handdator

Visa fullständig version : Vägval


KravMagen
2012-09-13, 07:24
Hej.

Avlossade min första deff innan sommaren. Bifogar bilder från 1 juni, 10 aug och 1 september.

Deffen har varit kämpig i perioder med en och annan krasch, både vad gäller för långa träningsuppehåll och energiintag. Erkänner att jag slarvat med proteinet då och då också.

192 cm lång, 39 år. Gått från 96 kg till 86.

Lätt mig kroppscannas på gymmet till ca 16% BF i slutet av augusti.

Nu till min fråga. Jag trodde jag skulle lyckas få bort med BF och bättre markerad mage än jag lyckades med. Vet inte om jag kanske siktade lite för högt, med tanke på att jag inte ville gå för hårt och banta ner mig.

Jag är rädd att jag tunnar ut helt om jag nu fortsätter deffa? Borde jag lägga mig på energibalans? Kanske fortsätta med tunga basövningar och öka cardio 2x30 i veckan?

Ähh vette fan,, vad sägs? Mitt mål är definerad muskulatur med behaglig volym för ögat. Dvs inte tävlingsform på något sätt.

Pretorian
2012-09-13, 07:33
Har inga direkta svar på dina frågor men riktigt bra resultat. Stor skillnad på bilderna.

KravMagen
2012-09-13, 07:38
Har inga direkta svar på dina frågor men riktigt bra resultat. Stor skillnad på bilderna.

Tack.

Ser också att lite solbränna hjälper till...

Funderar på att balansera till årsskiftet och sedan deffa igen.. förhoppningsvis har jag haft hyffsad kontroll tills dess och kan göra en kortare variant.

Rabiat
2012-09-13, 07:59
Hej.

Avlossade min första deff innan sommaren. Bifogar bilder från 1 juni, 10 aug och 1 september.

Deffen har varit kämpig i perioder med en och annan krasch, både vad gäller för långa träningsuppehåll och energiintag. Erkänner att jag slarvat med proteinet då och då också.

192 cm lång, 39 år. Gått från 96 kg till 86.

Lätt mig kroppscannas på gymmet till ca 16% BF i slutet av augusti.

Nu till min fråga. Jag trodde jag skulle lyckas få bort med BF och bättre markerad mage än jag lyckades med. Vet inte om jag kanske siktade lite för högt, med tanke på att jag inte ville gå för hårt och banta ner mig.

Jag är rädd att jag tunnar ut helt om jag nu fortsätter deffa? Borde jag lägga mig på energibalans? Kanske fortsätta med tunga basövningar och öka cardio 2x30 i veckan?

Ähh vette fan,, vad sägs? Mitt mål är definerad muskulatur med behaglig volym för ögat. Dvs inte tävlingsform på något sätt.

Bra jobbat! Jag gissar lite på vad dina mål är, och tror du behöver mer muskler för att nå dom. Lägg dig på överskott och bygg ett tag, med mindre fokus på armar än på mage och bröst. Förutsatt att du inte grisbulkar borde du kunna komma dit du vill ganska lätt.

Vill du inte bulka upp först får du nog ändå gå ner 5kg till innan du får fram magnuskulaturen på det vis du vill, men då får du vara riktigt noga med träningen så du inte tappar ett gran mer än du behöver.

KravMagen
2012-09-13, 15:19
Bra jobbat! Jag gissar lite på vad dina mål är, och tror du behöver mer muskler för att nå dom. Lägg dig på överskott och bygg ett tag, med mindre fokus på armar än på mage och bröst. Förutsatt att du inte grisbulkar borde du kunna komma dit du vill ganska lätt.

Vill du inte bulka upp först får du nog ändå gå ner 5kg till innan du får fram magnuskulaturen på det vis du vill, men då får du vara riktigt noga med träningen så du inte tappar ett gran mer än du behöver.

Tack. Yes ska nog försöka bygga nu men under kontrollerade former. Att loosa 5 kg muskelfritt i dagsläget känns svårt och riskabelt.

Past0rn
2012-09-13, 20:03
Jag är rädd att jag tunnar ut helt om jag nu fortsätter deffa? Borde jag lägga mig på energibalans? Kanske fortsätta med tunga basövningar och öka cardio 2x30 i veckan?


Balans, tunga basövingar och mer cardio låter i mina öron som bra förslag, bygga utan att för den skull öka i fettmassa.

vicarious
2012-09-13, 22:57
Jag tycker du ska deffa. Det låter som att bli definierad är det du vill.

KravMagen
2012-11-06, 11:46
Bumpar med en uppdatering..

Trampar liksom vatten känns det som.. Står helt still både gällande styrka och vikt...

Notera de jävla områdena som jag markerat.. Kanske skjuta bort dom med hagelbössa?

Ulvamal
2012-11-06, 11:52
Om bilderna inte ljuger så står din utveckling inte still; jag ser åtminstone skillnad.

Pretorian
2012-11-06, 12:14
Vill du bli av med det markerade så måste du gå ner mer.

KravMagen
2012-11-06, 14:06
Vill du bli av med det markerade så måste du gå ner mer.

Usch, ja jag vet, men det börjar bli långtråkigt.

Langster
2012-11-06, 14:08
Vill du bli av med det markerade så måste du gå ner mer.

+1

Var inte rädd för att gå ned mer. Man försvinner inte helt och hållet.
Vågar man inte gå ned ordentligt så är risken stor att man alltid kommer att vara fet. Du kommer inte tycka om det mer även om du lägger på dig en viss mängd muskelmassa, rädslan att tappa det du har kommer att vara densamma. Dessutom så tar det på tok för lång tid att bygga muskler för att uppnå det du kräver NU.

Den form du är i på bilderna är den värsta att vara i under viktnedgång, man börjar känna sig mindre, degigare och klenare men är fortfarande inte i så bra form så att man ser de resultat man är ute efter. Man börja tvivla. Men ge det ett par månader till bara... Sen tror jag att du kommer att ha ett nytt perspektiv på saker och ting.

Naggan
2012-11-06, 14:24
Om bilderna inte ljuger så står din utveckling inte still; jag ser åtminstone skillnad.

+1

Hade jag varit i dina skor hade jag deffat ner mig tills jag varit nöjd och sen lean bulka några månader och bygga muskler och sen deffat ner mig mot sommaren.

Rova
2012-11-06, 14:30
Den form du är i på bilderna är den värsta att vara i under viktnedgång, man börjar känna sig mindre, degigare och klenare men är fortfarande inte i så bra form så att man ser de resultat man är ute efter. Man börja tvivla. Men ge det ett par månader till bara... Sen tror jag att du kommer att ha ett nytt perspektiv på saker och ting.

+1

De gånger jag har deffat vilket är 2 gånger, så har jag slutat efter att jag har gått ner 5-10 kg. Jag har insett att jag har för lite muskler för att se bra ut riktigt deffad. Nu ligger jag på ett litet kcal överskot och planerar att lägga på mig så mycket massa som möjligt fram tills mars eller tills jag känner mig alldeles för tjock. Förhoppningsvis har jag lagt på mig tillräckligt med muskler för att känna att en riktig bra deff är givande.

användaren
2012-11-06, 16:20
hur mycket tror ni trådskaparen behöver gå ner för att bli av någorlunda med sidofläsket?

ser nästan exakt likadan ut nu därför jag undrar.

Langster
2012-11-06, 18:16
hur mycket tror ni trådskaparen behöver gå ner för att bli av någorlunda med sidofläsket?

ser nästan exakt likadan ut nu därför jag undrar.

5-10 kg beroende på hur hård man vill bli. Det är inte för mycket att gå ned 10 kg.

användaren
2012-11-07, 16:10
5-10 kg beroende på hur hård man vill bli. Det är inte för mycket att gå ned 10 kg.

Ok. En följdfråga. Hur mycket bf kommer han gissningsvis landa på då? Och vad kan han ligga på nu?

KravMagen
2012-11-07, 17:18
Ok. En följdfråga. Hur mycket bf kommer han gissningsvis landa på då? Och vad kan han ligga på nu?

Han väntar med spänning...

På sista bilden väger jag ca 86.

Langster
2012-11-08, 09:02
Ok. En följdfråga. Hur mycket bf kommer han gissningsvis landa på då? Och vad kan han ligga på nu?
Irrelevant och omöjligt att gissa sig till.

Han väntar med spänning...

På sista bilden väger jag ca 86.
På knappa 80 kg så kommer du se rejält hård ut. Det är nog en vettig vikt för dig att sikta på just nu.