handdator

Visa fullständig version : Du har 1kg kyllingfiléer o pasta, vad gör du?


Absolutfalk
2012-09-14, 00:03
Som rubriken lyder!

Lägger till, det ska va nyttigt och gärna med någon "varm sås". Svaret "äter" räknas inte, då det skall göras efter tillagningen!


Och ja, jag har gått igenom alla trådar i mat o recept forumet, samt sökt, men inte känt att jag fått ett optimalt svar :)

Shoot!

vicarious
2012-09-14, 00:51
Vad menar du egentligen med nyttigt?

Skär kycklingen i bitar och stek i smör tillsammans med gul lök. Salta, peppra. Rör ner lite creme fraiche, chilisås, hackad röd paprika och avsluta med lite citron. Sjukt enkelt o gott!

LillisJ
2012-09-14, 00:53
Det här:

http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Så löjligt gott.

Mickee
2012-09-14, 07:29
Det här:

http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Så löjligt gott.

Brukar göra den också, en av mina favoriträtter. Funkar fint med kött också.

Xtreme-G
2012-09-14, 08:13
Till 1 kg kyckling: steker 2 gula lökar och sedan kycklingen, hackar i några soltorkade tomater, fyller på med 2 dl matlagningsgrädde + mjölk till lämplig mängd sås och tillsätter en hönsbuljongtärning. Reder med lämplig redning och kryddar med basilika. Serverar med riven ost.

Recept från Fredrik Paulun

Pretorian
2012-09-14, 08:35
Strimla kycklingen
Stek i smör
Blanda i tikka-kyddmix med minifraiche
Koka pastan med salt
Servera med sallad och Cola Zero

Donkey Kong
2012-09-14, 09:13
Jag skulle göra ett gäng kycklingfiléer i ugn eller micro (med grill). Smeta in dem i allt som är gott - honung, soja, sambal, kryddor, srirachasås etc och kör i ugnen på lämplig tid. Lägg sen de rackarna i en burk i kylen, alltid bra att det finns lite protein att gnaga på. Är jag lat/stressad, så häller jag bara upp filerna på en plåt, sprutar över soja, srirachasås och olivolja och in i micron på grill.

God (fet) sås - koka en sån där kvibille mögelost i en tvåa grädde, sakta under omrörning, krydda med lite vitpeppar. (Det blir sås för 2 portioner)

Koka pasta (10 olika sätt, minst, men här pratar vi tillsätt i kokande vatten, ingen eftersköljning, för den ska vara kletig, slå bara av i durkslag, skruvar är bäst, de tar upp mycket sås...), släng på lite skurna filébitar och häll över såsen. Funkar med vilket protein som helst, även gott med kidneybönor till. Favoriten är med kidneybönor och rostbiff.

Bulta
2012-09-14, 09:19
Gryta baserad på tomat.
Krossade tomater/lök vitlök/rödvin/olivolja
Basilika, oliver, fetaost, sambal oelek/chili

Absolutfalk
2012-09-14, 09:20
Tack för alla tipsen!

Då e bara frågan vilket av recepten man skall välja till fredagsmyset ;)

Pretorian
2012-09-14, 09:26
Mitt! *popcorn*

Myneo
2012-09-14, 09:29
Strimla och woka kycklingen med färska grönsaker, broccoli,blomkål,morötter, i med en skvätt sötsur sås och lite heta kryddor, enkelt och supergott

Spartansk
2012-09-14, 09:32
Jag är bekväm, jag skulle bara kokat både kycklingen och pastan (i separata kastruller). Det smakar helt okej.

Zorban
2012-09-14, 09:39
Jag är bekväm, jag skulle bara kokat både kycklingen och pastan (i separata kastruller). Det smakar helt okej.
Det smakar ingenting :cool:

Absolutfalk
2012-09-15, 01:37
Det här:

http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Så löjligt gott.

Började med att göra den här! Blev ingen vidare succé tyvärr. 2 Falkar av 5 :(

Får hoppa på nästa recept när matlådorna tagit slut. Återkommer med betyg :)

dmoller
2012-09-15, 03:02
slänger in kycklingen i ugnen, kokar pastan och äter allt med sweet chili

Muezz
2012-09-15, 09:17
Stek lök och kyckling i bitar,krydda efter smak. Koka pastan, vispa ihop några ägg med lite mjölk och kryddor, riv lagom mycket ost. Släng kyckling, pasta och lök i en ugnsform, häll på äggstanningen, sprid osten över. Ugna tills det är klart, servera med en klick kvarg/keso/mango chutney/ajvar relish/grillsås/sweet chili/ketchup eller vad du nu trivs med som kall sås. Tina gärna upp lite broccoli/broccolimix/wokgrönsaker eller liknande och käka till.

Persund
2012-09-15, 09:43
Det här:

http://www.recepten.se/recept/kyckling_ugn_sambal_oelek.html

Så löjligt gott.

Gjorde detta igår till lunch. Helt okey och framförallt jäkligt enkelt! Tack för tipset :)

Persund
2012-09-15, 09:49
Började med att göra den här! Blev ingen vidare succé tyvärr. 2 Falkar av 5 :(

Får hoppa på nästa recept när matlådorna tagit slut. Återkommer med betyg :)

Är nog lätt hänt att såsen blir grynig iom att kycklingen innehåller så mkt vatten. Nu körde jag iofs inte heller med grädde utan milda 4%. Slog såsen i en kastrull och vispade och kokade upp den så blev den len och tjockare konsistens sen hällde jag bara tillbaka den över kycklingen.

Nu kanske det inte var fallet för dig men men :)

m-sundsvall
2012-09-15, 10:29
Stek lök och kyckling i bitar,krydda efter smak. Koka pastan, vispa ihop några ägg med lite mjölk och kryddor, riv lagom mycket ost. Släng kyckling, pasta och lök i en ugnsform, häll på äggstanningen, sprid osten över. Ugna tills det är klart, servera med en klick kvarg/keso/mango chutney/ajvar relish/grillsås/sweet chili/ketchup eller vad du nu trivs med som kall sås. Tina gärna upp lite broccoli/broccolimix/wokgrönsaker eller liknande och käka till.

jäklar, den måste jag testa! :thumbup:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

m-sundsvall
2012-09-15, 10:33
Strimla kycklingen, stek och krydda(jag använder tacokrydda), tillsätt wokgrönsaker och tillräckligt med creme fraiche så du får en lagom såsig röra :thumbup:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

spoon
2012-09-15, 10:36
1. Slänger kycklingen i ugnen på 200 grader i 40 min.
2. Surfar på kolo
3. Slänger kyckling, Creme fraische, grillgrydda och paprika i en stekpanna
4. Kokar pasta
5. Äter

Absolutfalk
2012-09-15, 12:46
Hur "onyttigt" är d med sweetchilli egentligen?

Latissimus Dorsi
2012-09-15, 12:51
Hur "onyttigt" är d med sweetchilli egentligen?

http://kalorikollen.nu/livsmedel-detaljer.aspx?id=11743
Inte alls, tror jag. Beror på hur strikt du är.

krubkungen
2012-09-15, 14:30
Strimla kycklingen, stek och krydda(jag använder tacokrydda), tillsätt wokgrönsaker och tillräckligt med creme fraiche så du får en lagom såsig röra :thumbup:

Skickat från min GT-I9100 via Tapatalk 2

Detta låter gott. Men wokgrönsaker med pasta, funkar det bra? Brukar alltid köra med ris och wokgrönsaker.

m-sundsvall
2012-09-15, 14:46
Detta låter gott. Men wokgrönsaker med pasta, funkar det bra? Brukar alltid köra med ris och wokgrönsaker.

Funderade på att utelämna grönsakerna då jag håller med att det låter skumt.
Till ris är det väldigt gott iaf, men som sagt pasta kanske man kan byta ut dom till lök/paprika/chili :)

Absolutfalk
2012-09-17, 22:42
Den här MÅSTE ni testa! Nästan så jag funderar på att göra en egen tråd om den =)

Första tipset! Willys säljer 2x900gr kycklingfilé för 69 spänn. Väl värt!


Inköpslista
900gr kycklingfilé
5dl Arla köket creme fraiche, saffran och tomat
6 champinjoner
1 vitlöksklyfta
1 liten burk Ridderheims soltorkadetomater
Soja
Olivolja
Salt

Ok gör så här

Tina 900gr kycklingfile, lägg in i en ugnsfastform. Pensla på olivolja och soja. Salta lite lätt. Släng in i ugnen på 200gr i 20min.

Koka pastan...

*Skiva champinjonerna och stek ihop med vitlöksklyftan
*Skiva kycklingfileerna och lägg i stekpannan
*Skiva även dom soltorkade tomaterna och häll i en del av ollivoljan som är i burken.
*Häll på cremefraichen och koka ihop det i 5min

SERVERA!

Hur lätt somhelst och riktigt gott!

På 5 portioner blir det ca 800kcal och 70gr protein.

Vivaldi
2012-09-18, 23:41
Mal mandel med örter
skär upp kycklingen på mitten, fyll den med 10% ost
Vänd den sedan i ägg
Vänd därefter i den malda mandeln
In i ugnen på 200 grader i ca 30 minuter
Koka pasta, servera med valfri sås och njut av din kyckling cordon bleu ( byggarstyle )

Forqie
2012-09-19, 01:44
Det smakar ingenting :cool:

Det smakar GAINS

Zorban
2012-09-19, 08:02
Det smakar GAINS
Nej inte ens det. Dels vill man inte äta det, och dels är det relativt kalorisnålt :)

Reaper123
2012-09-19, 08:12
Min favorit:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5990386&postcount=5

Pretorian
2012-09-19, 09:00
Min favorit:
http://www.kolozzeum.com/forum/showpost.php?p=5990386&postcount=5

Bra tips! Enkelt och gott precis som det ska vara. Den där tomatpurén, går den att hitta i en vanlig butik?

Reaper123
2012-09-19, 09:07
Bra tips! Enkelt och gott precis som det ska vara. Den där tomatpurén, går den att hitta i en vanlig butik?Japp, oftast är simple best även i köket!

Vet inte, googlade lite snabbt och verkar gå att importera iaf:
http://www.chilihouse.dk/shop/eng/red-gold-paprika-824p.html
- Denna kör jag med just i kycklinggrytan men har 3-4 andra tuber som brukar importeras via min nya sida av släkten!

Kan lova er att det lätt är värt ett inköp, speciellt den som man gör gulasch på... blir GUDOMLIGT! (Den snällare variant dom kallar Paprika Vegetable Cream - Hot gör så mkt bra i just gulasch)

Edit: Värt att notera är att max 1tsk oftast räcker till en gryta på 4-8 portioner, så pass stark är "hot"... så en tub räcker några år om man inte gör som jag och kör det i mer eller mindre alla mina "kvargsåser"

Birkharju
2012-09-19, 09:15
Standard för mig när det gäller kyckling & pasta, löjligt enkelt och gott.

1 kg kycklingfilé
1 stor eller 2 små gul lök(ar)
2-4 vitlöksklyftor
250-350 ml kokosmjölk
curry(loads), svartpeppar, salt
Lite soya

Bryn löken och stek kycklingen(krydda kycklingen med curry när du steker). När det är klart lägger du över det i något och pressar i vitlöken. Tillsätt kokosmjölk och låt det koka upp.

När det kokat upp brukar jag ha i soya och/eller jordnötssmör. *drool*

Fredriiik
2012-09-19, 10:57
Jag har en förbaskat god som väntar på mig som matlåda idag faktiskt :)

Skär kycklingen i bitar och stek den i smör, peppra å salta såklart.
Sen på med två stycken creme fraiche med paprika å chili smak.
I med 2,5dl matlagningsgrädde och lite paprikakrydda.
Tillsätt i slutet en röd paprika som är finhackad.
Häll upp pastan i en schysst skål och tillsätt kycklingkalaset, blanda ihop och strimla parmesan över. Ruugiggt gott!

1684_
2012-09-19, 12:58
Hade gjort någon slags "gryta" med kycklingbitar och krossade + färska tomater, typ lite åt korvstroganoff/köttfärssås hållet och så kokat pastan.

Eller flygande jakob ;)