handdator

Visa fullständig version : Fråga gällande löpning på band


fredrik89
2012-09-13, 17:48
Hej!

Jag har nu ungefär tränat i en månad och på senare tid så känner jag att jag blivit snabbare och orkar löpa längre när jag kör på band brukar köra 15min för uppvärmning.

Nu på senare tid så känner jag att det värker i fotlederna och på benen och undrar om det är normalt?

Känner det främst när jag går i trappor.

Torwald
2012-09-13, 18:28
Om du aldrig har tränat förut och går till att springa flera gånger i veckan betyder det att du ska lugna dig med löpningen och/eller träna lite teknik/styrka för löpning. Det är normalt att ha träningsvärk, såklart, men inte smärtor i underbenen eller leder.

Vad menar du med senare tid? En månad låter inte som en tillräckligt lång tidsperiod för att kunna innehålla en "senare tid"? :)

fredrik89
2012-09-13, 20:29
Har tidigare kört thaiboxning som avancerad i ca 2 år sedan blev det fem år utan någon som helst träning för att man skaffade flickvän och lite annat.

Nu har jag dragit igång träningen igen dock med enbart gym.

Senare tid menar jag den sista veckan :)

Mikaelsson
2012-09-14, 08:18
Vart i fotlederna och benen och när får du ont? När du springer eller dagarna efteråt?

bear.flowertwig
2012-09-14, 08:37
Låter som att det skulle kunna vara benhinnorna. Google it. Troligen bara att lugna ner träningen lite. Man brukar prata om att inte öka träningsmängden för löpning med mer än 5% per vecka. Dra ner på träningen nu och håll dig till det framöver är mitt tips.

fredrik89
2012-09-14, 11:24
känns i smalbenen fram och fotlederna vad jag känner av och tänker på.

svenbanan
2012-09-14, 12:42
Det låter som benhinnor eller någon variant av överträning. På en månad hinner du få bättre syreupptagning och allt möjligt så du kan springa längre och fortare, men senor och sådant jox tar längre tid. Spring inte på en vecka och gör sedan som katten här ovanför skrev, tycker jag.

Infidel
2012-09-14, 13:06
Kan vara att du springer fortare an vad löpbandet går också, jag kan få ont i fotlederna/underben/vader om jag springer snabbare än bandet under en längre tid.

Torwald
2012-09-14, 13:10
Kan vara att du springer fortare an vad löpbandet går också, jag kan få ont i fotlederna/underben/vader om jag springer snabbare än bandet under en längre tid.

http://2.bp.blogspot.com/_ELFl2_1q7DI/TObn1HnV2fI/AAAAAAAAAaQ/5JkvAtpbv7k/s1600/Not_sure_if_serious.jpg

svenbanan
2012-09-14, 13:35
Kan vara att du springer fortare an vad löpbandet går också, jag kan få ont i fotlederna/underben/vader om jag springer snabbare än bandet under en längre tid.

Känns som om man borde få ont i näsan om man springer snabbare än löpbandet. I alla fall om man har löpbandet mot en vägg... ;)