handdator

Visa fullständig version : stela trapz, "uppdragna" axlar


Machop
2012-09-13, 07:52
Hallå där!
Jag har märkt, speciellt att när jag vaknar går jag med axlarna något uppåt för att det känns som om mina trapz är "korta"

Detta leder till ful hållning och dåliga aestethics så jag undrar bara, kan jag "förlänga"/stretcha mina trapz för att detta ska fixa sig och isåfall, hur är bästa sättet?


Tack!

Jockelofberg
2012-09-13, 07:57
Exaaaaaakt samma problem..

Rabiat
2012-09-13, 08:04
Jag brukar stretcha traps genom att värma upp noga och sen lägga hakan mot ena bröstet och slappna av, sen låta en hand vila på huvudet för att tynga ner det lite, men DRA inte. Sist spänner trycker jag huvudet mot handen och håller emot. Jag gör det åt båda sidorna och i mitten.

Det kan säkert hjälpa att böja benen och ta tag i knävecken med korsade armar. Sen trycker du upp ryggen och rätar på benen så det sträcker mellan skulderbladen.

exevision
2012-09-13, 10:26
Kanske levator som är stel och inte trapz?

speedy83
2012-09-13, 10:27
Kanske levator som är stel och inte trapz?

Detta problem har jag samt att alla muskler kring hals/nacke är stela och förkortade....Nu är iofs ungefär 75% av alla mina muskler förkortade så det är ju inte så otippat att det även stämde in på mig :)

KalleTeodor
2012-09-13, 10:30
Jag var också riktigt stel förut och fick ont av det. Jag fick råd att göra denna övning. Vet inte vad den heter men den går till på följande sätt.

Stå med ryggen mot väggen. Hälar rumpa och axlar ska nudda vägen. Sen har du raka armar som häner längs med kroppen sen drar du armarna upp för väggem på varsin sida och ovanför huvudet. 25x2 har jag lyckats komma upp till. Första gången klarade jag 5 reps...

Känns mycket bättre nu.

Donkey Kong
2012-09-13, 10:38
Jag sitter med huvudet max bak, "spänner muskeln" och sakta max fram med hakan i bröstet. Sen huvudet i 45 grader och "nickar upp och ner.
Hjälper lite, men också stel - skyller detta på datorspelen! :)