handdator

Visa fullständig version : Alternativ till gröt?


y0uname1t
2012-09-13, 10:44
Tycker gröt smakar förfärligt och även om jag försöker trycka i mig det några ggr i veckan så undrar jag om det finns något bra alternativ? Gärna någon typ av flingor/musli?

Gärna något med högt energivärde. För mig är det viktigare att det har mkt kcal än protein då jag även brukar dricka 0,5L mjölk till frukost, gainer 1-2ggr / dag och vid behov 1 burk kesella och/eller tonfisk.

Pretorian
2012-09-13, 11:02
Gröt är absolut inget måste men du kan göra oändligt med kombinationer och någon av dessa borde till och med du gilla. Jag kokar havregryn med rikligt med vatten så den inte blir så stabbig plus lite salt. Sen har jag mjölk till och nötter, osötade blåbär, Stevia, cocos och kanel. Smakar som dessert.

y0uname1t
2012-09-13, 12:02
Mjo, jag är medveten om att man kan tillsätta diverse ingredienser för att "spica" till det lite. Men vad kan man se som en värdig ersättare till gröten? Hyffsat med protein, och mycket kcal (utan att äta enorma portioner)?

Idag åt jag 1,5 portion gröt, 1 banan och 0,5L mjölk och det ger ju duktigt med kcal och protein. Men jag vill ibland ta bort gröten och behålla ungefär samma resultat.

peliqan
2012-09-13, 12:33
Pannkakor kan du göra olika varianter på tex med havregryn, ägg, mjölk, proteinpulver, keso, kvarg, banan osv. Kanske inte allt blandat men dom ingredienserna brukar jag köra olika kombos på och det allt som oftast riktigt bra! :)

Donkey Kong
2012-09-13, 12:38
Rågflingor (saltå kvarn) med (halv) mosad banan?
Quinoaflingor (minns ej det är nåt av den där konstiga hälsokostaffären märkena) med (halv) mosad banan?
Tillsätt nötter och fröer för extra "effekt"

Potatisbullar?

Jeml
2012-09-13, 12:43
vad menar du med en ersättare till gröt? något som ersätter kcal du får därifån eller kolhydraterna eller vad exakt frågar du efter :confused: något som ska ersätta grötens kcal kan ju vara precis vad som helst. ta en snickers

Pretorian
2012-09-13, 12:48
Gör en omelett. Men jag kan inte säga att det är samma macros som gröt. Isåfall är några knäckebröd närmre.

y0uname1t
2012-09-13, 12:49
vad menar du med en ersättare till gröt? något som ersätter kcal du får därifån eller kolhydraterna eller vad exakt frågar du efter :confused: något som ska ersätta grötens kcal kan ju vara precis vad som helst. ta en snickers
Njae, jag menar helt enkelt ett bra alternativ till gröt.

Något som är enkelt att göra, bara tar någon minut och är lika "nyttigt". Gärna någon typ av flingor tex, musli osv..något snabbt.

WHITEFOLKS
2012-09-13, 12:54
Ersätt kalorierna från gröten med valfria flingor och sen använder du filmjölk (om du vill) istället för mjölk.

Klurigt värre.

1684_
2012-09-13, 13:20
Koka olika grynr, couscous, ris, bulgur mm och blanda med keso/kvarg/yoghurt. Skiva ner banan, äpplebitar, torkad frukt, ha på sylt kanel, kakako, kardmumma...blabla

Holabandola
2012-09-13, 14:03
Mixa grynen med mjölk och oboy (kakao). Gott som fen.
Högre GI dock. Så den drinken passar bättre efter träningspasset än till frukost.

Nikodemus
2012-09-13, 16:31
men! smörgås?? knäckebröd med roligt pålägg?

Zizou
2012-09-13, 16:45
Mixa grynen med mjölk och oboy (kakao). Gott som fen.
Högre GI dock. Så den drinken passar bättre efter träningspasset än till frukost.

GI är väl ändå ingenting att bry sig om.

timoat
2012-09-13, 17:03
Um, havregrynen med mjölk istället?

Tisu
2012-09-13, 17:14
Havrefras med vassle blandat med lättmjölk. Det är min standardfrukost för tillfället.

Sniggel
2012-09-13, 17:34
Njae, jag menar helt enkelt ett bra alternativ till gröt.

Något som är enkelt att göra, bara tar någon minut och är lika "nyttigt". Gärna någon typ av flingor tex, musli osv..något snabbt.

Det absolut enklaste är ju en vanlig müsli. Du får havregrynen, det blir i princip samma kcal-innehåll, fast mer variation i näringsämnen och förmodligen blir det inte lika mättande heller (så du kan få i dig mer om du vill).

corone
2012-09-13, 17:54
Musli är ju grymt lätt att få i sig, bröd likaså.

Gurkyngel
2012-09-13, 18:26
Koka olika grynr, couscous, ris, bulgur mm och blanda med keso/kvarg/yoghurt. Skiva ner banan, äpplebitar, torkad frukt, ha på sylt kanel, kakako, kardmumma...blabla

+1 liksom

Jag har vid några tillfällen gjort såkallad davosgröt på bulgur. Kokat grynen, låtit svalna, blandat med youghurt och låtit svälla i kylen under natten. Toppa med vad skit som helst. Sjukt gott!!
Går även att göra på havregryn, rågflingor, müsli, couscous, ris...

1684_
2012-09-13, 18:57
+1 liksom

Jag har vid några tillfällen gjort såkallad davosgröt på bulgur. Kokat grynen, låtit svalna, blandat med youghurt och låtit svälla i kylen under natten. Toppa med vad skit som helst. Sjukt gott!!
Går även att göra på havregryn, rågflingor, müsli, couscous, ris...

Mmmm... Davosgröt. imorgon bitti blir de det. musli med torkad frukt + yoggi sockerfria citron/jordgubb som ska svälla tillsammans inatt, å imorgon drar jag i keson + banan!!

Annars e kakao + banan + yoghurt + keso + musli med russin gott!

HerrKurdo
2012-09-14, 22:55
Hur är det att äta havregrynet "rått", utan att göra det till gröt? hur blir det med näringsupptaget osv.

vicarious
2012-09-14, 23:42
Hur är det att äta havregrynet "rått", utan att göra det till gröt? hur blir det med näringsupptaget osv.

Ingen skillnad. Havregrynen är ångpreparerade.

HerrKurdo
2012-09-18, 19:39
Ingen skillnad. Havregrynen är ångpreparerade.

skönt, orkar inte göra gröt.

Fredrik_S
2012-09-18, 19:51
skogaholmslimpa... betydligt mycket lättare att äta än gröt. nästan samma näringsvärde. lite mindre vitaminer/mineraler men det fixar du nog ändå under dagen...

oscar_p92
2012-09-18, 21:20
Som kvällsmål brukar jag göra "gröt" av 2 råa ägg, ½dl vassleproteinpulver, 100g kvarg och valfri mängd musli för att det inte ska ha för lös konsistens. Kan du ju testa som frukost, fast kanske hellre mer vassle än vad jag använder mig av då ;)

whalle
2012-09-18, 22:22
Axa:s F-müsli är ju helt brutalt goda, gillar speciellt tropical. Om du vill ha lite mindre socker kan jag rekommendera frebacos frukt & bär müsli.

You
2012-09-18, 22:29
Axa:s F-müsli är ju helt brutalt goda, gillar speciellt tropical. Om du vill ha lite mindre socker kan jag rekommendera frebacos frukt & bär müsli.
köpte faktiskt den och den är riktigt god!