handdator

Visa fullständig version : Back on track, men ett problem


Clajj
2012-09-13, 16:32
Haloj!
Sist jag skrev här var i maj och då hade jag tappat allt vad träning, motivation och deff heter. Men efter att ha lagt allt sådant åt sidan och istället jobbat med mig själv och mitt inre välmående så har jag äntligen hittat tillbaka till träningsglädjen, motivationen och suget efter nyttig mat (som btw känns som ett mirakel!)

Jag har tyvärr gått upp några kilo under den här deppiga perioden som jag nu vill bli av med mer än någonsin, jag använder mig av Jefit och ShapeupClub vilket gör allting mycket lättare men framförallt roligare. Hursomhelst så har jag ett problem, och det är maten. Jag lider tyvärr av den kroniska sjukdomen IBS vilket gör att det blir svårt att variera den redan ganska ovarierade deff-maten. Jag utesluter inte kolhydrater helt men håller det på ett minimum, det är dock väldigt svårt att fylla ut med grönsaker pga. sjukdomen.
Någon annan här inne som har problemet och kan komma med tips? Eller är det många överlag som kör enformig deff-mat? Det jag lärde mig från sist jag var igång är att tricket för att inte lessna är ju just variation :(

Men den egentliga frågan gäller detta, nämligen att min sjukdom gör att det i värsta fall bara tar 15 min från att jag ätit tills att det passerat ut igen. Det får mig att undra om jag ens får i mig det nyttiga ur maten? Hur är det med fettet, hinner det sätta sig i kroppen på den tiden? Bör jag äta mer de dagar min mage bråkar med mig, för att inte riskera att hamna på ett alltför lågt underskott?

Någon som vet hur kroppen lagrar saker och ting kanske vet :)

Tolkia
2012-09-13, 18:06
Men den egentliga frågan gäller detta, nämligen att min sjukdom gör att det i värsta fall bara tar 15 min från att jag ätit tills att det passerat ut igen. Det får mig att undra om jag ens får i mig det nyttiga ur maten? Hur är det med fettet, hinner det sätta sig i kroppen på den tiden? Bör jag äta mer de dagar min mage bråkar med mig, för att inte riskera att hamna på ett alltför lågt underskott?
Det som kommer ut 15 min efter att du har ätit är inte den mat du nyss åt. Den befinner sig väl vid det laget i magsäcken, i färd med att portioneras ut i tarmen. Det tar bra mycket längre tid än 15 minuter för maten att färdas genom tarmsystemet. Däremot triggas en reflext i tarmen att sparka ut restmaterial när gång du fyller på med ny mat uppifrån (googla "gastrokolisk reflex" e. dyl.). Om du har IBS har du förmodligen en kraftigare sådan reflex än andra, så effekten blir lite mer dramatisk.

Kvittot på hur du tar upp maten är hur din kroppsvikt förändras. Om du börjar tappa vikt utan att aktivt försöka göra det tyder det på att du inte tar upp som du skall, men så länge du är viktstabil fungerar näringsupptaget. Obs. att du måste ta med i beräkningen om du aktivt bantar/deffar när du funderar över hur din vikt ändras.

Clajj
2012-09-13, 21:12
Jo, läkarna säger att mag-tarmfunktionen beter sig så, men det är lustigt då att jag själv kan se att det jag nyss stoppat i mig kommit ut utan att ha smält. Och då har jag inte ätit samma mat tidigare på dagen eller kvällen innan..

Rabiat
2012-09-13, 21:23
Jo, läkarna säger att mag-tarmfunktionen beter sig så, men det är lustigt då att jag själv kan se att det jag nyss stoppat i mig kommit ut utan att ha smält. Och då har jag inte ätit samma mat tidigare på dagen eller kvällen innan..

Alltså delar av det du nyss ätit kan ju hänga med med vissa sjukdomar, men ALLT är det väl inte?

Tolkia
2012-09-13, 23:21
Jo, läkarna säger att mag-tarmfunktionen beter sig så, men det är lustigt då att jag själv kan se att det jag nyss stoppat i mig kommit ut utan att ha smält. Och då har jag inte ätit samma mat tidigare på dagen eller kvällen innan..
Det kan ju i och för sig vara sådant du ätit tidigare än så. Med all respekt för din åsikt, men jag tror verkligen inte att det är fysiskt möjligt att trycka maten genom hela tarmsystemet på femton minuter.

Det är inte så enkelt att detaljstudera sitt bajs när det ligger och simmar i toan, och det är lätt att det sätter sig på hjärnan. Mitt råd blir att titta mindre i toan och mer på vågen om du oroar dig för näringsupptaget. Ligger du stilla i vikt motsvarar intag och utgifter varandra.

Du måste f.ö. inte äta någon "typisk deffmat", typ kycklingfilé och broccoli, bara för att du bantar/deffar. Det viktiga om du vill gå ned i vikt är att du äter mindre än vad du förbrukar, och det kan du även göra med annan mat. Har du IBS bör du förstås anpassa din diet efter vad magen tolererar.