handdator

Visa fullständig version : Vänstra axeln blir aldrig bra, vad är felet?


Silencer
2012-09-13, 21:45
Sjukgymnasterna gör inget för skadan är tydligen inte tillräckligt begränsande på mitt liv. Mår dåligt av detta och uppskattar tips på självhjälp.

26 år gammal. Tränat styrketräning i 4 år mer eller mindre seriöst. Har hela min karriär fått satans ont på framsidan av vänster axel framför allt när jag bänkar plan bänk. Detta har jag lärt mig jobba runt genom att ha något smalare grepp och en brygga som gör att vinkeln förändras. Dessa omständigheter borde göra det lätt för er kunniga att förstå problemet:

Tunga pressar uppåt (militärpress) och lutande bänk går bra.
Tunga pressar i helt plan bänk känns som att någon hugger en kniv i vänstra axeln
Tunga pressar med brygga (lätt decline-vinkel) funkar bra

Med andra ord: upp och nerpress påverkar ej axeln. Men press rakt framåt skär som en kniv.

Ibland fast jag bryggar tappar jag då och då för ett ögonblick den perfekta tekniken/vinkeln i bänk, vilket gör att skadan gör sig påmind som ett knivhugg i axeln. Det är inte kul alls. Någonstans är det ju fel i axeln och jag vill så gärna bli av med det.

Smärtan gör sig även påmind i rörelser som flyes, eller om man föreställer sig att man stänger en skåplucka som sitter i huvudhöjd och ger motstånd.

Jag förstår inte varför det bara är så här på vänstra axeln, och jag förstår inte heller problemet! Jag stretchar, tränar rotatorcuffar, skulderbladsstabilitet m.m. Har jag fått ärrvävnad, broskbildning eller något sådant i axeln kanske?! Axeln känns allmänt orörlig. Att smälla upp en hård dubbel-biceps pose kan även det ge lätt smärta i vänstra axeln. Det är som att den är hopplöst känslig mot allt!

Zorban
2012-09-17, 09:07
Vad är det som sjukgymnasterna inte gör som de kan göra? Hitta någon annan i sådana fall, låter konstigt.

Har haft liknanade problem i över ett år, vet dock inte vad det är än.

Donkey Kong
2012-09-18, 07:35
Jag vet ej vad det är för skada, men jag har haft förtjockad sena i ena axeln och inflammation i burska (?) slemsäcken i den andra. I båda fall var behandlingen densamma - 20or på rototorcuffarnas alla vinklar, främst var det "outies" jag var dålig på. Jag gjorde dock så många jag kunde med gummisnoddar, ibland toppade jag på 32 reps...

Samt lätta axelpressar med hantel (3-5 kilo) med extremt bra kontroll (genom att starta med hantelna på bröstet, gå bakåt och låsa skuldebladet, sen pressa, så låses axeln (ses enkelt genom att biceps aldrig kan nudda örat, det är en hel hand emellan), sen pressa. Efter ungefär 2 månader kunde jag utan smärta köra 8 kilo! Yes! (ironi...).

Denna helvetesmedicin upprepades i ca 2,5 månader, sen var jag bra igen (hade säkert tagit det dubbla utan detta).

Observera att jag inte gjorde några andra påfrestande övningar för axlarna under denna tid!!!

Fortfarande "stel" i axlarna, försöker avhjälpa det nu med ännu mer rotatorcuff "uppies and downies" med full range-of-motion med hantel (3-4 kilo). Folk tittar på mig som jag är störd, men...