handdator

Visa fullständig version : Eleiko-skivstång, vilken köpa?


NNIF
2012-09-13, 11:22
Hejsan alla

Jag undrar om Eleikos skivstång Eleiko Sport Träningsstång - 20 kg är något att ha?

Har tröttnat på att köpa "billiga" stänger för 2-3000kr som blir böjda som bananer efter ett år... vill ha något som håller men inte kostar skjortan!

Skivstången skall kunna användas till marklyft upp till 320kg samt släppas ned på marken efter ett utfört ryck/stöt på upp till 150kg

Några som har erfarenheter av denna "Sport Träningsstång" från Eleiko? Bör jag investera i tex "Olympic WL Träningsstång" ?

Vilka Eleiko skivstänger har ni erfarenhet av?

MVh

Morty
2012-09-13, 11:44
Den är helt OK. De olympiska stängerna är för olympiska lyft och det är mer fjädring i dem, de böjs lite lättare (men blir inte skeva).

Önskar att mitt gym också tänkte såhär, skitcasallstänger överallt.

NNIF
2012-09-13, 11:48
Den är helt OK. De olympiska stängerna är för olympiska lyft och det är mer fjädring i dem, de böjs lite lättare (men blir inte skeva).

Önskar att mitt gym också tänkte såhär, skitcasallstänger överallt.

Ja tanken är att ha en stång som "funkar" till det mesta, vi är ju bara enkla amatörer som tränar där :-)

Vi har en antik eleikostång, som håller för allt, sen har vi köpt in lite billigt shit.. men det funkar inte i längden, en stång som håller för evigt är ju oändligt prisvärd lixom..

Så denna "Sport" stång är som OL-stängerna i karaktären eller mera åt PL hållet?

Har läst lite gamla trådar om angränsande ämnen samt bör givetvis kontakta kundservice på eleiko men det är alltid intressant att diskutera med vanliga dödliga om deras erfarenheter

rooz
2012-09-13, 12:08
Bästa stängerna. Men jag hade satsat på en OL och en SL-stång.

Ol stängerna har lite sämre lättring och sviktar mer.

Ca. 8000:- per stång dock.

NNIF
2012-09-13, 12:10
Bästa stängerna. Men jag hade satsat på en OL och en SL-stång.

Ol stängerna har lite sämre lättring och sviktar mer.

Ca. 8000:- per stång dock.

Okej ja är ju "bara" 1500kr mera

På vad baserar du på att DU skulle ha satsat på något annat än "Sport" ? :-)

Om jag bara ska köpa EN stång, vilken?

mvh

rememberence
2012-09-13, 12:36
Ett utav gymen jag tränar på ibland köpte in 15st nya Eleiko WL träningstänger.
Vansinnigt bra stänger, MEN lättringen har börjat försvinna nästan helt där stängerna ligger emot ställningarna.

Jag kanske förväntar mig för mycket utav stängerna, men dom är ungefär 6 månader gamla bara.

Någon som vet om en SL-stång skulle tappa lättringen lika fort på samma vis?

NNIF
2012-09-13, 14:34
Ett utav gymen jag tränar på ibland köpte in 15st nya Eleiko WL träningstänger.
Vansinnigt bra stänger, MEN lättringen har börjat försvinna nästan helt där stängerna ligger emot ställningarna.

Jag kanske förväntar mig för mycket utav stängerna, men dom är ungefär 6 månader gamla bara.

Någon som vet om en SL-stång skulle tappa lättringen lika fort på samma vis?

WL är det väl inte ställningar inblandade så de kanske är naturligt att de inte har så bra kvalitet på lättrningen?

PL-stänger lär ju vara bättre i detta avseende så man har ställningar i knäböj och bänkpress.

15st stänger á 8000 kr = 120 000 :-D jäj

Rickard
2012-09-13, 14:44
Om jag bara ska köpa EN stång, vilken?

mvh
Training eller tyngdlyftningsstång. Det "går" inte att köra ryck/stöt med en styrkelyftsstång.

Tävlingsstången för tyngdlyftning har vassare lättring än träningsvarianten men är inte ett sådant rivjärn som styrkelyftsstången.

Rickard
2012-09-13, 14:45
Jag kanske förväntar mig för mycket utav stängerna, men dom är ungefär 6 månader gamla bara.

Någon som vet om en SL-stång skulle tappa lättringen lika fort på samma vis?

Gissar på en kombination av dåliga ställningar och att folk står och skruvar på stängerna när dom ligger i ställningen.

rememberence
2012-09-13, 14:52
WL är det väl inte ställningar inblandade så de kanske är naturligt att de inte har så bra kvalitet på lättrningen?

PL-stänger lär ju vara bättre i detta avseende så man har ställningar i knäböj och bänkpress.

15st stänger á 8000 kr = 120 000 :-D jäj

Ja, dom har precis köpt in dom stängerna samt stora mängder, vikter och en hel del maskiner i samband med att dom byggde ett helt nytt gym :)

Gissar på en kombination av dåliga ställningar och att folk står och skruvar på stängerna när dom ligger i ställningen.
Mja, misstänker det jag med tyvärr.

NNIF
2012-09-13, 15:04
Training eller tyngdlyftningsstång. Det "går" inte att köra ryck/stöt med en styrkelyftsstång.

Tävlingsstången för tyngdlyftning har vassare lättring än träningsvarianten men är inte ett sådant rivjärn som styrkelyftsstången.

Nu kommer jag vara lite konstig här, men när du skriver "training" avser du "Eleiko Sport träningsstång" ?

Hehe nej som sagt det "går" inte lika bra att köra ryck/stöt med en PL stång som med en WL

Men frågan är vad som är "värst" att köra PL med WL stång eller WL med PL stång? .. antar att WL med PL-stång är sämre än tvärtom?

Pepz
2012-09-13, 15:07
PL med WL stång är jobbigt men tvärtom är omöjligt imho ;)

träningsstången är riktigt bra men satsa på en WL tävlingsstång .

z_bumbi
2012-09-13, 15:13
För att inte förvirra sig i beteckningar så OL och SL.

Att köra tyngdlyftning med en styrkelyftstång är värre än det omvända, både för utövaren och för stången. Tyngdlyftningstången är iofs en nackdel i böj och bänk men kör man SL så kan man lika gärna söka sig till det gym som har sådan verksamhet för de tyngre passen.

Vad gäller vilken stång så skulle jag kolla på andra märken av tyngdlyftningstänger, om de är godkända att tävla med så tvivlar jag på att de är mycket sämre än övningstängerna från Eleiko och de är oftast också billigare.

Rikard Jansson
2012-09-13, 15:16
vrf är OL-stången en nackdel i bänk?

Pepz
2012-09-13, 15:23
vrf är OL-stången en nackdel i bänk?

dels roterar vikterna mycket lättare vilket kan kännas som obalans, dels så svajjar stången betänkligt vid tyngre vikter. lättringen är sämre och ringarna sitter på fel bredd och stången är smalare än en PL/SL stång


typ

ceejay
2012-09-13, 15:26
i böj är det väl rätt trevligt att ha lite svikt på stången i vändningen i botten.

rooz
2012-09-13, 15:33
Okej ja är ju "bara" 1500kr mera

På vad baserar du på att DU skulle ha satsat på något annat än "Sport" ? :-)

Om jag bara ska köpa EN stång, vilken?

mvh

Jag hade valt en sl-stång. Fler människor som kör sl-inspirerad träning.

Rikard Jansson
2012-09-13, 15:50
dels roterar vikterna mycket lättare vilket kan kännas som obalans, dels så svajjar stången betänkligt vid tyngre vikter. lättringen är sämre och ringarna sitter på fel bredd och stången är smalare än en PL/SL stång


typ

svajjet är ju nice i botten :) inte om man ska tävla kanske men... även att den är smalare är gytt

Loke
2012-09-13, 15:59
Jag hade valt en sl-stång. Fler människor som kör sl-inspirerad träning.

Som potentiell framtida medlem måste jag hålla med. OL finns det redan i stan, det som saknas är SL.

blondyz
2012-09-13, 16:35
Eleikos stänger är riktigt bra, hur länge de håller kan jag inte uttala mig om dock.

Där jag tränar finns det gott om dem, och inga kan jag påstå ser utslitna ut, eller känns utslitna för den delen. Några syns det att de varit med ett tag, lite missfärgning osv, men som sagt inget som märks eller känns rent lyftmässigt. Detta gäller deras SL/OL stänger.

Jag personligen kör aldrig OL, och då är det kanske självklart att jag föredrar SL varianten. Men som sagt, det finns de som kör OL och det ska minst sagt inte vara någon höjdare med SL stång. Har ni möjlighet köp en av varje, tvingas ni välja så kör på OL om någon av era medlemmar föredrar detta.

Ni gör helt rätt i att satsa på gedigna stänger, det behöver dock inte innebära att Eleiko är det enda som duger. Att köpa två billigare, men likvärdiga stänger kanske är väl så bra som att tvingas välja. Kolla med återförsäljare vad gäller garantier och sådant.

NNIF
2012-09-13, 18:55
Ni gör helt rätt i att satsa på gedigna stänger, det behöver dock inte innebära att Eleiko är det enda som duger. Att köpa två billigare, men likvärdiga stänger kanske är väl så bra som att tvingas välja. Kolla med återförsäljare vad gäller garantier och sådant.


Alltså det är just detta jag vill sluta hålla på med, Eleiko känns mer att lita på och har ett rykte, vill inte håla och fråga mig för IGEN 100gånger och köpa grisen i säcken. Orka. Hur hittar man en likvärdig stång? Känns som Lotto.

rooz
2012-09-13, 19:01
Leoko stänger finns ju också, ca 7800:-. Tycker deras SL-stänger håller likvärdig kvalitet med Eleiko, ngt grövre lättring på eleiko måhända.

NNIF
2012-09-13, 19:12
Som potentiell framtida medlem måste jag hålla med. OL finns det redan i stan, det som saknas är SL.

Är tyvärr irrelevant, vad de kör på UTK påverkar inte "oss", vi är varken en tyngdlyftningsklubb eller styrkelyftsklubb utan ett studentgym på motionärsnivå.

Vad jag är ute efter är en skivstång som man kan köra det mesta med och som inte blir en banan om man slänger den i backen med 120kg efter en stöt.

Och efter att ha testat massa hit och dit så är jag trött på "andra tillverkare"

NNIF
2012-09-13, 19:13
Leoko stänger finns ju också, ca 7800:-. Tycker deras SL-stänger håller likvärdig kvalitet med Eleiko, ngt grövre lättring på eleiko måhända.

Ja bra då sparar jag 400kr, vad hände med "köpa fler likvärdiga stänger till samma pris som en Eleiko"?

rooz
2012-09-13, 19:21
Ja bra då sparar jag 400kr, vad hände med "köpa fler likvärdiga stänger till samma pris som en Eleiko"?
Men förfan.

Kvalitet kostar och när det kommer till styrketräningsutrustning får man vad man betalar för. Du kommer INTE hitta en stång ens i närheten av Eleikokvalitet för 4000:-, det finns INTE. Och jag har letat.

NNIF
2012-09-13, 19:35
Men förfan.

Kvalitet kostar och när det kommer till styrketräningsutrustning får man vad man betalar för. Du kommer INTE hitta en stång ens i närheten av Eleikokvalitet för 4000:-, det finns INTE. Och jag har letat.

Jag menar ju det, men åtminstone 2 av trådens skribenter har sagt detta, att man kan hitta det.. så var då?

NNIF
2012-09-13, 19:42
Kanske bör tillägga att detta inte kommer bli den enda skivstången på gymmet, finns redan en hyffsad gammal Eleiko-stång av modell SL som inte roterar speciellt mycket för de som finner just det momentet jobbigt vid exempelvis bänkpress (tex. jag, "måste" i princip köra med denna stång då jag kör riktigt tungt) sedan har vi en till som är helt okej, roterar litegrann och lite pyttelite böjd men duger till mycket ännu ett tag.

marolss
2012-09-13, 20:31
Eleiko, Ivanko och Leoko är en klass för sig som jag förstått och jag har läst en hel del om stänger senare tid.
Sedan finns det ju massa olika sorter och klasser inom dessa märkena som varierar sig givetvis men går man på märke och kvalite så är dessa tre i topp.
Många menar att eleiko är i topp av dessa, men många menar också att de andra två är lika bra för en aning billigare peng....

Själv har jag "chansat" hem en Jordan Elite performance skivstång. Ska vara ruskig kvalite med bra kullager och tål 750 kgs bäring.
Dock är det för hemmabruk så slitaget är givetvis otroligt mkt mindre än på ett gym. Stången är så klart sämre än ovanstående men kommer passa mig perfekt ändå (hoppas jag efter vad jag läst mig till)

NNIF
2012-09-13, 21:28
Eleiko, Ivanko och Leoko är en klass för sig som jag förstått och jag har läst en hel del om stänger senare tid.
Sedan finns det ju massa olika sorter och klasser inom dessa märkena som varierar sig givetvis men går man på märke och kvalite så är dessa tre i topp.
Många menar att eleiko är i topp av dessa, men många menar också att de andra två är lika bra för en aning billigare peng....


Har Ivanko samt Leoko tynglyftningsstänger att köpa i Sverige? Har bara sett till styrkelyftsstänger.





Själv har jag "chansat" hem en Jordan Elite performance skivstång. Ska vara ruskig kvalite med bra kullager och tål 750 kgs bäring.
Dock är det för hemmabruk så slitaget är givetvis otroligt mkt mindre än på ett gym. Stången är så klart sämre än ovanstående men kommer passa mig perfekt ändå (hoppas jag efter vad jag läst mig till)

Den där har jag läst en hel del skit om på internet så, blev sugen att testa den först men nej, lägger hellre till det dubbla för att få en riktigt bra rackare :)

marolss
2012-09-13, 22:19
Har Ivanko samt Leoko tynglyftningsstänger att köpa i Sverige? Har bara sett till styrkelyftsstänger.





Den där har jag läst en hel del skit om på internet så, blev sugen att testa den först men nej, lägger hellre till det dubbla för att få en riktigt bra rackare :)


länkar till en ivanko som är ok enligt internationall powerlifting federation:

http://www.sport-tiedje.se/se/Ivanko-Skivstang-lang-OBX-Black-IPF-50mm-IV-OBX-20KG

dem har ju en till:

http://www.sport-tiedje.se/se/Ivanko-Skivstang-lang-50mm-IV-OBSNB-20KG

blondyz
2012-09-13, 23:08
Alltså det är just detta jag vill sluta hålla på med, Eleiko känns mer att lita på och har ett rykte, vill inte håla och fråga mig för IGEN 100gånger och köpa grisen i säcken. Orka. Hur hittar man en likvärdig stång? Känns som Lotto.

Nej jag menar inte att ni inte ska satsa på Eleiko, det är suveräna stänger :) jag menade att det kan finnas en poäng i att inte låsa sig, men du verkar veta vad ni vill ha. Kör på en Eleiko OL stång, ni kommer inte att bli besvikna, den kommer inte att gå sönder om ni inte vanvårdar den enormt och den kommer att hålla i många, många år. Det är min uppfattning / erfarenhet. Du vet vad det kostar, och du vet vad du får.

NNIF
2012-09-14, 07:49
länkar till en ivanko som är ok enligt internationall powerlifting federation:

http://www.sport-tiedje.se/se/Ivanko-Skivstang-lang-OBX-Black-IPF-50mm-IV-OBX-20KG

dem har ju en till:

http://www.sport-tiedje.se/se/Ivanko-Skivstang-lang-50mm-IV-OBSNB-20KG

Ja dom där har jag hittat, men...

Är inte detta styrkelyftsstänger?

Är ute efter en tyngdlyftningsstång..

NNIF
2012-09-14, 07:55
Nej jag menar inte att ni inte ska satsa på Eleiko, det är suveräna stänger :) jag menade att det kan finnas en poäng i att inte låsa sig, men du verkar veta vad ni vill ha. Kör på en Eleiko OL stång, ni kommer inte att bli besvikna, den kommer inte att gå sönder om ni inte vanvårdar den enormt och den kommer att hålla i många, många år. Det är min uppfattning / erfarenhet. Du vet vad det kostar, och du vet vad du får.

OM det nu HADE funnits likvärdiga stänger för halva priset, hade jag givetvis inte "låst" mig, men just nu är jag trött som *** på att köpa grisen i säcken :) Ska man ha en likvärdig till Eleiko så är det ju 7-8000 kr som gäller för dessa med så .. :)

Frågan var mera "vilken" Eleiko, "duger" Sport Training eller bör man satsa på någon annan? Det är ganska blandad "publik" så man vill ju tillgodose så många som möjligt dock är det få som är riktigt starka och kräsna. Dessutom har vi två bra skivstänger redan så denna kommer inte bli den enda på gymmet.

Just nu är statusen för mig att det blir "WL - Training" faktiskt, 7800 kostar den :-)

De som är seriösa med sitt bänkande försöker ändå köra med de prylar som passar bäst till just bänkpress (bänk, ställning, sång samt viktskivor)

Fortsätt gärna skriv i tråden! Alltid kul att snacka prylar :D

marolss
2012-09-14, 13:36
Alltså i ditt fall så vill du ju inte chansa utan du vet egentligen exakt vad du vill ha så givetvis ska du köpa dig den Eleiko stången du känner till eftersom du är nöjd med den :-)

Dessutom så var det väl till ett gym eller en plats där den skulle användas av flertalet och gissningsvis då ganska flitigt?

Isf hade jag också satsat på eleiko stången.

Just styrkelyft och tyngdlyftsstångs skillnader ska jag erkänna mina begränsningar inom så jag går ej in i det...

Läste för övrigt att ett gym i England hade köpt ett gäng av Jordan elite performance skivstänger och var mkt mkt nöjda med dessa (kostar 3K) ;-)

Sedan är det väl uteslutande Eleiko utrustning (stänger, ställning, vikter) som används inom tävlingar i sverige? Då kan det vara en fördel att även ha det och träna på.

blondyz
2012-09-14, 13:40
OM det nu HADE funnits likvärdiga stänger för halva priset, hade jag givetvis inte "låst" mig, men just nu är jag trött som *** på att köpa grisen i säcken :) Ska man ha en likvärdig till Eleiko så är det ju 7-8000 kr som gäller för dessa med så .. :)

Frågan var mera "vilken" Eleiko, "duger" Sport Training eller bör man satsa på någon annan? Det är ganska blandad "publik" så man vill ju tillgodose så många som möjligt dock är det få som är riktigt starka och kräsna. Dessutom har vi två bra skivstänger redan så denna kommer inte bli den enda på gymmet.

Just nu är statusen för mig att det blir "WL - Training" faktiskt, 7800 kostar den :-)

De som är seriösa med sitt bänkande försöker ändå köra med de prylar som passar bäst till just bänkpress (bänk, ställning, sång samt viktskivor)

Fortsätt gärna skriv i tråden! Alltid kul att snacka prylar :D

Jo jag förstår frustrationen. Jag måste erkänna att jag har dålig koll på vad skillnaden är mellan tränings och tävlings stänger.. Bara kört med tävlingsvarianten såvitt jag vet. Men ring till Eleiko, jag vet att du är trött på att fråga, men de borde ju veta skillnaden så att du själv kan ta ställning till vad du får för pengarna.

NNIF
2012-09-14, 14:19
Alltså i ditt fall så vill du ju inte chansa utan du vet egentligen exakt vad du vill ha så givetvis ska du köpa dig den Eleiko stången du känner till eftersom du är nöjd med den :-)

Dessutom så var det väl till ett gym eller en plats där den skulle användas av flertalet och gissningsvis då ganska flitigt?

Isf hade jag också satsat på eleiko stången.

Just styrkelyft och tyngdlyftsstångs skillnader ska jag erkänna mina begränsningar inom så jag går ej in i det...

Läste för övrigt att ett gym i England hade köpt ett gäng av Jordan elite performance skivstänger och var mkt mkt nöjda med dessa (kostar 3K) ;-)

Sedan är det väl uteslutande Eleiko utrustning (stänger, ställning, vikter) som används inom tävlingar i sverige? Då kan det vara en fördel att även ha det och träna på.


Alltså jag vet ju inte EXAKT vad jag vill ha, utan bara att jag tröttnat på "internationell skivstång av högsta kvalitet, tål upp till 780kg, 2200kr"...

Okej, men jag kommer ALDRIG att köpa något som är under "Eleiko-standard", det vet jag, väntar hellre ett tag och köper rejäla prylar :)

OM ekonomin tillåter så köper vi nog in en till stång av annat slag (så att vi har en ny SL och en ny OL) till våren.

NNIF
2012-09-14, 14:20
Jo jag förstår frustrationen. Jag måste erkänna att jag har dålig koll på vad skillnaden är mellan tränings och tävlings stänger.. Bara kört med tävlingsvarianten såvitt jag vet. Men ring till Eleiko, jag vet att du är trött på att fråga, men de borde ju veta skillnaden så att du själv kan ta ställning till vad du får för pengarna.

Eleiko ringer jag gärna och pratar med! Men inte random gymsida som säljer "internationell skivstång av bästa slag, tål upp till 450 kg" som sedan böjs av att man släpper den lastad med 2st gummi-15 ... *gah!*

rooz
2012-09-14, 14:46
Eleiko vet ju att deras produkter är bäst, lite som att sälja en ferrari. Säljer sig själv:)

NNIF
2012-09-14, 14:48
Eleiko vet ju att deras produkter är bäst, lite som att sälja en ferrari. Säljer sig själv:)

Exakt, jag vill bara veta lite mera om de Ferraris de har :-)

rememberence
2012-09-14, 14:49
Eleiko vet ju att deras produkter är bäst, lite som att sälja en ferrari. Säljer sig själv:)

Dom kanske kan hjälpa NNIF att välja mellan OL/SL-stång och också träning/träningsstång. :)

EDIT: att han ska ha en Eleiko verkar ganska klart.

Alter Schwede
2012-09-14, 15:16
Förutom Eleikostängerna har t.ex. OL-stängerna från Pendlay (USA) och Werksan (Turkiet) bra rykte. Pendlay säljs såvitt jag vet i Sverige - bara att googla...

Mvh

z_bumbi
2012-09-14, 15:59
Som potentiell framtida medlem måste jag hålla med. OL finns det redan i stan, det som saknas är SL.

Det finns SL så det gäller bara att välja rätt gym, dvs UTK, och börja tävla.

Ja bra då sparar jag 400kr, vad hände med "köpa fler likvärdiga stänger till samma pris som en Eleiko"?

http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183143

OBS! Vi har inte (ännu) köpt stängerna men duger de på ett OS så känns det som att de borde hålla ett tag även för studententer som inte går så tungt. Du spar kanske inte så mycket pengar men får en tävlingsgodkänd stång istället för en övningsdito.

Eleiko vet ju att deras produkter är bäst, lite som att sälja en ferrari. Säljer sig själv:)

Med tanke på att viktskivorna för OL är skräp så kanske de i så fall bör dra upp huvudet ur sanden...

rememberence
2012-09-14, 16:49
Med tanke på att viktskivorna för OL är skräp så kanske de i så fall bör dra upp huvudet ur sanden...

Mest nyfiken, men varför tycker du det? :)

z_bumbi
2012-09-14, 17:08
Mest nyfiken, men varför tycker du det? :)

De går sönder efter väldigt kort tid.

rememberence
2012-09-14, 17:27
De går sönder efter väldigt kort tid.

Ska bli intressant att se hur vikterna som gyme jag tränar på köpt in klarar sig. Uppe i ett halvår utan att knappt se slitna ut :)

NNIF
2012-09-14, 18:47
Det finns SL så det gäller bara att välja rätt gym, dvs UTK, och börja tävla.


Problemet är väl att UTK saknar SL lag just nu, de har bara OL .. men prylarna finns :-)




http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=183143

OBS! Vi har inte (ännu) köpt stängerna men duger de på ett OS så känns det som att de borde hålla ett tag även för studententer som inte går så tungt. Du spar kanske inte så mycket pengar men får en tävlingsgodkänd stång istället för en övningsdito.




jag känner till de, lite billigare, alternativen; men det var någon i tråden som nämnde att man kan få tag i likvärdiga för 4000kr

z_bumbi
2012-09-14, 19:09
Problemet är väl att UTK saknar SL lag just nu, de har bara OL .. men prylarna finns :-)

De har kört två serietävlingar av tre i år och de har minst 5 med licens.

NNIF
2012-09-14, 19:28
De har kört två serietävlingar av tre i år och de har minst 5 med licens.

åf*n! De har startat upp det, najs!

Så varför ska Loke dra till sundbyberg då? :D

bigtraps
2012-09-14, 19:31
De går sönder efter väldigt kort tid.

Har det blivit sämre kvalitet på vikterna?
Förr i tiden höll dom väldigt länge

Loke
2012-09-14, 19:33
De har kört två serietävlingar av tre i år och de har minst 5 med licens.

Det är verkligen nyheter för mig. Jag har iofs inte frågat, men på hemsidan står det ju fortfarande bara tyngdlyftning. Jaja, då kanske man ska ta sig dit då.

Loke
2012-09-14, 19:36
åf*n! De har startat upp det, najs!

Så varför ska Loke dra till sundbyberg då? :D

Ja, fast folk i sundbyberg är ju synnerligen trevliga också, det får man inte glömma ;)

Men ja, är styrkelyft något man faktiskt satsar på hos UTK så är ju det betydligt smidigare.

NNIF
2012-09-14, 19:45
Det är verkligen nyheter för mig. Jag har iofs inte frågat, men på hemsidan står det ju fortfarande bara tyngdlyftning. Jaja, då kanske man ska ta sig dit då.

För mig med, deras hemsida/mail osv suger ju hehe

Japp nu samåker vi till Fyrishov och tränar SL tycker jag, vi startar upp en grupp vettja! Där man man ju betala engångs / köpa klippkort med :-)

z_bumbi
2012-09-14, 20:12
Har det blivit sämre kvalitet på vikterna?
Förr i tiden höll dom väldigt länge

Ja, de med metall i mitten går sönder ganska ofta och jag såg min första riktigt trasiga eleikovikt efter att ett gym haft sina i ett halvår. De äldre brukar bara vara att måla om var 15 år även om jag sett några som faktiskt slitits ut men då efter 30 år eller mer.

För mig med, deras hemsida/mail osv suger ju hehe

Japp nu samåker vi till Fyrishov och tränar SL tycker jag, vi startar upp en grupp vettja! Där man man ju betala engångs / köpa klippkort med :-)

Gör det och prata med Mats Cordell. Problemet i Uppsala är att många pratar om att tävla men ändå tränar på andra gym eller väntar "tills de blir starka". Vi har haft samma problem i Linköping under en längre tid men så fort ett gäng tog tag i det så verkar det ha lossnat rejält och vi kan ju hoppas att samma sak sker i Uppsala.

Loke
2012-09-14, 20:47
Gör det och prata med Mats Cordell. Problemet i Uppsala är att många pratar om att tävla men ändå tränar på andra gym eller väntar "tills de blir starka". Vi har haft samma problem i Linköping under en längre tid men så fort ett gäng tog tag i det så verkar det ha lossnat rejält och vi kan ju hoppas att samma sak sker i Uppsala.

Ja, jag kan ju säga att även fast jag är intresserad av att träna på en klubb så kommer jag inte lämna Friskis. Fördelarna med friskis är ju att man träffar mycket folk och det finns väldigt mycket bra utrustning. Så då ska man ha dubbla medlemsskap eller säga upp det på sitt vanliga gym, vilket såklart gör att man vill känna att man verkligen satsar på lyftningen när man tränar på klubben och att man får ut maximalt av det... Vilket leder till att man aldrig kommer igång, "för jag ska bara".

Nu är det inget problem för mig eftersom jag är aktivt engagerad på friskis och därmed får kort betalt och kommer ha kvar den sociala kontakten ändå, men för andra.

Jag tycker det är tråkigt att steget ska behöva vara så stort mellan två föreningar som sysslar med nästan exakt samma sak.

NNIF
2012-09-14, 20:56
Ja, jag kan ju säga att även fast jag är intresserad av att träna på en klubb så kommer jag inte lämna Friskis. Fördelarna med friskis är ju att man träffar mycket folk och det finns väldigt mycket bra utrustning. Så då ska man ha dubbla medlemsskap eller säga upp det på sitt vanliga gym, vilket såklart gör att man vill känna att man verkligen satsar på lyftningen när man tränar på klubben och att man får ut maximalt av det... Vilket leder till att man aldrig kommer igång, "för jag ska bara".

Nu är det inget problem för mig eftersom jag är aktivt engagerad på friskis och därmed får kort betalt och kommer ha kvar den sociala kontakten ändå, men för andra.

Jag tycker det är tråkigt att steget ska behöva vara så stort mellan två föreningar som sysslar med nästan exakt samma sak.

Finns bra folk på UTK med, sen är ju UTK ganska billigt med.. varför begränsa sig? Som att säga att man inte vill gå till andra nationer för det finns så mycket bra folk på sin "egna"

F&S sysslar verkligen med nästan exakt samma sak heller hehe

Du verkade vara villig att pendla och samåka till sunbyberg men inte till fyrishov hehe come on, nu kör vi! bara vi drar igång en grupp så kör vi till att börja med en gång i veckan där nere, lördagar eller söndagar när de öppnar kl 14 så drar vi ut och käkar efteråt, det kommer bli kul :)

marolss
2012-09-14, 20:59
NNIF-

Jag är av personligt intresse mkt nyfiken om varifrån och gärna även vilka stänger du testat och som du är besviken på- syftar nu på dessa "internationell skivstång av högsta kvalite med 500 kg tålighet bla bla 2000:-"

Jag har förmodligen inte köpt min sista skivstång (blir förvisso en ivanko/eleiko/leoko sen) samt att jag har nog sett över de flesta senare tid.

Hade bara varit kul och veta samt ha koll på skivstänger att akta sig för (ev märken då med)

PMa gärna om du inte vill hänga ut märken och säljande sidor

Jag rescenserar gärna min kommande som gengäld senare *hug*

Loke
2012-09-14, 21:53
Finns bra folk på UTK med, sen är ju UTK ganska billigt med.. varför begränsa sig? Som att säga att man inte vill gå till andra nationer för det finns så mycket bra folk på sin "egna"

F&S sysslar verkligen med nästan exakt samma sak heller hehe

Du verkade vara villig att pendla och samåka till sunbyberg men inte till fyrishov hehe come on, nu kör vi! bara vi drar igång en grupp så kör vi till att börja med en gång i veckan där nere, lördagar eller söndagar när de öppnar kl 14 så drar vi ut och käkar efteråt, det kommer bli kul :)

Du missförstår, jag säger ju att jag är villig, jag säger bara att det inte är så konstigt att folk tvekar. På söndagar jobbar jag på friskis vid den tiden, men en lördag kan jag tänka mig :)

Och ja, Friskis är faktiskt väldigt OL-inspirerat, men på låg nivå och utan tävlingsambitioner.

Exdiaq
2012-09-14, 23:17
Ja, de med metall i mitten går sönder ganska ofta och jag såg min första riktigt trasiga eleikovikt efter att ett gym haft sina i ett halvår. De äldre brukar bara vara att måla om var 15 år även om jag sett några som faktiskt slitits ut men då efter 30 år eller mer.

Gör det och prata med Mats Cordell. Problemet i Uppsala är att många pratar om att tävla men ändå tränar på andra gym eller väntar "tills de blir starka". Vi har haft samma problem i Linköping under en längre tid men så fort ett gäng tog tag i det så verkar det ha lossnat rejält och vi kan ju hoppas att samma sak sker i Uppsala.

I Helsingborg verkar Eleikos vikter hålla bra i alla fall trots gedigen användning av lyftare, skolelever, och lagidrottare. Har sett någon enstaka dålig viktskiva och de har oftast 20 år på nacken.

NNIF
2012-09-15, 06:10
Du missförstår, jag säger ju att jag är villig, jag säger bara att det inte är så konstigt att folk tvekar. På söndagar jobbar jag på friskis vid den tiden, men en lördag kan jag tänka mig :)

Och ja, Friskis är faktiskt väldigt OL-inspirerat, men på låg nivå och utan tävlingsambitioner.

bra då kör vi lördagar!

Oookej? Var på friskis kör man OL? In the gym? Finns ju inte ens bumpersvikter?

Pepz
2012-09-15, 06:13
bra då kör vi lördagar!

Oookej? Var på friskis kör man OL? In the gym? Finns ju inte ens bumpersvikter?

de flesta F&S gym i sthlm har en OL-stång (eleiko), podie och bumpervikter.
Gissningvis så är de flesta större F&S ute i landet på väg åt samma håll eller redan är där

rooz
2012-09-15, 07:19
de flesta F&S gym i sthlm har en OL-stång (eleiko), podie och bumpervikter.
Gissningvis så är de flesta större F&S ute i landet på väg åt samma håll eller redan är där

Precis så.
Tack till pepz för att du styr upp F&S sthlm:thumbup:

Eddie Vedder
2012-09-15, 07:20
På söndagar jobbar jag på friskis vid den tiden, men en lördag kan jag tänka mig :)

bra då kör vi lördagar!

Jag känner hur en Koloträff sakta men säkert hopar sig. :D Angående SL på UTK så har ju thethoos pratat massor om det. Han om nån är ju sjukt sugen, jag får nästan lite dåligt samvete när han pratar om det så passionerat utan respons. :D

rooz
2012-09-15, 07:22
Jag känner hur en Koloträff sakta men säkert hopar sig. :D Angående SL på UTK så har ju thethoos pratat massor om det. Han om nån är ju sjukt sugen, jag får nästan lite dåligt samvete när han pratar om det så passionerat utan respons. :D

Kanske dags igen:) Ska jag styrs detta eller?

Eddie Vedder
2012-09-15, 07:29
Kanske dags igen:) Ska jag styrs detta eller?

Ja det vore ju toppen om du kunde det. :) Alltid mest optimalt om vi får komma dit innan öppningstid så som det varit hittills. Men går inte det så bangar ju inte jag för ett eftermiddagspass.

exor
2012-09-15, 07:34
Låter intressant :)

rooz
2012-09-15, 07:47
Ja det vore ju toppen om du kunde det. :) Alltid mest optimalt om vi får komma dit innan öppningstid så som det varit hittills. Men går inte det så bangar ju inte jag för ett eftermiddagspass.

UTK eller STK?

UTK har vart väldigt tillmötesgående med oss tidigare. Däremot så tenderar det att bli mer folk på STK. Och många STK'are är ju på brädan också, samt att det vart gratis för oss där:)

Jag har en del att stå i själv och jag vet inte hur mkt jag kan rodda, oktober är en tight månad.

Rahf
2012-09-15, 07:48
Precis så.
Tack till pepz för att du styr upp F&S sthlm:thumbup:

F&S i Örnsköldsvik, vilket bör räknas som ute i socken, har OL-stänger och flak.

rememberence
2012-09-15, 08:31
de flesta F&S gym i sthlm har en OL-stång (eleiko), podie och bumpervikter.
Gissningvis så är de flesta större F&S ute i landet på väg åt samma håll eller redan är där

Det gymet som jag pratar om i denna tråd är ett F&S :)
Dom har dock byggt ett gym som enligt fastighetsskötaren inte klarar av att man släpper vikterna, så man får inte träna OL där *slap*:MrT:

Helt vansinnigt om man frågar mig, lägga ner enorma mängder pengar på saker man inte kan använda...

Loke
2012-09-15, 12:12
bra då kör vi lördagar!

Oookej? Var på friskis kör man OL? In the gym? Finns ju inte ens bumpersvikter?

Notera alltså "utan tävlingsambitioner". Det som är OL i friskis är rörelserna, inte främst utrustningen. Det spelar ju ingen roll om du kör pushpressar med en skivstång eller med kettlebells om det är för motionen (vilket det bör vara för friskis medlemmar). Och är utrustningen central i bedömningen så kan vi ju gå tillbaka till att diskutera UTK och dess styrkelyft: De är i så fall knappast en SL-klubb. Men så kan man inte se det, vad som avgör måste vara människorna och deras kunskaper, och du får tro det bäst du vill, men OL är den disciplin som mest ligger till grund för hur friskis gym utvecklas just nu.

de flesta F&S gym i sthlm har en OL-stång (eleiko), podie och bumpervikter.
Gissningvis så är de flesta större F&S ute i landet på väg åt samma håll eller redan är där

Kul att höra att ni har podium, här går det lite småtrögt på den punkten. Vilket är synd, för även om få egentligen har behov av det så är det en ganska tydlig markering var vi är på väg.

NNIF
2012-09-15, 12:32
Notera alltså "utan tävlingsambitioner". Det som är OL i friskis är rörelserna, inte främst utrustningen. Det spelar ju ingen roll om du kör pushpressar med en skivstång eller med kettlebells om det är för motionen (vilket det bör vara för friskis medlemmar). Och är utrustningen central i bedömningen så kan vi ju gå tillbaka till att diskutera UTK och dess styrkelyft: De är i så fall knappast en SL-klubb. Men så kan man inte se det, vad som avgör måste vara människorna och deras kunskaper, och du får tro det bäst du vill, men OL är den disciplin som mest ligger till grund för hur friskis gym utvecklas just nu.



okej det låter ju bra det :-)

Men vi kör nästa lördag vid utk öppningstid, okej? Ska få tag i fler här på forumet, jag startar dels en "nu kör vi SL på UTK på lördagar" och en "kolo-träff på UTK" okej? :D

Pepz
2012-09-15, 15:01
Det gymet som jag pratar om i denna tråd är ett F&S :)
Dom har dock byggt ett gym som enligt fastighetsskötaren inte klarar av att man släpper vikterna, så man får inte träna OL där *slap*:MrT:

Helt vansinnigt om man frågar mig, lägga ner enorma mängder pengar på saker man inte kan använda...

off topic

det "misstaget" har gjorts även här.
Byggnaden var för gammal/felbyggd så vibrationerna fortplantade sig fem våningar upp... SÅ nu är OL- "förbjudet" nåja snarare att man inte kan släppa vikterna från raka armar så motionärs-OL går att köra.

På andra problemlokaler har vi eleikos podie med ett extra lager av tjocka gummidämpning under, det + bumpervikter funkar rätt bra

Det F&S sthlm äntligen har insett är att om man köper billiga skitstänger för 2-3 tusen så får man köpa nya var tredje år. köper man eleiko så behöver man inte köpa nya... dvs eleiko är billigt.

z-bumbi vad finns det för andra godkända stänger för OL ? vilka märken?

z_bumbi
2012-09-15, 19:09
Och är utrustningen central i bedömningen så kan vi ju gå tillbaka till att diskutera UTK och dess styrkelyft: De är i så fall knappast en SL-klubb.

Varför inte det?

Loke
2012-09-15, 19:24
Varför inte det?

Ingen ordentlig ställning för bänkpress, vad jag kan minnas.

NNIF
2012-09-16, 06:28
Ingen ordentlig ställning för bänkpress, vad jag kan minnas.

fanns två sådana senast jag var där (1.5år sedan)

z_bumbi
2012-09-16, 16:39
Det finns två smidefixställningar som inte är godkända för tävlingar men funkar helt okey att träna med. Bänkarna behöver lite kärlek men börjar fler köra på UTK så är det ju bara att någon klär om dem. En ställning är också den enda begränsningen som jag känner och för mig är det inget krav att en klubb ska ha all utrustning för att kunna hålla tävlingar förr att kunna kallas SL-klubb.

wesaft
2012-09-16, 16:52
Jag har ryckt och frivänt med en Sports training bar, det funkade bra.
Skillnaden är att det är 8 lager istället för 10, men den snurrar ok för lyftning.

Pratade även med Eleiko för flera år sedan då jag tänkte köpa en OL träningsstång, de rekommenderade Sport training bar och tyckte jag lika väl kunde köpa den. (han verkade ärlig, men de kanske har bättre marginal på den vem vet)

Om du kan prova de olika stängerna själv någonstans i närheten, det är nog det bästa.