magnesium har effekt på kramper. Att det sedan inte lyckats uppmätas är inget säkert bevis för att det inte skulle fungera.

Vilka mängder magnesium har använts? När har det intagits? I vilken form är magnesiumet? osv.

Förmodligen en jätte-confounder i en del studier är att undermåligt magnesium används; t ex magnesiumoxid som knappt tas upp ens till 10% av kroppen.

Guddi
2012-09-15, 15:41
Finns det något som bevisligen hjälper mot kramp?Förutom att inte anstränga sig så hårt så nej, inte den typen av kramp man får vid träning i alla fall.

När man väl har fått det så är det vila, stretching och eventuellt, Juicen som används för saltgurka kan lindra kramp (http://traningslara.se/juicen-som-anvands-for-saltgurka-kan-lindra-kramp/)

Sverker
2012-09-15, 19:34
Förmodligen en jätte-confounder i en del studier är att undermåligt magnesium används; t ex magnesiumoxid som knappt tas upp ens till 10% av kroppen.



Men normalt ligger nog upptaget där, kring 10 procent. Har man normal funktion på tarmen, inga tarmskador eller kraftig diarré så har man oftast INTE magnesiumbrist. Svårt att missa i kosten ifall man dricker mjölk och äter grönsaker, fullkornsprodukter och havregryn.

Doctor Snuggles
2012-09-15, 19:59
Nja. http://www.fao.org/docrep/004/Y2809E/y2809e0k.htm#bm20.3

"Stable isotope studies with 25Mg and 26Mg indicate that between 50 percent and 90 percent of the labelled magnesium from maternal milk and infant formula can be absorbed by infants (11, 20). Studies with adults consuming conventional diets show that the efficiency of magnesium absorption can vary greatly depending on magnesium intake (31, 32). In one study 25 percent of magnesium was absorbed when magnesium intake was high compared with 75 percent when intake was low (33). During a 14-day balance study a net absorption of 52 ± 8 percent was recorded for 26 adolescent females consuming 176 mg magnesium daily (34). Although this intake is far below the US recommended dietary allowance (RDA) for this age group (280 mg/day), magnesium balance was still positive and averaged 21 mg/day. This provided one of several sets of data illustrating the homeostatic capacity of the body to adapt to a wide variety of ranges in magnesium intake (35, 36). Magnesium absorption appears to be greatest within the duodenum and ileum and occurs by both passive and active processes (37).

High intakes of dietary fibre (40-50 g/day) lower magnesium absorption. This is probably attributable to the magnesium-binding action of phytate phosphorus associated with the fibre (38-40). However, consumption of phytate- and cellulose-rich products (usually containing high concentrations of magnesium) increases magnesium intake, which often compensates for the decrease in absorption. The effects of dietary components such as phytate on magnesium absorption are probably critically important only at low magnesium intake. There is no consistent evidence that modest increases in the intake of calcium (34-36), iron, or manganese (22) affect magnesium balance. In contrast, high intakes of zinc (142 mg/day) decrease magnesium absorption and contribute to a shift toward negative balance in adult males (41).

The kidney has a very significant role in magnesium homeostasis. Active reabsorption of magnesium takes place in the loop of Henle in the proximal convoluted tubule and is influenced by both the urinary concentration of sodium and probably by acid-base balance (42). The latter relationship may well account for the observation from Chinese studies that dietary changes which result in increased urinary pH and decreased titratable acidity also reduce urinary magnesium output by 35 percent despite marked increases in dietary magnesium input for vegetable protein diets (30). Several studies have now shown that dietary calcium intakes in excess of 2600 mg/day (37), particularly if associated with high sodium intakes, contribute to a shift toward negative magnesium balance or enhance its urinary output (42, 43)."

Doctor Snuggles
2012-09-15, 20:03
Nu vet jag inte hur det är i sverige, men i USA verkar 60-80% människor ha brist på magnesium. Har räknat på det själv, och finner det inte att vara en formalitet att få i sig RDA från kosten (är inte säker ens på hur man beräknar RDA och om biotillgängligheten är inräknad - om den inte är det blir det än svårare).

Dietary Magnesium and C-reactive Protein Levels,” Journal of the American College of Nutrition, Vol. 24, No. 3, 166-171 (2005).
Jaffe R MD. “How to Know if You are Magnesium Deficient: 75% of Americans Are” (transcript), 06/16/05

Eddie Vedder
2012-09-15, 20:28
Jag ser inte riktigt kopplingen mellan magnesium och kramper:confused:.


Har du inte tillgång till fullängdaren? Cochranes översiktsartiklar brukar ju vara gratis för alla och där borde hypotesen/hypoteserna om mekanism/-er framgå.

Sverker
2012-09-16, 07:57
Although this intake is far below the US recommended dietary allowance (RDA) for this age group (280 mg/day), magnesium balance was still positive and averaged 21 mg/day.

Vi hoppar över små barn eftersom det är känt att små barn kan drabbas av magnesiumbrist och effekter av det redan efter några dagar av kraftig diarré.


Ditt exemple är på personer som har ett underskott i kosten. Kroppen reagerar effektvt och kan redan med lågt tillskott vända den negativa trenden till ett posdsitivt upptag. Hade jag bundit 21 mg magnesium varje dag hade det varit ett tecken på att jag byggde massor av muskler:d.
Tycker mer att det säger något om undermålig amerikanska kost.

Men magnesium är spännade och det finns massor att lära.

Sverker
2012-09-16, 08:07
Har du inte tillgång till fullängdaren? Cochranes översiktsartiklar brukar ju vara gratis för alla och där borde hypotesen/hypoteserna om mekanism/-er framgå.

http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD009402/full
The demonstrated efficacy of IV magnesium to prevent eclamptic seizures (Eclampsia Trialists 1995), and the neuromuscular suppression (loss of strength, diminished reflexes) which can manifest when high parenteral doses of magnesium are used (Somjen 1966), both suggest that magnesium could potentially play a role in reducing neuromuscular excitability. Although the mechanism behind skeletal muscle cramps is unclear, if a threshold for depolarisation needs to be reached within motor neurons to initiate cramping, anything which conceivably reduces excitability might provide cramp prophylaxis. Hence if magnesium supplementation were to truly suppress excitable tissue, it might also suppress muscle cramps. This would be consistent with the description of symptoms said to arise from severe magnesium deficiency, which include muscle cramping, though probably as a manifestation of tetany (Bilbey 1996; Hall 1973; Shils 1969).

Betyder att vi kan påverka mängden magnesium i kroppen. Bra eller dåligt vet jag inte. Själv skulle jag nog vilja ha "bra" kontroll över mina nervceller för att skicka "rätt" nervsignaler för både finmotorik och för att kraftsamla i styrketräningen.

Scratch89
2012-09-16, 09:53
Jag trodde att det var känt att magnesium hade bra effekt på muskelkramper och ryckningar?

tjing
2012-09-16, 11:20
Men normalt ligger nog upptaget där, kring 10 procent. Har man normal funktion på tarmen, inga tarmskador eller kraftig diarré så har man oftast INTE magnesiumbrist. Svårt att missa i kosten ifall man dricker mjölk och äter grönsaker, fullkornsprodukter och havregryn.

Nej.

Många former av magnesium tas upp långt bättre än 10%; t ex -citrat, -laktat, -taurinat.

Magnesiumbrist eller inte. Frågan är som sagt vilken effekt magnesiumsupplementing har på kramper.

tjing
2012-09-16, 11:34
http://onlinelibrary.wiley.com/doi/10.1002/14651858.CD009402/full
The demonstrated efficacy of IV magnesium to prevent eclamptic seizures (Eclampsia Trialists 1995), and the neuromuscular suppression (loss of strength, diminished reflexes) which can manifest when high parenteral doses of magnesium are used (Somjen 1966), both suggest that magnesium could potentially play a role in reducing neuromuscular excitability. Although the mechanism behind skeletal muscle cramps is unclear, if a threshold for depolarisation needs to be reached within motor neurons to initiate cramping, anything which conceivably reduces excitability might provide cramp prophylaxis. Hence if magnesium supplementation were to truly suppress excitable tissue, it might also suppress muscle cramps. This would be consistent with the description of symptoms said to arise from severe magnesium deficiency, which include muscle cramping, though probably as a manifestation of tetany (Bilbey 1996; Hall 1973; Shils 1969).

Betyder att vi kan påverka mängden magnesium i kroppen. Bra eller dåligt vet jag inte. Själv skulle jag nog vilja ha "bra" kontroll över mina nervceller för att skicka "rätt" nervsignaler för både finmotorik och för att kraftsamla i styrketräningen.

Mmjo, magnesiumsupplementering förefaller kunna inhibera utsöndring av katekolaminer, vilket gör det till en "dämpande" substans. Vilket inte nödvändigtvis är positivt vid styrketräning, där vi vill ha en högre aktivering i den sympatiska delen av nervsystemet, för optimal styrkeutveckling.

Sverker
2012-09-16, 13:22
Jag trodde att det var känt att magnesium hade bra effekt på muskelkramper och ryckningar?



Men problemet på Kolozzeum är att vi aldrig frågar hur eller varför. Anektdoter om att kramperna släppt med magnesium bör kunna kompletteras med fakta.
Att magnesium är viktigt i cellmembranen skrev jag redan tidigt i tråden. Att magnesium skull ge akut effekt på cellmembranen ställer jag mig frågande till. Samma sak med binjuremärgen i tjings post. Magnesium har betydelse för de feta nervcellsmembranen men hur får vi fram den akuta effekten:confused:

tjing
2012-09-16, 14:58
Men problemet på Kolozzeum är att vi aldrig frågar hur eller varför. Anektdoter om att kramperna släppt med magnesium bör kunna kompletteras med fakta.
Att magnesium är viktigt i cellmembranen skrev jag redan tidigt i tråden. Att magnesium skull ge akut effekt på cellmembranen ställer jag mig frågande till. Samma sak med binjuremärgen i tjings post. Magnesium har betydelse för de feta nervcellsmembranen men hur får vi fram den akuta effekten:confused:

Du behöver inte ställa dig frågande. Det är bara att söka på "magnesium" och "catecholamines" så hittar du referenser.

Här, t ex: http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/2735543

Angående den exakta mekanismen gällande kramper måste det ju ha att göra med magnesium/kalcium och effekter på depolarisering av muskelfibrer.

Det förefaller vara så att magnesium inhiberar frisättningen av acetylkolin i synapsklyftan (och kalcium ökar den). Resultatet blir att magnesium har en inhiberande effekt på end-plate potentials och kalcium en "stimulerande". Mindre mängder acetylkolin binder alltså till det post-synaptiska membranet på muskelfibrerna och aktionspotentialerna minskar överlag, med mer magnesium.

Sverker
2012-09-16, 15:36
Din länk var ohemulade mängder magnesiumsulfat intravenöst. Andra länkar i tråden var parentoralt.

Är inte riktigt med på att de skulle gå att uppnå samma mängd magnesium i blodet/kroppen oralt.



Nyckeln till svaret verkar vara permiabiliteten hos cellmembranen. Kan vi påverka den ?

Doctor Snuggles
2012-09-16, 16:13
Kan potentiell NMDA antagonism ha något att göra med saken?

tjing
2012-09-16, 17:03
Angående upptag av magnesium i olika former:

http://www.jle.com/fr/revues/bio_rech/mrh/e-docs/00/03/FA/FA/article.phtml

Magnesiumoxid var lika bra som placebo. Magnesiumcitrat var bäst.

Sverker: Jag vet att det var intravenöst. Poängen är att det är klurigt att hitta studier där man gett folk magnesium oralt och uppmätt mängden katekolaminer. Hos möss har har man sett att möss med lägre mängd magnesium i blodet har högre nivåer av noradrenalin och vice versa för möss med högre mängd magnesium i blodet.

Brain catecholamines, serotonin and their metabolites in mice selected for low (MGL) and high (MGH) blood magnesium levels.

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/7545412

Edit: Här är en på människor med oralt supplementerat magnesium.

The effects of high oral magnesium supplementation on blood pressure, serum lipids and related variables in apparently healthy Japanese subjects.

"...These results suggest that Mg supplementation may lower blood pressure through the suppression of the adrenergic activity"

http://www.ncbi.nlm.nih.gov/pubmed/9389897

tjing
2012-09-16, 17:27
Kan potentiell NMDA antagonism ha något att göra med saken?

Möjligt, eftersom aktivering av NMDA-receptorer stimulerar aktionspotentialer (nervimpulser) i post-synaptiska membran och antagonister inhiberar de samma.

Magnesium blockerar NMDA-aktiverade jonkanaler och inhiberar således neuromuskulär aktivitet.

Doctor Snuggles
2012-09-16, 17:37
Vad brukar förresten magnesium-kelat vara för något egentligen? Har en burk sådant, men det står inte vad för slags kelat det är. Det står däremot att 750 mg kelat ger ungefär 150 mg elementärt magnesium. Sedan måste man förstås räkna med upptagligheten, och veta vilken upptaglighet RDA är beräknat efter.

Vad var det förresten för typ av magnesium som de tog i den japanska studien?

Sverker
2012-09-16, 17:48
Med de siffrorna blir det magnesiumsulftat. Möjligen magnesiumlaktat ifall man avrundar lite grovt. Det är inte magnesiumoxid eller glycinatet;)

Kischen
2012-09-16, 18:12
Creatine magnapower, magnesium?

Sverker
2012-09-16, 18:57
Nej. Inte kreatin som motjon. Molekylvikten är för hög.

Sedan är kreatin en zwitterjon så vi måste trixa med tillsats av något annat negativt laddat ämnen också.

Kischen
2012-09-16, 19:06
Det står att det är magnesium creatine*chelate.

tjing
2012-09-16, 19:09
Vad brukar förresten magnesium-kelat vara för något egentligen? Har en burk sådant, men det står inte vad för slags kelat det är. Det står däremot att 750 mg kelat ger ungefär 150 mg elementärt magnesium. Sedan måste man förstås räkna med upptagligheten, och veta vilken upptaglighet RDA är beräknat efter.

Vad var det förresten för typ av magnesium som de tog i den japanska studien?

Kelaterade: (till aminosyror) -glycinat, -taurinate (vanligare i USA), -aspartat osv.

Det bästa upptagen brukar vara -citrat och -laktat, -glycinat osv. Magnesiumoxid är klart sämst.

tjing
2012-09-16, 19:33
Med de siffrorna blir det magnesiumsulftat. Möjligen magnesiumlaktat ifall man avrundar lite grovt. Det är inte magnesiumoxid eller glycinatet;)

Magnesiumcitrat ligger nära magnesiumsulfat i löslighet och högre löslighet innebär högre absorption men det visste du nog redan.

Om någon vill läsa en avhandling på 238 sidor om magnesium-absorption hos människor:

http://e-collection.library.ethz.ch/eserv/eth:26387/eth-26387-02.pdf

Sverker
2012-09-16, 19:41
Citrat är det inte. Sulfat väger hälften och det passar i vår ekvation:d
Nu skulle jag själv inte äta sulfat, för eländet ska ut också.

Jag lider inte av kramper. Aldrig hänt de senaste 30 åren. Är alltså inte intresserad av att öka mängden magnesium i kroppen.

Det är kanske t o m så att det är brist på solljus och hormonet kolekalciferol som är orsaken till kramperna. Kolekalciferol, eller vitamin D, ökar upptaget av magnesium.

Doctor Snuggles
2012-09-16, 22:15
Jag är blind. Det stod magnesiumbisglycinat på burken.

tjing
2012-09-16, 22:19
Jag är blind. Det stod magnesiumbisglycinat på burken.

Ja, det ska vara en helt okej form.

Doctor Snuggles
2012-09-16, 22:29
Ja, det ska vara en helt okej form.

Lyckas dock inte hitta några data på vilken procent som absorberas.

MrLomax
2012-09-17, 12:08
Hehe ;)

Jag kan också anekdotalt säga att magnesium hjälpt mig med träningsrelaterad kramp i vaderna.!!!!! Jasså? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5986839
Jag ska genast springa till apoteket och köpa en burk.

Men normalt ligger nog upptaget där, kring 10 procent. Har man normal funktion på tarmen, inga tarmskador eller kraftig diarré så har man oftast INTE magnesiumbrist. Svårt att missa i kosten ifall man dricker mjölk och äter grönsaker, fullkornsprodukter och havregryn.Jag har en något nedsatt tarmfunktion, kan vara det.

Donkey Kong
2012-09-18, 07:46
Mera anekdoter:
En betongare som aldrig stretchar med återkommande vad och lårkramper, en sjukpensionär med "kryp i benen", samt en skidåkande kompis med lår och vadkramp (som heller aldrig stretchar) har jag "ordinerat" magnesium och sen dess har jag knappt hört av dem. Sjukpensionären sa iofs att det blev mycket bätttre men ibland kom krypet tillbaks på natten.

Doctor Snuggles
2012-09-18, 17:46
Mera anekdoter:
En betongare som aldrig stretchar med återkommande vad och lårkramper, en sjukpensionär med "kryp i benen", samt en skidåkande kompis med lår och vadkramp (som heller aldrig stretchar) har jag "ordinerat" magnesium och sen dess har jag knappt hört av dem. Sjukpensionären sa iofs att det blev mycket bätttre men ibland kom krypet tillbaks på natten.

Jag får ibland kryp/ryckningar i benen när jag försöker somna. Snubblade på att en liten slurk kaffe löser problemet. ;)

MrLomax
2012-09-18, 17:57
!!!!! Jasså? http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?p=5986839
Jag ska genast springa till apoteket och köpa en burk.Det funkade! Mina vadkramper är som bortblåsta. Helt otroligt.

Donkey Kong
2012-09-24, 11:58
Jag får ibland kryp/ryckningar i benen när jag försöker somna. Snubblade på att en liten slurk kaffe löser problemet. ;)

Det ska provas! :)

Holabandola
2012-09-24, 12:06
Myrkrypningar på natten i bena kan vara solaninrik kost.
Äter jag för mycket potatis så får jag dessa. Helt borta om jag inte äter potatis.

RLS är mycket ovanligt i asiat-länderna, men desto mer vanligt i västländerna, beror det på all potatis vi stoppar i oss eller ej!?

Jag är övertygad iallafall, potatis ger mig RLS.

Sniggel
2012-09-24, 12:22
Jaja holabandola!
Det kan vara bra att upplysa folk om dina problem så att fler i liknande sits kan utröna om de kanske kan dra nytta av att se över sitt solaninintag.
(Jag testade ju rött té mot astma btw)
Men nu känns det som du spekulerar vilt utifrån enbart dina egna erfarenheter?
Jag går inte runt till folk och säger att deras pollenallergier försvinner om de slutar äta spannmål.

tjing
2012-09-24, 13:53
Det funkade! Mina vadkramper är som bortblåsta. Helt otroligt.

:)

Doctor Snuggles
2013-01-31, 19:33
Magnesiumcitrat ligger nära magnesiumsulfat i löslighet och högre löslighet innebär högre absorption men det visste du nog redan.

Om någon vill läsa en avhandling på 238 sidor om magnesium-absorption hos människor:

http://e-collection.library.ethz.ch/eserv/eth:26387/eth-26387-02.pdf

Jag kollade igenom den, men kunde inte riktigt hitta info på hur biotillgängligheten, hur stor procent man tar upp från maten. Fattar inte riktigt hur RDA/RDI bestäms öht.

Sverker
2013-01-31, 19:43
Du har i texten:
It has been suggested that the existence of an inherited (genetic) disorder for Mg absorption indicated active transport across the human epithelium of the intestine, as this disorder would effect specific active carriers (Milla et al., 1979; Yamamoto et al., 1985). The nature of the
saturable process is not well understood. A saturable mechanism could be based on active (carrier mediated) transcellular transport or facilitated diffusion, e.g. mediated by passive carrier proteins, as the permeability of the membranes is otherwise low (reviewed by Kayne & Lee, 1993). Several transport mechanism have been proposed, e.g. a proton driven dependent luminal Mg2+ carrier or channel
(Schweigel & Martens, 2000).
However, no active transport has yet been demonstrated in humans directly.

Eftersom upptaget av magnesium är dåligt i normalfallet så styrker texten detta.
För mig verkar det som att det räcker att magnesiumjonerna är lösta för att kunna absorberas....passivt eller med någon förenklad transport.

RDI är troligen helt beroende på förlusterna plus ev. tillväxt hos barnet/muskelbyggaren.

tjing
2013-02-01, 11:07
Jag kollade igenom den, men kunde inte riktigt hitta info på hur biotillgängligheten, hur stor procent man tar upp från maten. Fattar inte riktigt hur RDA/RDI bestäms öht.

Beroende på andra ämnen i mat och dryck. Går inte att säga rakt av hur många mg du tar upp från mat generellt.

Se "factors influencing mg absorption" och kapitlet om kaffe, sprit etc.

Doctor Snuggles
2013-02-01, 16:01
Jo, så mycket läste jag mig till, vilket gör det förvirrande. Vad baserar man RDI på om man inte vet hur mycket folk får i sig från olika matgrupper? Om mätmetoderna är såpass inexakta och man inte riktigt förstår hur det funkar, vad går man efter för att bedöma att man har all den magnesium man behöver (undrar över detta generellt sett för alla mineraler/vitaminer)? Läste t.ex. att man bedömer kalcium rdi efter hur mycket vi får i oss från mjölk, d.v.s. baserat på absorptionen från mjölk (som jag har för mig är 60%). Vilket innebär att man måste räkna om andra livsmedel, eller tillskott, och kompensera för hur upptagligheten är därifrån. 1000 mg i grönsaker är inte samma sak som 1000 mg i mjölk (vi får då egentligen bara i oss 600 mg från mjölken om jag förstått det rätt).

Sverker
2013-02-01, 17:26
Får jag spekulera hej vilt...tror jag att intag och förluster är av mindre betydelse. Den största delen av kroppens magnesium är bundet i benmassan. För att reglera mängderna magnesium i cellerna sker en noggran reglering mellan benmassan och kroppsvätskorna. Magnesium finns i stort överskott i kosten och förlusterna från kroppen är små. Det räcker alltså att ha ett passivt upptag som drivs av koncentrationsgradienten över tarmcellen.
Det är bara vid njurskador eller kraftig diarré förlusterna av magnesium blir stora.

Doctor Snuggles
2013-02-01, 17:58
Det verkar som sagt dock inte vara fallet i USA där det estimeras att 70% har magnesiumbrist av varierande grad.
Men det var inte frågan. Frågan var hur man bestämmer RDI/RDA.
Detta står i wiki:
"Estimated Average Requirements (EAR), expected to satisfy the needs of 50% of the people in that age group based on a review of the scientific literature.
Recommended Dietary Allowances (RDA), the daily dietary intake level of a nutrient considered sufficient by the Food and Nutrition Board to meet the requirements of 97.5% of healthy individuals in each life-stage and gender group. It is calculated based on the EAR and is usually approximately 20% higher than the EAR (See "Calculating the RDA", below)."

Men ingenstans har jag hittat hur "meet the requirements" är definierat rent konkret sett. Hur exakt går man tillväga att bedöma detta? "Based on a review of scientific literature" är ganska abstrakt.

Detta står att läsa också:
"In September 2007, the Institute of Medicine held a workshop entitled “The Development of DRIs 1994–2004: Lessons Learned and New Challenges.”[12] At that meeting, several speakers stated that the current Dietary Recommended Intakes (DRI’s) were largely based upon the very lowest rank in the quality of evidence pyramid, that is, opinion, rather than the highest level – randomized controlled clinical trials. Speakers called for a higher standard of evidence to be utilized when making dietary recommendations."
Så mao så gissar man bara baserat på typ "vid detta intervall verkar folk må ok", vilket dessutom inte säger ett jota om hur mycket man faktiskt får i sig av diverse micronutrienter, och vilken mängd man egentligen borde supplementera med (om det skulle finnas brist eller dyl)?

Följdfråga: Hur mäter man nivåer hos läkarn (om det nu är såpass osäkert)?

tjing
2013-02-01, 18:03
Ja, magnesiumbrist verkar vara rätt vanligt enligt en del rapporter.

Men det beror väl på att folk öser i sig skitmat på löpande band som ofta är raffinerad och med låga nivåer av magnesium.

Doctor Snuggles
2013-02-01, 18:06
Ja, magnesiumbrist verkar vara rätt vanligt enligt en del rapporter.

Men det beror väl på att folk öser i sig skitmat på löpande band som ofta är raffinerad och med låga nivåer av magnesium.

Och min edit om RDA? Skulle vara skönt att få någon som helst klarhet i det.

tjing
2013-02-02, 00:28
På något sätt måste det självfallet spegla dagsbehovet för olika energikrävande processer i kroppen men hur man mäter det har jag inte en susning om faktiskt.

Sverker?

Sverker
2013-02-02, 07:28
Mäta mängden magnesium i kroppen ?

Inte den blekaste aning. Verkar svårt att mäta mängden tillgängligt magnesium eftersom det sitter inuti cellerna och neutraliserar negativa laddningar ( som i omsättningen av ATP ). Att mäta mängden i blodet blir trubbigt eftersom benmassan är depån för magnesium.


Varför inte bara acceptera RDI och passa att man inte går med diarré eller ofta blir uttorkad.
Det är nog inte rätt att läsa amerikansk litteratur och översätta det till svenska förhållanden. Hur många amerikaner äter stor portion havregrynsgröt och mjölk till frukost ? Hur många amerikaner äter vårt halvgrova bröd med minst 25 % fullkorn ?

Doctor Snuggles
2013-02-02, 12:40
Jag har inget problem med att acceptera RDI om jag bara får reda på HUR man bestämmer RDI.

King Grub
2013-02-02, 12:44
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Referensvarden-for-naringsamnen/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Vardering-av-adekvat-intag-av-vitaminer-och-mineralamnen/

tjing
2013-02-02, 15:34
http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Referensvarden-for-naringsamnen/

http://www.slv.se/sv/grupp1/Mat-och-naring/Svenska-narings-rekommendationer/Vardering-av-adekvat-intag-av-vitaminer-och-mineralamnen/

Fast det besvarar så vitt jag ser inte riktigt frågan om hur man definierar RDI. D v s de fysiologiska behoven.

Om jag uppfattade Doctor Snuggles rätt.

Doctor Snuggles
2013-02-02, 16:31
Nja, det svarar någorlunda på frågan (tack), men det är fortfarande ganska diffust och generellt.

"Med genomsnittsbehov avses det intag som är tillräckligt för att upprätthålla god näringsbalans, funktion och tillväxt för en genomsnittsperson i en viss populationsgrupp (kön, ålder, gravida, ammande). Genomsnittsbehovet används för att fastställa RI. Kriterierna för att fastställa genomsnittsbehovet varierar mellan olika näringsämnen. Exempel på kriterier som används är halter av näringsämnet, eller av en aktiv form av detta, i kroppen, enzymaktiviteter, mängd som utsöndras i urinen samt balans mellan intag och förluster. Hänsyn tas till hur effektivt olika näringsämnen tas upp från kosten och hur de omsätts i kroppen."

Vad är kriterierna för "god näringsbalans, funktion och tillväxt" t.ex?

Sedan är den sista raden intressant, och vad jag ursprungligen var ute efter.
Man måste veta hur effektivt vissa näringsämnen tas upp från kosten för att kunna omräkna det till det verkliga behovet och hur mycket man eventuellt skulle behöva supplementera med om man äter en bristfällig kost.
Detta har jag inte hittat för magnseium, förutom en studie som sade att 30% magnesium från mandlar tas upp (om jag läste det rätt):
http://www.jci.org/articles/view/115317/files/pdf

tjing
2013-02-02, 17:16
Ah, såg inte den biten.

Sverker
2013-02-02, 17:56
En snabb sökning gav denna:
http://europepmc.org/abstract/MED/1496118/reload=0;jsessionid=U0NFl0ID47p6Yv7coeu5.2

....ungefär vad jag skrivit tidigare.
Men att man skulle bestämma upptaget genom att mäta intaget och bestämma mängderna magnesium i avföringen verkar omständligt men mycket pedagogiskt:d