handdator

Visa fullständig version : typsik def dag för mig, äter jag rätt?


mTOK
2012-09-13, 13:07
Hej!

Jag håller på att sätta ihop ett kostschema till min def som är tänkt att börja på måndag.

Detta är första ggn jag gör ett ett sådant försök, därför vet jag inte riktigt om min diet är optimal om jag vill bränna fett men ändå behålla så mycket muskler som möjligt.

Jag kommer att träna 4-5 dagar i veckan på gym och lite cardio på gym dessa dagar + powerwalks utomhus 3-4 ggr /veckan.

Kan tillägga att jag är 195cm och väger 107kg

Så här har jag tänkt att en typisk dag ska se ut för mig:

<Cardio>

Frukost
3dl Lättmjölk
30g proteinpulver
40g Havregryn
1 banan
1 ägg
500kcal, 40g protein

Mellanmål
100g kvarg+ en skvätt fun light
215kcal 20g protein

Lunch
200g fläskfile
100g kvarg
70g fullkornspasta
599 / 64

mellanmål
1 dl protein
2 dl lättmjölk
235 / 36

<Träning>

Middag
200g kassler
2 tomat
50g sallad
1 rödlök
1 msk olivolja
1 msk vinäger


Om jag räknat rätt så ger detta:
Kcal - 1978
Protein - 205


Synpunkter från Er experter :)?

Pretorian
2012-09-13, 13:13
Jag själv minskar gärna på kvargen och ökar på "maten" tex fläskfilén men där gör du som du vill.

Jag skulle gärna lägga till mer mat efter träningen och framförallt mer kolhydrater.

Rolv
2012-09-13, 13:14
Hej!

Jag håller på att sätta ihop ett kostschema till min def som är tänkt att börja på måndag.

Detta är första ggn jag gör ett ett sådant försök, därför vet jag inte riktigt om min diet är optimal om jag vill bränna fett men ändå behålla så mycket muskler som möjligt.

Jag kommer att träna 4-5 dagar i veckan på gym och lite cardio på gym dessa dagar + powerwalks utomhus 3-4 ggr /veckan.

Kan tillägga att jag är 195cm och väger 107kg

Så här har jag tänkt att en typisk dag ska se ut för mig:

<Cardio>

Frukost
3dl Lättmjölk
30g proteinpulver
40g Havregryn
1 banan
1 ägg
500kcal, 40g protein

Mellanmål
100g kvarg+ en skvätt fun light
215kcal 20g protein

Lunch
200g fläskfile
100g kvarg
70g fullkornspasta
599 / 64

mellanmål
1 dl protein
2 dl lättmjölk
235 / 36

<Träning>

Middag
200g kassler
2 tomat
50g sallad
1 rödlök
1 msk olivolja
1 msk vinäger

Synpunkter från Er experter :)?

Vad är det för kvarg du äter? Tycker näringsvärdet verkar fel.

Albin Eriksson
2012-09-13, 13:19
Ja 10-13g protein per 100g kvarg.

Sen funderar jag på bananen till frukost, hade nog lagt till lite hallon/bär och mer havregryn istället för en banan.

Samt möjligen en liten proteindrink eller aminosyror direkt efter passet.

Rolv
2012-09-13, 13:39
Ja 10-13g protein per 100g kvarg.

Sen funderar jag på bananen till frukost, hade nog lagt till lite hallon/bär och mer havregryn istället för en banan.

Samt möjligen en liten proteindrink eller aminosyror direkt efter passet.

Och så är det totala kcalmängden hög för 100 g kvarg. Om vi pratar om den fettsnåla kvargen som oftast förekommer här på kollo.

mTOK
2012-09-13, 13:57
Jag använde mig av http://kostbevakningen.se/

Men ser nu när jag dubbelkollar, att det står "kesella" inte kvarg. Dock ska väll detta vara samma sak? Kesella är väll bara arlas betäckning på kvarg?

mTOK
2012-09-13, 14:02
Jag själv minskar gärna på kvargen och ökar på "maten" tex fläskfilén men där gör du som du vill.

Jag skulle gärna lägga till mer mat efter träningen och framförallt mer kolhydrater.

Anledningen till detta är för jag vill hålla mättnadskänslan intakt genom hela dagen.
Men hade du plockat bort mellanmålen och istället ökat proteinintaget vid lunch middag?

Ja 10-13g protein per 100g kvarg.

Sen funderar jag på bananen till frukost, hade nog lagt till lite hallon/bär och mer havregryn istället för en banan.

Samt möjligen en liten proteindrink eller aminosyror direkt efter passet.


Det ska jag göra, hallon är bra mycket godare oxå :)

Pretorian
2012-09-13, 14:09
Anledningen till detta är för jag vill hålla mättnadskänslan intakt genom hela dagen.
Men hade du plockat bort mellanmålen och istället ökat proteinintaget vid lunch middag?


Ja. Jag äter hellre färre mål men större och gärna det STÖRSTA på kvällen efter träning. Men det är en smaksak vad man gillar bäst men jag tror inte man blir mättare av att äta flera gånger per dag.

Mitt motto är:
"Ju mindre jag äter på dagen desto mer kan jag äta på kvällen."

Myneo
2012-09-13, 14:36
Ja. Jag äter hellre färre mål men större och gärna det STÖRSTA på kvällen efter träning. Men det är en smaksak vad man gillar bäst men jag tror inte man blir mättare av att äta flera gånger per dag.

Mitt motto är:
"Ju mindre jag äter på dagen desto mer kan jag äta på kvällen."

Kan bara instämma, ätit med flera olika frekvenser o äta väldigt ofta men mindre varje gång gör mig bara hungrigare, men som sagt allt är väl från person till person

Provrörsbarn
2012-09-13, 16:36
Vilken kvarg äter du egentligen?

Rabiat
2012-09-13, 16:55
Jag försöker undvika frukt och bär på morgonen eftersom jag tycker jag blir hungrig snabbare då, men det kanske bara är jag :)

mTOK
2012-09-14, 06:18
Ja. Jag äter hellre färre mål men större och gärna det STÖRSTA på kvällen efter träning. Men det är en smaksak vad man gillar bäst men jag tror inte man blir mättare av att äta flera gånger per dag.

Mitt motto är:
"Ju mindre jag äter på dagen desto mer kan jag äta på kvällen."

Låter vettigt, jag har som sagt aldrig kört något sådant här tidigare. Utan bara ätit på och kört på gymmet, vilket inte gett mig något speciellt resultat.
Dags att ta tag i allt detta nu :)

Men dom dagar du inte tränar, äter du likadant eller?

Vilken kvarg äter du egentligen?

Jag köper den kvarg som finns på lidl, ingen aning om det är den bästa, men den är billig :)

Pretorian
2012-09-14, 07:14
Men dom dagar du inte tränar, äter du likadant eller?


OM det kommer en vilodag så äter jag likadant.

Rolv
2012-09-14, 07:57
Låter vettigt, jag har som sagt aldrig kört något sådant här tidigare. Utan bara ätit på och kört på gymmet, vilket inte gett mig något speciellt resultat.
Dags att ta tag i allt detta nu :)

Men dom dagar du inte tränar, äter du likadant eller?



Jag köper den kvarg som finns på lidl, ingen aning om det är den bästa, men den är billig :)

Mig veterligen finns det bara 1 typ av "rent" kvarg på lidl. Den har inte det näringsvärde du skriver.

luckyboi
2012-09-14, 09:34
Låter vettigt, jag har som sagt aldrig kört något sådant här tidigare. Utan bara ätit på och kört på gymmet, vilket inte gett mig något speciellt resultat.
Dags att ta tag i allt detta nu :)

Men dom dagar du inte tränar, äter du likadant eller?



Jag köper den kvarg som finns på lidl, ingen aning om det är den bästa, men den är billig :)

Den ligger inte i närheten av 200kcal per 100g, snarare 75

mTOK
2012-09-14, 10:04
Mig veterligen finns det bara 1 typ av "rent" kvarg på lidl. Den har inte det näringsvärde du skriver.

Nä, det stämmer nu efter efterforskning.
Men jag gjorde denna tråd från jobb och med hjälp av http://kostbevakningen.se/

Så det är den sidans info jag använder mig av i inlägget.

Myneo
2012-09-14, 10:25
Lidls

Bulta
2012-09-14, 10:33
Som tidigare nämnt så skulle jag personligen föredra att lägga majoriteten av maten jag äter på kvällen och minska på mellanmålen och flytande kalorier för maximal mättnad till när man lägger sig.
Jag tycker inte det ser ut som något fel på ditt kostschema förutom att jag skulle byta plats på lunch och middagsmålet för att få kolhydraterna efter träning.

Med dina livsmedel du valt skulle jag äta:
Frukost: 2 dl lättmjölk, 60g havre, 1 ägg, 100g milbona kvarg ~440 kcal/ 33g protein
Lunch: 200g kassler, 2 tomater, stor grönsallad med lök, 1 msk olja(13g) ~410 kcal/ 44g protein
Efter träning: 30g proteinpulver/1 banan(100g) ~220 kcal/ 25g protein
Middag: 200g fläskfile, 1 tesked rapsolja, 100g kvarg, 200g grönsaksblandning (exempelvis morötter/blomkål/broccoli), 80g pasta ~690 kcal/ 66g protein
Innan läggdags: 300g milbona kvarg~210 kcal/ 36g protein
Totalt~1970 kcal/ 204g protein

MagnusJ
2012-09-14, 11:09
Ja. Jag äter hellre färre mål men större och gärna det STÖRSTA på kvällen efter träning. Men det är en smaksak vad man gillar bäst men jag tror inte man blir mättare av att äta flera gånger per dag.

Mitt motto är:
"Ju mindre jag äter på dagen desto mer kan jag äta på kvällen."

][/QUOTE]

Kör likadant. Är helt enkelt mer "sugen" på kvällen att äta, kör min träning mellan 1500-1900 och är alltid som hungrigast timmarna efter. Spelar väl ingen roll? Det är vad kcal in/ut som gäller? *flex*

quai
2012-10-24, 16:59
Lidls

Denna finns nu på Kostbevakningen.

Lidl kvarg (http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+lidl+kvarg+)

Tompann
2012-10-25, 09:15
Denna finns nu på Kostbevakningen.

Lidl kvarg (http://kostbevakningen.se/?foodinput=100+g+lidl+kvarg+)

Tänk på att den nu innehåller 0,5% fett däremot. Bilden är väl ändå på den gamla kvargen?