handdator

Visa fullständig version : Tråden om massage, friskvård, träning, & hälsa.


massören
2012-09-14, 02:11
Hejsan'

Är du intresserad av följande så kommer denna tråd vara något för dig. Denna tråd kommer alltså handla om:
- Olika massage metoder och tekniker.
- Massage i förbyggande syfte.
- Massagens positiva effekter speciellt för träning och styrke.
- Idrottsmassege för all sorts träning fokus på bodybulddning/styrketräning.
- Häska

Jag kan börja med något jag undrat över sen jag börjat läsa denna utmärkta forum:
- 1. Hur många som verkligen är massage intresserade här på detta forum?
- 2. Skriv gärna Vilka olika massage metoder & behandlingar ni provat på, vad ni tycker om de och vad ni helst skulle vilja prova på för massage metod eller behandling?

Lite om mig:
Andre heter jag och blev certifierad massör januari 2012. Sedan dess har jag studerat olika massage metoder och fortsätter göra det. Just nu sytuderar jag, inriktar jag mig på idrottmassage, träningsskator i förbyggande syfte. Jag har ett stort brinnande intresse för massage, friskvård, träning och hälsa.

Just nu:
- Certifierad massör & diplomerad massageterapeut i svensk klassisk massage.
- Zonterapi
- Art Neuro, en mjukare form av kiropraktik.
- just nu studerar idrottsmassage, idrottsskador i förbyggande syfte.

Massage metoder som jag tänker lära mig:
- Yogamassage (Ayurvedisk, indisk massage)
- Hawaiiansk lomi lomi massage
- SPA behandlingar som choklad massage, hot stone massage.

Vill med denna tråd skapa diskution om just det jag brinner för, massage. Nyfiken på era synpunkter och era svar på frågorna. /André :)

exevision
2012-09-14, 08:13
- Massagens positiva effekter speciellt för träning och styrke.

Utvecka gärna.

Sen en liten fundering. Om man har/haft en ovana att hålla spänning i en muskel i dagliga livet (av ren dumhet) och resulterat i att det blivit rätt så öm, då borde väll massage öka blodcirkulationen och snabba upp återhämntningen. Idrottsmassage/punktmassage är väll bäst då?

Rabiat
2012-09-14, 08:27
Åh, strålande! Jag har i några dagar undrat om massage kan hjälpa mig att snabbare fixa mitt sjukt strama bröst och axlar? Går det fortare med massage, eller kan jag lika gärna fortsätta med bara stretch?

massören
2012-09-14, 18:55
Utvecka gärna.

Sen en liten fundering. Om man har/haft en ovana att hålla spänning i en muskel i dagliga livet (av ren dumhet) och resulterat i att det blivit rätt så öm, då borde väll massage öka blodcirkulationen och snabba upp återhämntningen. Idrottsmassage/punktmassage är väll bäst då?

Beror lite på vad det är för sorts spänning? Men ja det stämmer bra, massage ökar blodcirkulationen ger ökad genomströming till muskeln och snabba upp oerhört. Genom att massören kombinerar både massage och röjning av muskeln (stretch), fokuserar på att lösa upp triggipiunkterna på den muskel som är öm. Då mår musklerna mycket bättre och spänningar löses upp.

Men i ditt fall som du säger låtit spänningarna byggas på räcker det oftast inte med en behandling, för bästa resultat minst 3 behandlingar med några dagars vila mellan. Där man får med sig hemliga att stretcha muskeln.

En viktig sak att påpeka är att musklerna behöver variation. Allt för en skriv träning ökar risken för korta muskler och spänningar. Hjälper mycket om man varierar sin styrketräning tex med yoga, simning, eller något liknade för bästa resultat. Så mår musklerna bättre.

Tycker du ska prova på idrottsmassage med triggipunkt behandling. Återkom gärna Om vad du tycker?

massören
2012-09-14, 19:02
Åh, strålande! Jag har i några dagar undrat om massage kan hjälpa mig att snabbare fixa mitt sjukt strama bröst och axlar? Går det fortare med massage, eller kan jag lika gärna fortsätta med bara stretch?

Som jag svara tidigare. Ja massage med triggipunkt behandling i kombination med töjning (stretch) av massören hjälper oerhörd mycket mot strama muskler. Som sagt så kan det behövas mer än en behandling att massera bort all stramhet som nu har byggts på med spänningar i en längre period.

I vilket fall som helst tycker jag du ska fortsätta med stretch, kombinera gärna med massage med triggipunkt behandling. Det tycker jag du ska prova på.

Lychgate
2012-09-14, 19:28
Oftast kommer inte triggerpunkter från "för korta" muskler utan att antagonisterna är undertränade vilket leder till en konstant spänning.

Väldigt vanligt med just triggerpunkter i bröstet(m. Pectoralis Major specifikt) hos mina klienter som tränar mycket på gym. För mycket press kontra roddövningar, speciellt för den bakre muskulaturen som fäster på skulderbladet.

Triggerbehandling hjälper snabbt, följt av stretchning som man kan utföra hemma själv. För att förebygga problemet behöver man dock se över träningsschemat så att inget blir övertränat.

Detta är min erfarenhet och inget som är satt i sten. Många andra massörer rekommenderar det som Andre skriver.

Rabiat
2012-09-14, 20:28
Oftast kommer inte triggerpunkter från "för korta" muskler utan att antagonisterna är undertränade vilket leder till en konstant spänning.

Väldigt vanligt med just triggerpunkter i bröstet(m. Pectoralis Major specifikt) hos mina klienter som tränar mycket på gym. För mycket press kontra roddövningar, speciellt för den bakre muskulaturen som fäster på skulderbladet.

Triggerbehandling hjälper snabbt, följt av stretchning som man kan utföra hemma själv. För att förebygga problemet behöver man dock se över träningsschemat så att inget blir övertränat.

Detta är min erfarenhet och inget som är satt i sten. Många andra massörer rekommenderar det som Andre skriver.

Mitt strama bröst beror troligtvis på att jag sitter vid datorn hela dagarna. Då hjälper det inte eller? Förutom bröstet så verkar främre delts och kanske också biceps (korta fästet sa pez?) behöva slappna av...

Lychgate
2012-09-14, 20:36
Mitt strama bröst beror troligtvis på att jag sitter vid datorn hela dagarna. Då hjälper det inte eller? Förutom bröstet så verkar främre delts och kanske också biceps (korta fästet sa pez?) behöva slappna av...

Samma kan gälla. Grunden kan även vara dålig hållning vilket är vanligt.

En tumregel brukar vara att kunna träna med samma vikt i skivstångsrodd som i bänkpress, givetvis med god teknik. Klarar man det är man jämnt tränad.

Massage hjälper säkerligen som sagt, dock i rent förebyggande syfte hade jag sett över din "arbetsställning" vid datorn samt träningsschema.

Rabiat
2012-09-14, 20:49
Samma kan gälla. Grunden kan även vara dålig hållning vilket är vanligt.

En tumregel brukar vara att kunna träna med samma vikt i skivstångsrodd som i bänkpress, givetvis med god teknik. Klarar man det är man jämnt tränad.

Massage hjälper säkerligen som sagt, dock i rent förebyggande syfte hade jag sett över din "arbetsställning" vid datorn samt träningsschema.

jag ligger på högre vikt i rodden än i bänkpressen med bra teknik, men det är verkligen på håret att jag kommer hela vägen till bröstet med stången eftersom jag är så stel :)

Just nu fokuserar jag på att stretcha bröst och axlar, men jag är så förbenat stel att det känns lönlöst. Därför jag funderade på om massage kunde hjälpa till på traven. Det känns som att kan jag bara sträcka ut musklerna ordentligt EN gång så kommer stretchen ge mycket mer efter det.

Edit: Jag skulle troligtvis kunna köra samma vikt i bänkpressen som i rodden, men jag började på högre vikt på rodden eftersom jag var tvungen att ha upp stången från golvet.

Edit 2: Jag har läst om triggerpunktsmassage, och jag har ju inte ONT någonstans... Bindvävsmassage eller sportmassage kanske?

Carnes
2013-02-27, 23:48
Det här med massage har alltid intresserat mig, spec i former som djupvävnad, A.R.T och liknande.. Är det något att satsa på tro? Har även funderat på sjukgymnastik, men har alltid tyckt att det här med att trycka på punkter osv är coolt (som klippen nedan)

Lite underhållande klipp:
m8pdo1gqqKM
qvSHViT937A
XnOyqEpQC-8

Järvskan
2013-02-28, 12:37
Lite underhållande klipp:
m8pdo1gqqKM


Vad kallas prylen som han använder från 6:28 in i klippet?

Carnes
2013-02-28, 12:51
Vad kallas prylen som han använder från 6:28 in i klippet?

''Acuforce Massage Star Massager''
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21Rv53PDBoL.jpg
Fick jag fram.

Järvskan
2013-02-28, 14:00
Tack för svaret! Måste ta och köpa in en sådan till firman :)

Carnes
2013-02-28, 15:26
Är du massör?

Järvskan
2013-02-28, 17:14
Jepp, en hårdhänt finländsk (idrotts)massör :)

Blev färdigtutexaminerad i höst och har i vintras startat upp min egna firma

Carnes
2013-02-28, 17:20
Jepp, en hårdhänt finländsk (idrotts)massör :)

Blev färdigtutexaminerad i höst och har i vintras startat upp min egna firma

Låter riktigt fint, vad för utbildning gick du? Jag är nämligen intresserad av sånt där!

Vunnis
2013-02-28, 17:31
Tänkte precis fråga samma sak, järvskan. ... Tack för svaret!
Onekligen uderhållande klipp. :)

Järvskan
2013-02-28, 21:43
Låter riktigt fint, vad för utbildning gick du? Jag är nämligen intresserad av sånt där!

Jag gick på en ettårig finskspråkig idrottsmassörutbildning i Åbo. På betygspappret står det att jag är idrottsmassör, men min yrkestitel är utbildad massör. Skillnaden mellan idrottsmassör och vanlig massör är i mitt tycke så gott som obefintlig, man använder ändå samma grepp och tekniker. Den "idrottsliga" biten gick mera ut på att vi hade kurser och föreläsningar om idrottarens vardag, om träning och allt som kretsar kring det. Man kunde också utbilda sig Personal Trainer i samband med idrottsmassörutbildningen, men jag nappade inte på det eftersom jag misstänkte att PT-utbildningen inte skulle hålla Arne Persson-klass :d och givetvis hade jag rätt. Klasskamraterna som utbildade sig till PT gick väl igenom gymmaskinerna en enda gång och då fick de inte lära sig de allra viktigaste basövningarna. Precis som de flesta andra PT-utbildningar fick man ett (värdelöst) diplom för 10.000 kronor.

Hur som helst så är massörutbildningen som jag gick på en av de bäst ansedda i Finland. Förutom anatomi och massageteknikerna lärde vi oss olika typer av stretchning, tejpning, (deltog också i en kinesiotejpningskurs utanför skolan), triggerpunkter, värme- kylbehandling, tränings- och näringslära, behandling av skador, et cetera. Jag orkar inte nämna allt som ingick i utbildningen, men givetvis hade vi också kurser i hudsjukdomar, första hjälpen, hygien, företagarutbildning...

Utbildningen var som sagt ettårig, men hälften av tiden så slavarbetade vi på skolans egna klinik. Även om jag kallar det för slavarbete så var det enormt viktigt med så mycket praktik eftersom man lärde sig använda alla olika massagetekniker och klura vad kunderna hade för problem. När jag jämför mig med andra bekanta som gått på en annan massörutbildning (ettårig den också) så anser jag mig vara en skickligare massör. Största skillnaden skolorna emellan verkar ha varit att min skola hade betydligt mera praktik. Vår skola hade också avtal med flera olika idrottsföreningar i regionen, bland annat FC Inter Turku som spelar i högsta ligan. Hade själv som stamkund en EM-medaljör i kickboxning :cool:

Om ni väljer att utbilda er till massörer så välj den som är längst och dyrast! Man lär sig knappt något på alla dessa snabbkurser som varar i ett par månader, bättre i så fall att gå på en gedigen utbildning. Sedan är det ju också upp till en själv hur bra man vill bli genom egenstudier och genom att gå på tilläggsutbildningar (vettiga sådana).

Vunnis
2013-02-28, 21:54
+1 på sista stycket.
Att bara lära sig att klappa på folk blir man ingen duktig massör av, tycker jag. I alla fall inte om man faktiskt vill göra skillnad med folks krokiga kroppar på allvar.
Jag har gått på axelsons i göteborg och blivit (nåja, snart) medicinsk massage terapeut. En utbildningslängd på cirkus ett halvår, så järvskan är fräckare än jag, men jag vill nog inte anse mig färdigutbildad än heller.
Antar att du inte bor i finland carnes..?

Carnes
2013-02-28, 22:09
Om ni väljer att utbilda er till massörer så välj den som är längst och dyrast! Man lär sig knappt något på alla dessa snabbkurser som varar i ett par månader, bättre i så fall att gå på en gedigen utbildning. Sedan är det ju också upp till en själv hur bra man vill bli genom egenstudier och genom att gå på tilläggsutbildningar (vettiga sådana).

Tack att du tog dig tiden och skrev stycket. Jag hittade en utbildning via Yrkeshögskolan nyligen. Den är ca 2år. Fördelen med den är att man kan få en flashig pt-licens (om man nu vill ha en) och sen har man behörighet för att söka en vidareutbildning som ''medicinsk massageterapeut'' som är väldigt lik sjukgymnast, om jag har förstått det rätt.

Här är utbildningen, du kan ju ta dig en titt om du vill :)
http://www.yrkeshogskolan.se/u/massage---och-friskvardsterapeut6/

+1 på sista stycket.
Att bara lära sig att klappa på folk blir man ingen duktig massör av, tycker jag. I alla fall inte om man faktiskt vill göra skillnad med folks krokiga kroppar på allvar.
Jag har gått på axelsons i göteborg och blivit (nåja, snart) medicinsk massage terapeut. En utbildningslängd på cirkus ett halvår, så järvskan är fräckare än jag, men jag vill nog inte anse mig färdigutbildad än heller.
Antar att du inte bor i finland carnes..?

Hah, Axelssons har jag hört ska vara ganska kort men intensivt. Nej jag bor i Sverige, hehe. Trivs du bra på linjen?

spoon
2013-02-28, 22:11
Mina vänner som har arbetat som massörer har fått ge sig efter ett par år då deras kroppar inte klarade det fysiska arbetet. Hur ska man göra för att komma runt det problemet?

z_bumbi
2013-02-28, 22:14
Mina vänner som har arbetat som massörer har fått ge sig efter ett par år då deras kroppar inte klarade det fysiska arbetet. Hur ska man göra för att komma runt det problemet?

Teknik, teknik, teknik och att undvika styrkelyftare som kunder.

Carnes
2013-02-28, 22:21
Mina vänner som har arbetat som massörer har fått ge sig efter ett par år då deras kroppar inte klarade det fysiska arbetet. Hur ska man göra för att komma runt det problemet?

Styrketränade dina vänner? Som z_bumbi skrev, tror teknik är väldigt viktigt.

Järvskan
2013-02-28, 22:21
Här är utbildningen, du kan ju ta dig en titt om du vill :)
http://www.yrkeshogskolan.se/u/massage---och-friskvardsterapeut6/
?


Utbildningen är flexibelt upplagd med 25 lärarledda veckor på skolan i Linköping, 32 veckor distansstudier och 23 veckor LIA på hemorten.

Synd att jag inte hittar vilka kurser som ordnas in i minsta detalj. Däremot tycker jag att distansstudieveckorna och LIA är oroväckande höga. Distansstudier brukar i mitt tycke innebära att man ligger i soffan hemma utan att öppna läxböckerna...

Carnes
2013-02-28, 22:27
Synd att jag inte hittar vilka kurser som ordnas in i minsta detalj. Däremot tycker jag att distansstudieveckorna och LIA är oroväckande höga. Distansstudier brukar i mitt tycke innebära att man ligger i soffan hemma utan att öppna läxböckerna...

Hah! Jag känner samma sak. Kan dock ta mig firheten att kanske boka in en Arne Perrson-Kurs om timingen tillåter! Fördelen är ju att man kanske kan satsa hårade på gymmet och läsa sånt man redan är intresserad av. Det hade varit betydligt värre om jag skulle plugga något jag hatade:cool:

spoon
2013-02-28, 22:27
Styrketränade dina vänner? Som zumbi skrev, tror teknik är väldigt viktigt.

Jo dom tränade ganska ordentligt. Tror det var underarmarna som gav upp.

Men det är ju off topic. Bra tråd :thumbup:

Järvskan
2013-02-28, 22:34
Mina vänner som har arbetat som massörer har fått ge sig efter ett par år då deras kroppar inte klarade det fysiska arbetet. Hur ska man göra för att komma runt det problemet?

Man måste leva som man lär, det vill säga tänka på sin egna ergonomi och teknik samt sköta om sin egna kropp på fritiden. Med tiden blir man ju också mer rutinerad, så man vet ju vilka positioner och tekniker som är bäst ur en ergonomisk synvinkel. Därför var ju också den långa praktiktiden bra eftersom det oftast fanns utbildad personal på kliniken som gav en feedback på ens egna ergonomi samt lärde ut nyttiga knep.

Vunnis
2013-02-28, 22:41
Hah, Axelssons har jag hört ska vara ganska kort men intensivt. Nej jag bor i Sverige, hehe. Trivs du bra på linjen?
Kort vet jag inte, i alla fall inte i förhållande till majoriteten av andra utbildningar, hur mycket av utbildningen du skickade där är faktiskt massage, skaderehab, anatomi-relaterat?
Jag är färdigutbildad, men har några externa praktiktimmar att ta igen. Trivdes väl dugligt, men utbildningar är ju vad man gör dom till.
Teknik, teknik, teknik och att undvika styrkelyftare som kunder.
Jag som redan har börjat med dom där jävla styrkelyftarna. :(

Carnes
2013-02-28, 22:54
Kort vet jag inte, i alla fall inte i förhållande till majoriteten av andra utbildningar, hur mycket av utbildningen du skickade där är faktiskt massage, skaderehab, anatomi-relaterat?
Jag är färdigutbildad, men har några externa praktiktimmar att ta igen. Trivdes väl dugligt, men utbildningar är ju vad man gör dom till.

Jag som redan har börjat med dom där jävla styrkelyftarna. :(

Jag ser det som en bra grund, sen kan man ju plugga vidare till medicinsk massageterapeut.. Lär finnas en del fördjupningskurser på sidan inom A.R.T och sånt. Vad exakt man går igenom på själva utbildningen vet jag inte, ska höra med dom. Men tror det flesta massageutbildningarna (dom längre) har en ganska vettig grund för anatomi, skador osv.

Carnes
2013-03-04, 13:27
Bumpar tråden med ett par klipp

HJvhVrfsrP8
Nv7gjvimcSE
lZsZ7J4ya1w
JoQR3xRaBaE

Järvskan
2013-03-05, 21:12
Trevliga klipp! Alltid lika roligt att få nya idéer på massagegrepp :)

Järvskan
2013-03-14, 23:25
Håller som bäst på att skapa företagets hemsida. Har mycket kvar som ska fixas, men kika gärna in! Har bland annat laddat upp bilder hur mitt företagslokal ser ut :)

http://jarvinenmassage.fi/

BisonLGcrew
2013-03-15, 07:40
Vad är ett ärligt pris för 1h massage om man vill ha en riktigt hård muskelmassage som man faktiskt har nytta av på gymmet?

Vunnis
2013-03-15, 08:05
Få tar under 500 kr/h. Vad det är för typ av massage du får är mer upp till vem du går än priset.

Järvskan
2013-03-22, 00:45
''Acuforce Massage Star Massager''
http://ecx.images-amazon.com/images/I/21Rv53PDBoL.jpg
Fick jag fram.

Köpte ovanstående pryl samt en i XL-storlek. Grejerna är just nu hos tullen så jag borde få dem i ny vecka! :) Tullavgiften och frakten kostade lika mycket som grejerna...

Skallfraktur
2013-03-22, 08:41
Håller som bäst på att skapa företagets hemsida. Har mycket kvar som ska fixas, men kika gärna in! Har bland annat laddat upp bilder hur mitt företagslokal ser ut :)

http://jarvinenmassage.fi/

Din klinik ser jättebra ut! Skojj! Hoppas du får ett gediget antal kunder så att du får det att gå runt ordentligt!

Lychgate
2013-03-22, 09:01
Vad är ett ärligt pris för 1h massage om man vill ha en riktigt hård muskelmassage som man faktiskt har nytta av på gymmet?

Jag tar 450:- i timmen för djupvävnad. Dock bor jag i ett mindre samhälle så inom en större stad räkna med ett par hundra extra.

Över till friskvård kör jag 300:- timmen(+ eventuella gymavgifter) för personlig träning. Kör samma pris för allt, instruktion, kostupplägg, whatevs.

aktivmicke
2013-09-21, 15:05
579 kr/h tar jag, tror de flesta ligger på mellan 550-600 kr/h i medelstora eller större städer.