handdator

Visa fullständig version : Du har följande ingredienser. Vad gör du?


Pretorian
2012-09-14, 08:38
Fick en idé om en tipstråd efter en annan liknande tråd där man har vissa ingredienser men behöver lite tips på vilken maträtt som kan göras med dem.

Jag har en stor bit benfri kotlett som jag vill göra något gott med. Jag har inga problem att handla fler saker så spåna fritt.

Funderar på att grilla den hel och servera med tzatsiki och ris. Men kom med förslag.

Och skriv gärna egna frågeställningar med era ingredienser.

Jeml
2012-09-14, 08:47
som någon redan föreslagit i din journal så är pulled pork Nice:D tillbehören kan man ju variera till i stort sätt vad som helst. ris och tzatziki skulle nog passa bra till;)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

raddum
2012-09-14, 08:55
Inget gourmetförslag men klyftpotatis, sallad med fetaost och lite vitlökssmör på de nygrillade kotletterna:)

Pretorian
2012-09-14, 09:02
Jo, jag tittade på PULLED PORK men vi har inte kvar gjutjärnspannan så jag måste skaffa en sån först. Och fungerar det med kotlett då alla recept har karré?

Vitlökssmör passar bra, tack.

Jeml
2012-09-14, 09:09
Jo, jag tittade på PULLED PORK men vi har inte kvar gjutjärnspannan så jag måste skaffa en sån först. Och fungerar det med kotlett då alla recept har karré?

Vitlökssmör passar bra, tack.

ja kotlett funkar med:)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Bulta
2012-09-14, 09:10
Göra skinkschnitzel! :D Skiva och banka ut rejält och panera i ägg/ströbröd/mjöl.
Kan enkelt varieras med alternativa fyllningar så som skinka/ost, smaksatta färskostar, soltorkade tomater/feta.

Gott att servera med ugnsbakade rotgrönsaker och en sallad.

Zizou
2012-09-14, 09:23
Blir oftast väldigt torrt kött/fläsk om man gör med annat än dom fetare bitarna (som karré t.ex). Kanske fungerar bra om man använder rikligt med vatten under tillagningen.
Annars kan du skiva upp till 8-10 bitar, steka dom snabbt på sidorna, sätt i ugnsform och häll över någon god grädd/creme-fraiche blandning. Typ något med creme fraiche, sambal oelek, soja osv. Sen in i ugnen. Blir riktigt gott.

T.ex denna; http://www.ica.se/recept?recipeid=-103403

Mört och riktigt jävla gott med ris till :) Man får testa sig fram med sambalen hur starkt man vill ha.

Pretorian
2012-09-14, 09:29
Göra skinkschnitzel! :D Skiva och banka ut rejält och panera i ägg/ströbröd/mjöl.
Kan enkelt varieras med alternativa fyllningar så som skinka/ost, smaksatta färskostar, soltorkade tomater/feta.

Gott att servera med ugnsbakade rotgrönsaker och en sallad.

Skink-schnitzel! Grymt förslag. Har alltid velat göra riktig schnitzel på kalv men detta kanske jag provar. Och just det där att jag kan göra med olika fyllningar låter bara för bra... 5%-ig ost!

Jag brukar göra egen panering med mixade mandlar som kanske fungerar.

Bulta
2012-09-14, 09:33
Ja absolut! Gör alltid det när man kan köpa fläskkotlett billigt på bit.
Går ju definitivt att göra den här rätten riktigt lowcarb och strunta i att vända i mjöl/ströbröd som du säger. :) Snåla inte på fettet i pannan bara. Det är de som gör allting så bra. ^^

Kalv bör du prova till nästa gång!

dooh
2012-09-14, 10:06
Åh jag hade ugnsstekt den,man sätter in den i ugnen i lite djupare form med typ några cm vatten vatten,buljong,lök,timjan, salt och peppar. Vänd på den en gång i halvtimmen eller ös den. Gör sedan sås på skyn och servera med ugnsbakade rotsaker.
Söndagsmiddag..=)

Reaper123
2012-09-14, 10:08
Jag har gjort pulled pork i folie vid upprepade tillfällen och går bra, om det nu är så att du är sugen på att prova ;)

Funkar för övrigt med mer eller mindre vilket kött som helst, provat kycklingfilé, fläskfile, fläskytterfile så tror kotlett funkar minst lika bra som karré!

Mouline
2012-09-14, 10:10
En jäv@€€& massa tonfiskburkar.. Halp 0.o

Myneo
2012-09-14, 10:21
En jäv@€€& massa tonfiskburkar.. Halp 0.o

Stek tonfisken i lök & vitlök, ner med chilisås, krossade tomater och kryddor.
Får bort den där skarpa tonfisksmaken ganska bra. Jättegod pastasås

Magnus N
2012-09-14, 10:25
Jag har gjort pulled pork i folie vid upprepade tillfällen och går bra, om det nu är så att du är sugen på att prova ;)

Funkar för övrigt med mer eller mindre vilket kött som helst, provat kycklingfilé, fläskfile, fläskytterfile så tror kotlett funkar minst lika bra som karré!

Gör man pulled pork på kotlett och karré blir det stor skillnad, fettet i karrén lyfter rätten rejält, även om det blir bra på kotlett med :)

Jeml
2012-09-14, 10:53
Gör man pulled pork på kotlett och karré blir det stor skillnad, fettet i karrén lyfter rätten rejält, även om det blir bra på kotlett med :)

ganska självklart, mer fett=lyfter de flesta rätter :D

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Reaper123
2012-09-14, 11:17
Gör man pulled pork på kotlett och karré blir det stor skillnad, fettet i karrén lyfter rätten rejält, även om det blir bra på kotlett med :)Självfallet är det så, jag menade bara att det inte blir dåligt på magert kött ;)

Edit: Viktigt är väl dock att inte snåla på bräseringsvätskan om man kör magert kött, för lär vara mer större risk att få det torrt/tråkigt!

OneManArmy
2012-09-14, 11:29
En jäv@€€& massa tonfiskburkar.. Halp 0.o

2 burkar tonfisk, 400g köttfärs, 100g äggvita, 100g lök, salt, peppar och ev taco salsa.
Blanda med stavmixer och forma biffar.. smaaskens både som hamburgare och som vanliga biffat med potatis :)

Magnus N
2012-09-14, 11:41
Självfallet är det så, jag menade bara att det inte blir dåligt på magert kött ;)

Edit: Viktigt är väl dock att inte snåla på bräseringsvätskan om man kör magert kött, för lär vara mer större risk att få det torrt/tråkigt!

Helt klart, kör man karré och liknande behövs knappt vätska men med magert kött får man se till att tillföra en del själv :)

raddum
2012-09-14, 12:10
En jäv@€€& massa tonfiskburkar.. Halp 0.o

Sitter i denna stund och äter skitgoda tonfiskbiffar. Ta en burk tonfisk och töm oljan/vattnet. Addera sen 1/2 dl havregryn 2 äggvitor och en halv hackad lök, forma till biffar och stek på medelvärme, sjuuukt gott! Krydda gärna "färsen" med salt peppar och citronpeppar. :hbang:

Mouline
2012-09-15, 09:23
Vaknade upp i morse och insåg att jag hade 2st öringar i frysen.
Tinade av dom och filéeade dom sen gjorde jag dom till färs..
Nu har jag 900g öringsfärs.. Tacos or Burgers? Maybe both ;D

Zizou
2012-09-15, 09:25
Vaknade upp i morse och insåg att jag hade 2st öringar i frysen.
Tinade av dom och filéeade dom sen gjorde jag dom till färs..
Nu har jag 900g öringsfärs.. Tacos or Burgers? Maybe both ;D

Du borde ha sparat en av filéerna och smörstekt den *drool* finns inte mycket som slår det!

Båda röstar jag på ;) 400g tacos och 500g burgare (2x250). Lär ju smaka outstanding!

Kamp
2012-09-15, 09:37
Har 1 kg fransyska, tips?

Pompere
2012-09-15, 10:57
Har 1 kg fransyska, tips?

Stek runt om i pannan i smör.
In i ugn till önskad tempo, 60grader för mediumrare.

Ut och njut en saftig biff!

Servera gärna med potatisgratäng och kantareller.

Bulta
2012-09-15, 11:01
1. Putsa köttet, och stek på högsta effekt i stekpannan på alla sidor så den får färg, och krydda med svartpeppar och salt.
2. Sätt i kastrull med vatten och koka med lök och rejält med rotgrönsaker tills det att köttet fått en innertemperatur på 65-70 grader ungefär.
3. Ta ut köttet och låt vila ungefär 15-20 minuter innan du skär upp det.

Sila gärna ur fonden och red en härlig sås av det. Eller så kan du bara sätta in den i kylskåpet för att sedan användas till nästa gryta du gör av något slag.

Pretorian
2012-09-15, 20:36
Vill bara uppdatera med vad jag gjorde med min fina bit av benfri kotlett. Det blev schnitzel som blev så otroligt möra. Hade nötter som panering gah vad gott det blev. Kommer uppdatera min journal med bilder lite senare.

Bulta
2012-09-15, 22:42
Kotlett kan inte göras bättre. :eating:

Pretorian
2012-09-16, 11:50
Och här är resultatet av mina schnitzlar (panerade med mixade nötter) som jag fick tips att göra. Jag har ALDRIG ätit något mörare. Kan det vara bankningen? För fullständigt recept och fler bilder så kolla min journal.

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-09-15%2021%2024%2058.jpg

https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-09-15%2021%2025%2000.jpg

Pretorian
2012-09-17, 07:34
Och här resultatet av den stora biten benfri karré som jag grillade länge i ugnen:
https://dl.dropbox.com/u/7501234/Koloz/Photo%202012-09-17%2008%2022%2004.jpg

Jeml
2012-09-19, 21:28
10-12%nötfärs

Sugen på en riktigt god köttfärssås, tips på ingredienser i en sådan? :) eller andra heta tips på köttfärsrätter.

raddum
2012-09-19, 21:30
10-12%nötfärs

Sugen på en riktigt god köttfärssås, tips på ingredienser i en sådan? :) eller andra heta tips på köttfärsrätter.

Tomatpuré/krossade tomater, salt, peppar, en pressad vitlök, lök, craime fraiche, ketchup

vicarious
2012-09-19, 21:54
10-12%nötfärs

Sugen på en riktigt god köttfärssås, tips på ingredienser i en sådan? :) eller andra heta tips på köttfärsrätter.

Krossade tomater
Tomatpuré (inte för mycket)
Chilisås
Vitlök
Gul lök
En skvätt soja
Creme fraiche eller grädde
Champinjoner om man gillar det
En tärning köttbuljong
Salt
Peppar
Lite lime

Bulta
2012-09-19, 22:51
Lite färsk basilika, vitlök och en liten mängd sambal oelek sätter liv i en tomatbaserad köttfärssås.
Vill du åt till något mer "höstigt" så kan du testa att köra på grädde, kalvfond, svamp, timjan och lite lingonsylt för sötman.

Lök/salt/peppar är väll förstås obligatoriskt. Exprimentera annars. :P

Pretorian
2012-09-20, 06:52
10-12%nötfärs

Sugen på en riktigt god köttfärssås, tips på ingredienser i en sådan? :) eller andra heta tips på köttfärsrätter.

Mina burgare tycker jag är det godaste man kan göra med köttfärs.

Annars är det gott att fräsa lite fint tärnad bacon till köttfärsen. Tror Moberg har ett sånt recept och har man råd med kalorierna (det har man ju) så smakar det riktigt bra.

Reaper123
2012-09-20, 08:06
10-12%nötfärs

Sugen på en riktigt god köttfärssås, tips på ingredienser i en sådan? :) eller andra heta tips på köttfärsrätter.Baconlindad köttfärslimpa och du är i himmelriket! *cupid**drool*:eating:

Tompann
2012-09-20, 08:20
Baconlindad köttfärslimpa och du är i himmelriket! *cupid**drool*:eating:

+1000

Det har varit min lunch den senaste veckan. Magisk maträtt.

Jeml
2012-09-20, 09:28
Tack för alla tips! det blir nog en köttfärssås trots allt. Har längtat så länge efter en bra, nyriven parmesan :em:*cupid*

Mouline
2012-09-20, 09:35
740g färs, vitkål(kokt),tomatsås, guacamole och ost! Gaaiiinzz!

Mouline
2012-09-26, 08:43
200g Lövbiff, 300g Pasta, 200g Keso..
Kryddning?

Pretorian
2012-09-26, 08:45
200g Lövbiff, 300g Pasta, 200g Keso..
Kryddning?

Strimla lövbiffen och stek. Jag skulle gärna försöka skaffa lite milda matlagningsgrädde på 4% (diet) och blanda i stekpannan. Smaksätt med soya. Koka pastan med salt och lite olja.

Servera allt med en klick keso på sidan.

Reaper123
2012-09-26, 09:16
200g Lövbiff, 300g Pasta, 200g Keso..
Kryddning?"biff stroganoff" med gul+röd lök, krossade tomater (gärna chili eller annan smak), tomatpuré (inget måste), sambal, cayenne, peppar, salt och varför inte champinjoner?

Utöver kokt pasta vore ångkokt broccoli pricken över iet och keso kan du rentav köra som ett naturellt tillbehör för att balansera styrkan i stroganoffen!

Deffvänligt som fan, om inte det är målet ersätt krossade tomater med creme fraiche ;)

*drool*

Pepz
2012-09-26, 09:19
200g Lövbiff, 300g Pasta, 200g Keso..
Kryddning?

köp:
pepparot
grädde
lök

blanda keso och riven pepparot, smaka av med salt och peppar.
gör små fyllda rullar med sörjan och lövbiffen. salta och peppra
Bryn rullarna på högsta värme och lägg i en form.
Stek löken och lägg ovanpå
häll över grädde och eventuellt lite kalvfond/buljongtärning
in i ugnen tills det är klart och servera med pasta.

Jeml
2012-09-26, 09:24
tips på innovativ och spännande sås som passar till helstekt fläskkarré?? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

z_bumbi
2012-09-26, 09:33
tips på innovativ och spännande sås som passar till helstekt fläskkarré?? :)

Skickat från min GT-I9300 via Tapatalk 2

Innovativ vet jag inte men mjukgör lök och vitlök i en kastrull i något matfett av typen olja, tillsätt hackade tomater, chili och ev lite salt och låt puttra en kort tid så har du en varm grundsalsa.
I salsan kan man efter egen smak peta in det mesta.
Ananas
Äpplen
Russin
Paprika (Kan bli beskt)
Banan (inte för alla men vi med bra smaklökar uppskattar det)
osv
plus lämpliga kryddor.

Tillsätter du vätska och kokar ett bra tag så får du en tomatsås, tillsätt basilika, oregano etc så får du italienskt stuk på det hela.

Jeml
2012-09-27, 19:05
Innovativ vet jag inte men mjukgör lök och vitlök i en kastrull i något matfett av typen olja, tillsätt hackade tomater, chili och ev lite salt och låt puttra en kort tid så har du en varm grundsalsa.
I salsan kan man efter egen smak peta in det mesta.
Ananas
Äpplen
Russin
Paprika (Kan bli beskt)
Banan (inte för alla men vi med bra smaklökar uppskattar det)
osv
plus lämpliga kryddor.

Tillsätter du vätska och kokar ett bra tag så får du en tomatsås, tillsätt basilika, oregano etc så får du italienskt stuk på det hela.

Tack för tipset :)

Är sugen på potatismos imorgon men vet inte vad jag ska hitta på för proteinkälla som tillbehör. tips!! Äter lite leangains inspirerat och det är träningsdag imorgon så gärna något fettsnålt :)

Mouline
2012-10-19, 21:42
Vad fasen smaksätter jag min frysta spenat med?

HugSeal
2012-10-19, 22:26
Har jag en benfri kotlett så gillar jag att bara kryssa svålen med kniven, gnida in alla möjliga örter, lite "liquid smoke apple" är inte heller fel och bara skjutsa in den i ugnen tills den är klar(stektermometer är GULD)

Mouline
2012-10-20, 09:34
Vad fasen smaksätter jag min frysta spenat med?

Det blev 'spenatmos'.. ;]
Kommer bild i LG-tråden sen.

HugSeal
2012-10-20, 10:19
Krossade tomater
Tomatpuré (inte för mycket)
Chilisås
Vitlök
Gul lök
En skvätt soja
Creme fraiche eller grädde
Champinjoner om man gillar det
En tärning köttbuljong
Salt
Peppar
Lite lime
Bra recept!

Jag gillar att slänga ner gröna fyllda oliver och morötter i den.

En massa blandade linser funkar också bra om man vill fylla ut den en aning.

Annars är jag väldigt svag för färsbiffar av alla möjliga slag. Finhackad kapris och lite blandade kryddor(ta det lungt med saltet om du har kapris i) blir fantastiskt

Mickee
2012-10-31, 16:23
Fryst torsk!

Tips på recept och tillbehör? "Deff-style"

Hitta ett med bacon-inlindad torsk i ugn, lät gott men vet inte om kcal-budgeten godkänner det.

Anatis87
2012-10-31, 16:48
Fryst torsk!

Tips på recept och tillbehör? "Deff-style"

Hitta ett med bacon-inlindad torsk i ugn, lät gott men vet inte om kcal-budgeten godkänner det.

Torsk i äggsås?

baggard
2012-10-31, 17:13
Fryst torsk!

Tips på recept och tillbehör? "Deff-style"

Hitta ett med bacon-inlindad torsk i ugn, lät gott men vet inte om kcal-budgeten godkänner det.

Jag hade kört in den i ett foliepaket i ugnen.
Köra på lite kryddor, citronsaft, margarin.. en klick lätta kanske du har plats för?

Enkelt, fort. Brukar väl ta cirka 15-20min i ugnen. Se till så du tar ut den i tid. När du kan äta den med bara gaffel och den ser glansig ut på insidan så brukar det vara riktigt gött.

Potatis, ris, bulgur,quinoa kan du käka till.. Lite ärtor...
Äggsås på det är också riktigt fint

Jeml
2012-10-31, 18:04
Fryst torsk!

Tips på recept och tillbehör? "Deff-style"

Hitta ett med bacon-inlindad torsk i ugn, lät gott men vet inte om kcal-budgeten godkänner det.

Stek och ät med frysta grönsaker som du tillagat på något sätt med lite fettfri majonäs.

På deff är allt gott och att stå o laga något som är gott på riktigt ökar bara aptiten och hungern blir ännu längre ifrån tillfredsställd :D

Svårt med bra goda fisk recept som är enkla tycker jag dock.

Mickee
2012-11-01, 12:15
Tack för tipsen.

Torsk i äggsås hade varit klockrent om jag hade tyckt om det.
Rätt konstigt att man inte gör då man gillar ägg och torsk...

Kamp
2013-02-12, 12:03
Bump!

Jag har:
3 Ägg
Kvarg
Kokosmjöl
Kryddor/sötmedel
Proteinpulver
Ost 5%

Tar gärna emot tips, gärna något annat än omelett;)

Mouline
2013-02-18, 14:27
Tror ni det går å göra granola av bran flakes muslin? (Innehåller ju redan frukt därav frågan)