handdator

Visa fullständig version : Det här med var ens balans ligger


gregpl
2012-09-13, 21:37
Tjenna, första tråden för min del!
Tränat lite mer än ett år nu och funderar på att köra mitt livs första deff efter nyår för att känna på den sidan av byggandet också. Har enligt mig själv haft en jävligt lyckad bulk trots att jag aldrig har fått för mig att räkna kalorier, dock haft en uppfattning om var mitt proteinintag bör ligga varje dag..
Väger idag 92 kg, och planerar att väga kring 95 när deffen tar sin början. Är 180 cm lång. Har fortfarande tydliga magrutor och obliques samt delningar i låret, och har inga planer på att förlora detta innan defftid.
Eftersom jag inte vet var min kaloribalans är, så undrar jag om jag överhuvudtaget behöver ta reda på det innan jag sätter igång deffen för att den ska bli lyckad. Med lyckad menar jag att komma ner till ensiffrigt bf med minimal muskelförlust. Eller tror ni det går att gå på känn precis som jag gjort när jag bulkat? Då givetvis med högt proteinintag osv.
Ledsen om det blev långt och rörigt, men tror ni förstår fundering.

Rabiat
2012-09-13, 21:40
Tjenna, första tråden för min del!
Tränat lite mer än ett år nu och funderar på att köra mitt livs första deff efter nyår för att känna på den sidan av byggandet också. Har enligt mig själv haft en jävligt lyckad bulk trots att jag aldrig har fått för mig att räkna kalorier, dock haft en uppfattning om var mitt proteinintag bör ligga varje dag..
Väger idag 92 kg, och planerar att väga kring 95 när deffen tar sin början. Är 180 cm lång. Har fortfarande tydliga magrutor och obliques samt delningar i låret, och har inga planer på att förlora detta innan defftid.
Eftersom jag inte vet var min kaloribalans är, så undrar jag om jag överhuvudtaget behöver ta reda på det innan jag sätter igång deffen för att den ska bli lyckad. Med lyckad menar jag att komma ner till ensiffrigt bf med minimal muskelförlust. Eller tror ni det går att gå på känn precis som jag gjort när jag bulkat? Då givetvis med högt proteinintag osv.
Ledsen om det blev långt och rörigt, men tror ni förstår fundering.

Håll koll på vågen och gå på känn du. Jag har dietat ner mig både räknandes kalorier och helt utan att bry mig. Funkade lika bra båda gångerna.

Sniggel
2012-09-13, 21:58
Tjenna, första tråden för min del!
Tränat lite mer än ett år nu och funderar på att köra mitt livs första deff efter nyår för att känna på den sidan av byggandet också. Har enligt mig själv haft en jävligt lyckad bulk trots att jag aldrig har fått för mig att räkna kalorier, dock haft en uppfattning om var mitt proteinintag bör ligga varje dag..
Väger idag 92 kg, och planerar att väga kring 95 när deffen tar sin början. Är 180 cm lång. Har fortfarande tydliga magrutor och obliques samt delningar i låret, och har inga planer på att förlora detta innan defftid.
Eftersom jag inte vet var min kaloribalans är, så undrar jag om jag överhuvudtaget behöver ta reda på det innan jag sätter igång deffen för att den ska bli lyckad. Med lyckad menar jag att komma ner till ensiffrigt bf med minimal muskelförlust. Eller tror ni det går att gå på känn precis som jag gjort när jag bulkat? Då givetvis med högt proteinintag osv.
Ledsen om det blev långt och rörigt, men tror ni förstår fundering.

Givet det du berättat så ja. Du kan säkerligen gå på känn och vända ett överskott till ett underskott. Kanske att det efter en viss tid in i deffen behöver justeras ytterligare men det får du avgöra då. Om du inte har en deadline förstås. Men personligen tycker jag deadlines kan sabba resultaten i vissa fall så om du låter det ta den tid det tar, så kan det säkert gå riktigt bra.

sleepwalker
2012-09-14, 01:08
Du verkar ju redan veta hur man tränar med tanke på dina mått och beskrivning av hur du ser ut. Antagligen är ditt överskott inte speciellt stort eftersom du inte lägger på dig speciellt mycket fett.

Ät och träna som vanligt men förbränn 500kcal extra varje dag. Genom cardio promenader eller stenrunka. Vänder inte vikten efter en månad öka runkandet.

gregpl
2012-09-14, 06:08
Okej, låter lovande att ni tycker "att gå på känn" inte är helt kasst. Har förövrigt ganska bra koll på när man bör stoppa i sig vad, både mat och tillskott. Och just träningsbiten har jag ypperlig koll på, både när det gäller vad jag gör på gymmet men främst Hur jag gör det. Mvh

Pretorian
2012-09-14, 07:18
Jag uppfann "Gå-på-känn"-uttrycket! Nej, det gjorde jag inte men det är det jag går efter. Det låter som att du med fördel kan göra det också.

gregpl
2012-09-14, 13:48
Jag uppfann "Gå-på-känn"-uttrycket! Nej, det gjorde jag inte men det är det jag går efter. Det låter som att du med fördel kan göra det också.

Haha, nu blev det plötsligt sjukt övertygande! Jag kommer gå på känn ;)

gregpl
2012-09-14, 18:31
Givet det du berättat så ja. Du kan säkerligen gå på känn och vända ett överskott till ett underskott. Kanske att det efter en viss tid in i deffen behöver justeras ytterligare men det får du avgöra då. Om du inte har en deadline förstås. Men personligen tycker jag deadlines kan sabba resultaten i vissa fall så om du låter det ta den tid det tar, så kan det säkert gå riktigt bra.

Okej! Det finns ingen deadline i mitt fall, och eftersom jag startar deffen 2 dagar in på det nya året och planerar att vara klar i början på mars så bryr mig inte om att vara deffad under sommaren eller liknande!