handdator

Visa fullständig version : för gammalt protein.


Virre92
2012-09-12, 17:44
hejsan jag är både helt ny på att gyma samt är helt ny här på kolozzeum så jag tänkte höra med er om en sak.

Det är så att jag har fått protein utav en kompis som bytte till en annan och jag har druckit det nu men sedan såg jag att den är för gammal.

Är det fel på proteinet då eller kan jag fortsätta att dricka proteinet eller måste jag köpa nytt ?j

hoppas på vänliga svar. mvh victor

Lychgate
2012-09-12, 17:50
Ser det inte missfärgat ut eller smakar konstigt hade jag iallafall inte brytt mig om det gått ut.

cero
2012-09-12, 18:15
Skriv hur gammalt proteinet är. Kan vara av betydelse antar jag.

Virre92
2012-09-12, 18:23
Skriv hur gammalt proteinet är. Kan vara av betydelse antar jag.

det står att den gick ut 02/12

Holabandola
2012-09-12, 18:25
Släng det. Gammalt protein är förhållandevist gammalt. Tror de har som regel 1,5-2 år som sista förbrukningsdag. 2 år gammal vara äter helst inte jag.
Gammalt oxiderat protein riskerar att belasta kroppen mer än det gör nytta.

Sen en fråga, står det bäst före...eller står det sista förbrukningsdag.

Bäst före betyder just bäst före, men funkar bra även efter.
Sista förbrukningsdag däremot betyder SISTA förbrukningsdag och bör inte ätas därefter.

Holabandola
2012-09-12, 18:26
det står att den gick ut 02/12
Å fy fan...släng.

Virre92
2012-09-12, 18:29
Släng det. Gammalt protein är förhållandevist gammalt. Tror de har som regel 1,5-2 år som sista förbrukningsdag. 2 år gammal vara äter helst inte jag.
Gammalt oxiderat protein riskerar att belasta kroppen mer än det gör nytta.

Sen en fråga, står det bäst före...eller står det sista förbrukningsdag.

Bäst före betyder just bäst före, men funkar bra även efter.
Sista förbrukningsdag däremot betyder SISTA förbrukningsdag och bör inte ätas därefter.

står inget bäst före eller nånting utan står bara gula siffror 02/12.

zeusden1
2012-09-12, 19:51
står inget bäst före eller nånting utan står bara gula siffror 02/12.

Släng det inte ännu. Hoolabandola brukar komma med påståenden som behandlar förhållandevis viktiga punkter, utan att faktiskt kunna referera till något förutom egna anekdoter. Eftersom att vattenaktiviteten i pulver är minimal är således även bakterieutvecklingen minimal. Därtill, om pulvret förvarats torrt och tillslutet finns det nästintill ingenting som kan ha kontaminerat pulvret. Kolla på pulvret, blanda pulvret och se om det löser sig bra fortfarande. Smaka på det - smakar det som vanligt så är det fortfarande brukbart.

Källa: http://traningslara.se/gammalt-protein-och-kolhydratpulver-ar-det-farligt/

Holabandola
2012-09-12, 20:00
Proteinpulverälskare; se upp!

....Som storkonsument av proteinpulver är du säkert mån om kvaliteten på ditt pulver och att det ska ge så mycket som möjligt för pengarna. Problemet är dock att de flesta pulver aldrig ger samma kvalitet som sin motsvarighet i mataffären. Ett proteinpulver gjort på soja kan nämligen ha ett biologiskt värde så lågt som 45! Det finns flera skäl till detta. Vid produktionen används ofta tekniker som skadar vissa aminosyror vilket snabbt sänker BV. Ett pulver är enligt definitionen ett torkat och pulvriserat livsmedel och detta gör proteinet mycket känsligt för luftens syre. Vissa känsliga aminosyror i pulvret oxideras därför och BV sjunker ytterligare. Ju längre en burk har stått på hyllan, desto större risk för oxidation. När du väl har öppnat burken bör du förvara den väl tillsluten i ett mörkt och svalt skafferi. Dessutom bör du konsumera den inom en månad om du vill att pulvret ska ge maximal effekt. Förutom att kvaliteten sjunker är det skadligt för hälsan att äta oxiderat protein. Enligt många forskare påskyndar detta åldrande och ökar risken för många sjukdomar. Till min stora glädje har det kommit ett alternativ till de stora megaproteinburkarna. Ofta paketeras proteinet idag i vacuumförpackade portionspåsar, vilket är praktiskt och håller proteinet fräscht. Lite dyrare, men mycket bättre.... "

Källa: Pauluns texter

zeusden1
2012-09-12, 20:30
Förmodligen handlar tråden inte om sojaprotein men det kan tänkas applicerbart likväl. Om påsen varit försluten är utbytet av luft liten och därmed också den oönskade oxidationen det också.
Som sagt, utvärdera själv ditt protein.

Rahf
2012-09-12, 20:33
Jag hittar då ingenting på Pauluns hemsida, som för övrigt är en förbjuden länk här. Jag ser heller inte att han har markerat något av sin text med fotnoter eller källor.

Rabiat
2012-09-12, 20:44
Paulun vill gärna sälja sina småpåsar av protein, och därför är så klart andras storpack dåliga. Jag har läst här flera gånger att protein inte blir för gammalt i första taget om det förvaras rätt, och folk har hänvisat till källor.

Virre92
2012-09-13, 06:04
Förmodligen handlar tråden inte om sojaprotein men det kan tänkas applicerbart likväl. Om påsen varit försluten är utbytet av luft liten och därmed också den oönskade oxidationen det också.
Som sagt, utvärdera själv ditt protein.

som sagt smaken är god och smakar inte konstigt på något sätt men det jag började fundera på det är att när jag blandar den flyter vita klumpar runt i shaken och vet inte om det är normalt eller inte.
men blir ocha nytt kreatin samt protein i veckan så tack för alla svar men vågar inte fortsätta på utgågna grejer.

Sverker
2012-09-13, 18:01
Jag sökte efter referenser för ett antal år sedan angående att aminosyror förstörs.
Det finns artiklar men jag har inte dem nu. Men kort sammanfattat:

Sojaprotein är lite speciellt. Fett pulver som sojamjöl eftersom det fleromättade fettet i produkten härsknar och oxidationsprodukterna angriper proteinet i produkten. Mycket viktigt ifall man har sojamjöl i mobiliceringsförråd eller i lager för kommande flyktingkatastrofer. Min tolkning är att ett sojaisolat håller många, många bättre än Holabandolas sammanfattning.


Samma sak med mjökprotein. Den låga vattenaktiviteten som omöjliggör bakterietillväxt gynnar istället brunfärgningssreaktioner och förluster av aminosyran lysin. Speciellt viktigt i mjölkpulver med hög andel mjölksocker. Mjölkpulver som ligger i förråd under flera år.
I ett koncentrat eller isolat är mängderna mjölksocker mycket, mycket mindre och produkten håller bättre.

Sverker
2012-09-19, 17:00
Hade nästan väntat att de som är intresserade av AGE i kosten skulle upptäcka denna tråd.
Bildningen av AGE är beroende av vattenaktiviteten, temperaturen och tiden. Här skriver vi om riktigt långa tider och mängden bildad AGE borde vara intressant.
Hur som helst hade vi det uppe redan 2007:
http://www.kolozzeum.com/forum/showthread.php?t=95988&highlight=aeg